Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dentette

smartpots vs airpots

Recommended Posts

Ola ;)

 

Heeft iemand ervaring met deze:

http://www.indoorgarden.eu/Webwinkel-Produ...s-20-Liter.html

 

Of deze:

http://www.superoots.com/using.html

 

1) Smartpots zijn niet ideaal om te verplaatsen zeker als je rug het wat laat afweten.

2) Als je een smartpot op de grond zet of in een schotel heb je de volledige onderkant afgesloten.

3) Als je twee derde van je aarde hergebruikt zijn de zijkanten, vanaf het begin van je kweek,al behoorlijk dichtgeslipt.

4) Ook de prijs.. wat veel tegenover de levensduur.

 

Graag jullie mening

 

Yeah!

 

Tets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Dentette,

 

ik had ze idd al gezien op de site, ik vindt dat ze zowiezo altijd leuke nieuwe dingen hebben, en ik ben dol op nieuwe dingen.

Wat betreft deze potten tov de smartpotten, ik denkt dat de smartpotten meer dichtheid hebben wat bevordelijker is voor `t wortelstelsel, deze potten zijn idd wat steviger wat tijdens verplaatsen weer voordeliger is.

De smartpotten heebben na wat ik erover gelezen heb een lange levensduur hoor. ;)

Misschien een testje waard? ;)

 

Mvg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Graag jullie mening

Daar ga ik even doen. ;)

1) Smartpots zijn niet ideaal om te verplaatsen zeker als je rug het wat laat afweten.

Dat probleem is voor elke pot hetzelfde.(de smartpot valt in iedergeval niet uit elkaar zoals sommige andere potten)

3) Als je twee derde van je aarde hergebruikt zijn de zijkanten, vanaf het begin van je kweek,al behoorlijk dichtgeslipt.

Je kan heb heel simpel uitkloppen of schoonmaken met water.

Ook ventileerd de Smartpot 100% rondom daardoor heeft de wortel ook meer mogelijkheden met het airprunen.

Een plastic pot met gaten heeft veel minder percentage ventilatie.

2) Als je een smartpot op de grond zet of in een schotel heb je de volledige onderkant afgesloten.

Doordat de Smartpot direct op de grond staat is hij heel handig met Eb en Vloed systemen en water van onderaf geven.

Omdat hij direct op de grond staat koelt hij ook beter.

Ook valt er geen aarde of cocos door de smartpot heen.(de smartpot laat geen substraat door dus verstopt geen kweeksystemen)

De smartpot is klaar voor gebruik je hoeft hem niet in elkaar te zetten zoals met sommige andere potten.

In de US heb ik tientallen systemen gezien en met alle gebruikers gepraat.

De Smartpot kwam daar het beste uit.

Smartpot is het orginele product en de uitvinder van het airprunen. ;)

4) Ook de prijs.. wat veel tegenover de levensduur.

De prijs?? De grotere maten Smartpot zijn aanzienlijk goedkoper als plastic kuipen.

De kleinere maten zijn wat duurder doordat de Smartpot handgemaakt is.

levensduur??

De smartpot gaat een jaar of 10 binnen en minimaal 5 jaar buiten mee.

De smartpot is gemaakt van geweven plastic en niet kapot te trekken.

De levensduur tegenover plastic potten is veel hoger.(een Smartpot kan niet breken en heeft ook geen last van uitdrogen of UV)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze airpots lijken mij nogal onhandig omdat er flink wat aarde door de zijkanten zal vallen, vooral met de fijnere soorten aarde.

 

Ik heb ook naar deze airpots gekeken, vraag me zowiezo af of ze al leverbaar zijn op dit moment.

 

De voordelen van de smartpots hebben bij mij de doorslag gegeven dat ik deze voor mijn volgende ronde ga gebruiken.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ;)

 

1) Smartpots zijn niet ideaal om te verplaatsen zeker als je rug het wat laat afweten.

 

Doc, heb je zelf al gekweekt in een smartpot? Een steviger potje kan je echt wel beter verschuiven hoor zonder dat de wotelpuntjes afbreken. En het verschuiven gebeurd wel wat..zeker als je in een tentje kweekt en een ventilator of bevochtiger uit de tent gehaald wordt. Als je de lege potten van je mannen over je vrouwtjes moet tillen..

Ik denk niet dat deze uit elkaar vallen:

http://www.indoorgarden.eu/Webwinkel-Produ...s-20-Liter.html

 

2) Als je een smartpot op de grond zet of in een schotel heb je de volledige onderkant afgesloten.

 

Dat een smartpot 100% ventileert kan zo in de rubriek "de domste opmerking ooit" een molshoop ventileert 100%.

Dat een smartpot het beste was in de vs van een aantal verkopers boeit mij niet

 

3) Als je twee derde van je aarde hergebruikt zijn de zijkanten, vanaf het begin van je kweek,al behoorlijk dichtgeslipt.

 

Bij het hergebruiken van je aarde laat je deze zitten.. Het uitkloppen of mee in de douche nemen is niet van toepassing.

 

4) Ook de prijs.. wat veel tegenover de levensduur.

 

Dat smartpots langer mee gaan geloof ik niet...een airpot trek je ook niet uit elkaar:

http://www.indoorgarden.eu/Webwinkel-Produ...s-20-Liter.html

Zijn net zogoed getest op uv invloed. Dat de smartpots geweven zijn lijkt mij logisch ;) Maar het blijft wel plastic.

 

Dat ze beter geschikt zijn voor eb en vloed toestanden en dat de grotere goedkoper zijn( alhoewel per vierkante meter net zo duur) hebben op mijn tent avonturen geen toepassing.

 

Yeah!

 

Tette

Share this post


Link to post
Share on other sites
1) Smartpots zijn niet ideaal om te verplaatsen zeker als je rug het wat laat afweten.

 

Doc, heb je zelf al gekweekt in een smartpot? Een steviger potje kan je echt wel beter verschuiven hoor zonder dat de wotelpuntjes afbreken. En het verschuiven gebeurd wel wat..zeker als je in een tentje kweekt en een ventilator of bevochtiger uit de tent gehaald wordt. Als je de lege potten van je mannen over je vrouwtjes moet tillen..

 

Bij een goed wortelgestel houdt de kluit alles zo goed vast dat er zeker geen wortelpuntjes kapot gaan.

Ik weet ook niet hoe je er bij komt dat dat gebeurt. ;)

Met de smartpot henb je juist veel meer en betere wortels.

En ik maar denken dat het met je slechte rug te maken had. B)

 

Dat een smartpot 100% ventileert kan zo in de rubriek "de domste opmerking ooit" een molshoop ventileert 100%.

Dat een smartpot het beste was in de vs van een aantal verkopers boeit mij niet

 

Als je zo'n plastic pot ziet kan je toch de gedeeltes zien waar er geen gaten zitten.

Er zit zeker minder als 50% gaten in die plastic pot.

De smartpot zal rondom meer ventilatie hebben als die plastic pot rondom.

Maar dat ziet iedereen.

 

3) Als je twee derde van je aarde hergebruikt zijn de zijkanten, vanaf het begin van je kweek,al behoorlijk dichtgeslipt.

 

Je zou de eerste zijn. ;)

Ik ken mensen die gebruiken hem voor een volledig seizoen en hebben er ook geen last van.

Vraag maar aan Carpe of zo.

Ook kan het handig zijn om echte potgrond te gebruiken ipv bagger.(heb in je topic even opgezocht wat je gebruikt)

 

4) Ook de prijs.. wat veel tegenover de levensduur.

 

Dat smartpots langer mee gaan geloof ik niet...een airpot trek je ook niet uit elkaar:

Zijn net zogoed getest op uv invloed. Dat de smartpots geweven zijn lijkt mij logisch :lol: Maar het blijft wel plastic.

 

Hmmm heb heel veel gebroken potten gezien maar nog nooit een gebroken Smartpot. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij 1) misschien wil je wel smart pots with handles, tegenwoordig ook verkrijgbaar in de kleur tan?

 

Hoi groen gif ;)

 

Inderdaad al een stuk handiger.

 

Tanks! Voor je bijdrage

 

Tets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan ze bestellen voor Europa die Smartpots met handle.

Persoonlijk lijkt het me lastig met watergeven al die handles.

Ik nam aan dat je ze vaker watergeeft als verplaatst.

Ook blijven ze niet overeind staan.

Heb ze daarom niet binnengehaald.

Als jullie het echt willen kunnen we het wel een keer proberen met een paar maten. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1) Smartpots zijn niet ideaal om te verplaatsen zeker als je rug het wat laat afweten.

 

Doc, heb je zelf al gekweekt in een smartpot? Een steviger potje kan je echt wel beter verschuiven hoor zonder dat de wotelpuntjes afbreken. En het verschuiven gebeurd wel wat..zeker als je in een tentje kweekt en een ventilator of bevochtiger uit de tent gehaald wordt. Als je de lege potten van je mannen over je vrouwtjes moet tillen..

 

Bij een goed wortelgestel houdt de kluit alles zo goed vast dat er zeker geen wortelpuntjes kapot gaan.

Ik weet ook niet hoe je er bij komt dat dat gebeurt. ;)

Met de smartpot henb je juist veel meer en betere wortels.

En ik maar denken dat het met je slechte rug te maken had. ;)

 

Dat een smartpot 100% ventileert kan zo in de rubriek "de domste opmerking ooit" een molshoop ventileert 100%.

Dat een smartpot het beste was in de vs van een aantal verkopers boeit mij niet

 

Als je zo'n plastic pot ziet kan je toch de gedeeltes zien waar er geen gaten zitten.

Er zit zeker minder als 50% gaten in die plastic pot.

De smartpot zal rondom meer ventilatie hebben als die plastic pot rondom.

Maar dat ziet iedereen.

 

3) Als je twee derde van je aarde hergebruikt zijn de zijkanten, vanaf het begin van je kweek,al behoorlijk dichtgeslipt.

 

Je zou de eerste zijn. ;)

Ik ken mensen die gebruiken hem voor een volledig seizoen en hebben er ook geen last van.

Vraag maar aan Carpe of zo.

Ook kan het handig zijn om echte potgrond te gebruiken ipv bagger.(heb in je topic even opgezocht wat je gebruikt)

 

4) Ook de prijs.. wat veel tegenover de levensduur.

 

Dat smartpots langer mee gaan geloof ik niet...een airpot trek je ook niet uit elkaar:

Zijn net zogoed getest op uv invloed. Dat de smartpots geweven zijn lijkt mij logisch :lol: Maar het blijft wel plastic.

 

Hmmm heb heel veel gebroken potten gezien maar nog nooit een gebroken Smartpot. ;)

 

Ola doc :D

 

Een plastic pot breekt niet zomaar, meestal omdat je dit wil en er je voet opzet :D

Er zijn natuurlijk veel verschillende potten. Die voorgroeibakjes nijp je zo kapot.

 

Dus plagron batmix is bagger? Nochtans de beste kweekjes mee gehad.

Lava aarde van bac is moeilijk te verkrijgen blijkbaar en ben er om die reden nooit mee begonnen.

Nooit problemen mee gehad met batmix. Graag onderbouwen aub B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ola ;)

 

Heeft iemand ervaring met deze:

http://www.indoorgarden.eu/Webwinkel-Produ...s-20-Liter.html

 

Of deze:

http://www.superoots.com/using.html

 

1) Smartpots zijn niet ideaal om te verplaatsen zeker als je rug het wat laat afweten.

 

De grotere smartpots zijn steviger als de kleinere, wanneer de pot goed is volgroeid kan je rustig de smartpot optillen hoor. Geen 1 wortel breekt daar van af.

 

2) Als je een smartpot op de grond zet of in een schotel heb je de volledige onderkant afgesloten.

 

Naar mijn mening maakt het weinig uit of de smartpot op de grond staat, zeker 3/4e (wil het wel uitrekenen hoor als je wil) Kan ademen

 

3) Als je twee derde van je aarde hergebruikt zijn de zijkanten, vanaf het begin van je kweek,al behoorlijk dichtgeslipt.

 

Heb je ze wel zelf gebruikt of heb ik andere smartpots?

 

Ik heb de aarde er uit gehaald, de smartpot schoongeklopt en een dagje laten drogen.

Dag later was de smartpot helemaal droog, nog een keer goed schoongeklopt en toen heb ik ze in de wasmachine ged

aan.

 

Ze zijn bijna als nieuw.

 

4) Ook de prijs.. wat veel tegenover de levensduur.

 

De smartpot is naar mijn mening juist onverwoestbaar, breken kan die niet ;)

 

 

Ik heb de antwoorden direct onder je vragen geplaatst.

Zelf ben ik helemaal weg van de smartpots, helaas kan ik ze in het najaar niet gebruiken ivm de hoge lv.

Dat ze de lv verhogen is naar mijn mening het enige min punt van de smartpot.

 

Het probleem wat ik zelf verwachtte; dat het water (van bovenaf gegeven) direct aan de zeikant door de smartpot zou gaan. Bleek helemaal niet aan de orde, de smartpot neemt het water zo snel op dat deze zelfs helpt om het water goed door te pot te verdelen.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou voor de airpot kiezen mits die niet al te duur is. Lijkt mij veel langer mee gaan dan smart pots.

 

Om geld te besparen kun je net zo goed zelf gaten in boren. Gaat voor slappe containers niet op maar specie kuipen wil wel.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Tjapado,

 

Onderbouw eens waarom een smartpot minder lang mee zou gaan, heb jij ervaring al enkele jaren met smartpots?

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ola ;)

 

Heeft iemand ervaring met deze:

http://www.indoorgarden.eu/Webwinkel-Produ...s-20-Liter.html

 

Of deze:

http://www.superoots.com/using.html

 

1) Smartpots zijn niet ideaal om te verplaatsen zeker als je rug het wat laat afweten.

 

De grotere smartpots zijn steviger als de kleinere, wanneer de pot goed is volgroeid kan je rustig de smartpot optillen hoor. Geen 1 wortel breekt daar van af.

 

2) Als je een smartpot op de grond zet of in een schotel heb je de volledige onderkant afgesloten.

 

Naar mijn mening maakt het weinig uit of de smartpot op de grond staat, zeker 3/4e (wil het wel uitrekenen hoor als je wil) Kan ademen

 

3) Als je twee derde van je aarde hergebruikt zijn de zijkanten, vanaf het begin van je kweek,al behoorlijk dichtgeslipt.

 

Heb je ze wel zelf gebruikt of heb ik andere smartpots?

 

Ik heb de aarde er uit gehaald, de smartpot schoongeklopt en een dagje laten drogen.

Dag later was de smartpot helemaal droog, nog een keer goed schoongeklopt en toen heb ik ze in de wasmachine ged

aan.

 

Ze zijn bijna als nieuw.

 

4) Ook de prijs.. wat veel tegenover de levensduur.

 

De smartpot is naar mijn mening juist onverwoestbaar, breken kan die niet :lol:

 

 

Ik heb de antwoorden direct onder je vragen geplaatst.

Zelf ben ik helemaal weg van de smartpots, helaas kan ik ze in het najaar niet gebruiken ivm de hoge lv.

Dat ze de lv verhogen is naar mijn mening het enige min punt van de smartpot.

 

Het probleem wat ik zelf verwachtte; dat het water (van bovenaf gegeven) direct aan de zeikant door de smartpot zou gaan. Bleek helemaal niet aan de orde, de smartpot neemt het water zo snel op dat deze zelfs helpt om het water goed door te pot te verdelen.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Gr

Ola predator ;)

 

Bedankt voor het langskomen, yeah!

Ik heb zelf geen smartpots maar kijk eerst graag wat er op de markt is alvorens tot aankoop over te gaan.

Tits zou ut niet zien zitten.. smartpots in de wasmachine. Niets handiger als een pot uitborstelen en klaar.

Maar.... ;) Dit is niet van toepassing om dat ik twee derde van mijn aarde hergebruik en dus laat zitten.

Enkel de toplaag wordt ververst. Nieuwe buffertabs en gaan!

 

Airpots kan je ook in het najaar gebruiken. Als je die airpots goed bekijkt kom je ook wel aan bijna 3/4 ventilatie.

Het vlug verdampen zou bij mij ook een probleem zijn wat het bodemleven ook niet ten goede komt.

 

Momenteel ben ik erg tevreden met de resultaten van mijn ronde 11 liter potten.

Voorheen had ik die vierkante van 18 liter ( denk zelfs 25)

Allen nog in nieuw staat.

Net zoals jullie kijk ik geregeld rond of er wat nieuws op de markt is en kwam deze airpots tegen.

 

Jullie mening bepaald mijn volgende aankoop.. Anderzijds kan het zijn dat ik nog even blijf bij mijn ouwe potjes met schoteltjes.

 

Tette.. Woeha!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo Tjapado,

 

Onderbouw eens waarom een smartpot minder lang mee zou gaan, heb jij ervaring al enkele jaren met smartpots?

 

Gr,

 

Donnie

 

Ola donnie ;)

 

Omdat 2mm plastiek steviger is dan 1mm plastiek?

ze zullen ook wel vijf jaar meegaan hoor.

 

Tetteman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zegt het zelf, dan is de 1 niet duurzamer dan de ander. Plastic slijt niet echt in die mate. ;)

 

http://www.superoots.com/air_intro.htm

 

Dit is trouwens ook wel interessant, beetje hetzelfde idee als smart pots. Wellicht ga ik met deze werken de nieuwe ronde.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit lijkt me wel wat voor op mijn balkon.

Moet ze elke dag 2x verslepen en daarvoor lijken me deze meer geschikt dan smartpots.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die link zijn helemaal andere airpots dan ik ken moet ik zeggen

de tweede zijn die ik ken

AirPot.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je zegt het zelf, dan is de 1 niet duurzamer dan de ander. Plastic slijt niet echt in die mate. ;)

 

http://www.superoots.com/air_intro.htm

 

Dit is trouwens ook wel interessant, beetje hetzelfde idee als smart pots. Wellicht ga ik met deze werken de nieuwe ronde.

 

Gr,

 

Donnie

 

Hoi donnie ;)

 

Die superoots had ik al vermeld in mijn eerste post, hihi.

Maar persoonlijk zou ik voor de airpots gaan omwille van de stevigheid.

 

Tetta! Yeah!

Share this post


Link to post
Share on other sites
AirPot.JPG

 

Als je watergeeft loopt het dan niet door de gaten heen die boven de aarde uitkomen??

 

Ook moet je deze pot weer uit elkaar halen en weer in elkaar zetten als je de aarde vervangt. ;)

Grappig als je 1 pot hebt maar met meerdere is dat al vlug een klus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ola mede kwekerts

 

http://static.indoorgarden.eu/Global/Files...ium/7277712.jpg

3,30 à 3,50 voor een 20 liter pot.

1,70 à 1,90 voor een 7,5 liter pot.

Ze hebben ze momenteel nog niet in stock en de twaalf liter potten zullen nog wat langer duren.

Persoonlijk wacht ik op de twaalf litertjes om te beslissen.

 

Tenslotte draai ik goed op mijn huidige potjes.

 

Joehoe!!

Tette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hupla! Eindelijk ;)

 

Dagelijks...of toch bijna piep ik effe of de lemonberry's weer op voorraad zijn.. Wacht effe..niet dus ;)

Tette ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
De prijs?? De grotere maten Smartpot zijn aanzienlijk goedkoper als plastic kuipen.

Heb je een idee wat de 200 gallon (tan) moet gaan kosten als je hem al in NL kan krijgen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...