Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Krasi

pc fan aansluiten op dc adapter

Recommended Posts

Hi Grow-techneuten,

 

ik heb vandaag via google ff gezocht (WF-zoekfunctie-probleem) hoe je een pc fan aansluit aan een DC-adapter.

Dus ik, die electro-leek en tevens electra-foob, dit uitproberen, en GODnonDEjuu het lukt ook nog. :verrygood

Alleen sommige sites zeggen dat je dit met een kroonsteentje moet verbinden en anderen weer van niet.

Dus mijn vraag aan jullie doorgewinterde pc-fan-connectors, wat is nu de juiste methode of maakt dit niet uit, en waarom?

 

Mvg Krasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

doe ik zins jaar en dag met macgivertape.

en ik denk niet dat er zulke kleine kroonsteentjes zijn want

die koperdraadjes zijn nauwelijks met het blote oog waarneembaar.

ik brand een centimeter of 2 vrij van de draad en dan check ik eerst met de draden tegen

de draden van de adapter of ie wel de goeie kant uitdraaid ook niet onbelangrijk.

en dan draai ik ze aan elkaar dan de beide uit einden apart aftapen anders doet ie nix.

en dan draai ik daar nog een dikke lel tape omheen.

 

kind kan de was doen.

 

houzgroenmacerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Macerror,

 

thanks for the reply, precies zoals ik het ook gedaan heb dus.

Alleen heb ik ze aftgetaped met ductape.

Mooi, want ik wil nl een experimentje uitvoeren door zo`n fan op m`n ajust a wing te monteren.

Een soort van ajust-a-wing-xl1-pro :verrygood

 

Greetzz. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 12 volt is het eigenlijk nooit veilig een kroonsteentje te gebruiken.

Dit zie je ook in bv stereo installaties van autos,

een kroonsteentje kan altijd los schieten waardoor de plus en min kunnen kortsluiten.

In een auto kun je dan zelfs brand krijgen daarom word het in die takt altijd afgeraden met kroonsteentjes te werken.

Met plakband aftapen is zelfs veiliger dan met een kroonsteentje.

Ik geef nu het voorbeeld op 12 volt in een auto,maar in een microhokje past die toepassing op 12 volt ook wel.

 

Het allerbeste zijn nog krimpkousjes,op 12 volt is dat het veilgste.

 

Kroonsteentjes zijn eigenlijk meer geschikt voor 220 volt.

De 12 volt draadjes aan bv een adapter zijn altijd dun,

een normale kroonsteen houd dat maar heel lichtjes vast.

1 klein rukje en het kan al los''knappen''van onder de schroef van de kroonsteen,

het zijn in feite maar een paar flinterdunne draadjes die de 12 volt aanleveren.

Als het los schiet per ongeluk en de plus en min raken elkaar kan de adapter kortsluiting maken.

 

Kroonsteentjes zijn goed voor voor 220 volt,

met 12 volt kan je er beter niet aan beginnen als je echt veilig wilt werken.

Of je moet echt met dik koperdraad van bv 2.5 mm werken,dan is het geen probleem.

Het gaat echt om de dunne draadjes die zeer gauw los kunnen schieten, en sommige adapters kunnen wel degelijk door branden.

Daarom kun je het beter met krimpkousjes de kabeltjes afdichten en goed vast zetten aan bv de wand zodat het nooit los kan schieten.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik heb er zelf ook 1 aan mn kap hangen.

twee gaatjes in de kap geisoleerde stugge koperdraad erdoor

die door de voorste gaatjes van het fannetje gehaald

dan staat ie precies schuin omhoog gericht op de lamp

en blaast de warmte onder de kap vandaan.

met die stugge koperdraad kan ik em nog wat richten

bijbuigen zeg maar.

werkt als een tiereleier kost geen flikker en weinig werk.

 

zou komt jan splinter door de winter.

 

houzgroenmacerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nederwierie, okee goed om te weten, bedankt.

 

@Mcerror, slim met dat dikke koperdraad, ik heb echt intresse in de topshieldxl1pro, maar heb destijds 330 euries betaald voor m`n wings en ik vindt het zonde om deze dan maar weg te zetten of weg te doen.

 

Adios.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog makkelijker is om gewoon ergens een computervoedingkje op de kop te tikken (marktplaats bijv.), 2 draadjes van de moederbord ATX connector met elkaar verbinden zodat hij altijd direct aan gaat en klaar is kees. Vanaf daar is alles plug en play.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen pc voeding gebruiken die vreten veel meer dan een gewoon 12 volt adapter

Share this post


Link to post
Share on other sites

En die fan ook niet op je lamp laten blazen. :verrygood

 

gallery_6976_4530_18.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk alle knutselaars nu eens bij elkaar, :whistling thanks jongens, mooi gedaan met die lamp btw :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

niet op de lamp laten blazen ?

vertel vertel vertel soca we zijn benieuwd .

nooit te oud om te leren.

 

houzgroenmacerror

Share this post


Link to post
Share on other sites
geen pc voeding gebruiken die vreten veel meer dan een gewoon 12 volt adapter

Dat valt geloof ik reuze mee hoor!

Als een voeding bijv. 400w is betekent dit niet dat hij 400w zal verbruiken, dit is het maximale vermogen.

Tevens stuur ikzelf meerdere fans aan met een computervoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampen hebben een bedrijfstemperatuur, waarop ze optimaal presteren. Geforceerd koelen schijnt niet goed te zijn.

Er zijn op dit forum mensen die hier veeeel meer vanaf weten dan ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@soca

Dat klopt. Voor hogedruk lampen geldt dat bij een hogere temperatuur meer licht vrijkomt. Niet te koud maken dus.

Ook niet zo heet laten worden dat het te warm wordt.

Bij LED is het juist andersom, hoe koeler de leds, hoe meer licht ze geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fan dient dus recht onder de lamp door te blazen om van twee walletjes te kunnen eten. (plant/lamp)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi knutselaars,

 

nog een vraagje, de dc adapters hebben doorgaans een snoerlengte van 1,5 meter, dazz duzz tekort voor mij.

Welk draad kan ik gebruiken om dit te verlengen, ik heb dc adapters met 2-voudig zwart draad op de ene zwarte draad zit een witte onderbroken streep in de lengte.

Bvd.

 

Greetzz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gewoon een PC voeding gebruiken voor aansturing van PC fans?

 

Fan controller ertussen en je kunt de luchthuishouding perfect regelen. en *btw altijd 120mm fans nemen, die zijn stiller en verplaatsen veel meer lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey PP,

 

ik wil het graag zo simpel mogelijk houden want ik ben niet erg technisch, is dat voor mij gewoon te realiseren, en heb je dan een kleine voor mij verstaanbare uitleg.

 

Bvd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de linkjes, en dit is dan gewoon plug en play met elkaar te verbinden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je sluit de voeding aan op de fancontroller, vanuit daar regel je de fans.

Een oude PC kast om het in te bouwen zodat het netjes is en klaar is je micro ventilatie.

Uiteraard de fans nog bevestigen en aansluiten.

Daarna kun je inblaas, afvoer en circulatie met wat draaiknopjes regelen.

 

Nieuw kopen hoeft ook niet, genoeg 2e hands te vinden. :verrygood

 

Ik denk zelfs dat het bij grotere kweekruimtes ook prima te gebruiken is.

Gewoon 24/7 een rustige constante ventilatie door middel van computerfans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een scythe fancontroller op mijn fans. Werkt wel lekker, zo kan ik de inblaas afstemmen op de afzuiging.

Het is vrij makkelijk met stekkertjes die je gelijk aan de stekkers van de fan kan verbinden, en als je meer draad moet hebben kan je ook wel een kabeltje zelf verlengen, zoals de meesten nu de fans aangesloten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

PC fans zijn ontworpen om stil te zijn.

De airflow in een high end computerkast is 100% vergelijkbaar met een kweekruimte.

 

Zo een 19" serverkast ombouwen lijkt me wel leuk. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou je die pc voeding nemen terwijl je met een adapter veel simpeler klaar bent

op die pc voeding zitten natuurlijk pc aansluitingen op

 

en als je een adapter koopt met verschillende voltages dan kun je hem ook nog dimmen

 

bij een pc voeding zit ook een interne fan die staat dus ook voorniks tedraai

ik gebruik die fans altijd nooit niks mee aan de hand geweest waarom zon heel pc voeding geval dat is toch onzin in mijn ogen

of je moet meer dinge wille gaan aansturen die op 12volt lopen dan zou het wel een goede optie zijn

 

piet piraat als je servers zoekt moet je savonds keer op de milieustraat kijke heb ze er regelmatig gezien en vaak werkend

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien dit mijn vakgebied is voel ik me verplicht even wat onzin recht te zetten hier:

 

alowa

 

doe ik zins jaar en dag met macgivertape.

en ik denk niet dat er zulke kleine kroonsteentjes zijn want

die koperdraadjes zijn nauwelijks met het blote oog waarneembaar

....

Tape droogt uit en laat dan veelal los. Niet tapen wat je kan schroeven! Electraverbindingen nooit tapen, een kroonsteentje is veel beter/veiliger.

 

 

Met 12 volt is het eigenlijk nooit veilig een kroonsteentje te gebruiken.

Dit zie je ook in bv stereo installaties van autos,

een kroonsteentje kan altijd los schieten waardoor de plus en min kunnen kortsluiten.

....

Het allerbeste zijn nog krimpkousjes,op 12 volt is dat het veilgste.

 

Kroonsteentjes zijn eigenlijk meer geschikt voor 220 volt.

....

Kroonsteentjes werken prima met lagere voltages. Krimpkousjes gebruik je als afscherming voor bijvoorbeeld 2 aan elkaar gesoldeerde draden. Dit is de mooiste manier om 2 draden aan elkaar te bevestigen.

 

geen pc voeding gebruiken die vreten veel meer dan een gewoon 12 volt adapter

Wijsheid! Een normale pc voeding heeft meestal een vermogen van een paar honderd Watt en zal pas bij vermogen dat veel groter is dan die paar fans enigzins efficient gaan werken. Gewoon een instelbare lichtnetadapter gebruiken is niet alleen efficienter, goedkoper, maar ook handiger omdat je daarop het voltage en dus de fansnelheid kan regelen.

 

Nog een paar tips: 2 of meer fan kan je prima serieel aansluiten, de spanning wordt dan verdeeld. Ik heb zo 2 12 Volt fans in serie aangesloten op een 18V adapter van een oude printer en die draaien dus op 9 volt.

 

Een diode of ledje (light emitting diode) serieel aansluiten op je fan zorgt voor een spanningsverlaging van 0,7V. Met een stipje kroonsteentjes en een 10tal diodes kan je dus heel makkelijk een simpele fanregelaar maken die per 0,7volt instelbaar is. Gewoon alle pootjes van de dioden in een U buigen aan 1 kant van de strip insteken zodat ze elkaar doorverbinden. Nu kan je heel makkelijk kiezen hoeveel diodes onderdeel van de schakeling uitmaken. Let wel op dat je de diodes goed aansluit anders laten ze geen stroom door; ze zullen niet doorfikken.

 

Bang voor vocht in je kroonsteen? Bovenkant van condoom knippen, over je kabels en kroonsteen trekken en aan beide kanten vastzetten met een tie-wrap / sjorbandje. Verder zorgen dat je de kabels uit dit pakketje omlaag lopen zodat er nooit via de draden water/vocht in je verbinding kan lopen.

 

Doe het veilig! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...