Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif

juicyweedy

voeding

Recommended Posts

hallo wf'rs

ik ben op dit moment met me tweede kweek bezig
hier op wf , nu ben ik van plan andere voeding te gaan kopen maar zou niet weten welke

ik gebruik nu hesi voor aarde , en heb begrepen dat dit bio-mineraal is maar wat is dit precies ?

en wat is het verschil met organisch , ik zou graag over stappen op bac en de gold label goedjes

maar weer zou ik niet weten welke ik allemaal nodig ben ,
en de volgende ronde moet gewoon weg goed gaan !
want de shackzilla's wil ik gewoon samen met de indigo x amnesia haze in de grond hebben
en dat graag met een goede voeding!

wie o wie kan me helpen

alvast bedanktt greetz juicyweedy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat kan je beter aan je moeder vragen, denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites
yo juicy,

je gaat voor de organic wayy kicken man!


Bac bloeivoeding/ bladvoeding/wortel stimu bacto van sannie schimmels and starten!
ps honey es van humbolt is ook een aanrader een stroperige honing actige supstansie maar me toppen zijn super zoet en glimmend van de thc kristallen!

suc6

P

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='newgrow' post='908633' date='19 Aug 2011, 20:15 ']Dat kan je beter aan je moeder vragen, denk ik[/quote]


jo newgrow aan me moeder vragen ?
leef jij in een ander land , ik denk niet dat me moeder de vragen kan beantwoorden
ze weet wel hoe ze water met voeding geven moet maar meer ook niet

en het ging hier om het feit dat , graag wilde weten of organisch growen beter is als
bio-mineraal , heb al een antwoord van Art , Thankss Ouwe :verrygood

ik wil het de volgende ronde het liefst anders aanpakken en dus ook voor de grammen :whistling


greetzzz juicy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heh juicyweedy,het is niet zo dat als je de beste en duurste voeding gaat gebruiken,
dat je dan ook topoogsten gaat behalen he...
Weet je al wat het gaat worden?

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je echt voor Organisch gaat kom je al gauw uit op Advanced Nutrients en dan de Iguana Juice.Hier in Nederland beweren er veel organisch te zijn,maar blijken het totaal niet te wezen.Als je echte organische produkten wil moet je dus net iets verder zoeken.In Noord Amerika moet je 100% organisch zijn als je dat op je label vermeld.Vandaar dat ik je 100% kan garanderen dat je met Iguana Juice echt daadwerkelijk organisch bezig bent.

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perhaps better for Netherlands people to buy NL products, you have good ones, BAC has allready show great results but Gold label need to be test that sure ! :verrygood
Their minerals line works great and the substrate have best texture/structure, same you can reuse the soilless mix with upgrading...

Share this post


Link to post
Share on other sites
echt bio.....

wat is nog bio tegenwoodig..... bac is bio voor nl begrippen
humboldt is bio voor usa begrippen...

wat bedoel je precies met bio, dat de voeding biologisch afbreekbaar is?
dat de voeding mineraal wordt meegegeven?
dat de elementen niet gechelateerd (chemisch verbonden) zijn?

hoe bio wil je gaan?

is leuk hoor er dieper op ingaan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daar zijn gewoon regeltjes voor in de EU hoor. In de bijlagen de stoffen die zijn toegestaan voor biologische teelt en voor bestrijding (vergunning vereist voor sommige middelen). Dat wil niet zeggen dat het allemaal puur biologische producten zijn trouwens.

[attachment=1288:EG889_bijlage1.pdf]
[attachment=1289:EG889_bijlage2.pdf]

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote]ik ben op dit moment met me tweede kweek bezig
hier op wf , nu ben ik van plan andere voeding te gaan kopen maar zou niet weten welke[/quote]

als je goedkoop en echt organisch wilt kweken , waarom probeer je niet eens culterra of ecostyle npk pellets en wat beendermeel

Ik heb er al fantastische resultaten mee behaald en die smaak , die kan je met niets vergelijken.

als je enkel water geeft en deze pellets krijg je een zeer zuivere smaak, een rustige rokertje dat vlot binnen en buiten gaat.

Vooral in de verdamper merk je hoe puur de smaak dan is.

Op deze manier heb je wel ietsje minder opbrengst dan als je boosters en andere vloeibare middelen zou gebruiken, , maar de smaak is het waard.

Ook al spoel je 3 weken , je zal altijd proeven of een plant middeltjes gehad heeft

je hebt geen speciale wietvoeding nodig, ze groeien net zo goed op landbouwproducten

Share this post


Link to post
Share on other sites
vergis je niet: ook de landbouw geeft aangepaste voeding voor de verschillende gewassen. Het is dus niet zo dat in de landbouw alles hetzelfde krijgt. Het heeft verder ook geen zin om voor de lange termijn te bemesten (je planten staan slechts 3 maanden).

Je kunt prima een substraat opwaarderen met vaste meststoffen. Hou er echter rekening mee dat Cannabis een zeer snel groeiend gewas is. Met name in de generatieve periode kun je daardoor tekorten krijgen om onvoldoende voeden. Biologisch kweken is het bodemleven in stand houden en de organische stof op peil houden. Daarnaast zijn er ook veel biologische stimulatoren die je naast je vaste meststoffen kunt gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@juicyweed Hesi is prima voeding. Kan je gewoon een goed wietje mee kweken. Niet de verpakking aanhouden dat is veels te veel .. maar dat kennen we onderhand wel van de voedingsfabrikanten.

Verschil tussen bio-mineraal, mineraal en organisch zijn de stoffen waaruit ze zijn opgebouwd. Mineraal is onder (lees dit letterlijk) juiste omstandigheden direct opneembaar, juiste ph en juiste verhouding
van allerhande macro en micro nutrients in het medium. In de hesi zit een deels organsiche stikstof. Dit betekend dat bacterien in de aarde deze stof omzetten in de stikstofcyclus. Dit betekend dat je er niet snel teveel van mee kan geven want het wordt gebufferd in de aarde en door bacterien vrijgemaakt. Een deel van de stikstof is echter mineraal en direct beschikbaar. Dit maakt hesi een makkelijke voeding zeker voor een beginner is dit handig. Daarom heet het bio-mineraal. Dat Hesi bloei de ph van kraanwater nog licht afzuurt is dit voor de beginner die mineraal voedt maar geen ph meter gebruikt erg handig.

Organisch stoffen zijn niet direct beschikbaar althans zeker 50% niet direct beschikbaar. Hiervoor moeten bacterien in je aarde nog wat werk verzetten in de loop der dagen om dit vrij te maken.
Dit maakt organisch makkelijk omdat je er niet snel teveel van mee kan geven. In het geheel kan je met organisch belachelijk overvoeden zonder dat je planten dit als heel problematisch zullen zien.
Bij organisch is ph en ec een stuk minder belangrijk, bacterien en schimmels zijn hierin het belangrijke element om de voedingstoffen beschikbaar te maken aan de planten.

Organische voeding levert qua smaak makkelijker zachte en zoete wiet op. Heb het idee dat je met mineraal makkelijker harde buds kweekt. Al kan dit met organisch ook wel als je genoeg calcium weet bij te voeden.

Verder is BAC simpelweg goede voeding, kan bijna niet mis gaan voeding. Zelf lukt het me ondertussen ook om met Humboldt een lekker wietje te kweken. Het blijft simpelweg veel uitproberen en je eigen kennis opdoen.

Als het aan humboldt ligt koop ik een flesje voor dit en een flesje voor dat. Dat willen veel voedingsfabrikanten. Bij humboldt ben ik erachter gekomen dat de voeding erg langzaam vrijkomt
en dat je geen 20 dingen erbij hoeft te doen om het vrij te laten komen. Die grond zit vol bacs, het duurt met deze voeding gewoon even. Als ik het humboldt schema zou aanhouden loop
ik gegarandeerd tegen blokkades aan. Dus zal een beginner er weer een flesje bijkopen om dat probleem tegen te gaan. Het koste mij ook even moeite maar omdat ik al even een tijdje met BAC had
gevoed ben ik de humboldt voeding qua NPK gaan omrekenen naar de BAC voeding. Sindsdien gaat het boven verwachting, beter ALS IK ooit met BAC heb gedraait. Ik heb ondertussen
al best wat voedingen geprobeerd ze werken allemaal maar je moet ze even door krijgen. Ik geef met humboldt ver onder het schema mee als het om ml-ers gaat en voedt in de bloei vanaf eind week 2 maar 1 keer
per week bloeivoeding (npk 0-10-0) mee met de groei en anders alleen groei (npk 3-1-3). Het kost even om de verhoudingen door te krijgen en wat je plantjes in welke week nodig hebben maar dat
is simpelweg een paar kweekjes draaien en goed opletten.

Lightmix plus tabs of hergebruikte grond en tabs of simpelweg een nieuwe allmix is een goede start.
Schimmels (3gram op 25liter aarde of p.p. gaat prima) en bacs (elke 2de week) om de voeding gedurende het proces vrij te krijgen en beschikbaar aan de planten te maken.
BAC bloei en PK booster.
Hesi bloei en Fosfor booster. (Schimmels en bacs hoeven dan niet een goede enzymecomplex is dan wel handig)
Humboldt groei en bloei.

Van alle merken ben je maar 2 flessen daadwerkelijk nodig. Enige verschil wat ik kan merken is in de smaak. Verder kan je overal als je npk verhoudingen en behoefte van de plant een beetje door hebt een goed
wietje mee kweken, denk zelf dat het echt niet uitmaakt en dat het op een duur tussen kwekers en leveranciers een gevecht is tussen rood en blauw.

Ik ben momenteel van de humboldt. Als het niet aanslaat in NL importeer ik het desnoods zelf uit de USA lol. maar dat is omdat ik hier het makkelijkst harde buds met een goede smaak mee kweek.

Is maar goed dat ik niet zo vaak post zie ik nu lol.

Verder is de Keep It Simple Sucker een methode die vaak het beste werkt (des te minder je doet des te minder je kan verkloten lol) dus raad ik je die toch wel aan.

Mzzls,

Northern

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nog maar een keer dan :verrygood

Hoe zit dat met de etiketten?
Door William Texier

Wanneer je eenmaal hebt besloten wat voor soort voeding je wilt geven aan je planten,
moet je nog steeds kiezen welke jou biedt wat je zoekt, en welke je investering eruit
haalt. Dan sta je in de winkel en kijk naar de verschillende merken die uitgestald staanen
vraagt je af welke je moet kiezen. Dan kunnen de etiketten op de producten je
helpen.
Een etiket op een fles is er voor 2 doelen: De eerste is om je te informeren en te
beschermen, de tweede is om je het product te willen laten kopen. De eerste is een
vereist voor de wet, het bevat het type registratie, een NPK (wanneer toegepast), een
minimaal gegarandeerde analyse etc. Het tweede deel blijft over voor de creativiteit van
de fabrikant zijn marketing creativiteit.
Wat zegt de wet?
Registratie: de etiket moet altijd het type registratie vermelden. Een voeding kan in 3
verschillende registraties vallen: mineraal, een mix van mineraal en organisch en
organisch (biologisch)
Mineraal:100% minerale voeding hoeft niet geregistreerd te worden indien ze onder een van de
categorieën vallen die omschreven worden door de Europese Gemeenschap. Dus een
minerale voeding zou het volgende op het etiket moeten vermelden:
EEG voedingsstoffen, gevolgd door de categorie waar hij in valt.
Bijvoorbeeld: “Naam van het product, EEG voeding, NPK verhouding” of “Naam van het
product, EEG voeding, micro-elementen met primaire en secundaire voedingselementen.
Op deze producten zijn geen testen gedaan door een overheidslaboratorium voordat de
producten op de markt komen, maar het product kan altijd getest worden door het
Europese Bureau Fraudebestrijding. Het is de verantwoordelijkheid van de fabrikant om
gehoor te geven aan het vereiste van de categorie waar hij beweert dat het in hoort.
Mixen van mineraal en organisch:Alle voeding die niet strikt mineraal zijn zouden een registratieproces moeten ondergaan.
Op het etiket geven ze normaal gesproken een norm waaronder ze vallen gevolgd door
een registratienummer. Deze categorie wordt vooraf onderworpen aan testen door een
onafhankelijk lab en een lange bureaucratische registratie.
Als een voeding claimt iets anders in de flessen te hebben dan een minerale zout, moet
je een registratienummer op de fles staan.
Organisch:
Organische voeding heeft twee mogelijke vermeldingen: de eerste is “voeding dat
gebruikt kan worden bij biologische teelt in dienst van EEG reguleringsnummer...” De
tweede “voeding gecertificeerd organisch door…” .
Er zijn een paar deugdelijke organismen die dienst doen voor de certificering. De regels
voor certificering zijn in heel Europa hetzelfde.
Als een etiket zegt: “kan gebruikt worden bij biologische teelt” is er vooraf geen controle
geweest. Het is een claim van de fabrikant, zoals in het geval van EEC voeding. Het kan
op elk moment onderworpen worden aan controle en moet overeenkomen met wat het
claimt.
EKO etiketten:De registratie onder “EKO labels” is een stuk moeilijker om te verkrijgen omdat het niet
alleen het product zelf onderzoekt, maar het hele fabricageproces inclusief de bron van
de grondstoffen. Vandaag de dag hebben erg weinig fabrikanten dit, misschien helemaal
geen, zo ver ik weet.
KlanteninformatieApart van de registratie, moet het etiket je vertellen wat er in de fles zit. De volgende
informatie moet altijd zijn weergegeven op het etiket:
NPK (wanneer van toepassing), minimale gegarandeerde analyse en de bron van
ingrediënten.
Ook in het geval van micro-elementen, in welke vorm ze aanwezig zijn. (chelaat of
sulphaat) en een identificatie van de chelaat, indien aanwezig.
Een lijst van ingrediënten met hun chemische benamingen en een minimale garantie van
elk element die geclaimd wordt, identificatie van een fabrikant, specifieke gebruiksdosis
en een gebruiksaanwijzing (in de eigen nationale taal)
Een inhoud in het geval van vloeistof en gewicht in het geval van een vaste stof.
Laten we verder ingaan op de details.
Wat verteld de label je?
NPK staat voor Stikstof (N) Fosfor (P) en Kalium (K). Het verteld je het percentage van
elk van deze elementen (in gewicht) in je fles.
Kleine kanttekening:Om iets wat simpel is verwarrend te maken: Nitraat wordt uitgedrukt als N, P, fosfor,
wordt uitgedrukt als P2O5, en K, Kalium als K2O! Dit komt uit de tijd dat chemici geen
exacte metingen konden maken van losse elementen en meten ze de oxides. Vandaag de
dag is het niet meer nodig maar het is blijven hangen in onze wetgeving als een deel van
het verleden.
Om P te verkrijgen uit P2O5 moet je vermenigvuldigen met 0,436
Om K te verkrijgen uit K2O moet je vermenigvuldigen met 0,830
De NPK verteld je of de meststof meer voor de groei is, met hoog stikstof gehalte, of een
voor bloemen en vruchten, met hoog fosfor en kalium gehalte. Het verteld ook de
verhoudingen tussen deze 3 elementen. Bijvoorbeeld een NPK van 20-20-20 heeft een
verhouding van 1-1-1. Een NPK van 14-7-21 heeft een verhouding van 2-1-3.
Typische vloeibare voedingsstoffen en complete formules zullen een lage NPK verhouding
hebben.
Secundaire elementen: Als een fabrikant claimt dat hij secundaire elementen in de
flessen heeft moet het erop staan met de volledige naam en scheikundig symbool en ook
het minimale gegarandeerde percentage. Ook moet stikstof gescheiden worden in
nitraat, ammonia en soms ureum.
Micro elementen: als het uit een sulfaat komt moet het etiket zeggen; “gederiveerd uit
sulfaat van..” Bijvoorbeeld: “0.01% zink gederiveerd uit zink sulfaat”.
Als ze uit een chelaat komen moet de herkomst van het chelaat vermeld worden.
Voorbeeld: “1.5% ijzer chelaat uit EDTA”
Daarnaast zou je op het etiket nog een gebruikers advies of een toepassingstabel moeten
hebben, waarin staat wat de voeding doet (complete voeding, of “gespecialiseerde
voeding” wat duid op specifieke tekorten) en hoeveel er ervan zou moeten toedienen. Je
zou ook wat veiligheidsvoorschriften moeten vinden, zoiets als “buiten gebruik van
kinderen houden”. De opslagvoorwaarden maken geen deel uit van de verplichte
vermeldingen.
Wat vertellen de etiketten je niet?
Wat boven staat beschreven somt aardig op wat je zou moeten vinden op een etiket. Het
ziet eruit als een hoop informatie, maar…
Eerst de NPK: Het is de minimale garantie; het betekent dat je fles misschien meer
bevat dan dat, (soms veel meer). Een fabrikant kan minder van een element aangeven
dan de werkelijke inhoud om te laten lijken dat de formule meer in balans is of voor elke
ander rede. In feite is het de normale praktijk om minder aan te geven dan de werkelijke
inhoud om een marge in fouten te hebben of om boven, of op het aangegeven niveau te
zitten voor het geval van controles.
Wat betreft de secundaire voedingsstoffen, moet je een minimaal niveau hebben in de
fles om ze mogen aan te geven. De minima zijn gezet voor landbouwtoepassing, en zijn
moeilijk te bereiken voor hydroponic voeding. Dus het element kan wel in de fles zitten
maar niet op het etiket staan.
Ook volgens de categorie waarin je de voeding indeelt, kan het etiket volledig anders zijn
omdat je alleen de elementen opnoemt in het kader van de categorie waar de voeding in
valt. Bijvoorbeeld, in het geval van een complete vloeibare voeding met micro kan je het
verklaren als:
1- “NPK voeding met micro” in dat geval geeft je alleen het percentage NPK
2- “Micro-elementen met secundaire elementen en hoofd elementen”. In dat geval
geven ze alleen de waarde van de micro’s
3- Secundaire voeding met hoofd en micro-elementen”. In dat geval hoef je alleen de
secundaire elementen aan te geven.
Zo zie je dat een complete formule verkocht kan worden onder 3 verschillende etiketten
(de derde van dit voorbeeld zal niet heel veel voorkomen.
Wat zien we op de etiketten in het echte leven?Alles wat we tot nu toe gezegd hebben is theoretisch. Het komt overeen met de Europese
regelgeving voor de distributie van voedingsstoffen in de Europese Gemeenschap. In de
binnenkwekers markt is niet zo veel controle als in de hoofdstroom tuinbouwtechniek. Als
resultaat daarvan staan er veel etiketten in de schappen van Growshops te vinden die
weinig zeggen of erger nog- zijn zelfs misleidend.
Bijvoorbeeld de NPk zou duidelijk bovenaan het etiket moeten staan. Het zou altijd in
percentages moeten staan en in geen enkele andere schaal. Dit wordt vaak niet
gerespecteerd. Ik zie flessen in de schappen staan zonder NPK of 2 of 3 verschillende
waardes gegeven op het etiket. Ik heb ook NPK uitgedrukt gezien in 10 keer, soms 100
keer meer dat wat het zou moeten wezen. Sommige gaan makkelijk over de 100%!
Kijk in het geval van twijfel bij de oplossing die geadviseerd wordt. Als een etiket claimt
een NPK 10 keer hoger dan een andere, maar de gebruiksdosis blijft hetzelfde, is
duidelijk dat de gene met de hoge NPK fout is.
Vaak geven de fabrikanten geen duidelijkheid over welke micro’s er gebruikt zijn. In dat
geval kun je aannemen dat het een sulfaat is. Chelaten zijn veel duurder, maar veel
beter voor de planten. Als een fabrikant, wanneer ik een chelaat in een fles stop, wil ik
daar graag over communiceren.
Conclusie:
Een etiket zou iets moeten zijn waar de klant op kan vertrouwen om geïnformeerd te
worden en de keuze te maken. Zoals je hebt kunnen zien is dit niet altijd het geval,
etiketten kunnen misleidend zijn, of geven maar gedeeltelijke informatie over het
product.
Er is een ding wat het etiket je niet zal vertellen: is de voeding in de fles goed of niet?
Aan het eind van de rit is de enige manier om de beslissing te maken is door het zelf te
testen. Dus hoe moet je kiezen als je in de winkel staat? Je kan een vriend kweker
vragen wat het beste voor hem werkt en beginnen met dit product. Of je geeft de
voorkeur om voor jezelf te beslissen maar je hebt vooraf geen idee wanneer je naar de
winkel gaat, dus lees de etiketten en kies het merk waarvan je het gevoel hebt dat ze de
juiste informatie verschaffen.

Voor wat duidelijkheid!!! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote]ook de landbouw geeft aangepaste voeding voor de verschillende gewassen[/quote]


Klopt , maar wiet groeit perfect op voeding die ook goed is voor tomaten en paprikas. Wat ik bedoelde is dat het met al die speciale dure flesjes meestal niet beter gaat dan met een goedkope grondmix en topdressen.

Daarbij zit er in die droge pellets enkel wat ze nodig hebben, in al die flesjes zitten een hoop extras die vooral goed zijn voor meer opbrengst

Met de buffertabs van sannie krijg ik ook diezelfde lekkere smaak , enkel buffertabs en water

Maar zodra ik begin met stimulatoren e.d. dan verandert het karakter van de wiet IME.

Maar over smaak valt eigenlijk neit te twisten , ik vind gewoon dat ik zo de zachtste natuurlijkste smaak krijg


[quote]Biologisch kweken is het bodemleven in stand houden en de organische stof op peil houden. Daarnaast zijn er ook veel biologische stimulatoren die je naast je vaste meststoffen kunt gebruiken.[/quote]

heb jij een paar suggesties? Ik ben op zoek naar een stimulator die de smaak niet beinvloedt

Ik heb al van biozbizz bioheaven geprobeerd en van biocanna de bioboost als ondersteuning samen met die npk's

en toch vind ik de smaak zoveel beter als ik enkel die korrels gebruik. Het is dan gewoon zachter en de smaak ligt op de tong. Met die boostmiddelen die ik geprobeerd heb , wordt mijn wiet enorm zoet en smaak ik het echte aroma minder.

Pas op de smaak is dan zeker niet slecht , gewoon anders

Nu ik moet wel erbij zeggen dat ik hoofdzakelijk verdamp. Als ik rook , dan merk ik die dingen niet. Dan kan ik die extra zoetheid wel waarderen. Maar als ik verdamp , dan merk ik het verschil in zo een mate dat het me stoort.

Dan hebben alle soortjes een gemeenschappelijke bijsmaak , zelfs met 3 weken enkel water

Gebruik ik enkel water en pellets , dan is de smaak rustiger , het gaat veel zachter binnen en buiten , je voelt het niet op de luchtwegen.

Als ik middeltjes gebruik moet ik de wiet echt een tijdje curen eer ie zacht genoeg wordt om puur te roken
[quote]Het heeft verder ook geen zin om voor de lange termijn te bemesten (je planten staan slechts 3 maanden)[/quote]

Ik probeer het topdressen zo te timen, dat de plant in de laatste weken geel wordt. het is een beetje wennen bij elke nieuwe soort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kunt eens naar kelp, humuszuur en fulvinezuur kijken (voorzichtig met die laatste!). Beiden in poedervorm, eenvoudig oplosbaar. Kelp vind je in bijna iedere wortelstimulator, groeistimulator en booster, humuszuur idem. Ook in Sannies tabs vind je deze. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld X-cel van bionova en Gold Label Roots. Is al veel over geschreven op het forum.

Het geel worden van je planten heeft niet alleen met de voeding te maken maar tevens met de kwaliteit van je licht. Blauw licht is nodig om het fotosynthetisch systeem te vernieuwen. Je zult zien dat planten onder een evenwichtiger licht langer groen blijven. Ook in een organische teelt met goed licht zullen je planten aan het einde van hun bloeiperiode afsterven, maar dat gaat veel geleidelijker dan in een minerale teelt waarin je de plant vrijwel alle voedingssoffen ontneemt. Gek dat ze dan geel worden he? :verrygood.

Wat betreft de formules die ze in de kas gebruiken: Dat is vrijwel nooit alleen een samengestelde meststof alléén, maar een mix van meststoffen met een samenstelling en ec afgestemd op de specifieke teelt. Ik ken old-school haze kwekers bijvoorbeeld die op witlofvoeding kweken als basisvoeding. Er is speciale organische voeding voor tomaten (met rietsuiker melasse) omdat suikerbieten melasse vaak een stof bevat waar tomaten heel erg gevoelig voor zijn. Zo zijn er best heel erg veel specifieke voedingen voor specifieke planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja die xcell heb ik thuis liggen

ik ga eens testen of ik met enkel xcell en pellets een goede smaak krijg want in die xcell zitten geen stoffen die het zoeter maken

Dat zal voor volgend jaar met de autoflower kaskweek zijn

thx om ff mee te denken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens BN maakt excell meer koolhydraten aan en die worden toch omgezet in suikers?

[url="http://www.degroenetulp-webshop.nl/plantenvoeding-voeding-bio-nova-c-65_62/bio-nova-x-cell-progroei-en-bloeibooster-1-liter-p-566?zenid=85f396e4731f68eb07d110ab4d3395eb"]http://www.degroenetulp-webshop.nl/planten...7d110ab4d3395eb[/url]

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote]Als je echt voor Organisch gaat kom je al gauw uit op Advanced Nutrients en dan de Iguana Juice.Hier in Nederland beweren er veel organisch te zijn,maar blijken het totaal niet te wezen.Als je echte organische produkten wil moet je dus net iets verder zoeken.In Noord Amerika moet je 100% organisch zijn als je dat op je label vermeld.Vandaar dat ik je 100% kan garanderen dat je met Iguana Juice echt daadwerkelijk organisch bezig bent.

Grtz twin[/quote]

[size=6]Wij van WC-eend adviseren...WC eend![/size]

Ik hoop voor de topicstarter dat hij de adviezen van medekwekers kan onderscheiden van die van de ondernemers :verrygood :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben het met Indicaan eens, als ondernemer mag je best je product ophemelen, maar om nou te zeggen dat het de enige totaal organische voedingslijn is, is misschien een beetje te veel van het goede :verrygood

Ik heb nog wat leesvoer gevonden, voor de liefhebber.
Greetzz Krasi.

Inleiding

Zoals elk jaar wordt de verkoop kalk- en meststoffen gehouden. De zo noodzakelijke voedingsstoffen kunnen dan worden ingeslagen. Ons is gebleken dat veel tuinders niet of nauwelijks weten wat er in de verpakking zit. Ook de afkortingen en getallen die hierop voorkomen zijn voor vrijwel een ieder geheimtaal. Tevens is de wijze van gebruik niet bij iedereen bekend. Een en ander heeft tot gevolg dat veel tuinders dan maar niets kopen. Onbekend maakt onbemind nietwaar?

Om in deze situatie verandering te brengen hebben de beide verkoopcommissies besloten om de zaken eens op papier te zetten zodat de (toekomstige) kopers weten wat ze krijgen en vooral hoe ze het moeten gebruiken. Als u dit boekje met enige aandacht leest kunt u verstandige aankopen doen. Uiteraard bij uw vereniging hopen wij.

BEMESTING

Op tuinen waar veel gewassen naast en na elkaar worden geteeld, moeten hoge eisen aan de voedingstoestand van de grond worden gesteld. Alleen wat zelfgemaakte compost met eventueel een hoeveelheid kalk is voor de meeste tuinen onvoldoende. Voor het op peil houden van een redelijk vruchtbaarheidsniveau zal u jaarlijks een hoeveelheid stikstof (N), fosfor (P) en kalium (K) moeten toedienen. Dit kan in de vorm van stalmest, een organische mest in gedroogde vorm, of in de vorm van anorganische meststoffen (kunstmest).

ORGANISCHE MESTSTOFFEN

Zoals de naam reeds zegt, bestaan deze meststoffen uit organisch materiaal dat door bacteriën in de grond wordt afgebroken (verteringsproces). Hierbij komen voedingselementen vrij die door de planten kunnen worden opgenomen. In het algemeen werken organische meststoffen langzaam en langdurig waardoor de planten rustig en regelmatig groeien. Bovendien wordt door het gebruik van organisch materiaal het gehalte aan organische stof in de grond op peil gehouden en dat is gunstig voor de structuur, waterhuishouding en het vasthouden van voedingsstoffen.

Hiertegenover staan ook enkele nadelen zoals:

· Het gebruik van ruig materiaal (zoals strorijke mest) trekt veel (schadelijke) insecten aan, en is daarom niet geschikt voor wortelgroenten.

· Bij intensief gebruik van organisch materiaal komt relatief vrij veel stikstof voor de planten beschikbaar. Voor bijvoorbeeld peulvruchten is dit ongunstig.

· Het gehalte aan voedingsstoffen varieert sterk met als gevolg onvoldoende controle op de hoeveelheden die men toedient. Dit geldt vooral voor de zogenaamde enkelvoudige organische meststoffen, te weten:


1. bloedmeel (stikstofmeststof

10-16% N).

2. beendermeel (fosfaatmeststof

10- 33% P).

3. kalimeststof 5-20% K.

De meest bekende organische meststof is ongetwijfeld gewone stalmest in een hoeveelheid van 1 m³ per 100 m². Stalmest kan als een volledige meststof worden beschouwd, naast N + P + K bevat het ook elementen. Het jaarlijks onderspitten van deze hoeveelheid over de hele tuin valt af te raden, dit vanwege de kans op insectenvraat (wortelgroenten) en een weelderige groei (peilvruchten). Geef jaarlijks de halve tuin stalmest en gebruik voor de andere helft een samengestelde organische- of anorganische meststof. Compost moet in eerste plaats worden gezien als een structuur verbeteraar en niet als een meststof. De voedende waarde is gering.

ANORGANISCHE MESTSTOFFEN

Anorganische meststoffen staan beter bekend als kunstmest. Deze zijn gemakkelijk toe te dienen en de gehalten zijn precies bekend. Bij gebruik van alleen kunstmest zal het humusgehalte (%organische stof) in de grond teruglopen met als gevolg een minder actief bodemleven, achtergang van de structuur en op zandgronden een grotere kans op uitspoeling van waardevolle voedingselementen. Ook bij kunstmest onderscheiden wij enkelvoudige en samengestelde meststoffen. Het meest bekend is de verhouding 12(N) + 10(P) + 18(K). Voor wortel- en knolgewassen wordt vaak de voorkeur gegeven aan de verhouding 7 + 14 + 28, dus minder stikstof en meer kali. Tot slot een overzicht een overzicht van de belangrijkste enkelvoudige kunstmeststoffen:


STIKSTOF
-
kalkammonsalpeter (26% N) werkt snel en langdurig


-
magnesamonsalpeter (22% N) bevat tevens 7% magnesium


-
kalksalpeter (15%) N) werkt snel


-
Chilisalpeter (16% N) bevat tevens borium



FOSFOR
-
superfosfaat (19% P) werkt vrij snel


-
tripelsuperfosfaat (43% P)


-
thomasslakkenmeel (14-18% P) werkt langzaam, bevat 3% magn.


-
natuurfosfaat (30% P) lost slecht op


KALIUM
-
patentkali (30% K) Chloorvrij


-
kalizout (40% en 60%) bevat Chloor, in de herfst of winter strooien, wordt in de tuinbouw nauwelijks gebruikt

KALK

Kalk is nodig voor de opbouw van de plantenweefsels. Is er te weinig kalk in de bodem dan zal de pH laag liggen. Men spreekt dan van zure grond. De beste pH of zuurgraad op zandgrond ligt tussen de 6 en 6,5. Op zware grond is dit getal 7 tot 7,5.

MAERL

Maerl bestaat uit kalk en sporen elementen. Het is een gedroogde en gemalen zeealge. Deze algen worden verzameld voor de kusten van Bretagne, waar ze ook direct verwerkt worden. Behalve een zeer hoge zuurbindende (kalkwaarde) van 45% bevat Maerl de zuivere voedingsstoffen uit de zee. Daardoor wordt de smaak en de houdbaarheid ervan bevorderd. Maerl is tevens aan te bevelen als bladvorming op groente, fruit, planten en struiken. Het gebruik als bladvoeding is eenvoudig. Strooi een paar keer tijdens de opgroei wat Maerl over de planten, verder niets.

Te weinig kalk

Op zure grond zal de plantengroei gering zijn. Typisch is ook de lichtgroene kleur die de bladgroenten gaan vertonen. Op deze grond zal dus kalk moeten worden toegevoegd.

Te veel kalk

Kenmerkend is de afwezigheid van humus in een dergelijke bodem. De kalk vreet de humus aan en zorgt er voor dat de sporenelementen voor de planten onbereikbaar worden. De oplossing is zure materialen aanbrengen zoals compost. Turf is ook goed omdat dit zuurmakend is.

ZUURGRAAD

Uw grond moet een pH-waarde van 6.5 hebben. Per graad verhoging van de pH betekent dat er ongeveer 6 kg landbouwkalk of Maerl nodig is per 10 m².

STIKSTOF

Te weinig stikstof

De planten groeien traag en komen zeer traag tot bloei. De kleur van de planten is lichtgroen of zelfs paars. Het is moeilijk om onderscheid te maken tussen kalkgebrek of stikstofgebrek. Om onmiddellijk stikstofgebrek op te heffen kan men twee middelen toepassen:

1. Toedienen van bloedmeel

2. Compost toedienen


Te veel stikstof

Er ontstaat een snelle, krachtige scheut- en bladontwikkeling. Door deze snelle groei worden de planten vlugger vatbaar. Een teveel aan stikstof uit zich ook in de geringe vruchtbaarheid. Bovendien hebben alle producten een kwalijke smaak.

FOSFOR

Te weinig fosfor

Fosforgebrek komt vooral tot uiting bij de bloei. Zaailingen vertonen een purperachtige verkleuring. Ook het wortelgestel van de plant komt onvoldoende tot ontwikkeling.



Te veel fosfor

Dit uit zich altijd in een latere oogst. Een teveel aan fosfor komt maar zelden voor.

KALIUM

Te weinig kalium

Aangezien kali alles te maken heeft met de waterhuishouding in de plant zal een gebrek hieraan onmiddellijk zichtbaar zijn. Gebrek aan kali uit zich ook in de slechte bewaarbaarheid van de groenten en vruchten. Een gebrek kan opgelost worden met compost of houtas.

Te veel aan kali

Een teveel aan kali zal onmiddellijk het magnesium blokkeren.

MAGNESIUM



Samen met stikstof zorgt magnesium voor een goede bladgroensynthese. Bij te weinig magnesium ontstaat een

verkleuring tussen de nerven. In een later stadium verkleurt het hele blad. Oplossing voor magnesiumgebrek is het toedienen van zeealgenkalk

POTGROND



Voor de verspening en opkweek van planten is goede potgrond nodig. De biologische teler mengt over het algemeen de potgrond zelf. De samenstelling is als volgt: 1/3 goede en gezeefde compost, 1/3 turf en 1/3 tuingrond. Voor de optimale kwaliteit wordt er nog wat basalt aan toegevoegd. Goed mengen is de hoofdzaak.

PRODUCTEN

De mestproducten die meestal in de verkoop worden opgenomen zijn:

Organisch
Koemest gekorreld. Samengestelde meststof in de verhouding N+P+K van 7-3-4

Lavameel. Enkelvoudige meststof

Beendermeel. Enkelvoudige meststof

Culterra. Samengestelde meststof in de verhouding 10-4-6

Anorganisch
Nitroperfect. Samengestelde kunstmest in de verhouding 15-5-20

Kalk
Dolocal. Landbouwkalk

Maerl. Zeealgenkalk.

Potgrond
Zaai- en stekgrond. Prima potgrond, een goede start voor al uw zaaigoed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooie info


ik zweer bij culterra en beendermeel en vinasse


als ik dus enkel dat geef , en enkel water , geen boosters , dan smaakt de wiet gewoon TOP , opbrengst is niet maximaal maar die smaak dan:D

[quote]Idd Mitsz.

Dus waarom dan niet direct die koolhydraten toevoegen??[/quote]

Miss om te vermijden dat je wiet naar caramelsnoep gaat smaken , zoals met jullie vroegere products sweet leaf?

Wat heb je aan grote toppen die onnatuurlijk en kunstmatig smaken(buiten geld, ALS je commercieel kweekt)
AN werkt top heb er dikke knotsen mee gekweekt die vol thc zaten , alleen de smaak viel me erg tegen in de verdamper

Share this post


Link to post
Share on other sites
@krasi en Indicaan

Ik zei zoals,niet alleen.Er zijn meerdere Noordamerikaanse merken die ook 100% organisch zijn.Jij kan zelf heel goed invullen welke dat zijn.

Daarnaast kan ik geen garanties geven voor andere merken.Vandaar dat ik tot me eigen merk blijf.

Grtz twin

@THC

Zoals in het andere topic al aangegeven is Sweetleaf al geruime tijd uit het assortiment.Ik heb het nooit gebruikt en kan er dus niet over oordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je alleen over je eigen voeding wilt spammen kan je toch in je eigen topic terecht :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
[quote name='twindaddy80' post='909917' date='23 Aug 2011, 10:04 ']Dus waarom dan niet direct die koolhydraten toevoegen??[/quote]

Is meer voor het bodemleven dan voor de plant.Je plant gaat echt niet zoeter smaken door meer koolhydraten cq suikers aan je medium toe te voegen.;)

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×