Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
robbie83

Extra groep 16A

Recommended Posts

Beste leden,

 

Voor de zekerheid toch maar van plan om voor mijn tuintje (max 2x600w) een extra groep aan te leggen van 16A. Ik weet namelijk niet wat er in de muur zit en hoe het zit in de centraaldozen. Zal alleen niet meevallen aangezien ik onder de dakpannen door moet. Maar goed, veiligheid boven alles.

Nu heb ik een meterkast met 6 groepen ieder 16A (2 zijn recent bijgeplaatst ivm verbouwing) en 2 aardlekschakelaars 40A. Zie foto

 

gallery_13598_12711_71264.jpg

 

Nu wil ik op de bovenste aardlek 1x 16a bijplaatsen, op dezelfde manier als onder. Probleem is alleen dat op de bovenste aardlek zit: grooep1 de wasmachine (2200w), groep 2 A+ koelkast, vriezer (wat ouder) en keukenboiler (2200W).

 

Nu de vraag: gaat mijn aardlek dit trekken? Aardlek kan aan max 40A = 9200 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even snel wat opgezocht, en je mag 4 groepen op 1 aardlekschakelaar zetten, ongeacht of het 3 of 1 fase groep is. Jij kan er bij de bovenste nog 2 bij zetten.

 

Reken maar uit wat het vermogen en de stroom is als alles aanstaat, en dan kan je uitrekenen hoeveel vermogen je nog kan gebruiken.

 

2200W + 2200W + vriezer + A+ koelkast is ongeveer 5000W max. Dan hou je nog minimaal 4000W over.

Daar kan je nog wel 2 x 600W lampen aan doen. Ook een afzuigertje erbij is nog wel te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een aardlek trekt niks! Dat amperage heeft niets te maken met het beschikbare vermogen. Je kunt wel extra zekeringen bijplaatsen maar dat betekent niet dat je plots ook meer stroom kunt trekken, dat ligt aan je hoofdzekering.

 

Denk eens na.. je mag best 4 x 16A op één aardlekschakelaar (van 40A) zetten , in totaal 8 op twee aardlekschakelaars. Maar dat betekent niet dat je 40A of 8 x 16A tot je beschikking hebt! Dat wordt bepaald door je hoofdzekering (veel eerder 35A - in TOTAAL dus). Zelf aan je elektra klooien zonder het te laten keuren is ook geen goed idee voor de verzekering en je eigen veiligheid.

 

dit gebeurt zo vaak. Illegaal zekeringen bijplaatsen en dan plots verbaasd zijn dat de hoofdzekering eruit vliegt terwijl er geen stop is doorgeslagen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf een dubbele hoofdzekering van 40A. 2 x 40A dus. Daarachter 2 aardlekschakelaars van 40A, en mag dus maximaal 8 groepen plaatsen.

Natuurlijk moet je opletten wat je hoofdzekering is. Dat bepaalt het maximale vermogen van je volledige installatie. Dus echt alles bij elkaar.

Verlichting etc, trekt niet zoveel. Waar je wel op moet letten is het gebruik van dingen die je maar tijdelijk aan hebt, zoals stofzuiger/magnetron etc, die ook vaak rond 1500W per stuk zijn. Die moet je ook meerekenen met het totale vermogen wat je in je huisinstallatie gebruikt. Magnetron etc, zal bij topicstarter op een groep bij de 2e aardlek zitten. Wat zijn hoofdzekering is, is niet genoemd.

 

Hoe vaak gebeurt het niet dat er bij mensen de zekering eruit klapt omdat ze alles tegelijk aanzetten, omdat ze daar geen rekening mee houden.

Ik nam aan dat er dus ook een adequate hoofdschakelaar is (geplaatst), wat meestal wel gecontroleerd wordt als er extra groepen bijgeplaatst worden door een installateur. Als het goed is....

 

ps, ik ben zelf installateur geweest, met papieren, en deze dingen zijn voor mij eigenlijk standaard dingen die ik controleer, en ik vergeet soms dat niet iedereen een installateur is, en dat niet automatisch controleert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 40? Dat is verre van standaard... Het is onverstandig om leken uit te leggen hoe ze een stoppenkast moeten openschroeven omdat er zoveel heel erg mis kan gaan als je niet precies weet wat je doet. En adviezen geven als je de situatie niet kent is ook levensgevaarlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de racties en de terechte kritiek. Het is niet mijn bedoeling om zelf in de meterkast te gaan knutselen. Ik wilde enkel alleen weten of het technisch gezien haalbaar om dit op een veilige manier te doen.

 

Misschien ook wel belangrijk om te vermelden is dat ik maar 1 hoofdzekering heb en heb er plaats voor 3. Is een erkend installateur bevoegd er 1 zekering bij te plaatsen of mag dit alleen de netbeheerder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een erkend installateur mag dat doen zonder toestemming van de netbeheerder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een erkend installateur mag dat doen zonder toestemming van de netbeheerder.

 

oei, die is ook nieuw voor mij, sinds wanneer mag de installateur dat?

dacht toch echt dat je dat aan moest vragen bij de netbeheerder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had niet goed gelezen dat het een hoofdzekering betrof - daar heb je gelijk in A&T

 

Een extra groep bijplaatsen mag iedere installateur (er zijn er vast wel een paar aanwezig op het forum die dat kunnen bevestigen :head_hurts_kr:). Het is wat anders als het de hoofdzekering betreft. Daarmee verandert de aansluiting. Een installateur mag wijzigingen aanbrengen in de electrische installatie van een huis, inclusief de verdeler, maar niet aan de hoofdzekering zonder toestemming.

 

Als je zelf terzake kundig bent mag je het zelf aanleggen, maar moet je het voor de zekerheid wél door een vakman laten keuren. Als er wat mee gebeurt en je hebt het niet gedaan dan kan de verzekeringsmaatschappij heel erg moeilijk doen en ik kan je verzekeren dat dat heel erg veel geld kan gaan kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slecht idee.. Voor die 1500W kun je toch wel wat ruimte maken.. Draai gewoon 's nachts dan is er niks an de hand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Just to make sure" gisteren toch maar even afspraak gemaakt met de netbeheerder over een verzwaring van mijn meterkast. Voor 184 euries krijg ik ipv 1 fase op 25A gezekerd 3 fases op 25A ampere gezekerd. Zo heb ik voor mijn tuintje 2 zuivere groepen over (makkelijke voopr eventuele uitbreiding ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is helemaal ideaal. Denk er om dat je géén twee fases door één pijp mag laten lopen, behalve bij een keukenaansluiting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...