Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

EC van drain (op coco) te hoog

Recommended Posts

Hoi,

 

Paar dagen terug mijn stekjes overgepot naar 11L potten met coco (van coco-bricks). De coco-bricks had ik in ph 5.8 water laten oplossen/weken zonder toevoegingen (niet gebuffered dus).

 

Stekjes overgepot en meteen water gegeven EC 1.3 , PH 5.8.

 

Hier het rare >> Vervolgens in de loop van 3 dagen begonnen de puntjes van de bladjes uit te drogen en vervolgens 't hele blad + krullen naar binnen :( ..

Ik ging voor de grap 1 pot wateren met alleen water tot er drainage kwam. Ik de drainage opgevangen en gemeten, EC 4.1 !!? PH 5.7.. hoe kan dat? :s ik heb pas 1x water gegeven.

 

Ik meteen water afgezuurd zonder toevoegingen en alles laten drainen om te spoelen. Bladprobleem bleef aanhouden :o

 

 

Ik dus naar de growshop, verhaal verteld.. hij zei dat het een stikstof-tekort was en gaf me Canna Coco-BUffer die moest ik geven ipv voeding paar x.

Nu heb ik dat 2-3 dagen en ik zie totaal geen verschil, bij sommigen vrouwtjes wordt het zelfs nog erger.

 

 

INFO:

Temp in de tent (met lampen aan): 27-28 gr

Temp in de tent (lampen uit): 20 gr

LV met de lampen aan: 65%

LV met de lampen uit: +70%

 

 

De lampen staan nu uit maar ik maak rond 21:00u vnv fotos die ik eribj ga zetten.

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

PS.

 

# Ik heb mijn EC meter gecontroleerd en geijkt en hij is niet kapot.

 

# Ik kweek HPS/LED combo.. 2x 250watt LFG Spectraboxen + 1x 250watt HPS tussen beide leds. (eigenlijk meer om de temperatuur op peil te houden)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al veel slechte verhalen gehoord over die bricks waarin zoutresten kunnen zitten. Dit verklaart denk ik de hoge EC van je drain. Je kan beter Canna of Goldlabel cocos nemen. Dat heeft een lage EC en is pH gebufferd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke bricks waren het?

van die stoeptegels of briketten?

 

heb zelf hele 240w vol gehad en weg kunnen mieteren afgelopen winter door fucked up BN kokos bricks

 

beter kokos uit de zak of een slab, met die bricks weet je het nooit (BN probleem speelde nl. ook al in 2003/2004 en nu dus blijkbaar zijn er nog bricks van die troep in omloop).

 

uithuilen en opnieuw beginnen want dit komt denk ik niet meer goed, check vd gein de wortelgroei eens bij 1 vd planten, vrees dat je weinig uitgroei aan zult treffen waar op "goede" kokos de pot al flink wat wortels zou moeten bevatten na verpotten want op kokos wortelen ze erg snel :o

 

daarnaast denk ik dat je ook teveel water geeft nog (wat zeker niet helpt bij bricks), je kweekt met LED en dan is 1-2 x in de week al zat volgens mij :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar ik kweek led + hps dus ik heb wel warmte. Als je puur led kweekt dan klopt het idd, dan geef je slechts 1 tot max 2 keer per week water.

 

Het waren bricks van Green Label, heel erg samengeperst (1 brick = 10L medium). Toen ik ze aan het overpotten was (ze waren eerst in cup-a-soup bekers) zegen de meesten er wel goed geworteld uit)

 

En by the way, wat bedoel je met te veel water geven bij bricks? Het werd me juist verteld dat bricks substaat weinig vasthoudt waardoor het moeilijk tot bijna onmogelijk is om te overwateren, de man van de growshop vertelde me zelfs dat het bijna vergelijkbaar is met hydro qua medium... :(

 

Hierbij de fotos!

 

closeuip1.jpg

 

closeupqi.jpg

 

thermo.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het werd me juist verteld dat bricks substaat weinig vasthoudt waardoor het moeilijk tot bijna onmogelijk is om te overwateren, de man van de growshop vertelde me zelfs dat het bijna vergelijkbaar is met hydro qua medium...

Dat klopt ook. Je zou de boel flink kunnen doorspoelen met een EC van bijvoorbeeld 1,2 en de juiste pH. Net zo lang spoelen totdat de drain een EC van rond de 1,6 tot 1,8 heeft en dan kunnen ze best nog bijtrekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou daar ben ik het totaal niet mee eens hoor! Coco moet je juist droog kweken omdat het een ontzettend wateropnemend vermogen heeft. De grootste fout die je met kokos kunt maken is geen voeding tijdens het inwateren. Coco heeft helemaal niets in zich als het niet extra is toegevoegd.

 

Flushen op kokos kun je met kleine plantjes wel vergeten. Die hoef je 2 weken geen water meer te geven :(

 

Die hoge ec zou kunnen zijn van de zoute kokos inderdaad of van het materiaal waarmee het gebufferd is, maar dan is het heel erg slecht gespoeld.

 

Kokos wordt gebufferd met calcium nitraat dat de kalium en natrium neutraliseert. Als het niet gespoeld of gebufferd is kun je het eigenlijk niet gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die foto's zeggen me genoeg..

Vooral dat witte aan de bladrand en die vieze glans in blad :o

 

Die niet gebufferde kokos bindt ook nog eens alle ca/mg en K in het begin.

 

:P

GS zegt:

ja die zeggen van alles maar hebben er zelf vaak nog nooit mee gewerkt :P

of komen met verhalen daet het ergens anders wel allemaal goed draait en er bij jouw toch iets niet zal kloppen dan.

 

geef een kleine stek op een 6.5ltr pot met kokos 500ml water en je hebt zomaar 2wk vrij :(

 

Als je die bricks inwaterd met de aanbevolen hoeveelheid zit je sowieso al te nat voor een net geplante stek/plant omdat er niet een paar druppels maar een straaltje uit de samengeknepen kokos in je hand loopt en al dit vocht zakt in begin meteen naar onderin de pot waar je dus amper wortelvorming krijgt.

 

been there met fucked bricks maar ook met goede GL kokos: klinkt zo mooi maar je moet wel de basis begrijpen en dat is:

kurkdroge potten zowat anders te nat en vanaf begin aan voeding meegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meningen van bewateren van cocos lopen nogal uiteen.

 

Er zijn velen die idd zeggen dat je niet teveel water kan geven, anderen zeggen weer dat het wel kan.....Mijn ervaring is (maar ik ben een beginneling) dat je gerust veel water kan geven, zoveel dat je drain hebt. De keerzijde is dan idd dat je medium zeiknat blijft zodat je bij een klein gewas lang moet wachten voordat het medium weer enigzins droog is.

 

Ik gebruik gold-label cocos, de 1e keer heb ik de cocos ingewaterd met een oplossing van EC 1,4 en een lage PH van 5,4 (gevorderde stekken) Ik heb zoveel water gegeven dat ik een drain had van wel 25%. Toen de stekken erin en 14dagen niks gegeven. 7 dagen 18uur licht en 7 dagen 12uur licht. Het gevolg;

 

gallery_10428_12492_212555.jpg

 

Na 14 dagen hadden ze eigenlijk nog steeds geen dorst, ik heb toen water gegeven enkel en alleen om de waardes weer op peil te zetten.

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

En waarom gebruik je nu cocos en geen mapito/rfxquantigro meer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om eens te proberen boef...quantigo draait op de achtergrond stilletjes door..

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, planten blijven in dezelfde fase nu.. wordt niet beter maar ook niet slechter.. ik denk dat ik 1 week minstens geen water ga geven nu.

 

Mocht het zo komen dat toch alles de klikko in gaat, wil ik graag weten kan ik dezelfde coco her-gebruiken voor de volgende ronde?

 

Zowel, hoe moet ik het juist spoelen en bufferen? Moet ik mijn vat (100L) voorbereiden met cocobuffer EC 1.2 en PH 5.8 - 5.9 en dan elke 11L pot met 2-3 liter water gieten of is dat niet genoeg?

 

 

alvast bedankt :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou dezelfde cocos niet hergebruiken , gewoon een zak cocos halen van een gerenommeerd merk

Die paar euro extra haal je aan opbrengst zeker weer terug

 

Ow en overwateren op cocos kan in mijn ogen zeker wel

Kreeg van de week een paar slabs binnen die uitgedroogd waren

Flink in wateren en nooit meer dat het water uit de slab wilde , gevolg dat als ik er stekken in had gezet dat ze twee weken te nat staan , slecht groeien , wortel rot kregen met opbrengst verlies als gevolg

Snel een paar nieuwe slabs gekregen en nu krijgen ze een goede start

 

Ander voorbeeld : in de achterste hoeken van de mammoth was het ook altijd koeler , dus koudere planten in de hoek met als gevolg minder verdamping en dus minder waterverbruik op die m2 , aangezien ze evenveel kregen als hun buurmeiden (die wel goed verdampten) stonden ze dus constant te nat en hadden ze veel meer drain , gevolg daarvan kun je hierboven wel lezen :o

 

Wanneer je de eerste watergift geeft op cocos is heel belangrijk , ben je te vroeg krijg je "luie" wortels die niet uitlopen , te laat loopt je ec en ph te hoog op

Zoek anders eens op de site van Ferro :P

Daar staat een schat aan info over cocos kweken ,over mapito ook trouwens...

 

http://www.ferro.nu/downloads/nl/advice_cocos.pdf (PDF alarm!)

 

Ook de tip van het wegen van je potten/startblokken is super :(

Doe dit nu een klein jaartje zo en het geeft me een geweldig inzicht in het waterverbruik van de (voor groeiende) planten

En je snapt als de start goed is een geweldige oogst niet uit kan blijven haha

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
De meningen van bewateren van cocos lopen nogal uiteen.

Inderdaad. Maar het voordeel van cocos vind ik dat je ze niet kan overbewateren, ook al beweren anderen van wel. Ik geef maar 1 keer per 4 dagen water met een flinke drain en ze hebben het prima naar hun zin. Zelfs als de cocos kletsnat is zit er genoeg zuurstof in het medium. Kijk maar naar de bak van Racker: je kan ze zo nat zetten dat ze twee weken geen water hoeven en toch ziet zijn plant er prima uit. De problemen van guesswho komen volgens mij doordat de slabs uitgedroogd zijn geweest. Als het water in de slabs blijft staan en niet draineert is het geen wonder dat er rot optreedt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jan in het tweede voorbeeld waren de slabs niet ingedroogd , had het ook elke ronde weer in de hoeken

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pff al die vragen over water geven

 

www.blumat.nl

 

ff tensiometer kopen,heel het gezeik verholpen.

 

In wateren op cocos met voeding doe ik niet.Ik geef ze B52 samen met Voodoo Juice en Piranha.De 2de waterbeurt gaan ze pas aan de voeding.Laat die worteltjes eerst maar eens zoeken.Aan de npk in de B52 hebben ze voldoende in het begin vermoed ik.

 

Succes en 4.1 is nie goed ouwe :(

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Humm.. dit is nou de 2e ronde achter mekaar die naar de klikko gaat :( .. ik woon op 4 hoog zonder lift. 1e keer moest ik 8-9 zakken van 50kg aarde omhoogtillen.

Dit keer dacht ik slimmer af te zijn met die coco-bricks maar helaas. Ik word een beetje gek van al dat mediums weggooien en hervullen. :o

 

 

Kan ik niet mijn 100L vat vullen met Coco-buffered water + wortelstimulator en afgezuurd naar 5.8 of lager. Vervolgens elke pot met 3-4 Liter water spoelen?

Want de huidige coco heeft pas 1x gietbeurt gehad, ik vind het zo'n zonde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap heel dat gecocobuffer niet

 

Je vult de potten.Je zet je stekken erin met Piranha.Inwateren met Vodoo Juice.En verder draai je op Connoisseur met de nodige boosters erbij.Tot aan het eind geen enkel probleem dus misschien dat het probleem juist ligt bij al dat bufferen.Koop gewoon goede voeding waar alles inzit en je bent klaar.Geen gekut met bufferspullen,geen gekke ec,geen dode planten en geen gesleep met nieuwe zakken.

 

En misschien ben ik dan wel de verkoper van die spullen,al mijn klanten draaien op deze manier honkbalknuppels in hun hok.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Humm.. dit is nou de 2e ronde achter mekaar die naar de klikko gaat :( .. ik woon op 4 hoog zonder lift. 1e keer moest ik 8-9 zakken van 50kg aarde omhoogtillen.

Dit keer dacht ik slimmer af te zijn met die coco-bricks maar helaas. Ik word een beetje gek van al dat mediums weggooien en hervullen.

 

Voordat je er wat nieuws neerzet eerst ALLES in de omgeving van je kweekruimte onder de loep nemen want als je dit op aarde ook hebt gehad grote kans dat je (naast je watergeef perikelen) mogelijk te maken hebt met formaldehyde.

 

vloerbedekking, behang, planken aan de muur van mdf?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Humm.. dit is nou de 2e ronde achter mekaar die naar de klikko gaat :o .. ik woon op 4 hoog zonder lift. 1e keer moest ik 8-9 zakken van 50kg aarde omhoogtillen.

Dit keer dacht ik slimmer af te zijn met die coco-bricks maar helaas. Ik word een beetje gek van al dat mediums weggooien en hervullen.

 

Voordat je er wat nieuws neerzet eerst ALLES in de omgeving van je kweekruimte onder de loep nemen want als je dit op aarde ook hebt gehad grote kans dat je (naast je watergeef perikelen) mogelijk te maken hebt met formaldehyde.

 

vloerbedekking, behang, planken aan de muur van mdf?

 

Ik kweek in een kweektent. Behalve mijn potten, lampen en ventilator staat verder niks in de tent denk ik wat gif kan uitstoten. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...