Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MRT

een paar stekken snijden..

Recommended Posts

hallo allemaal..

 

Ik dacht.. ik laat eens zien hoe ik mijn eerste paar stekken snijd....

 

Kort en beknopt verhaal... met een paar foto's... hopelijk kan ik over een dag of 10 een paar wortels begroeten...

 

Ok, here i go: zonder handschoentjes..iets wat ik normaal gesproken wel doe...

 

Met heeft 2 moederplanten, in dit geval S5, beetje klunsig gescrogged, onder tl verlichting... Ze staan nu een week of...euuhh bijna 6 geloof ik..

 

gallery_25470_12621_2959393.jpg

 

gallery_25470_12621_1826191.jpg

 

mama van onderen :D

 

gallery_25470_12621_2966337.jpg

 

Men zoekt wat mooie scheuten uit.. Dit is snij 1..de 2de snede geeft goede stekken, hou daar rekening mee!!

 

gallery_25470_12621_3531469.jpg

 

gallery_25470_12621_3973462.jpg

 

Knip ze daar waar nieuwe scheuten ontstaan..

 

gallery_25470_12621_893686.jpg

 

gallery_25470_12621_1351650.jpg

 

en zo heb je dan een handje vol met scheuten..

 

gallery_25470_12621_1743224.jpg

 

de startblokjes staan 2,5 uur te weken in een emmertje met afgezuurt water (ph 3,8) en een druppie Hesi Wortel complex....(yes..het is idd een oude emmer:))

 

gallery_25470_12621_16052.jpg

 

ik prik er met een grote sate prikker een gaatje in..met de scherpe kan omdat het stekje dan mooi vast komt te zitten..

 

gallery_25470_12621_1005643.jpg

 

ik snij ze met een stenley mesje.. schuin af..en ik schraap met het mesje ong 8 mm van de bast af..

 

gallery_25470_12621_1010651.jpg

 

ik doop ze een klein beetje in de gel...

 

gallery_25470_12621_1481573.jpg

 

en duw ze dan voorzichtig goed naar beneden...

 

en dan staan ze er zo bij...(ik heb een vershoudbakje met aarde gevuld..die aarde is goed vochtig..ik moet nog ff korrels kopen...daar staan de blokjes boven op))

 

gallery_25470_12621_4383.jpg

 

Ik heb ze gesproeid met Plant Vitality en daarna ging het dekseltje dicht...

 

gallery_25470_12621_1579666.jpg

 

nu elke dag het dekseltje ff open... beetje opletten..goed verzorgen... en hopelijk schieten de wortels me te gemoed..

 

Ik had 3 plantjes gekregen..Thanx ... ;)

 

eentje staat nu af te bloeien..ong euhh..week 6..

 

gallery_25470_12621_877402.jpg

 

Dat was hem alweer...

 

ik laat het resultaat tzt wel ff weten...

 

fijne avond. Maak er iets moois van mensen!!

 

Gr MrT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent 1 ding vergeten

namelijk bij de grotere bladeren 1/3 van t blad afknippen. Dat is tegen verdamping omdat het stekje nu nog geen wortels heeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

ow ja..kut.. ga ik gelijk ff doen.. thanx!!

 

lv = 89%

temp 26 gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk ! Ook toevallig, bijna gelijkwaardig zo stekken gemaakt gisteren avond. ;)

Ik heb wel een grover gaas en kunstof stokken genomen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

per stek na snijden meteen schuin afsnijden en asap in de stekplug...een handje stekken kunnen lucht aanzuigen en dan krijg je dikke stelen ...en dan mislukt het... ;)

 

of stekken snijden en even tijdelijk in een glas water zetten als een bossie bloemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is een expiriment..ben aan het verbouwen..moetst allemaal ff snel.. anders kom ik niet uit...

 

roeien met de middelen die op dat moment voor handen zijn... maar je hebt gelijk.

 

deze paar stekken gooi ik strax gewoon weg... en met de nieuwe stekken laat ik 2 nieuwe moeders groeien in een nieuw hok..

 

@carp.. thanx..goeie tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach :D ..tis en blijft onkruid...kheb wel gekkere dingen gedaan ;) ..

 

maja... voor een prof stekkeboer is faillure no-option :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja... de 1 maakt lampekapjes ;) de ander stekken en weer een ander speelt een beetje buiten...

als je maar van de straat afben...want daar is de rottigheid.. :D

 

nah :P als je alleen voor geld werkt.. duurt de dag veel te lang...

gr

pluk de dag :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor mij zijn dit soort projectjes gewoon hobby hoor..

 

zolang de rottigheid idd maar buiten is ..en niet in je bloeihok hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk stekkies! daar heb ik ook nog een tip voor,je kan best na twee a drie dagen de kap weghalen tot de steks helemaal verlept zijn dan het kapje terug plaatsen,en als ze weer bij zijn meer lucht geven als daarvoor.Herhaal dit elke dag,en je zal zien dat het na ander halve week al bijna niet meer nodig is om de kap terug te plaatsen.

 

Door het stressen gaat het stekje sneller callus aanmaken

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Callus_(voortplanting)

 

 

 

 

En is dat blad afknippen niet bedoelt om schimmels te voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de s5 moet je dat dus NIET doen.. de lv drastich verlagen door de kap er lang vanaf te laten in de 1e week.

Zijn prima stekken die er vanaf komen (heb ook een s5 mamma) en je kunt snel wortels hebben maar wel even opletten.

 

1e 2dgn 90-100% lv

vanaf dag 3 schuifjes vd kap helemaal los zodat de lv naar 85% gaat en rond dag 4/5 zet je de kap nog wat verder open (knijper tussen boven/onderkap op een hoek werkt goed) zodat de lv naar 70% gaat.

 

beetje mazzel heb je met 8dgn wortels (mijn record was 6) en kun je ze dan zo vanuit de propagator onder TL zetten.

 

Je mag de grote bladeren bijpunten, het hoeft echter niet als je de stekken snel kunt laten wortelen en als er niet veel overlap van blad is krijg je echt geen schimmels ofzo ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo MRT

 

leuk man jij ook stekken snijden :lol

als ik je een tip mag geven he , die bladeren laat je nu heel

knip de helften van sommige bladeren zodat je halve bladeren over houd

dit is beter voor de stek en zal zich sneller richten op wortels maken :D

 

en nog een tip die miss wel bekend is bij meerdere van ons,

steek de stek eerst in de gel/stekpoeder en snijd daarna de hoek van 45 graden

om door bloeding niet te remmen ;)

 

gaat helemaal goed komen greeetzz juicyweedy

Share this post


Link to post
Share on other sites
steek de stek eerst in de gel/stekpoeder en snijd daarna de hoek van 45 graden

om door bloeding niet te remmen ;)

:D doorbloeding? Leg eens uit?

 

Eerst snijden dan dopen.

 

Als je met gel werkt de stek NIET in het potje stoppen maar gel uitnemen voor gebruik en niet terugdoen in het potje. Zo verontreinig je je gel. Een eppendorfg reageervaatje (epje) is daar handig voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
steek de stek eerst in de gel/stekpoeder en snijd daarna de hoek van 45 graden

om door bloeding niet te remmen ;)

:D doorbloeding? Leg eens uit?

 

Eerst snijden dan dopen.

 

Als je met gel werkt de stek NIET in het potje stoppen maar gel uitnemen voor gebruik en niet terugdoen in het potje. Zo verontreinig je je gel. Een eppendorfg reageervaatje (epje) is daar handig voor.

 

 

haha whazzup

 

dat klopt inderdaad daar gaat je gel van kapot :D

 

ff op schoteltje

 

maar wat ik bedoelde met dat snijden van de onder kant de 45 graden hoek

is met name omdat de plant zijn bloedvaten laten we het zo maar noemen verstopt kunnen raken door de stekpoeder/gel

en wanneer dit niet het geval is , zal de stek sneller wortels maken omdat in dit geval de stek ook vocht op kan nemen via de stengel in

plaats van alleen boven af , ook heb ik dit zelf ervaren en dan gaat het niet om 100 stekken maar echt om meer , ook word het

verklaard in meerdere dvd's die ik gezien heb :P

en ze zeggen zelfs dat je stekken die geen wortels hebben, dat je die een lage dosis pk 13/14 mee moet geven via het blad

dit om vergeling te voorkomen :D ik ben al aan het proberen hoor en lukt aardig stekken staan nu drie week op alleen perlite en niet geel maar donker groen :P

 

 

back ON TOPIC !

 

 

succes greetzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken maken is blijkbaar niet zo moeilijk, ik heb 2 weken geleden ook wat stekken gemaakt met Clonex, Sannie's Spongepot Roots, propagator en al die standaard-dingen en 7 van de 8 stekken zijn goed geworteld, allemaal van een verschillende plant dus die ene niet-gewortelde stek kan ook aan die plant liggen. Als ik het al kan, dan gaat het hier ook wel goed ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx voor alle tips mensen..Very Helpfull!!

 

Die gel die op een schotelstje..vingerhoedje..of whatever gaat...die moet dus niet meer terug in het potje begrijp ik...

 

eerst dopen, dan snijden..interessant...

 

hoek van 45 graden...hmmm... ik ben nogal van de losse pols..maar het is een goede indicator... (gewonen bloemen van de markt..rozen bv..die snijd ik altijd vrij..sja..met een hok van..20 graden ofzo..zodat de kern een grotere opening (langere) opening vertoond..)..hoe de fuk leg ik leg ik nou weer uit wat ik bedoel..hahaha... ;) ..

 

thanx lost..goeie indicatie kwij tijd en lv..en hoe te bereiken..

 

Ziet er goed uit TS...

 

Markz..als jij het kan..dan wil het niet zeggen dat ik het ook kan...:P.. Maar ik ga het wel rpberen...en blijf het nezolang proberen totdat ik echt HELE mooie stekken maakt voor me eige nieuwe hokkie...

Ik ga 8 stekken 4-5 weken laten voorgroeien.. daarvan gaan de 4 mooiste in een vaste aardebak van 600 liters..en dan scrogg is ze op 1,20 bij 3,20...

 

HEt belangrijkste van alles... ik vind het gewoon hartstikke leuk om te doen...

 

Thnx again..ook allen die ik niet met naam heb genoemd.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken/clonen snijden is gewoon super om te doen, Vooral wanneer de wortels uit de stek plug ploffen na een dag of 8,

ps die clonex is super spul,

ik ga je in iedergeval volgen! Suc6!

 

Grtz P

Share this post


Link to post
Share on other sites

het aller belangrijkste is dat wanneer ze in je propegator staan

dat je de klepjes de eerste dag of 2 dicht laat om zo een hele hoge lv te krijgen

na die twee dagen kan de eerste klep wel open en dag 4 de tweede klep

dan krijgt vocht de kans op ontsnappen wat de bedoeling is om de stek aan het werkt te zetten om tog ook

hem weer tot wortellen te zetten,

 

ik heb voor twee week terug 260 stekken gesneden hiervan zijn 37 stekken ,niet geworteld of niet acceptabel genoeg,

 

alles komt goed joh iedereen helpt zo te zien ;)

 

 

succes dudee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) :D

 

:P

 

alles leeft nog, is mooi groen en fris... we'll see..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...