Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schermnaam2

Geur meten mbt vervanging koolstof filter

Recommended Posts

Nice, het kon ook bijna niet anders:

http://purgo.nl/Koolstoffilter%20besparen.htm

 

Zodra het koolfilter vol is, wordt er een signaal afgegeven. Op deze manier wordt een filter niet meer te vroeg of te laat vervangen. Dit levert een maximaal rendement van het koolfilter op. De Duo Canairy kan ook worden geleverd met een datalogger.

 

Zo maar eens een mailtje sturen wat dat moet kosten, want dat is precies wat ik zoek. (al was het nog mooier geweest als het ook kon schakelen, en alvast de backup afzuiger aan doet zodra het hoofdfilter vol zit.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat is nou het probleem met vaker vervangen ??

 

Dingen kosten een drol

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraag je dat of stel je dat?

Als je het stelt ben ik het met je eens, die dingen kosten inderdaad nogal wat. Daarnaast zijn ze groot, lomp en zwaar.

Bovendien heeft waarschijnlijk bijna iedereen die wegens geur gepakt werd, lopen prutsen met het op tijd vervangen van het koolstoffilter en dat zijn er elk jaar wel weer een paar.

 

 

*Ik heb net even een grove berekening gemaakt van hoeveel een kweek onder 400 watt met een 500m3 filter kost wanneer deze eens per 4, i.p.v eens per 3 kweken wordt vervangen, en om het geld hoef je het inderdaad niet te doen (bij grote plantages halveert het verschil zelfs ruim, door relatief goedkopere filters)

 

maar bij 590 euro apparatuur, 400 watt bij 2 weken groei en 10 weken bloei, iedere 3 kweken een nieuwe 20 euro lamp en iedere 3 v.s iedere 4 kweken een nieuw 90 euro koolstoffilter en iedere 6 kweken nieuwe voeding a 100 euro, kost ongeveer 165.5 euro per kweek over 12 kweken v.s 158 euro per kweek over 12 kweken, het scheelt dus zo'n 7 .5 euro per kweek, of 4.53% van de totale kosten. :wOOt

dus ja, financieel boeit het niet echt.

 

maar ja, voor status monitoring alleen is het het mij al wel waard (indien betaalbaar), stel b.v. dat je luchtvochtigheid ongezien eens de spuigaten uit liep, en je afvoer direct naar buiten. Dan kom je er wel mooi te laat achter dat je stank loopt te verspreiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was gisteren op dit topic gestoten en ben beginnen zoeken naar sensors die cannabisgeur kunnen detecteren... alle soorten gassen vond ik terug... maar niks (betaalbaars) voor wietlucht. Uit wat zou wietlucht bestaan? is dit in atomen te meten of zijn er andere factoren die "meetbaar" zijn bij het verslijten van het filter? Ik dacht eerder aan dit: actieve kool die verslijt wordt minder in volume dus moet daar meer lucht doorkomen. Zo ja hoef je maar gewoon de airflow te meten en te moniteren met een alarmpje(een led of zo) wanneer de airflow toeneemt.

 

:wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aktieve kool verslijt niet maar raakt vol. Het zijn hele kleine poreuze korreltjes met heel veel oppervlakte waar kleine deeltjes aan blijven plakken. Één gram aktieve kool, kan afhankelijk van de kwaliteit wel meer dan 2000 m2 oppervlakte hebben.

 

Het filter wordt dus juist zwaarder, en dat is in principe meetbaar. De vraag is alleen, geven de meetresultaten ergens een indicatie van. Dat zou alleen het geval zijn als het productieproces dusdanig consistent is, dat alle filters op precies hetzelfde gewicht of precies dezelfde toename in gewicht, vol zijn.

 

Verder is het juist niet nodig om de geur te identificeren. Als je in de buis na het koolstoffilter meet, behoort daar geen geur uit te komen, of in ieder geval een baseline. Dus alle geur dat het filter doorlaat, ongeacht het van wiet is of van zweetsokken, is een indicatie van een niet langer/minder goed functionerend koolstoffilter. Wat dus als meetapparaat nodig is, is een apparaat dat de verzadigdheid van lucht door kleine deeltjes kan meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi zo, da weet ik morgen weer wat opzoeken... Ik zou dan vor de sensor ook samen met jullie een schakeling kunnen maken aangezien dit ook past in mijn project... :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, deze vond ik na een kleine zoektocht vannacht

 

http://www.pmeasuring.com/particleCounter/...sensor/AirnetII

 

misschien kan je (als de prijs meevalt) het apparaat uit elkaar halen en de sensor verlengen naar je buis... of je neemt de sensor eruit en bouwt hier een nieuwe schakeling voor... Ik zoek straks nog watverder maar nu moet ik gaan winkelen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
of 4.53% van de totale kosten. ;)

 

en deze cannasniffer gaat minder dan 5% kosten van een 400W kweekje?

volgens mij wil je gewoon een toestel om plantages op te sporen wie weet voor welke doel einden ^^

 

 

ban maybe? lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zal altijd wel IETS doorheen komen, het word pas een probleem als er in de directe omgeving wat te ruiken valt. HOE wil je zo'n apparaat instellen dat het bliep zegt als de omgeving stinkt, en bloep laten zeggen als je binnen de normen zit?! voor 't zelfde geldt sluit je een nieuw filter aan, duwt die sensor in je afzuigbuis, en zegt dat apparaat dat er nog steeds IETS doorheen komt.. wat dan?

 

met een goed filter is een jaar draaien makkelijk te doen, maargoed dan maak jij er 3 draaien van.. what's the problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey, ik geef gewoon maar info over een toepassing die iedereen zou kunnen dienen, de schakeling zou bv op een arduino kunnen gedraaid worden met email of smsfunctie bij het detecteren van de vermindering van de deeltjes in de lucht en/of de airflow... Ik weet niet van jullie maar ik zit hier niet om plantages op te rollen of op te sporen, als je dat wil doen invester je toch best in een proffessionele sniffer of drugshond...

 

snakes are a dying breed... and i'm not one of them ;)

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
nu nie meer dus :P

 

Phuopsis%20stylosa%202.JPG

 

 

deze plant bij je overburen in de tuin zetten...wedden dat de canna sniffer aanslaat ;) ...legale wietlucht...

 

 

Dit is dus de Phuopsis stylosa

Thx , wistek niet :-)

 

Gelijk eens planten :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

het koolstoffilter kan je vervangen door een ozon generator deze neutraliseert de geurmoleculen

 

 

Cheers,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...