Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schermnaam2

Geur meten mbt vervanging koolstof filter

Recommended Posts

Ik vind het erg jammer dat ik nog geen manieren ben tegen gekomen om te meten wanneer een koolstoffilter vervangen moet worden, terwijl dit toch o zo belangrijk is.

Ik weet dat er elektronische neuzen bestaan die onbetaalbaar duur zijn en meer functionaliteit hebben dan nodig, maar zijn er ook oplossingen die betaalbaar zijn en slechts de hoeveelheid geur meten. diy oplossingen zijn wat mij betreft ook meer dan welkom, Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat als je een beetje lucht van de afzuiger een week in een potje water laat borrelen, misschien met een ph, ec, of viscositeitsmeter oid iets te constateren valt.

iemand tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ruiken is een goede manier van meten.www.MessenTools.com-emoticones-humor-088.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

@doc

vind ik niet.

1) je went geleidelijk aan de toenemende geur

2) of het nou een oud of nieuw filter is, als ik er met mijn neus in hang stokt mijn adem.

3) en als ik toevallig verkouden ben kan ik niet meer meten :wOOt

 

@Pierr000

Weet jij een betaalbaar meetinstrument dan? De dingen die ik tegen kwam waren ruim > 1000 euro, en dat kan ik als hobbyist niet zo 123 betalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee misschien een hond kopen en trainen om op DIE geur te reageren

:wOOt

heb je meteen nieuw maatje erbij

Share this post


Link to post
Share on other sites
En hier kan je die hond kopen of huren www.dopedog.com

 

 

mooi... zo'n guerilla hond :D ...weet ik meteen of ze rijp zijn zonder op me spot tekomen :)

 

@ ts..als Doc geen goedkope/werkende weet...dan moet je er zelf 1 gaan maken :) GAT IN DE MARKT :D

succes :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

je went alleen aan die geur als je er dag en nacht in leeft. als je bij wijze van de deur uit gaat, terugkomt en ruikt, dan weet je genoeg. neem een goed filter, en als je bang bent dat je neus verstopt zit.. elk jaar vervangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep of 3 keer

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah lekker.... Pierr0000 :D ......nog ff en de blauwe weten het ook :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu nie meer dus :D

 

Phuopsis%20stylosa%202.JPG

 

 

deze plant bij je overburen in de tuin zetten...wedden dat de canna sniffer aanslaat :wOOt ...legale wietlucht...

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk das beter dan die goedkope ambi pur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n geurhond is idd een echte, en semi betaalbare (want uiteindelijk natuurlijk veel duurdere) oplossing, tnx :D

 

maar de rest van de reacties dienen geen ander doel dan over te brengen dat men het niet nodig vindt, en er maar mee geleefd moet worden,

nou, hang dan ook maar je tong in de voedingbak om de zuurtegraad en het zoutgehalte vast te stellen... kan best, gewoon even oefenen.

of ging die vlieger van 'meten is stom' toen opeens niet meer op? :wOOt

 

*Ik bedenk me zoeven nog een diy theorie dat wellicht in de juiste richting zit.

Geur is de dichtheid moleculen die van een bepaalde stof in de lucht hangt.

Zou dit misschien toereikend zijn om, als er een luchtstroom langs een voor dat doel gemodificeerde rookmelder met radioactieve isotopen wordt geblazen, in meetbare afwijkingen te resulteren van de elektronenstroom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind een electronische sniffer een zeer goed idee en de meeste eerdere antwoorden geen antwoord op de vraag.

Ben benieuwd of er nog iemand met een ter zake doend antwoord komt want ik kan je niet verder helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje,

Het probleem is alleen dat zon elektronische sniffer onbetaalbaar is. Van alle aanbieders die hun prijsopgave slechts op aanvraag openbaren vond ik er één van e-nose, een type gebaseerd op MOS-fets (volgens mij het goedkoopste) en hun goedkoopste sniffers beginnen bij zo'n 5000 euro en lopen op tot zo'n 100000 euro.

Niet iets wat de hobbyist zo neerleggen kan dus.

Het probleem is dat dat spul voornamelijk voor laboratoriumdoeleinden wordt gebruikt en het ook geuren moet kunnen identificeren. Voor ons doeleinde hoeven we slechts bij benadering te weten hoeveel mol er in een eenheid lucht zit, liefst met een logger zodat goed de levensloop en duur van filters zichtbaar wordt.

Volgens mij moet het dus veel goedkoper kunnen als de voorwaarde van identificatie vervalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuurlijk zijn dr al canna sniffers.. :D

 

maar je vroeg een lowbudget cannasniffer ..en die moet je zelf ff gaan uitvinden :)

succes !! ....en laat het ons weten... :D

 

 

aub...gevonden in 3 sec met google...het is nieuw...try it :wOOt

 

http://www.nu.nl/algemeen/1839677/politie-...kwekerijen.html

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=lgCqGC6iIhc...z...hc&NR=1

 

 

 

 

gr

Carpie

 

vooropig is het dus wel wijs een reserve klaar te hebben liggen...want je zal zien je hebt hem net nodig als de gs dicht is... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die ken ik wel, maar dat zijn dus gewoon elektronische neuzen die gekalibreerd zijn om wietgeur te herkennen, nog steeds vet duur dus :wOOt

en uitvinden, tja, op zich sta ik er niet boven, maar het zou toch mooier zijn als er al wat bestaat (ook een wat reëelere kans op succes :D), en ik kan me haast niet voorstellen dat dit niet het geval is, nu alleen nog vinden :)

Die elektronische neuzen moet je trouwens ook steeds opnieuw kalibreren, terwijl als wij een sensor in de afzuigbuis plaatsen, alle geur gewoon wietgeur is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...