poppa 0 Posted August 15, 2011 grtz; No know , die opstelling was hier de revue al gepasseerd ... Maar de rest van het windbeeld klopte nog niet en daarom ging ik het iets verder zoeken . Lijkt me wel realiseerbaar binnen de huidige situatie daar bij pol nu de boel nog niet volledig dichtzit popz Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted August 15, 2011 Voor rot is guttatie in de bloemtros volgens mij ook een mogelijke oorzaak. Guttatie treedt op bij hoge lv. Voor ons is gutatie een must! Ik weet niet hoe het in de 'droogbloemen' zit, maar bij ons is calcium naar de bloemen krijgen een probleem. Calcium is een inmobiel element dat alleen in de sapstroom meegaat. Naar de bladeren is veel stroming (verdamping van een groot opp.). Naar de bloemen zeer weinig. Gutatie is worteldruk die sapstroom zo stuwd, dat ze uit de plant wordt geperst. Dus ook uit de bloemen, en met deze stroom wordt er veel calcium meegevoerd naar oa de bloem. Voor jullie misschien een hel, voor ons een zegen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted August 15, 2011 De co2 slang die ik bedoel is niet wat jij op tekening hebt. Wij gebruiken een doorzichtige slang van rond 60 of 90. Elke 20 cm zitten 4 geponste gaatjes van 0,8mm. Leg er 5 of 10 per meter en je hebt een verdeling om u tegen te zeggen! Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted August 15, 2011 wij hebben die passieve calcium ook nodig voor onze bloemen Als ik de rv hoog hou, gaat de plant minder verdampen. Die lage verdamping kan guttatie veroorzaken door een te hoge celspanning. (ook hoge worteltemp.) ik heb als voordeel dat ik met de co2 kan klooten, lage co2 is open huidmondjes en omgekeerd. ook is voeding een belangrijk element en de hoeveelheid water. wanneer de plant aan het einde van een lichtperiode water tekort heeft, gaan de huidmondjes ook dicht, kan dus positief uitpakken... nu nog spelen met deze dingetjes met de temp, rv en co2 zit t nog goed allemaal @poppa, is toch een heel ander idee dan die van jouw hoor. @no-know, de opticlimate ontvochtigd ook op deze manier, allen het gaat even om de pieken, de 10 min bij start en afslaan van de lampen. dit is heel lastig te voorkomen, dus gewoon proberen en kijken hoe t gaat Quote Share this post Link to post Share on other sites
poppa 0 Posted August 15, 2011 grtz; Ik had 80mm in gedachten en de gaten om de tien cm en wel in harde buis omdat je die bij pol niet veel plek hebt om soepele tubes te leggen . Je zou met het inzakken van de potten de lvssen kunnen dichtduwen .... THIS IS FUN !!!! denken mannen , we komen dr wel haha Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted August 15, 2011 ik had t meer over de warme lucht vanaf onder extra circuleren. is makkelijk aan te leggen en goed tegen alle kritsche punten Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted August 15, 2011 de opticlimate ontvochtigd ook op deze manier, allen het gaat even om de pieken, de 10 min bij start en afslaan van de lampen.dit is heel lastig te voorkomen Nee hoor Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted August 15, 2011 lage co2 is open huidmondjes en omgekeerd. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Lage co2 kan betekenen huidmondjes open, hoeft niet. Er dient wel verdamping te zijn, geen verdamping huidmondjes dicht. Hoge co2 kan makkelijk met huidmondjes ver open. Genoeg water en een aktief wortelgestel dat de verdamping goed bij kan houden. Ik weet natuurlijk niet wat de opticlimat allemaal kan, maar als je de lampen een voor een aanzet met 5 of 10 min tussen elke lamp, dan warmt alles rustig op en krijg je geen nat blad. Er zijn tabellen waarin je kan zien wat de condesatie temp is bij een bepaalde temp in combinatie met een rv. Ik heb er ergens wel een, maar waar ook al weer? Google maar eens mss vindt je er wel een. Probeer rustig op te warmen zonder blad nat of even voor te verwarmen. Wij houden max 2 gr per uur aan, dus wij beginnen al uren voor zon op. Probeer of je de lampen appart kunt schakelen, dat zou al veel helpen. In de avond zie ik het niet als een nadeel dat je lampen uitgaan en de rv stijgt. Zoals eerder uitgelegd is dit ideaal voor het calcium transport. Nat slaan doen ze toch niet, je plant is immers nog warm. Quote Share this post Link to post Share on other sites
poppa 0 Posted August 15, 2011 grtz; Dat is die laatste tekening toch pol , bovenaan wegzuigen tegenovergestelde kant van de oc Vang je zowel de opgewaardeerde lucht uit de oc als de opstijgende warmte van de lampen dus droog en warm en co2 en zuurstofrijk .... Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted August 15, 2011 Ik begrijp trouwens niet waarom er nog niemand op het idee is gekomen om tussen de planten een hele reeks co2 slangen te leggen. Bovenlucht aanzuigen en onderlangs inblazen.Krijg je een stroming langs alle bladeren met warme lucht. Warme lucht kan veel vocht bevatten, en dan weer ontvochtigen met je koeler. Simpel. hehe dat zeg ik! Bovendien heb ik de ervaring dat meeldauw juist ontstaat op die plekken waar de lucht stil blijft blijft staan (en vochtiger zal zijn). Daar zijn al best wat mensen achter gekomen hoor. "Vroegâh" (voor de tenten) maakten we gaten in onze bodem en in tentjes zetten we de onderste luikjes open. Fotografe gebruikt al jaren geperforeerde slangen met actieve inblaas naast de potten of naast de badkuip. Luchtverdeelslang eronder en gaan met die banaan . Voor tomaten gebruiken ze flinke slangetjes hoor... Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted August 15, 2011 lage co2 is open huidmondjes en omgekeerd. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Lage co2 kan betekenen huidmondjes open, hoeft niet. Er dient wel verdamping te zijn, geen verdamping huidmondjes dicht. uit de gegevens van mensen die dit onderzocht hebben en er voor gestudeerd hebben, kan een te lage co2 zelfs bij waterstres (tekort) de huidmondjes open krijgen. inmiddels ook achter het opwarmen en de rv met natslaan, dit gaat niet gebeuren, want heb nu 3 verwarmingselementen aan in de ontvochtstand, een extra ontvochtiger tijdens de pieken, het langzaam opwarmen en afkoelen staat aan, einde discussie en probleem opgelost dank iedereen volgende probleem met schimmels als meeldauw, gaat ook niet gebeuren, overal is luchtstroom ook tussen het bladerdek, heb ook geen natgeslagen bladeren of iets dergelijks voor de rest heb ik genoeg zuurtof in het hok, ik kan er ademen, dat is ruim voldoende, als ik zwart zie voor mijn ogen en het overleef is er zelfs genoeg zuurtstof, ook geen discussie meer daarover dus. nou niets staat mij dus in de weg om mooie dikke opgeblazen(door co2 en stralingswarmte van lampen) toppen te kweken. iedereen bedankt voor het meedenken... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Stikkie 2.0 4 Posted August 15, 2011 ziet er geweldig uit..! Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted August 15, 2011 ga nou maar kweken man Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted August 16, 2011 lage co2 is open huidmondjes en omgekeerd. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hoge co2 kan makkelijk met huidmondjes ver open. kun je dat onderbouwen? ga nou maar kweken man Wat moet die dan doen? alles gaat vanzelf..... (mwaa beetje watergeven...) Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted August 16, 2011 (mwaa beetje watergeven...) Hallo!!! hier ben ik het dus niet mee eens! ik heb ook geknakt en stokken geplaatst Quote Share this post Link to post Share on other sites
El Andy 0 Posted August 16, 2011 Ik heb nog een aanvulling op de huidmondjes discussie: „Als je wilt weten wat een huidmondje doet, ligt het voor de hand om er naar te gaan kijken’’, zegt onderzoeker Peter van Weel. „Met een goede microscoop en een camera kan dat. Dat hebben we dus geprobeerd. Dat leverde mooie plaatjes op. Mooi, maar misleidend. Je moet namelijk helemaal op één huidmondje inzoomen om de opening nauwkeurig te kunnen meten. En wat zegt dat ene huidmondje over het gedrag van andere huidmondjes in dat blad? Of over de huidmondjes op alle bladeren van de hele plant samen? Om daar iets zinnigs over te zeggen, zou je er heel veel tegelijk moeten bekijken. En dat kan dus niet.’’ Daarmee heeft Van Weel in een paar zinnen de grote moeilijkheid uitgelegd. Technisch zijn huidmondjes zichtbaar te maken, maar er valt weinig zinnigs aan te zien. „We hebben daarna meetinstrumenten uitgeprobeerd waarvan wordt beweerd dat ze de opening van huidmondjes kunnen meten’’, vervolgt Van Weel. Zoals de porometer. Dat is een lichtdoorlatend plastic kapje dat over een deel van het blad wordt geplaatst. De openingstoestand van huidmondjes wordt afgeleid uit veranderingen in de luchtvochtigheid in het bakje. „Porometers zijn in wetenschappelijk onderzoek naar huidmondjes best regelmatig gebruikt’’, aldus Van Weel. „Maar voor klimaatregelen, het doel waarvoor wij ze zouden willen inzetten, werken ze niet goed. Er bestaat namelijk geen één-op-één relatie tussen de verdamping door de huidmondjes en CO-opname. In de literatuur vonden wij dat 9% huidmondjesopening al voldoende is om 90% CO op te nemen. Maar voor 90% verdamping moeten een huidmondje voor wel zo’n 30% openstaan! Daarnaast houdt het kapje van de porometer licht tegen en verandert het de afvoer van vocht en warmte vanaf het blad.’’ Het artikel is hier verder te lezen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
thebrick 1 Posted August 16, 2011 Er zijn tabellen waarin je kan zien wat de condesatie temp is bij een bepaalde temp in combinatie met een rv.Ik heb er ergens wel een, maar waar ook al weer? dauwpuntstempratuur = Td is te vinden in je mollierdiagram warmt je ruimte te snel op (op starten lampen bv). Dan kunnen de koude delen van de plant niet snel genoeg opwarmen (toppen dus.. of paprika's) met als gevolg dat deze koude delen onder de dauwpuntstempratuur komen en natslaan... met alle gevolgen van dien. Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted August 16, 2011 @ whazzup Mooie slangen onder die tomaten ja, hahaha. Alleen jammer dat ze niet bedoeld zijn om Co2 te doseren. @ de rest Ja alleen water geven is genoeg, doen wij ook! Oh ja en geld tellen, doen wij ook. Hahahaha Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted August 16, 2011 ik zal niet meer ingaan op de dingen die we al besproken en uitgesproken hebben dan maar wat picca's spammen om het niet saai te laten worden de caseys jackberry's amnees koxbh shackzilla Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted August 16, 2011 haha spammert, Mooie internode afstand, dat gaat wel goed. Heb je nog wat info over de afstand lamp/plant en hoe je dat gedaan hebt vanaf het begin? ik vraag me af hoe jij knakt, buigt en watergeeft in dat woud.... GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted August 16, 2011 Hey racker, ik kan er nog tussendoor hoor, maar hoeft niet. ik kan langs de gehele lengte de boel openmaken dus ik hoeft niet tussendoor te sluipen en watergeven gewoon met de tuinslang die ik nu 30sec in de pot hang, makkelijker kan niet en sneller ook niet denk ik. de lamp heb ik vanaf het begin denk op max 1 meter gehad, daarna op 80 cm en dan de plant laten groeien tot 60 cm onder de lamp, dan weer op 80 cm etc. nu hangt de lamp op zo'n 70 cm (niet nagemeten) en dat blijft zo, ik knak hier en daar nog een uitlopertje direct onder de lamp en de rest laat ik gaan. denk dat de bloei er zo'n beetje uit is, nog niet helemaal dus wacht nog met de verhoging co2. ben druk plaatjes aan het vergelijke hoeveel ze nu nog groeien in 1 dag, maar is natuurlijk lastig in te schatten omdat ik niet zo'n vaste hand heb met foto's nemen. dus zo zeg maar Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted August 16, 2011 Ik heb het wel eens precies nagemeten. ik kwam toen op 2,5cm per dag en 2cm per nacht. Een rolmaat aan je plafond hangen helpt dan bij foto's maken. Hoe kan het dat bij al die verschillende soortjes toch alles zo gelijkmatig gaat. Er steken er een paar uit, maar toch weinig. Heeft dat met kweken of met de plantenkeus te maken. ik weet nl geen hol van planten/soortjes/strings en hoe t allemaal heet. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted August 16, 2011 ik heb maar 1 pot met soortjes he, en die is een beetje verschillend. amnees is het langste, voornamelijk 1 stengel en jackberry de kortste, lekker compact. het verschil tussen deze nu is denk ik 15 cm er zaten meerdere planten in maar die zijn eruit, wat te langzaam ging is zwak en niet goed genoeg in mijn ogen. verder is de opbouw van de planten anders, de shackzilla is bv 2x getopt, anders zou deze ver boven de rest uitschieten. heb de planten ook zo neergezet dat ze groeien naar hoe ze er als stek uitzien en zo een beetje rekening houden met wat meer de lucht ingaat en wat de breedte. ik denk dat hoe meer sativablad een plant heeft des te meer ie omhoog wil dan de breedte in. ik heb erg veel geleerd van mijn kweekje met 13 verschilende soorten over hoe de plant zelf wil groeien, daar hou ik dus een beetje rekening mee. voor de rest is het denk ook wel een beetje geluk, want dit is de eerste keer amnees voor mij Quote Share this post Link to post Share on other sites
Krasi 714 Posted August 16, 2011 Going fast and looking good Quote Share this post Link to post Share on other sites
polletje 21 Posted August 18, 2011 update en probleem amnees nou dan t probleem kom ik alles checken vandaag is opeens mijn co2 fles helemaal leeg er zat nog 50 bar co2 in en das een hoooooooooooooooooooooooooooooooooop co2 weet t nog niet zeker, maar denk dat er een blaadje voor de lichtsensor zat ofzo, want het relais in dat ding tikte de hele tijd t grappige is dat wanneer ie aan en afslaat dat het relais van de fles ook aan en uit ging, dus bij elke wappering van het blaadje nog meer co2. snap t nog niet helemaal maar de co2 is gebleven want in de ruimte schommelt nu de co2 tussen de 150 en 500 ppm moet dus even kijken en in de gaten houden wat de co2 doet en morgen maar een nieuwe fles ofzo Quote Share this post Link to post Share on other sites