Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Groen Gif

Raad van State: gemeenten mogen geen blowverbod afkondigen

Recommended Posts

Amsterdam mag geen blowverbod instellen in bepaalde gebieden om overlast gemakkelijker te kunnen bestrijden. Dat oordeelt de Raad van State vandaag. Zo’n verbod is in strijd met de Opiumwet.

 

Het is in Nederland verboden om softdrugs te hebben, al wordt het wel gedoogd. Iets wat al verboden is, kan niet nog eens door de gemeente worden verboden, oordeelt de Raad van State.

 

De uitspraak is waarschijnlijk een flinke domper voor een aantal bewoners van de Hemonystraat in de Amsterdamse wijk de Pijp. Zij hadden de gemeente gevraagd een blowverbod af te kondigen voor de kinderspeelplaats in hun straat. De gemeente oordeelde in mei 2009 echter dat het blowverbod in dit geval een te zwaar middel is en wees het verzoek af.

 

De bewoners tekenden bezwaar aan en kwamen uiteindelijk bij de Raad van State terecht. Dat deden ze waarschijnlijk in de hoop dat die de gemeente zou dwingen het blowverbod toch af te kondigen. Nu heeft de hoogste bestuursrechter echter besloten dat het verbod helemaal nergens mag worden toegepast.

 

De raad benadrukt dat er ook andere manieren zijn om overlast te bestrijden. Zo mag altijd worden opgetreden tegen mensen die de openbare orde verstoren en daarvoor hoeven ze niet onder invloed van drugs te zijn. Maar het is gemakkelijker iemand te betrappen op het bij zich hebben van drugs dan op het verstoren van de openbare orde.

 

 

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/13/raad-v...bod-afkondigen/

Door: Pim van den Dool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je gewoon een hangverbod toepassen op die speeltuin. Gewoon verboden voor grote groepen 15+

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blowverbod in Heerlen gaat donderdag toch in

HEERLEN - In Heerlen geldt vanaf donderdag een blowverbod voor de hele gemeente. Deze maatregel gaat gewoon in, ondanks een uitspraak van de Raad van State woensdag. Dat liet de gemeente weten.

 

De Heerlense gemeenteraad besloot vorige week een blowverbod op te nemen in de algemene plaatselijke verordening (APV). In een zaak over de gemeente Amsterdam herhaalde de Raad van State woensdag dat gemeenten maatregelen tegen de overlast van softdrugsgebruikers juist niet mogen regelen met de APV.

 

Ze hebben er gewoon schijt aan ;) . Als zij zich niet aan de wet hoeven te houden doen hoeven wij dat ook niet.

 

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat blijft dit toch een raar land en sommie reacties hierboven snap ik ook niet..

Begrijp me goed, ik vind het heel erg dat onze plantelijke vrijheid op dit moment zo erg in het het nauw gedreven word en dat je als tevreden roker nu langzaam aan het stempel van drugsgebruiker op je voorhoofd krijgt.

 

MAAR.. zie ik hangjongeren in de speeltuin naast mijn huis blowen (overdag, want in het donker zal het me een zorg zijn) dan verzoek ik ze vriendelijk dat ergens anders voort te zetten omdat ik het voor de kindertjes die ernaast schommelen en op op de wipkip zitten geen goed voorbeeld vind. Laat deze kindjes spelen en in alle vrijheid op latere leeftijd kiezen wat ze wel of niet willen..

 

En die Raad van State lui wonen vast niet in de Hemonytraat. Was dat wel zo dan zouden ze vast niet achter deze regelneukerige uitspraak staan.

Langzaamaan wordt dit mooie land in de soep gdraaid door de huidige rechtse ballen regering die we aan de keuze van onze eigen burgers te danken hebben.

 

Ik moet in ieder bushokje op dit moment de Strongbow reclame zien en dat geeft de gemiddelde dombo toch het idee dat het om een verdomd lekker sterk drankje moet gaan...zucht en dan is wiet zometeen opeens een harddrug. De War on Drugs is niet om het volk te behoeden maar om ons bezig te houden en men verdient er schandalig aan.

 

Alleen Doede doet nog zijn best maar wij staan erbij en kijken ernaar( wij includes me ) Als we massaal opstaan samen met mevr Witzier op kop loop ik mee maar anders heeft het naar mijn idee geen zin om mijn kop boven het maaiveld uit te steken.

 

Nogmaals erg verdrietig over het huidige beleid maar deze kanttekening wildde ik toch even kwijt.

 

Hit me back gewaardeerde forumleden

 

One Love

 

KaliBas

 

 

@Candamile: jij lijkt het te begrijpen;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blowverbod in 4 vragen (en antwoorden)

door Ward Wijndelts

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/14/het-bl...-en-antwoorden/

 

De gemeente Amsterdam kan geen plaatselijke blowverboden afkondigen, omdat het bezit van softdrugs al is verboden in de Opiumwet. Die uitspraak van de Raad van State, het hoogste bestuursorgaan van Nederland, heeft wat uitleg nodig.

 

NRC-redacteur Annemarie Kas legt de uitspraak die de Raad van State gisteren deed in 4 vragen en antwoorden uit:

 

1. Waarom doet de Raad van State hierover uitspraak?

Een groepje Amsterdammers uit de Hemonystraat in de Pijp vroeg daarom. Zij wilden dat burgemeester Eberhard van der Laan op de kinderspeelplaats in hun buurt een softdrugsverbod zou afkondigen, omdat blowende jongeren daar overlast veroorzaakten voor de spelende kinderen. Van der Laan wees dat verzoek in 2009 af, omdat hij de maatregel te zwaar vond. Nu blijkt dus dat die Algemene Plaatselijke Verordening, op basis waarvan de Amsterdammers wilden dat Van der Laan in actie zou komen, in strijd is met de landelijk geldende Opiumwet.

 

2. Dus er kan niets tegen worden gedaan?

Jawel, alleen dat mag niet meer gebeuren op basis van een blowverbod. De Raad van State verwijst in haar uitspraak naar een andere mogelijkheid die de gemeente heeft: een gebiedsverbod voor mensen die overlast geven. Glashelder, zegt een woordvoerder van de gemeente Amsterdam: „Het maakt de bewoners van de Hemonystraat echt niet uit of er nou een blowverbod geldt, of dat we straatcoaches langs sturen. Als de overlast maar verdwijnt.”

 

3. En die bordjes gaan weg?

Daar buigen de juristen van de gemeente zich nog over. Waarschijnlijk moeten ze weg, zegt de woordvoerder, omdat de Algemene Plaatselijke Verordening die dus onwettig is, erop vermeld staat. Aan de gemeente Heerlen dus het advies om voorlopig geen bordjes te laten maken; Heerlen heeft net eenzelfde verordening aangenomen, waardoor een softdrugsverbod mogelijk zou worden. De gemeente Heerlen wil die verordening niet gelijk weer intrekken, maar afwachten wat een strafrechter van het verbod vindt. „We hebben een extra instrument nodig om blowende jongeren die overlast geven, te kunnen aanpakken.”

 

4. Hoe zit het dan met het Nederlandse gedoogbeleid?

Dat lijkt steeds meer te worden ingeperkt. Gemeenten en coffeeshops spraken bijvoorbeeld altijd in zogeheten gedoogbeschikkingen af dat coffeeshops softdrugs als wiet en hasj mogen verkopen. De Raad van State deed in juni een uitspraak waaruit bleek dat zulke regulering óók niet meer mag. Met dezelfde redenering: in de Opiumwet staat nu eenmaal een absoluut verbod op verkoop van softdrugs. Om die reden mag een gemeente dus niet buiten de wet om tot nadere regulering overgaan in de Algemene Plaatselijke Verordening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de kikkers bleven lekker stilletjes in het steeds warmer wordende water zitten. Het gas gaat steeds hoger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger stond men op tegen door de strot geduwde veranderingen.

Op de barricades.

Nu zitten we allemaal alleen thuis achter de PC.

Het word als de boel op slot gaat vanzelf een grote puinhoop.

Daar groeit vanzelf een nieuwe situatie uit, laten we hopen op een goede afloop!

 

@ Chassie, je posts lezende.. en ik volg de hardcore WF mannen en vrouwen al een tijd laat jij je toch niet kisten;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dan op een barricade staat en onschuldig je leuzen schreeuw. komt er zon opgefokt fout opgeleide meneer snormetpet, en ramt je minder onschuldig zn bussie in. Geweld of niet, ik begrijp dat de criminaliteit hierin de spuitgaten uit loopt. Maar sommige oorlogen win je op en andere manier.

 

Ik ga lekker door meneer snor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...