Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Frogspace

kweekverslag ww en fastbud #2

Recommended Posts

Ik ben ruim een maand geleden begonnen met mijn allereerste kweek ooit, dit wordt dus ook een kweekverslag met terug werkende kracht :-)

 

Half mei heb ik 5 zaden besteld, 3 AK47 en 2 Fastbud #2 zaden bij wietzadjes.nl. Ik kreeg hier ook 2 WW zaadjes bij.

 

Ik had nog een oud aquarium staan met heel toevallig de juiste lichten erin waar ik deze in heb 'opgegroeid'. Zaden ontkiemd en in stekgrond gegooid en onder de lamp gezet. Ik had hier graag foto's van willen plaatsen maar helaas is mijn camera een aantal weken gelden gejat waardoor ik die foto's pisse ben.

Helaas hebben niet alle plantjes het gehaald. Alle 3 de AK47 plantjes en 1 Fastbud heb ik helaas moeten weggooien, was geen redden meer aan. Maargoed ik ben dus doorgegaan met de WW en de Fastbud en (buiten dat ze enorm gestrekt waren) doen deze het redelijk.

 

Toen ze een centimeter of 20 waren heb ik ze uit de stekpotjes gehaald en buiten in de kas gezet. In de kas is vorig jaar van alles verbouwd dus de grond zou opzicht goed moeten zijn. Toch voor de zekerheid 4 flinke kuilen gespit en gevuld met potgrond welke ik bij een growshop heb gehaald. Stond geen merk oid op maar zaten allerlei witte korrels in en volgend de shopeigenaar, gegarandeerd succes...

 

Dit is de eerste foto die ik nog heb toen ze net in de kas zijn gezet:

gallery_31184_12499_2290882.jpg

De buitenste zijn de WW

 

gallery_31184_12499_2609525.jpg

 

gallery_31184_12499_1489211.jpg

Zoals jullie kunnen zien was er nog weinig gebeurd voor een plantje die al vrij 'hoog' was (misschien teveel water gegeven tijdens start?)

 

Ik geef de plantjes enkel water (1 keer per dag) en verder geen krachtvoeding oid. Wel wil ik op het moment van bloeien ze wat bloeivoeding geven om mooie volle toppen te krijgen.

Ik heb ze op 24 mei gezaaid en we zijn nu 43 dagen verder. De planten mijn inziens (vooral de fastbud) nog redelijk klein en 'kaal'. Maar dat is mijn idee, wellicht dat dit bij de soort hoort of dat dit nog moet gaan komen. Voor wat betreft de WW heb ik er wel vertrouwen in maar voor de fastbuds heb ik het idee dat ze niet verder groeien. Ik heb zelfs het idee dat ze al de bloei ingaan (zag witte haren, zie foto's hieronder). De fastbuds zijn autoflowers dus het zou goed kunnen.

 

gallery_31184_12499_766975.jpg

zo staan ze er nu bij

 

gallery_31184_12499_64513.jpg

WW - gaat het hardst van allemaal. Vinden jullie hem ook niet een beetje 'kalig'?

 

gallery_31184_12499_1679005.jpg

WW van bovenaf

 

gallery_31184_12499_585890.jpg

Fastbud, witte haartjes, bloei?

 

med_gallery_31184_12499_1900529.jpg

WW2, net getopt. Hoop dat het goed is gegaan...

 

 

Nou dat is het voor nu even.. Reacties / tips ed van harte welkom uiteraard!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er leuk uit man ... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Jouw planten zijn erg "hoog" geworden , niet door teveel water, maar door gebrek aan licht. Volgende keer de planten maar niet meer in het aquarium doen.

Zet bij de WW een wat grotere stok i.p.v. die mini satéprikker ;)

Pas op dat je de wortels bij het plaatsen van de stok niet teveel kapot maakt ... dus een centimeter of 15 .. aanhouden ( je hebt de plant zelf in de grond gezet en weet dus ook wel waar de kluit zat en nu waarschijnlijk zit).

En dan de flessen naast je planten ..... watergeefsysteem????

Als dit zo is, pas dan heel erg op dat je de planten niet teveel water geeft! Als een plant behoefte heeft aan water zie je dat echt wel .. wordt ze treurig en gaan haar blaadjes hangen. Als je teveel geeft, gaan je wortels kapot ... en is het einde plant.

Dus, beter aan de droge kant dan te nat.

Veel succes.

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi PF,

 

THanks voor je reply. Ik had de flessen neergezet omdat ik niet 2 keer per dag water kan geven maar misschien dat ze inderdaad wel teveel krijgen zo. Ik zal de flessen verwijderen en gewoon 1 keer per dag een flinke scheut geven.

De mini sateprikkers zal ik ook aanpassen, haha ;)

Ik vroeg me af of de witte s'haartes' betekend of de fastbud al in bloei gaat? Ik wilde ze eigenlijk nog toppen maar weet niet of dat nog aan te raden is?

 

Zal over paar dagen wel weer even nieuwe foto's posten.

 

gegroet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo weer 5 dagen verder en moet zeggen dat ze er nu een stuk beter uitzien dan eerder vorige week. Ze beginnen nu redelijk wat blaadjes te krijgen en het toppen is zo te zien ook goed gegaan. Ze zijn wat aan de hoge kant maar denk dat er nog wel een lekker wietje vanaf te halen valt.

Ik heb zojuist nog wat voeding besteld dus hoop dat dat snel binnen is zodat ze hier nog wat profijt van kunnen hebben. Misschien een beetje aan de late kant maargoed tis dan ook de eerste kweek en zo leer je weer voor de volgende keer toch :huh:

Ik heb inmiddels voor de WW de sateprikkers vervangers door stuk grotere bamboestokken. Hoop dat ze nog nodig zullen zijn ;)

Hier weer paar fotootjes:

med_gallery_31184_12499_2432669.jpg

een van de twee WW. Het dichts bij de ingang vd kas en vangt ok het meeste wind. Deze doet het dan ook het best.

 

med_gallery_31184_12499_1949818.jpg

Fastbud #2 en daarachter weer WW

 

med_gallery_31184_12499_1832466.jpg

WW 5 dagen na toppen, gaat goed zo te zien :P

 

Dit was hem weer even, reacties tips uiteraard welkom.

 

Gegroet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft er helemaal niemand tips of opmerkingen? ;) Wil ze eigenlijk wel wat voller hebben zouden jullie nog groeivoeding geven? Reacties graag :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn weer een weekkie verder dus hier weer een korte update.

Ik ben inmiddels begonnen met voeding. Ik heb terra vega en flores gehaald van Canna. De 2 fastbuds zijn nu 5 dagen in de bloei en deze hebben nu twee keer voeding meegekregen. De twee WW krijgen de groeivoeding mee. Ook deze hebben nu twee keer gehad. Ik denk dat ik ze drie keer per week ga meegeven. Op het moment dat het teveel is ga ik dat wel zien neem ik aan.

 

Hier de foto's van hoe ze er vandaag bij stonden. De twee planten welke het meest bij de ingang staan doen het het best. Ik denk dat dit komt omdat hier ook nog een beetje wind staat terwijl het achterin helemaal windstil is. Bij de laatste plant (een WW) zit een dik mierenest onder :wOOt...

 

gallery_31184_12499_958946.jpg

alle vier op een rijtje WW,Fastbud2, fastbud2, WW

 

gallery_31184_12499_2119117.jpg

WW1, ziet er stukken beter uit als vorige week :)

 

gallery_31184_12499_1790936.jpg

Fastbud2, dit is de mooiste van de twee, staan allebei in bloei

 

gallery_31184_12499_1220944.jpg

De eerste bleoiverschijnselen zijn gespot, groei maar lekker :D

 

gallery_31184_12499_2978747.jpg

mierenhoop onder me andere WW... kan dit kwaad? vreten ze de wortels aan?

 

Nou ik hoop dat er snel een flinke dosis zon gaat komen voor ons allen want dit is helemaal RUK natuurlijk, we houden de moed erin :-)

 

Gegroet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even over die mieren,

 

Mieren gebruiken luizen als 'koeien'; ze zuigen de zoete uitwerpselen van de luis op. Die uitscheiding wordt honingdauw genoemd. Dit is een glibberige en plakkerige suikerafscheiding. Blijft deze suikerafscheiding (honingdauw) op de bladeren liggen, dan gaan er schimmels op groeien. De bladeren gaan hierdoor een zwarte, roetachtige kleur krijgen. Dit heet roetdauw.

Mieren prikkelen bladluizen door ze over het achterlijf te strelen. Omdat ze de uitscheiding door de suiker zo lekker vinden, verdedigen ze hun bladluizenkolonie tegen ongewenste indringers van dezelfde soort. Soms ook worden bladluizen door de mieren van hun vleugels beroofd en meegenomen in de mierenhoop om daar een kolonie bladluizen te stichten. Ook brengen mieren soms bladluizen op bepaalde planten om van ze te kunnen profiteren.

 

Bron: http://www.beesies.nl/animals/bladluis.htm

 

Kort gezegd ; Je wil ze liever niet hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Fastbud2 gaan mooi zeg moet ook een lekker wietje zijn (Diesel ouders).

Over mieren kan helaas niks zeggen.

 

Groetjes, /zODd

 

Was al op geantwoord zODd was te laat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei das dus niet zo best zo'n kolonie mieren... ik zie inderdaad witte plekjes op het blad terug komen en op de onderste bladeren een donkerebruine vlekken... ik neem aan dat dat dan de schimmel is.. het ergste is nog dat de wittr vlekken op alle planten terugkomt alhoewel wel in mindere mate. ik ga maar eens speuren of hier wat tegen te doen is... Bedankt voor de info iig LPS!

 

@zODd ik ben ook heel benieiwd naar het eindresultaat, ik zal het latem weten als de eerste test gedaan is :wOOt ben iig al blij dat ze nog bijgetrokken zijn want ik had er een hard hoofd in toen ze net over gezet waren in de volle grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Frogspace geen probleem :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn weer een dik weekkie verder dus tijd voor een foto updateje ;)

 

Sinds de laatste update geef ik de WW groeivoeding mee en ik moet zeggen dat dat wel een groot verschil geeft. De planten worden wat voller en ze zijn van 5 naar 7 vingerig blad gegaan, wat dat betreft goed nieuws denk ik. De Fastbuds staan goed in bloei en maken mooie witte haren aan. Deze zijn toch echt goed bijgetrokken, had ik nooit meer verwacht na de eerste weken :-). Ik geef ze om de dag wat bloeivoeding mee. Je kunt dit toch gewoon aanhouden al ze verder niet beginnen te verkleuren enzo? Ik moet zeggen dat je toch een hoop leert tijdens zo'n eerste kweekkie, ik zal de volgende keer een hoop anders doen in beginsel. Ok tijd voor de fotos!

 

gallery_31184_12499_3289572.jpg

alle vier op een rijtje

 

gallery_31184_12499_2202033.jpg

fastbud2 nummero uno, gaat best aardig

 

gallery_31184_12499_1522172.jpg

topje

 

gallery_31184_12499_352644.jpg

fastbud in bloei

 

gallery_31184_12499_738175.jpg

closeuppie

 

gallery_31184_12499_286600.jpg

en de laatste om t af te leren :-)

 

Vandaag dan eindelijk weer eens een beetje zon gehad en nou maar hopen dat het een beetje aanhoud want dit is niet goed voor de plant, ons gestel en de portemonnee aangezien je nu wel verplicht wordt om naar t buitenand te gaan met vakantie. Maja helemaal kun je ook niet want onze dames moeten toch de nodige verzorging blijven krijgen natuurlijk.

 

Dit was em weer even.

 

gegroet!

Frogspace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...