Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ric-rdo

planten uit volle grond halen

Recommended Posts

beste mede kwekers

ongeveer een maanden geleden werd mijn buiten spot ondekt door politie sinsdien ben ik er niet meer heen geweest nou ben ik vandaag langs geweest want had nog een aparte plek niet zo ver van de ander maar door de begroeing hebben ze deze overgeslagen nu wil ik deze daar weghalen omdat ik daar niet weer elke week heen wil gaan ze staan er ook niet zo vrolijk bij daar denk aan gebrek aan voeding in de bodem het gaat om 3 planten van ongeveer een meter hoeveel grond moet ik ongeveer meegraven met de plant mvg ricardo

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_17606_11751_1407114.jpg

 

zomin mogelijk proberen te beschadigen, en grond graaf je toch uit met de wortelkluit samen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Das inderdaad wel een probleempje.

 

Als je ze er maanden geleden hebt gepoot, wordt het moeilijk om ze weg te halen zonder de wortels te beschadigen.

 

Wat je ook kan doen:

Eerst eens een goede dosis snelle voeding geven, desnoods minerale voeding (oke het is wel in volle grond, maar als het echt moet)

Dan zou ik er wat voedingskorrels strooien. Deze lossen traag op door de regen, en hiermee kunnen je planten wel even mee doen.

 

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey,

 

Das inderdaad wel een probleempje.

 

Als je ze er maanden geleden hebt gepoot, wordt het moeilijk om ze weg te halen zonder de wortels te beschadigen.

 

Wat je ook kan doen:

Eerst eens een goede dosis snelle voeding geven, desnoods minerale voeding (oke het is wel in volle grond, maar als het echt moet)

Dan zou ik er wat voedingskorrels strooien. Deze lossen traag op door de regen, en hiermee kunnen je planten wel even mee doen.

 

 

 

grtz

ja maar ik wil ze daar egt niet meer laten staan want dan wil ik er elke keer bj gaan kijken enzo of ze er nog wel goed bijstaan haha maar dat ligt aan mezelf ik ga denk ik zoveel mogelijk wortels mee proberen uit te graven in hoeveel liter potten zal ik ze doen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Denk niet dat het verstandig is om ze daar weg te halen. Ik zou het advies volgen van Ganjabus. Dus voeding geven ...

Mocht je toch besluiten om je planten daar weg te halen .. dan eerst ruim rond de plant met een scherpe spade de grond doorsteken.

Zodat je een redelijke wortelkluit over zult houden. De plant dan een week met rust laten ... een beetje laten herstellen. Dan pas meenemen voor een andere plek.

 

Succes.

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog tips over hoe ik de plant effe moet behandelen na het overpotten extra water of voeding ofzo

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wordt een moeilijk klusje! Ik zelf zou ze laten staan, goed voeden en wel uitkijken met erheen gaan! Als je je planten toch gaat verplaatsen moet wens ik je succes!

 

Zorg dat je de wortels zo min mogelijk beschadigd (je beschadigd altijd een paar wortels) en zorg dat ze zo min mogelijk in aanraking met licht komen en plant ze zo snel mogelijk op de nieuwe spot! Denk er ook aan dat de plant moet wennen aan zijn nieuwe plek!

 

Met vriendelijke groeten,

Ganja Don

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Denk niet dat het verstandig is om ze daar weg te halen. Ik zou het advies volgen van Ganjabus. Dus voeding geven ...

Mocht je toch besluiten om je planten daar weg te halen .. dan eerst ruim rond de plant met een scherpe spade de grond doorsteken.

Zodat je een redelijke wortelkluit over zult houden. De plant dan een week met rust laten ... een beetje laten herstellen. Dan pas meenemen voor een andere plek.

 

Succes.

 

PF

oke bedankt voor de tip maar ik ga ze niet naar een andere plek doen hou ze thuis in potten denk ik en het probleem is ze staan tussen het riet en zijn hellemaal overwoekerd met riet dus zal daar ook regelmatig langs moeten om riet weg te kappen dan dat is ook al weer een probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey,

 

Das inderdaad wel een probleempje.

 

Als je ze er maanden geleden hebt gepoot, wordt het moeilijk om ze weg te halen zonder de wortels te beschadigen.

 

 

rootball.jpg

wat is het probleem??

IMG_2973Medium.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

krijg dit niet gewist

Share this post


Link to post
Share on other sites

wortelschade is geen onoverkoombare ramp . wanneer ze in de bloei zou staan dan kun je het helemaal vergeten ze over te planten .

breed genoeg uitgraven en diep genoeg afsteken. zorg dat je een extra grote pot thuis hebt ,

wanneer je ze in pot hebt staan ze laten bekomen . je kunt ze besproeien met plant vitality wat de stress zou verminderen en je kunt nog wat PNS toevoegen en dan maar hopen

uitgraven vroeg in de morgen (ben je al bezig?) en zorg dat de haarwortels zeker niet uitdrogen en de kluit zo intakt mogelijk blijft

hoe meer wortel je meekrijgt hoe groter haar kans

 

succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou ze lekker laten staan en gewoon gaan kijken tegen oogst tijd

 

grote kans dat de planten verdorren door wortelschade,

ook al zijn het er maar een paar

 

iig succes als je ze weghaalt

 

 

volgend jaar toch een beter plekkie zoeken

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben het eens met elmo , staan laten en volgend jaar een ander plekje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Elmo en Packman

dat wil hij dus niet ;)

Je moet je wel bedenken dat een plant groter is onder de grond dan boven de grond, maar succes, hoop voor je dat het goed gaat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je maakt schade aan de wortels...dus zowieso behoorlijk terug snoeien... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij moet het inderdaad wel kunnen.

Zoals gezegd zorg ervoor dat:

- je een mooie wortelkluit overhoudt

-de wortelkluit zo groot mogelijk is

-je de wortels niet te lang in licht houd

 

Nog enkele tips die hier niet vernoemd zijn:

-geef ze eerst water (dit zorgt ervoor dat de wortelkluit beter samenblijft)

 

Ik had fotos gezien hier (tijd terug) van een plant die uitgetrokken was en die zichzelf gewoon terug geworteld had toen ie op zen zij lag.

Je maakt zoiezo je plant wel een beetje kapot als je hem uit de grond haalt en verplant , zoiezo zal ze even moeten herstellen ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe eindelijk een slimme opmerking.Goed opgemerkt carpe diem.Iedereen denkt alleen aan die wortels maar dat herstelt wel.Belangrijk is dat je de bovenkant genoeg terugsnoeit.Je verkleint het wortelstelsel drastisch dus moet je ook het blad erop aanpassen.Doe je dat niet dan zal je plant in no time verdrogen en dus dood gaan.Door flink te snoeien zorg je dat de plant minder water verbruikt door dat ie minder blad heeft en dus minder makkelijk verdroogt.

 

Het is dus goed mogelijk,maar je moet het zelf even goed doen.

 

Succes en maak wat foto's van je klusje als je wil.Ben wel benieuwd hoe het gaat worden.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou hem juist geen water geven... ;)

Als je water geeft wordt de ''kluit nog zwaarder en vallen er delen van af waardoor er wortels beschadigen..!

Wel eens heel nat of heel droog overgepot..? Dan zie je het zelfde gebeuren..

 

Succes, mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

vochtig was misschien beter geweest...

met echt droge grond valt ook geen kluit te make , dit verkruimelt en valt eraf zodra je de plant uit de grond haalt.

ik heb genoeg planten(geen wietplanten) uit de grond gehaald met kluit en in zeer droog weer is dit haast ondoenbaar.

maar je gaf het zal al aan "Wel eens heel nat of heel droog overgepot..?", je moet dus inderdaad zorgen dat ze niet te nat en niet heel droog staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker laten staan en minder vaak heen gaan, 1 xper week is toch helemaal niet nodig?

als je gaat ga dan midden in de nacht.

 

btw hoe is die politie erachter gekomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer hoe is de ander?

Waren toch 2 of ben ik weer ....

Groetjes, /zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...