Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
gamezz

Oogsten en knippen

Recommended Posts

Als jullie je plant oogsten , hoe doen jullie dat? knip je individueel de takken er af of knip je de stam door?

hang je de volledige plant te drogen zonder eerst te knippen of knip je eerst alles mooi en droog je dan pas?

 

Merk je verschil in smaak tussen verschillende manieren van oogsten?

vb. alsje de toppen aan de takken laat zal er sap uit de tak naar de top stromen? lijk mij dat dit wel een verrandering in geur/smaak van het eindproduct zal teweeg brengen.

welke manier is volgens jullie de beste?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey hallo.

 

Daar heb je meerdere manieren voor.Eigenlijk is het net wat je zelf wilt.Sommigen hangen de complete plant op en knippen hem daarna pas,en weer anderen drogen alleen de toppen zonder bladeren etc etc.

Ikzelf knip altijd tak voor tak af.Dan knip ik de topjes ook meteen netjes,en leg ze te drogen in het drooghok.

Zo heb je er het minste werk van.

 

Er staan wel sticky,s hier op het forum over het drogen van je wiet ;)

 

Succes!

 

Gr Zeebodem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas gaan die alleen over de omstandigheden van het drogen , ik zal even de start topic even aanpassen en mijn vraag wat specifieker maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik prefereer met stam en al op zn kop. Dit 1 a 2 weken. Ontdaan van de grote bladeren

 

Dan knip ik ze bij en leg het te verder te drogen in een grote schoendoos.

 

Dit komt de smaak zeker ten goede, als je gelijk helemaal schoon knipt gaat er veel smaak en suikers verloren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plant in zijn geheel eraf en bladeren eraf trekken, dan de topjes eraf knippen (niet trekken) en de cutter in 1k/uur+/- Dan de zakken van de cutter nat wegen en het spul te drogen leggen in zelf gemaakte droogrekken (die netten wiebelen teveel) Het zijn een soort lades die je uit een kast kan trekken.

 

Dan in het donker laten drogen bij 50%RH en een graad of 20. Na een week kan het de zak in. Ik gebruik een ontvochtiger met hygrostaat, zonder hygrostaat droogt het vaak te snel.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

doe het hetzelfde als racker, alleen dan toch die wiebelnetten (achja hoe vaak oogst je nou per maand) gebruik geen ontvochtiger, meestal ook na een weekje droog. dan is de buitenkant krokant en het stokje knakt bijna. dan 1 dag in een zak en kijken wat ie doet. te vochtig? nog 1 dagje op de netten. te droog? elke kg zak een stuk of 10 boterhammen erbij doen. klaar is kees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hang ze in hun geheel op alleen de grote bladeren haal ik weg. Wat ik heb begrepen is dat de plant nog ff doorleeft en haar toppen probeert te beschermen tegen uitdroging, ze gaat (extra)hars aanmaken en dat haalt ze uit de fanleaves/takjes/stam.

 

Ook heb ik zo de blaadjes met trichomen gescheiden van het nutteloze spul.

Share this post


Link to post
Share on other sites
te droog? elke kg zak een stuk of 10 boterhammen erbij doen. klaar is kees

 

? ;) leg us uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat de plant in de pot staan en trek de schutbladeren eraf. Dit doe ik bij elke plant.

Pas dan haal ik ze om en hang ze onderste boven te drogen aan touwtjes.

 

Ik gebruik enkel een afzuiger met filter, geen ontvochtiger. Bij hele warme vochtige

zomers zet ik er enkele dagen een ventilator bij, die ik naar een wand toe richt. Zo

krijg je een indirecte 'drogere' luchtstroom.

 

Na 1 week tot 10 dagen, zodra de takjes breken, maar nog iets vocht in zich hebben,

knip ik alle takken los van de stam (ik scheid de takken met fluf van het compacte).

Dit stop ik in een gesloten zak en laat het 1 dag rusten.

 

Na 1 dag is het vocht van binnen in de toppen naar buiten toe getreden. Bij een juiste

timing zijn de toppen nu mooi egaal droog en klaar om geknipt te worden.

 

Ik zelf werkt het liefst met blote handen en gebruik zo min mogelijk mijn schaar, maar

dit is meer een persoonlijke voorkeur. Ik pak een tak en ga met mijn vingers langs de

topjes en als het droog genoeg is moet het blad er zo vanaf vallen/breken. Als de topjes

op de tak schoon zijn, breek ik ze van de tak af. Het is een bepaalde handigheid die je

moet krijgen, maar je kan het ook natuurlijk ook met een schaar doen.

 

Het bladafval die je nu heb gescheiden van de takken is superieur aan het bladafval

van een cutter. Wat ik dan ook het grote nadeel vind van zulk soort apparaten. Maar

helaas ontkom je er niet aan als je een mammoth of grote ruimte moet oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt aan de lokatie.. soms tumble trimmer, soms cannacutter...

 

Beetje zoals racker, alleen trek ik de bladeren er niet af, haal de topjes eraf (liefst knippen) en deze gaan de machine in.

 

Daarna mee naar droogplek in sealzakken, en op de droogplek drogen ze in een droogtoren met actief aanzuiging

 

+- 3 a 4 dagen en het kan weg MZZLLL

Share this post


Link to post
Share on other sites
te droog? elke kg zak een stuk of 10 boterhammen erbij doen. klaar is kees

 

? ;) leg us uit

 

 

nou je hebt wel eens dat je wiet te droog is, als je het aanraakt kraakt het al. schiet niet op. dus je wilt snel je wiet wat vochtiger maken. dan doen we een kg wiet in een zak, een paar boterhammen erbij, het vocht van die boterhammen trekt in je wiet. dag later is al het vocht uit het brood getrokken, je haalt de boterhammen eruit, en dan is je wiet niet meer zo krokant. beste is dat goeikope brood. zit meer water in dan duur brood.

 

dit valt niet onder "bewerken" maar is gewoon een trucje voor als je je wiet te ver hebt laten drogen. je kunt ook water over je wiet vernevelen. maar ik vind dit een betere oplossing omdat je de toppen ook echt tijd geeft om wat vocht op te laten nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey amnees,ik was laatst ergens op bezoek en die hadden zelfgebakken wafels in een doos,ook boterhammen erbij liggen, ;)

was om de wafels vers te houden kreeg ik als uitleg,is hetzelfde dus...

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik knipte mijn planten vroeger vers

 

 

nou verwijder ik enkel de grote fanleaves en laat al ede rest eraan

 

Na 14-30 dagen(afhankelijk van de Rh van de omgeving vb nou hebben we hier constant 60-80%) als de tak goed knakt , verwijder ik de kleine blaadjes

 

de toppen ruiken dan veel feller dan als je ze normaal laat drogen en ik vind de smaak dan zachter en ze branden beter

 

 

wat ik soms ook goe is ze vers knippen en na 5 dagen drogen gooi ik ze in een glazen pot

 

de toppen zijn dan echt nog vochtig en de takken buigen.

 

Ik gooi dan in de pot een Rh meter en nafhankelijk van de uitslag van de Rh meter beslis ik of ik de pot open doe of niet.

 

Het duurt wel lang , maar na ongeveer 3-4 maand heb je heerlijke wiet die maar een heel klein beetje droger geworden is , met knakkende kurkdroge tak in het midden en een hééél intense geur en smaak.

 

Op dit punt vacuumverpak ik of vries ik het in

 

want als je na die lange tijd curen regelmatig de pot opent , wordt de wiet minder , dus daarom op dat punt verdelen in gebruiksporties

 

 

als je commercieel kweekt is het niet interessant maar voor jezelf wel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ola ;)

Zo doe ik het ook, yeah!

Alleen die zak gebruik ik niet..of bedoel je een papieren broodzak?

Ik doe een dagje in een kartonnen doos om het laatste beetje vocht eruit te krijgen.

De schutbladeren lossen van de toppen en je houdt er een stuk vette vingerhashies aan over.

 

Whoeha!

Tets

 

Ik laat de pot staan en trek de schutbladeren eraf. Dit doe ik bij elke plant.

Pas dan haal ik ze om en hang ze onderste boven te drogen aan touwtjes.

 

Ik gebruik enkel een afzuiger met filter, geen ontvochtiger. Bij hele warme vochtige

zomers zet ik er enkele dagen een ventilator bij, die ik naar een wand toe richt. Zo

krijg je een indirecte 'drogere' luchtstroom.

 

Na 1 week tot 10 dagen, zodra de takjes breken, maar nog iets vocht in zich hebben,

knip ik alle takken los van de stam (ik scheid de takken met fluf van het compacte).

Dit stop ik in een gesloten zak en laat het 1 dag rusten.

 

Na 1 dag is het vocht van binnen in de toppen naar buiten toe getreden. Bij een juiste

timing zijn de toppen nu mooi egaal droog en klaar om geknipt te worden.

 

Ik zelf werkt het liefst met blote handen en gebruik zo min mogelijk mijn schaar, maar

dit is meer een persoonlijke voorkeur. Ik pak een tak en ga met mijn vingers langs de

topjes en als het droog genoeg is moet het blad er zo vanaf vallen/breken. Als de topjes

op de tak schoon zijn, breek ik ze van de tak af. Het is een bepaalde handigheid die je

moet krijgen, maar je kan het ook natuurlijk ook met een schaar doen.

 

Het bladafval die je nu heb gescheiden van de takken is superieur aan het bladafval

van een cutter. Wat ik dan ook het grote nadeel vind van zulk soort apparaten. Maar

helaas ontkom je er niet aan als je een mammoth of grote ruimte moet oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...