Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Leather Daddy

Wat is een goede PH meter ?

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik wouw vandaag even mijn PH meter eiken, gaf die een PH van 14 aan in de eik vloeistof :D

 

Ik heb hem 4 keer gebruikt en hij is al naar de klote. Het ziet er dan ook niet echt een kwaliteits product uit...

 

€40 in de growshop, die rommel! En kheb dan ook nog eens een EC meter van hetzelfde merk gekocht, ook €40..

( die werkt voorlopig wel nog )

 

Hij past de ph ook automatish aan aan de temperatuur normaal gezien..

die was voor de eikvloeistof en omgeving 20°C

 

Hier is die dan :

 

Rommel.jpg

 

Weet iemand een goed merk PH-meter ? En hoe je die gebruikt .. moet je hem voor elk gebruik eiken ?

 

Moet je hem reinigen ? En hoeveel hoor je voor eik-vloeistof te betalen ? Ik heb €2,5 betaald voor

één pakje ( 10 - 15 ml ofzoiets ), is dat niet wat duur ?

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was zou ik eens gaan lezen op dit mooie forum :D

Volgens mij is hier genoeg informatie over te vinden..

Groeten Exploo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon van die flesjes halen, doe je ong 4/5 keer mee..

Daarbij bewaren in KCL vloeistof!

 

Heb zelf een van Eutech ph2 en ben er zeer tevreden mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KCL vloeistof ... berwaar je daar die elektrode van ph meter in dan ?

 

daar had die kerel van de growshop wel wat van mogen zeggen dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een Hanna, en die heb ik al een jaar of 20. De electrode moet ik nu voor het eerst gaan vervangen. Een goed merk lijkt mij dus.

Die ik heb was best prijzig (paar honderd eurie) maar ik hoor dat de goedkope Hanna's (zeg meer 70 eurie) ook erg goed zijn. Misschien heb je wat aan die inormatie.

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou terug gaan voor garantie.

Als ik een nieuwe zou kopen dan zou ik zelf een bluelab kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er zelf 2 van Eutech, prima dingen en makkelijk te ijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ervaring met deze ph-meter. Een goedkope variant maar volgens mij zeker niet ongeschikt. Prima meter, en vooral deze vernieuwde versie is prettig in gebruik en redelijk betrouwbaar. Verwacht geen jarenlange levensduur. Calibratiestoffen zitten erbij, net als een bewaaroplossing. Conrad geeft goede garantie en een goede reparatieservice. Ik gebruik deze meter gemiddeld voor 3-5 kweken. Bij een defect wordt dit onder garantie verholpen. Tegenwoordig zijn de elektrodes ook los verkrijgbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow ik wist niet dat daar zo een verschil op zat!

 

ja garantie heeft die nog, maar is die nieuwe dan opeens wel betrouwbaar ;)

 

meten is weten, nou niet met die rommel :D

 

beter wat meer investeren en echt weten :lol:, de €70 range van hanna lijkt me wel wat

redelijk te zijn...

 

ook nog eens, die boer van de growshop had me wel even kunnen zeggen

dat je ze beter in speciale vloeistof bewaart/reinigt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou terug gaan voor garantie.

Als ik een nieuwe zou kopen dan zou ik zelf een bluelab kopen.

 

Doc heeft gelijk.

De combi (EC/PH) van bluelab is een zeer betrouwbare en goede meter.

Tevens erg makkelijk te ijken en een batterij gaat eeuwig mee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bluelab zal inderdaad een prima meter zijn, maar is misschien een beetje boven het budget van Leather Daddy aangezien hij het heeft over meters van 40 tot 70 euro. Natuurlijk rij ik liever een Porsche, maar met een Skoda kom ik ook op m'n werk.

 

Zoals ik al eerder meldde (zie dit topic) ben ik een fan van Adwa. De prijs voor deze meter is overigens inmiddels verhoogd van 29,95 naar 34,95. Er kwamen namelijk opeens nogal wat bestellingen bij tobakoi en ze zijn er blijkbaar achter gekomen dat ze er wel erg weinig op verdienden, ook omdat ze geen verzendkosten rekenen.

 

Wat je zou kunnen proberen is om je meter een weekje in de bewaarvloeistof te zetten. Daar knapt-ie waarschijnlijk wel van op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gewoon van die flesjes halen, doe je ong 4/5 keer mee..

Je kan nog veel langer met ijkvloeistof doen als je de meting doet in een potje dat maar net iets groter is dan de dop van je meter. Van die lege plastic kruidenpotjes van Silvo of Verstegen zijn hiervoor ideaal.

 

Je moet ook nooit de vloeistof waarin je geijkt hebt teruggieten in het flesje, want dan raakt het besmet met bacteriën. Ik bewaar de vloeistof altijd in de koelkast, dan bederft het niet zo snel en kan makkelijk een jaar mee. Voor het ijken wel even op kamertemperatuur laten komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ieder zijn meug en handleidingen lezen is ook wat waard... Ik maak al weer zeer geruime tijd gebrui van de HM Digital meters (zowel pH als ec) en die bevallen me uitstekend. Digitale calibratie, écht waterdicht en zeer nauwkeurig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, ieder z'n meug. Ik ben echt een zuinige Hollander :D

 

Nauwkeurigheid vind ik wat minder belangrijk, want wat maakt een verschil van 0,1 pH nou uit? Alsof ik precies zou weten of m'n planten op een gegeven moment pH 5,46 of 5,54 (op mijn meter beide 5,5) nodig zouden hebben. Ik moet wel zeggen dat de Adwa niet waterdicht is, maar dat los ik op door niet in het vat te meten, maar een bekertje uit het vat te halen en dat te meten. Want als je hem regelmatig in je vat laat vallen (dit overkomt iedereen!) wordt het vanzelf alsnog een dure meter en kan je beter een duurdere, waterdichte meter kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ook even rond waar je iets koopt.

Die van whazzup zie ik staan voor prijzen van 79 tot 143 euro. :D

 

Maar als je de electrode niet in bewaarvloeistof zet, gaan ze allemaal kapot. Ook de hele dure.

Ik heb deze van Conrad.

Niet zo tevreden mee, het duurt een aantal minuten voor je een stabiele meting hebt.

Misschien omdat-ie wat ouder is. Ik heb ook model PHT-01 gehad die ik toch beter vond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

29,95... KLIK ...ik gebruik dr al meer dan een jaar,spoel dr alleen af met water en laat het drogen zonder dop.

Nog steed stabiel van uit de fabriek!!

 

Kan ik van mun Hanna niet zeggen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de Hanna HI9813.

Kostte destijds 175 gulden geloof ik.

Is een combimeter, dus ec en pH samen, erg handig.

Leather Daddy, heb jij de handleiding wel gelezen? Of zat die er niet bij? Een growsjop is geen kleuterschool natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze van Eutech:

 

gallery_14245_9243_271026.jpg

 

Ook de ec:

 

gallery_14245_9243_361804.jpg

 

 

De ec-meter is altijd perfect geweest. De ph heb ik gedonder mee gehad, deed het wel weer goed na die tijd.

Heb wel een reserve sensor gehaald voor de ph (zit nog nieuw in doosje)

Heb ze niet in een bewaarvloeistof, na het meten zo de dop er weer op :P

 

De bewaarvloeistof bewaar ik voor later,...... daarom heet het ook; "bewaarvloeistof" whoehahaha :D ;) :lol:

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb de Hanna HI9813.

Kostte destijds 175 gulden geloof ik.

Is een combimeter, dus ec en pH samen, erg handig.

Leather Daddy, heb jij de handleiding wel gelezen? Of zat die er niet bij? Een growsjop is geen kleuterschool natuurlijk.

 

Er zat een heel beperkte handlijding bij, maar niets over reinigen of bewaren, enkel een bijsluiter over hoe te ijken en meten.

 

Die kerel van de growshop wist dat ik een absolut groentje was, maar idd hij dacht mss dat het wel in de handleiding stond ofzo

 

anyway, ik heb naar een maat gebeld die in de tuinbouw zit.. met hem ga ik morgen eens naar een

speciaalzaak. Die zouden professionele meters hebben ( growshop nogal ver voor mij )

 

het zal wel wat meer dan €70 kosten dan maar goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ec meting is gewoon weerstandsmeting maar dan omgekeerd (ec-electro conductivity oftewel geleiding).

Dit kan dus gewoon met twee elektrodes. Ik kan me voorstellen dat je die droog mag opbergen net als een multimeter.

Een pH elektrode is iets anders, die meet geloof ik ook geleiding maar op een andere manier. De elektrode is van binnen nat en moet nat blijven. Die moet je dus altijd nat opbergen. Droogt die uit is hij kapot.

Goed gereedschap is duur maar als je er goed voor zorgt gaat het lang mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier een kink voor betaalbare meetinstrumenten, enkel reviews erbij, maar kan er verder geen oordeel over geven , toch maar even de link voor de geinteresseerden, als het troep is,laten jullie t maar horen.

http://www.dutchwatertech.nl/index.php/vmc...-producten.html

 

het lijkt me wat goedkoop, maar voor een kleine kweker, is t misschien toch een aardige optie??

 

Och hemel!!

ik zie dat, dit topic opent met deze meters, en die was dus stuk gegaan!

Asjemenou!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik als handmeter een nieuwkoop. De bluelab staat op het verlanglijstje ;) bluelab

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dezelfde ph meter als Soca de Voltcraft van Conrad ik heb er overigens geen problemen mee

meet snel en nauwkeurig ;)

 

grts

GM

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.labstuff.nl/contents/nl/d163_pH_meters.html

 

deze link gevonden van labstuff; grote soortering meters, en let eens op de uitgebreide vloeistoffen assorti, kan helaas geen hoogte krijgen van hoe deze te bestellen, de meters wel maar de vloeistoffen???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...