Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Ontkiemen met waterstofperoxide

Recommended Posts

Ik had er nog nooit van gehoord tot ik het zag bij een opengrow lid en ben eens gaan spitten. Er zijn wel degelijk wat onderzoeken naar gedaan dus ik dacht vooruit, voor we wetenschappelijk gaan doen een scheppie zaad in het water, een scheppie zaad in water met een klein scheutje 3% waterstofperoxide (ongeveer 1/6 deel) en een scheppie zaad in water met een flinke scheut waterstofperoxide 3% (pak hem beet 1/3 deel).

 

Wat je ziet is luchtbelletjes rond de zaden die komen bovendrijven. De meeste zaden in de peroxide waren na 24 uur open, de zaden in alleen water waren 12 uur later. En dan na een dag of 2:

 

Alleen water. Alle zaadje zijn gezonken en ontkiemd, maar je ziet nog geen worteltje.

post-5211-1307827973_thumb.jpg

 

Met i/6 waterstofperoxide. Kwamen het snelst uit, je ziet dat de zaden boven komen drijven

post-5211-1307827982_thumb.jpg

 

Met 1/3 waterstofperoxide (1% oplossing). Was ietsje later dan de 0,5% oplossing maar zette wel wat sneller door.

post-5211-1307827989_thumb.jpg

 

Ik ga het nog eens doen maar dan wat gecontroleerder maar ik vond het opmerkelijk genoeg om alvast te delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het gebruik een oplossing voor zaden die slecht.. traag.. willen ontkiemen?

Ben benieuwd, en lees mee!

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep deze ga ik ook effe mee volgen

 

ben benieuwt naar het resultaat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is zeker interessant heb nog aardig wat zaadjes die heel slecht ontkiemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had al ergens een bericht gelezen hier over volgens mij van ph. Leuk om er even een klein verslagje van te zien. Weer wat geleerd B)

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog een stukje wetenschappelijk onderzoek (toevallig ook oliezaden).

seedling_rooting_peroxide.pdf

 

Tja ik kan niet ontkennen dat ik het verschil opmerkelijk vond. Vraag is natuurlijk wel hoe de kiemen ontwikkelen na een peroxide bad. In ieder geval zijn ze wel ontsmet B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar wordt waterstofperoxide normaal gesproken eigenlijk voor gebruikt ?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

spoelen bij ontstekingen, oxideren, bleken, haar blonderen, in hogere concentratie ook ontsmetten, zelfs van drinkwater

 

hoop dat ook te zien was dat de zaadhulsjes er gewoon afvallen. Sommige methodes adviseren 8 uur weken, kan me voorstellen dat dat ook werkt, ik denk dat je de harde noot gewoon week maakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant !!

kun je dat waterstofperoxide overal kopen dan ??

heb het nog nooit gezien

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon bij de drogist voor 1,5 euro.

 

Hier nog een interessante B)

 

peroxide_seeds.pdf

 

en een quote:

 

Hydrogen Peroxide

This is commonly available in a 3% solution. It may be used in full strength for about 20 minute to disinfect seed and alter the seed coat. The peroxide may then be diluted in half with water and the seed soaked for up to 24 hours.

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet de pdf nog lezen, maar het zou wel eens met zuurstof te maken kunnen hebben. water is H20, waterstofperoxide is H202, dat uiteenvalt in H20 en 0, zuurstof dus. Aangezien ontkiemende zaden zuurstof gebruiken, met de voeding die in het zaad is meegeleverd, kan ik me voorstellen dat meer zuurstof dat proces versnelt. Als het de zuurstof is, dan zou je dat kunnen checken door de zaden in een afgesloten container, gevuld met zuurstof (puur) te stoppen. Als dat hetzelfde effect heeft, dan is het dus de zuurstof.

 

 

Waterstofperoxide is volgens mij niet zuur, maar dat zou ik even moeten checken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon bij de drogist voor 1,5 euro.

 

oke, thanx

dat wilde ik weten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me heel handig om snel de kiemkracht van een zadenbatch te kunnen testen (laat ik daar toevallig nou net voor staan met een weekie ongeveer).

 

Ik ga ook zo'n vergelijkend testje doen en zal laten weten hoe is afgelopen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook waterstofperoxide om te ontkiemmen,maar mijn dosering WP is veel minder.

5 druppels per 100ml water ,dit werkt voor mij ook heel goed. B)

 

peace,pietje puck

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey Whazzup,

 

gebruik volgende keer even een glazen bekertje, hoewel RVS ofzo niet perse voor afbraak zorgt van H2O2 zal het niet geheel vlakke oppervlak wel voor snellere afbraak zorgen. Glas is perfect hiervoor.

 

Wat waterstofperoxide doet is alles dood maken wat er om het zaadje heen zit, en wellicht sluitvliesje wat broos maken (oxyderen) waardoor er makkelijker water doorheen kan. Tevens is het water natuurlijk boordevol zuurstof! (zaden hebben nodig; licht, warmte, vocht, nutrienten, zuurstof, al zijn er zaden die prima in het donker ontkiemen etc.)

 

Whazzup, dit kun je echt mooi doen met 2 petrischaaltjes, op een matje, temperatuur meten, vaste lichthoeveelheid, 2 schaaltjes afdekken van licht en die hetzelfde behandelen, met/zonder peroxide.

 

Dan iedere 2 uur even opschrijven hoeveel er ontkiemd zijn en een gelikt grafiekje maken... Stuk of 20-25 zaadjes per bakje moet het wel doen voor leuke statistiek....

 

Mooi samengevat!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de tips Kees! Ja ik denk ook dat zuurstof ermee te maken heeft, en dan is er nog het verhaal van de vrije radikalen (nee, geen politieke partij!) waar jij je vast wel in wil vastbijten B). Ik denk niet dat de peroxide heel erg snel afbreekt, maar voor echte experimenten moet je natuurlijk wel schoon werken. Dit was een snel vooronderzoekje war naar mijn mening verbluffend werkte. Maar wat ga ik nou met die zaden doen? Ach ik gooi de kiemen in de salade van vanavond...

 

In veel literatuur wordt waterstofperoxide juist als een vijandige omgeving gezien maar bij de ontkieming van zaad heeft het dus (zoals zich nu laat aanzien) best voordelen.

 

Zaak is nog om na te gaan wat de meest praktische behandeling is zonder schade voor het zaad, en met welke concentratie:

 

- 8 uur voorweken

- gewoon ontkiemen in de oplosing (of een minder sterke oplossing)

- een combinatie van beiden?

 

Bacto zou ik er trouwens niet aan toevoegen :)

 

Update: da 4 dagen zijn de zaden in water nog slechts ontkiemd, bij de sterkste oplossing vormen zich al de eerste blaadjes en vallen de zaadhulsjes er gewoon vanaf. Het is natuurlijk niet de bedoeling om zo lang door te gaan met ontkieming, omdat te lang blootstellen aan peroxide uiteindelijk juist weer schade geeft aan de plantjes maar het geeft wel aan dat de ontwikkeling krachtig is.

 

Wat ik overigens ook las in de literatuur is dat besmettingen met schimmels etc. die ook op zaad kunnen voorkomen, hiermee voorkomen en bestreden worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de paddo teelt ook een hele goede preventie tegen schimmels.

 

Ik wist niet dat het ook met ontkiemen zou werken,

een experimentje waard,ik heb hier nog wel een flesje wsp 3% staan.

Ik denk dat het wel verstandig is om het glas af te dekken aangezien wsp redelijk snel verdampt.

 

Daarnaast kost het niks,

0.95 voor een 110 ml flesje van de kruidvat.

 

Bedankt voor deze tip,

een experiment waard!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

waterstofperoxide tast de vetzuren (fosfolipiden) in de celmembraan af. Alle cellen hebben peroxisomen, waarin dat in het kader van de recycling gebeurt.

 

In dat eerste artikel hierboven wordt er ook gesproken over ascorbinezuur (vitamine C). Dat zou een positief effect hebben op de groei van de wortels in de beginfase. het bevordert de celstrekking en celdeling. testje uitbreiden met vitamine C? Geen wonder dat mijn experiment met vitaminecomplex pillen die ook eiwitten bevatten goed beviel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie test. B)

Ben benieuwd naar de hogere concentraties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kom maar op white tooth, zo moeilijk lijkt het me niet uit te voeren. Wat betreft de ontkiemmethode verwacht ik wel dat het verschil maakt of je ze in het water laat weken of op tissues ontkiemt. Affijn zo ben je weer van de straat B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou hoe houden we whazzup van de straat ? Ook weer opgelost...

 

Dan heb ik een voorstel om 1 testje te doen op 18 graden en op 22 graden... of ongeveer gelijke waardes...

 

Wordt het dan al te veel ? B)

 

Tissues werken goed, glaasje vond ik altijd een beetje precair aangezien sommige zaadjes zo goed drijven...

Share this post


Link to post
Share on other sites

met waterstofperoxide gaan ze vrijwel altijd drijven door de luchtbelletjes die er gevormd worden. Mijn gevoel zegt me voorweken in waterstofperoxide en dan de petrischalen in. Ik ontkiem bij voorkeur warm, rond de 22/23 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke test. Maar als het puntje bij het paaltje komt zie ik zo 1 2 3 het voordeel er niet van. Kun je 1 a 2 dagen eerder oogsten B)

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach, iedere manier waarop het eenvoudig volgens een vast recept beter gaat is meegenomen. Het gaat met name om oude zaden. Ik heb nog wel wat oude anethesia F2 liggen die ik daar voor kan gebruiken. In ieder geval lijkt het het bij gewone zaden voor een aanzienlijke versnelling en mogelijk verbetering in ontkiemen te zorgen. En dat is voor degenen die niet altijd 100% hebben goed nieuws.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja whazzup, ik weet nog steeds niet waar ik na de zomer zal zijn. ben druk aan het solliciteren. Wel lastig vanuit een ander land. Vandaar dat ik nu maar 1 ADH47 buiten heb staan. op de aircobak uit het raam van het apartement. De hele buurt kan haar zien staan, maar niemand die weet wat het is, of er meld misdaad anoniem voor gaat bellen. Dat kun je in Nederland wel vergeten. De hoeveelheid zon ook. Ze gaat lekker...

 

Een eventuele vitaminetest zou dus pas kunnen wanneer ik weer een tijdje vaste grond onder mijn voeten heb...

 

De peroxidemethode lijkt me ideaal voor oud zaad dat moeilijk kiemt. Het was een mooie tip geweest voor die gast met dat antieke jaren tachtig zaad van een tijdje terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...