Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Indicaan

Organische bodemverbetering: Bokashi vs. Wormenmest & Percolaat

Recommended Posts

Hallo (organische) kweekvrienden,

 

Behalve het kweken van de op dit forum geliefde plantjes, is het ook een hobby van mij om buiten in de tuin andere plantensoorten te kweken. Voornamelijk fruit, en een beetje moestuinerij. Zodoende scharrel je wel eens wat meer forums af dan alleen deze met wietplanten, maar ook het moestuinforum, tomatenforum chilipeperforum etc. (Ben er niet overal actief hoor, ik lees alleen graag). En zo zie je ook vele verschillende manieren van composteren, en zie ik veel overeenkomsten met de manier waarop hier (allemaal beetje a la sannie's concept) organisch kweken.

 

Ook buiten in mijn tuin gaat alles organisch, er komt geen kunstmest of insecticide aan te pas. Sinds kort brouwen we ook zelf bier, als we bier hebben gebrouwen dan gaat het bierdraft ook weer als compost de tuin in. Vooral erg leuk, maar de planten doen het ook allemaal erg goed op een goede bodem vol organisch leven.

 

Uiteindelijk gaat het allemaal om een goed evenwicht in je medium, en een goede 'levende' omgeving voor je planten bordevol bacterien en schimmels, die al dan niet in symbiose met de planten samenleven.

 

Nu is de werking van een wormenbak als compostbak wel bekend, maar ik zie hoor en lees toch ook veel over de Bokashi manier van composteren. Even zoeken op dit forum geeft slechts een paar resultaten terug, van andere geinteresserde in Bokashi, maar niemand (nog) die er iets van kan laten zien met betrekking tot onze soort planten.

 

Het lijkt mij wel leuk om voor mn wietplantjes (en de buitentuin) mn eigen organische mest kan maken. Ik heb voorheen wel eens een wormenbak(je) gehad, zo had ik altijd wat compost en ook altijd een handje wormen voor het vissen. Dat deed ik gewoon in een opbergkratje, en ging op zich prima. Het was alleen altijd klooien om het percolaat te verkrijgen, omdat ik in van die kleine bakkies werkte.

 

Ik wil het nu iets beter/grootser aanpakken, en wel door een grote grijze kliko container om te bouwen tot compostbak. En eigenlijk wil ik het nu speciaal voor de wietplanten zo goed mogelijk maken, zodat ik mn eigen organische wietplanten voeding heb.

 

In eerste instantie moest dat een wormenbak gaan worden, maar hoe meer ik me in dat composteren verdiep, hoe vaker de term Bokashi weer boven komt drijven.

 

 

 

 

Info Bokashi:

In de Bokashi emmer wordt het keukenafval vermengd met Bokashi-starter. Het resultaat is een

natuurvriendelijke verwerking van het keukenafval, zonder rotting. Dat proces begint zodra de keukenemmer vol is en duurt maximaal 2 weken. Tijdens de werking komt er zelfs sap vrij, dat na verdunning kan dienen als plantenvoeding. Tijdens deze verwerkingsperiode wordt de tweede keukenemmer, die standaard in het starterspakket zit, in de keuken geplaatst om het keukenafval in te deponeren. Het gefermenteerde keukenafval is nu te gebruiken als hoogwaardige bodemverbeteraar voor in de tuin.

 

Bokashi keukenemmer zorgt voor natuurvriendelijke bodemverbeteraar. Niet composteren, maar fermenteren waardoor keukenafval een effectievere bemesting van de tuin vormt. Dat is het geheim van de Bokashi keukenemmer. Normaliter verdwijnt GFT-resten op de composthoop en kan gaan rotten. Energie verdwijnt zo uit het keukenafval. In de Bokashi emmer krijgen groente- en fruitresten juist extra energie, waardoor het een goede bodemverbeteraar is.

 

Het is een bekend probleem in menig huishouden. Het keukenafval gaat al in de groene keukenbak rotten en zorgt voor een vervelende stank. De Bokashi emmer maakt hier een einde aan. Boskashi is Japans voor ‘goed gefermenteerd organisch materiaal’. En fermenteren is het geheim voor goede verwerking van keukenafval. Bij fermenteren, dat plaatsvindt in twee handige keukenemmertjes van zo’n 40 centimeter hoog, blijft die energie bewaard. Sterker nog, tijdens het fermentatieproces komt extra Bokashi-sap vrij dat aan planten kan worden

gegeven.

 

Bodemverbeteraar

Na het fermenteren, dat zo’n 1 tot 2 weken duurt, is de inhoud van de Bokashi emmer klaar voor verwerking in de tuin. Door het fermenteringsproces ontstaat er geen stank of andere vervelende bijwerkingen. Dit in tegenstelling tot composteren, waar het rottingsproces voor nare luchtjes zorgt. Tijdens het verblijf in de speciale Bokashi emmer, krijgt het keukenafval een hogere

voedingswaarde zonder rotting. Het eindproduct kan nu ingegraven worden in de bodem en is een belangrijke bodemverbeteraar geworden. Planten krijgen meer energie en een grotere weerbaarheid tegen schadelijke bacteriën en schimmels.

 

Toevoegen Bokashi-starter

Het gebruik van de Bokashi keukenemmer is heel eenvoudig. Groenteresten kunnen in kleine stukjes in de emmer worden gegooid. Zodra er een laagje keukenafval is gevormd, dekt de gebruiker de afvallaag af met Bokashi-starter. Dit wordt in kant-en-klare zakjes bij de Bokashi keukenemmer geleverd. Bokashistarter zorgt ervoor dat het GFT-afval gaat fermenteren en voorkomt verrotting. Na het toevoegen van Bokashi-starter kan opnieuw kleingesneden GFT-afval in de emmer worden gegooid. Op deze wijze wordt de Bokashi emmer in ongeveer 2 weken laag voor laag volledig gevuld.

 

Voedingrijk sap

Als de emmer vol is, begint in een zuurstofarme omgeving het echte verwerkingsproces. Dit duurt zo’n 1 tot 2 weken. Tijdens deze verwerkingsperiode wordt de tweede Bokashi emmer, die standaard in het starterpakket zit, in de keuken geplaatst om het GFT-afval in te deponeren.

Dagelijks kan de consument via een aftapkraantje aan de keukenemmer een voedingrijk sap aftappen. Dit sap is, mits goed verdund, een ideale plantenvoeding voor kamer- en tuinplanten.

 

Meer weerstand

Als het proces klaar is, heeft het GFT-afval een zoetzure geur gekregen. Dit kan nu rechtstreeks in de tuin worden ingegraven. Het gefermenteerde afval zorgt nu voor een goede voeding van de bodem en vormt een goed leefmilieu voor microorganismen. Door een actief bodemleven ontstaat meer weerstand voor bodem, plant en dier.

 

Extra informatie over Effectieve Micro-organismen

De Bokashi emmer waarin we keukenafval fermenteren is het eindproduct van jarenlang onderzoek van de Japanse professor Teruo Higa. Hij ontdekte dat goede bacteriën kunnen worden geactiveerd door het toedienen van Effectieve Micro-organismen. Daarmee neemt hij afstand van de gangbare landbouwtechnieken die erop zijn gebaseerd om met grote hoeveelheden chemicaliën schadelijke micro-organismen te doden. Met Effectieve Microorganismen heeft professor Higa ontdekt dat goede bacterien opleven en de schadelijke

bacteriën onderdrukken. EM is gebaseerd op onderzoek en ervaring en wordt wereldwijd gebruikt in de professionele land- en tuinbouw.

 

Effectieve Micro-organismen zorgen voor evenwicht op het gebied van milieu, gezondheid en

voedselvoorziening. EM is een samenstelling van diverse micro-organismen met iedere een

specifieke taak. Het gaat ondermeer om gisten en melkzuurbacteriën. Ze komen allen voor in de

vrije natuur. Bij EM draait alles om het activeren van de goede bacteriën, in plaats van het doden

met chemicaliën zoals gebruikelijk is. In de Bokashi-starter is het hoofdbestanddeel

tarwezemelen die zijn gefermenteerd met EM-Actief. Dat is te herkennen aan een zoetzure geur,

te vergelijken met het gisten van wijn en bier.

 

 

en lees ook:

 

Er is een groot verschil tussen reguliere compost en bokashi, rotting vs. fermentatie. Bokashi bevat een grote verscheidenheid aan goede bacterien, schimmels enz.: regenererende micro-organismen, en compost heeft het tegenovergestelde: micro-organismen die afbreken of degenereren. Beide zullen hun functie hebben, maar het is voor een gezonde bodem zaak dat de degenererende micro-organismen (uit bijv. compost) niet de overhand krijgen. Voor een gezonde bodem behoren de regenererende micro-organismen de overhand te hebben.

 

Er zijn wel alternatieven voor goede micro-organismen: wormencompost (gebeurt zonder hitte en wormen scheiden goede bacterien uit), wormencompostthee.

 

Maar het is dus zaak om regenererende micro-organismen te verkrijgen, die zorgen namelijk voor het voedsel voor je planten en maken deze dus gezond. Degenererende micro-organimsen zijn zelfs schadelijk voor je plant, dit zou dus betekenen dat compost zeer spaarzaam of in sommige gevallen of periodes geheel niet gebruikt moet worden. (Dit zal waarschijnlijk hevige reacties opwekken, maar dit is wat er in de informatie staat en ook eigenlijk heel logisch is, als je het leest, dat moet je dan wel willen : degeneratie vs. regeneratie).

"In de natuur bepalen micro-organismen welke kracht de overhand heeft. De kracht van regeneratie (verjonging, gezondheid en vitaliteit) of de kracht van degeneratie (afbraak, verrotting, aftakeling, ziekte, vervuiling en oxidatie"

 

Planten/struiken/bomen hebben namelijk verschillende voorkeuren wat betreft de samenstelling van de compost. Bomen, struiken en meerjarigen (onderling ook weer verschillende verhoudingen bomen bijv. meer dan meerjarigen) hebben het liefst een schimmeldominante compost. Groenten, eenjarigen en grassen prefereren een compost waar bacterien in domineren. Bruin organisch (takken, twijgen, houtsnippers, schors, herfstbladeren) materiaal stimuleert schimmels, groen organisch materiaal stimuleert bacterien.

 

Nadelen van Bokashi, blijven betalen aan bokashi starters of zelf starters maken dmv yoghurt maker (geactiveerde bacterieen) + melasses etc.

Nadelen van (wormen)compost: teveel is schadelijk/verbranding

 

Wat kan zoal het verschil in effect zijn tussen Bokashi compost en bijv wormen compost op wietplanten?

 

Voorlopig spit ik nog even door met mijn speurtocht, maar ik dacht ik gooi alles even op WF omdat inmiddels mischien iemand al iets zinnigs kan zeggen over bokashi + wietplanten. Als ik puur op de theorie afga die ik tot dusver heb gelezen, is bokashi een nog mooier product voor de plant dan wormenmest/thee, en vooral het gedeelte over de energie vind ik interssant.

 

Ideeen voor de kliko bak als compostbak zijn natuurlijk ook welkom.

 

 

Groet,

 

Indicaan B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook een aantal van die dingen sinds dit seizoen..vooral afgewerkte produkten dan..en heb er alvast geen klagen over. Als alles goed gaat, schaf ik me dan wel s zo'n yoghurtmaker aan.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

@aap@zoo: Kijk eens aan, tof! Heb je er mischien een fotootje van of kun je meer vertellen over wat je precies allemaal maakt, en wat je bijvoorbeeld zoal in het compostvat gooit?

 

 

Jammer dat er niet meer op gereageerd wordt, het lijkt mij toch interressante materie.

 

 

 

Indicaan B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice man. Ik hou dit topic zeker in mijn achterhoofd!

 

Blessssssssssssss B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde dat ik een paar afgewerkte produkten in een online winkel had gekocht.

 

Microferm can 20L

 

Effectieve Micro-organismen kant-en-klaar

Microferm zijn Effectieve Micro-organismen [EM], kant en klaar voor gebruik. Het is een mengsel van actieve bacteriën, schimmels en gisten. De ideale manier om natuurlijk te tuinieren.

Door die micro-organismen bijv. met het plantenwater verdund mee te geven, zorg je voor een evenwichtige balans van micro-organismen in je tuin.

Microferm wordt ook gebruikt om plantaardige en dierlijke resten te fermenteren, heeft een ziekteonderdrukkend effect op planten en groenten en stimuleert het bodemleven.

In en rond onze tuin leven miljarden bacteriën. Voor een aangenaam leef­milieu is het belangrijk dat de goede bacteriën steeds in de meerderheid zijn.

 

Toepassingen:

- Fermenteren van plantaardig en dierlijk afval.

- Enten op de composthoop.

- Tegen geurhinder o.a. in dierenverblijven.

- Zorgt voor natuurlijk evenwicht in de vijver.

- Verstuiven voor ziekteonderdrukkend effect bij planten.

 

Bokashi-strooisel

 

GEFERMENTEERDE BEMESTER IN DROGE VORM

Kant en klare natuurlijke bemester in droge vorm om rechtstreeks aan de grond te geven en in te werken, gemaakt op basis van organisch materiaal en EM. Rijpe bokashi is voorverteerd voedsel voor het bodemleven. Geeft direct voeding aan het bodemleven en de plant. Dit levert een goede bodemvruchtbaarheid op. Gebruik: ondiep inwerken.

 

Bokashi is een Japans woord, hetgeen gefermenteerde organische stof betekent. Het wordt gemaakt door een mengsel van organische stoffen te fermenteren met EM1 (bierborstel, stromeel, etc.). Alle organische reststoffen kunnen worden gebruikt. De kwaliteit van Bokashi wordt sterk verbeterd door toevoeging van zeeschelpenkalk en kleimineralen.

 

Bokashi is een voedingsbron voor micro-organismen die in de bodem leven. Deze micro-organismen vestigen zich daardoor definitief in de bodem, vermeerderen zich en domineren over de aanwezige schadelijke bacteriën, virussen en schimmels. Traditioneel gebruikt men in Japan Bokashi om de microbiële diversiteit in de bodem te verhogen en planten te voor zien van bio-actieve voedingsstoffen, zoals groeihormonen, antibiotica, vitamines en aminozuren. Planten krijgen zo meer essentiële energie en een grotere weerbaarheid tegen schadelijke bacteriën en schimmels. De neutrale micro-organismen die in een ziektever wekkende bodem eerst kozen voor de, tot dan toe, overheersende schadelijke micro-organismen, zullen zich nu aansluiten bij de effectieve micro-organismen van EM. Een ziekte-verwekkende bodem wordt zo een ziekte-onderdrukkende bodem.

Binnen de land- en tuinbouw is dit de meest natuurlijke, effectieve, duurzame manier om profijt vanuit de bodem te halen. Net als bij zuurkool behoudt de Bokashi zijn voedingswaarde door de fermentatie.

 

Werkwijze

Gebruik per 50m2 minimaal 20kg Bokashi, na toediening ondiep inwerken

 

En had ook nog een zak aarde mix met bokashi, zeeschelpenkalk, kleimineralen, oergesteentemeel etc..

Als we met de deze produkten resultaten zien..kijken we wel om zelf dingen te gaan maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aap ik ben ook blij met mijn compostvat!

Het eerste jaar bracht ze veel meer op dan ik kwijt kon in mijn tuintje :)

Bokashi lijkt me vooralsnog een hoop gedoe, een wormenbak erbij lijkt me goed idee, ik volg je!

gallery_7512_372_875748.jpg

 

B)

ND Nesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een heel mooi en interressant topic.

Alleen de topics over organisch brouwen, fermenteren ,extracten zijn verspreid.

mischien een id om alle info samen te voegen over welk product wat geeft.

zo zie je maar is wat een mooi product sannies bacto is.

Dat is hetzelfde als microferm en meer.

Brouwen met humboldt mayan microzyme en honey es.

geeft een heleboel microleven mischien kan daar nog wormenmest bij en gk zeewier extract.

Dat verhaal klinkt ook heel logisch over de goede en slechte bacterien en schimmels daar heeft al het leven mee te maken.

Het leven is een constant gevecht tegen slechte bacterien en schimmels.

Wat ik nu nog steeds niet weet is of ik bij het brouwen enzymen moet toe voegen.

De een zegt ja want eet oude wortels op slechte bacterien en schimmels maakt van je voeding hapklare brokken en schakelt zware zouten uit.

weer anderen zeggen nee je micorhiza gaan eraan en je bacterien en schimmels.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er ook wel eens een paar weken op zitten blokken, maar merendeels van deze materie is toch echt voor buiten bedoeld. Want er komen altijd onodige gasten mee in dit systeem die je liever niet binnen in je hobby ruimte wil hebben.

 

Ben ook wel eens bezig geweest met een wormen fabriek maar daar waren meerdere organismes door op gewekt en die hebben me hele tijgerwormen populatie uitgeroeid.

 

gallery_13519_4704_444778.jpg

 

Was wel handig om het percolaat op te vangen.

 

ik heb me kweek hobby even op een laag pitje staan maar het borrelt de laatste tijd weer op en dan ga ik zeker weer verder met me speurtocht in de organische materie.

 

En deze materie zit ook in de schatkist van dit forum verstopt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

even over dat percolaat..

 

Dat is namelijk absoluut geen "fantastische voeding" voor je planten.. dat is gewoon verrot water... niks meer en niks minder... ik lees altijd dat het zo geweldig is als bladvoeding etc. etc.

maar ik nog nooit een vergelijkend proefje gezien..

Eigenlijk betekend het dat je wormenbak te vochtig is.. Hahaha

 

ikzelf heb het ook over me buitenplanten gespoten (ook moestuin) en zie totaaaaaaaal geen verschil..

zijn er mensen die anders hebben gezien??? dat zou ik namelijk dan ook zeer graag willen zien!

 

dan punt 2 over het zo genaamt stinken van je compostbak. als je het goed doet stinkt het niet. bij mij staat die bak namelijk gewoon in de keuken.. en ik ruik helemaal niks..

 

dat was mijn input voor vandaag.

Ik sta altijd open voor iemand anders zijn of haar mening B)

 

Groetjes,

Shilizous

 

P.S: goed topic indicaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja...

 

Percolaat is rijk aan voedingsstoffen maar het mag niet onverdund gebruikt worden, zeker niet voor potplanten. Het heeft namelijk een zeer hoog zoutgehalte. Deze voedingszouten zijn afkomstig uit de celstof van de plantenresten die je aan de wormen hebt gevoederd. In het percolaat is hun concentratie zo hoog dat ze plantenwortels kunnen verbranden Het percolaat moet dus steeds verdund worden. De aangewezen verdunning is één deel percolaat op tien delen water.

Percolaat is een licht basisch product. Je hoeft dus niet te vrezen dat het de potgrond zal verzuren. Het is vooral rijk aan kalium, magnesium en calcium. Drie belangrijke voedingselementen voor de plant. Het effect op kamer en balkonplanten in pot is snel duidelijk. Ondermeer de bloei, de bladkleur en de weerstand tegen ziekten verbeteren. Stikstof en fosfor, twee andere belangrijke voedingselementen, zijn in het percolaat veel minder aanwezig. Omdat het percolaat naar beneden sijpelt doorheen de laag compost, neemt het ook daar een aantal stoffen mee die onder andere de kleur ervan bepalen. We weten van compostextract dat het een gunstige werking heeft op de plant. Dit effect moet dus ongetwijfeld ook voor een deel in het percolaat terug te vinden zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus foto's van het verschil... :verrygood

 

Wat btw wel goed is, is wormenpoep verdunnen in water.. Maar dat is weer geen percolaat :book:

Share this post


Link to post
Share on other sites
even over dat percolaat..

 

Dat is namelijk absoluut geen "fantastische voeding" voor je planten.. dat is gewoon verrot water... niks meer en niks minder... ik lees altijd dat het zo geweldig is als bladvoeding etc. etc.

maar ik nog nooit een vergelijkend proefje gezien..

Eigenlijk betekend het dat je wormenbak te vochtig is.. Hahaha

klopt als een bus.

Een goede bio-thee brouwen met producten waarvan je weet dat het geen slechte bacterien bevat is veel controleerbaarder en beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...