Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Python smoker

Wietverslaafden toegenomen

Recommended Posts

Gemaakt: 8, jun., 2011, 4:08 | Door Novum

 

Meer cannabisverslaafden zoeken hulp

 

Het aantal cannabisverslaafden dat hulp zoekt is de afgelopen tien jaar sterk gestegen. In 2001 zochten 3500 mensen hulp, vorig jaar waren dit er elfduizend.

 

(Novum) - Het aantal cannabisverslaafden dat hulp zoekt is de afgelopen tien jaar sterk gestegen. In 2001 zochten 3500 mensen hulp, vorig jaar waren het er bijna elfduizend. Dat meldt de Stichting Informatievoorziening Zorg op basis van cijfers van cijfers van alle verslavingszorginstellingen in Nederland.

 

Van alle verslaafden onder de 25 jaar die hulp zochten voor hun verslaving is ruim de helft verslaafd aan wiet of hasj. In totaal maakt het aantal cannabisverslaafden veertien procent uit van alle verslaafden die vorig jaar hulp zochten. Dat is een twee keer zo groot aandeel als in 2001.

 

Vorig jaar deden 76 duizend mensen een beroep op verslavingszorg. Van hen heeft 47 procent problemen met alcohol en 45 procent een drugsverslaving. Vier procent vraagt hulp vanwege een gokverslaving.

 

Een op de vier mensen in de verslavingszorg heeft meer dan een verslaving. Van alle verslaafden die vorig jaar werden behandeld is tussen de zeventig en negentig procent al eerder geholpen.

 

Het aantal mensen dat zich laat helpen voor verslaving aan cocaïne neemt lich.t af, terwijl het aantal ghb-verslaafden dat zich meldt toeneemt. Deze laatste groep blijft relatief beperkt, vorig jaar deden ruim vijfhonderd mensen een beroep op de verslavingszorg vanwege problemen met ghb.

 

 

Volgens dit bericht is het gebruik van hard drugs in nederland afgenomen.. terwijl de verslaafden van wiet zijn toegenomen.

Het bericht vergeet te vermelden, dat Nederland het laagste cijfer van overdosis van hard drugs van Europa heeft .

En in vergelijking met de VS helemaal.

Werkt het gedoog beleid van onze overheid dus beter tegen Od's van hard drugs?

In dat geval moeten ze overall in Europa moeten gaan gedogen vind ik.

 

wat vinden jullie ?

 

Grtz Python smoker

Edited by Python smoker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct verband met het aanbod aan hulp, en de hoeveelheid aandacht die er aan gegeven wordt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies ktm, we weten nu ongeveer wel wat er allemaal speelt in dit wereldje en wat voor berichten er verspreid worden en dat ze gebasseerd zijn op stront, poep, schijt etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou het is niet alleen zo dat het aantal plaatsen voor cannabisverslaafden vergroot is maar dus ook het aantal campagnes gericht op cannabisverslaafden.

 

De terminologie van een verslaving is ook vrij makkelijk, in de volksmond en zoals het zou moeten zijn is een verslaving iets waarbij je op de een of andere manier niet zonder iets kunt of in de problemen komt door aan je verslaving te kunnen tegemoed komen...

 

Maar het wordt al een verslaving genoemd als je iedere dag een joint rookt, dus ja, logisch dat er veel verslaafden zijn.

 

Vervolgens wordt deze mensen verteld dat hun vrienden hun 'gebruikersmaatjes' zijn en dat ze die nooit meer moeten zien, blowen is zo gevaarlijk dat je het nooit meer kunt doen zonder verslaafd te raken... Wat die verslaving dan ook in mag houden.

 

Het zijn woorden, en net zoals de europese grondwet, we hebben hem niet, ohnee, toch wel, maar we noemen het anders....

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ktm, in jou geval: "Meer cannabisgebruikers hulp hebben gezocht"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is maar af te wachten of in dat nieuws bericht ook de volle waarheid staat.

Het is en blijft de media waar van het maar af wachten is of het ook maar op z''n minst waar is.

 

Ik zelf geloof er bitter weinig van dat er meer wiet verslaafden hulp zijn zoeken.

Ik denk dat dit bericht meer een propaganda is dan waarheid.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeten we niet juist blij zijn dat de drempel om hulp te zoeken lager is geworden? Ik snap dat de meeste bezoekers hier liever horen dat wietgebruik volstrekt onschuldig is, maar we moeten onze kop niet in het zand steken voor de problemen die cannabisgebruik kan veroorzaken. Niet iedereen heeft de discipline om alleen 's avonds een jointje te roken voor het slapen gaan of alleen te blowen als je niet hoeft te studeren of te werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk Jan de Ripper, er zijn ook mensen die altijd stoned op hun werk verschijnen en daardoor hun baan verliezen.

 

Met dat in het achterhoofd, wil ik toch even vermelden dat het gaat om 10.000 mensen. tien jaar geleden was dat nog 9.000. Dat is maar 2 procent van de mensen die cannabis gebruiken.

 

De term verslaving is relatief. Er is ook een probleem met een groep gameverlaafden. Voor mij persoonlijk is een verslaving pas een verslaving als je ontwenningsverschijnselen krijgt. Iets dat je lekker doet voelen, of dat nou een jointje is, of een tof spel, of die onweerstaanbare reep chocola, trekt altijd. Als het een probleem wordt, dan kun je die verleiding wegnemen, of iemand genoeg motiveren. Het eerste is makkelijker dan het tweede. (smoke'm when you gott'm)

 

Wat mij aan de verslavingszorg irriteert is dat ze het gebruik van Cannabis gelijkstellen aan Harddrugs als alcohol en heroine. Het argument dat er meer THC in de wiet zit is in die zin onzin dat hasj al die tijd al geconcentreerder en dus sterker is geweest, en het effect van de THC door hogere concentratie niet verandert. Ik vind het kwalijk dat deze mythe steeds weer herhaald wordt. Net zoals dat gezegd wordt dat Cannabis een gateway drug is. Onderzoek heeft aangetoond dat dat niet zo is.

 

KTM heeft gelijk als hij zegt dat het meer in de publiciteit komt, en de campagnes intensiever zijn geworden. Als de focus op cocaine komt te liggen zul je daar hetzelfde effect waarnemen. Waarom horen we nooit iets over de coke? Mensen als keith bakker en yoram stein proberen hun eigen niche/baantje in stand te houden, en verspreiden grove leugens. Er zijn altijd mensen die dat geloven.

 

Over een paar jaar komen er campagnes dat mensen die de christelijke normen en waarden verliezen verslaafd zijn geraakt aan de verleidingen van Satan. Mensen die de propaganda geloven worden met open armen ontvangen in speciale duiveluitdrijving instituten. Ze moeten breken met al hun agnostische/atheistische vrienden. Na afloop moeten ze een opstel schrijven over hoe fout ze wel niet zijn geweest toen ze god verloren hadden, en hoe hun leven nu beter is na het vinden van Jezus. Dat wordt dan weer gebundeld in boekjes, die aan ouders aangeboden worden die problemen hebben met hun puberkinderen. Hmm, misschien moet ik een goduitdrijvingsinstituut beginnen. Dan moeten ze breken met al hun religieuze vrienden, wegblijven uit kerken en een opstel schrijven hoe hun leven verbeterd is zonder angst voor de hel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf dit jaar vanaf feb tot april in een verslavingskliniek gezeten , Nee niet voor blowen B)

50% is alcohol maar de daarna grootste groep zit er echt voor het blowen, ik stond er ook versteld van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is dit niet eens zo raar aangezien wiet in de loop der jaren toch wel wat sterker is geworden.

Mensen raken al verslaafd aan koffie,dus waarom niet aan wiet?

 

Gr Erik

 

Maar het wordt al een verslaving genoemd als je iedere dag een joint rookt, dus ja, logisch dat er veel verslaafden zijn.

 

Volgens mij word het een verslaving genoemd als je juist 1 dag niet zonder een joint kunt........

 

 

Gr Erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je hulp nodig denkt te hebben om te stoppen met wietroken, dan wil je gewoon nog niet stoppen.

Dat is hetzelfde als mensen die willen stoppen met roken van tabak.

Als dat niet lukt, dan wil men dus gewoon niet stoppen.

 

Ik heb ook tabak gerookt ooit. Toen ben ik "cold turkey" gestopt (dus in 1x).

Ja het was moeilijk, heel moeilijk, maar het lukt heus wel, als je maar wilt.

 

Stoppen met wietroken is zoveel makkelijker. Het lichaam vraagt er niet om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wiet roken is niet zo zeer een verslaving maar meer een gewoonte.

ik blow best veel en heb een tijd gehad dat als ik niet blowde ik me enorm verveelde, dat is niet verslaafd zijn maar gewoon een kwestie van een andere dagindeling of hobby zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je hulp nodig denkt te hebben om te stoppen met wietroken, dan wil je gewoon nog niet stoppen.

Dat is hetzelfde als mensen die willen stoppen met roken van tabak.

Als dat niet lukt, dan wil men dus gewoon niet stoppen.

 

Ik heb ook tabak gerookt ooit. Toen ben ik "cold turkey" gestopt (dus in 1x).

Ja het was moeilijk, heel moeilijk, maar het lukt heus wel, als je maar wilt.

 

Stoppen met wietroken is zoveel makkelijker. Het lichaam vraagt er niet om.

 

 

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb 25 jaar geleden ofzo geleerd dat je niet kan verslaafd raken aan wiet wegens geen lichamelijke afkick.

En voor mij is verslaafd zijn iets dat wanneer je er mee stopt je lichamelijke ongemakken krijgt.

En bij wiet vraagt je lichaam er niet naar. Alleen je kop kan er naar vragen.

 

En denk dat dit ook zo met tabak gaat dat het vooral in je kop zit oke je lichaam vraagt er ook naar maar dat gaat over maar het blijft wel een tijd in je kop rond spoken en daar moet je tegen in kunnen gaan anders red je het niet volgens mij. Maar dat is dan wel zoals fastb hier zegt je moet het willen...

 

Kan mij wel voorstellen dat sommigen het moeilijk hebben om hun kop die verlangd te negeren.

En misschien kan je dat dan verslaving noemen maar toch vindt ik dat een te groot woord.

Maar ik wil er wel voor open staan dat ze het bij sommige een verslaving noemen omdat het dan teveel in hun kop zit.

 

Ook vindt ik het niet kunnen dat ze wiet 'verslaving' op een hoop gooien met alcohol en hard drugs verslaving.

 

111kvms.gif 30iz1xe.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben toch niet de enige die al zweethanden krijgt als die anderhalve dag niet blowt ? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, wat is verslaving? Een geestelijke verslaving is misschien nog wel veel erger dan een lichamelijke verslaving, want daar kun je vanaf komen, met uiteraard ontwenningsverschijnselen. Ik zie dat overigens ook wel als een probleem. Hoe jongeren momenteel cannabis gebruiken is heel erg anders dan zeg 10-20 jaar geleden. Ik vind dat we daar ook zeker niet de ogen voor moeten sluiten. Goede voorlichting is belangrijk wil je het niet helemaal uit de hand laten lopen. Dat ligt niet aan de drug zelf, maar aan het gebruik. Kijk eens naar het alcoholgebruik onder jongeren. Dat is altijd al vrij hoog geweest maar volgens mij zelden zo hoog als op dit moment.

 

Verder ben ik het volledig met ktm eens: "vroeger had je geen incest en pedofielen" me hoela!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Las het vandaag ook in de spits, gelukkig zette metro Nederland weer uiterst chique op dr strepen, wat blijkt namelijk...

Onze zuipende comakids kunnen dr ook wat van! Ze gaan niet alleen 2 HELE schooljaren achteruit door opgelopen hersenschade ze worden ook regelmatig aangerand of sexueel misbruikt tijdens deze gelegaliseerde comaroes! Om over de totale medische gevolgen en de bijkomende belastingpot-leeg-slurpende kosten van het wereldwijd verspreide alcoholmisbruik-virus nog maar te zwijgen. Maar wees gerust ook hier heeft de patent-spuiende pharma industrie snel een pilletje voor... bijwerkingen? ach enkel al je emoties, creativiteit en vrije wil worden systematisch onderdrukt en alsof dat nog niet genoeg is maken ze ook nog 100% gratis extra dermatologisch en super diervriendelijk geteste chemokuur pillen, die ga je nodig hebben, want in die medicijnen stoppen ze gratis bijwerkingen™ zij noemen deze "elegante constructie" voortijdige creatie van "markt zekerheid".

 

Nee wat dat betreft is een stonede linkse hobbyist die TE netjes stopt voor vrije-uitloop eendjes en doorlekkende luier-bejaarden veel irritanter dan een christenlijke bewust beschonken polder racer die zonder pardon een clubje locale maaskantje hooligans ramt terwijl ze netjes terug fietste naar huis na een nachtje uitgebreid sletjes GHB'n, poten rammen, en coke kotsen...

 

verder voel ik me wel goed hoor B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

die TE netjes stopt voor vrije-uitloop eendjes en doorlekkende luier-bejaarden veel irritanter dan een christenlijke bewust beschonken polder racer die zonder pardon een clubje locale maaskantje hooligans ramt terwijl ze netjes terug fietste naar huis na een nachtje uitgebreid sletjes GHB'n, poten rammen, en coke kotsen...

 

:) B)

 

ik voel me ook (weer) helemaal goed :)

 

grtz Weetje

 

die nu is ff helemaal niets over dit topic te zeggen heeft,

ik voel me gewoon heerlijk door mijn verslaving,

ff geen last van mijn rug ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb 25 jaar geleden ofzo geleerd dat je niet kan verslaafd raken aan wiet wegens geen lichamelijke afkick.

En voor mij is verslaafd zijn iets dat wanneer je er mee stopt je lichamelijke ongemakken krijgt.

En bij wiet vraagt je lichaam er niet naar. Alleen je kop kan er naar vragen.

En denk dat dit ook zo met tabak gaat dat het vooral in je kop zit oke je lichaam vraagt er ook naar maar dat gaat over maar het blijft wel een tijd in je kop rond spoken en daar moet je tegen in kunnen gaan anders red je het niet volgens mij. Maar dat is dan wel zoals fastb hier zegt je moet het willen...

 

Kan mij wel voorstellen dat sommigen het moeilijk hebben om hun kop die verlangd te negeren.

En misschien kan je dat dan verslaving noemen maar toch vindt ik dat een te groot woord.

Maar ik wil er wel voor open staan dat ze het bij sommige een verslaving noemen omdat het dan teveel in hun kop zit.

 

Ook vindt ik het niet kunnen dat ze wiet 'verslaving' op een hoop gooien met alcohol en hard drugs verslaving.

 

111kvms.gif 30iz1xe.gif

 

 

Jij denkt dat verslaving alleen op lichamelijk ongemakken beoordeeld kan worden?

Neem van mij aan dat de geestelijke kant van het verhaal over verslaving een stuk moeilijker word, je hele leven clean tegenover een paar weken ruk voelen.

Heb daar bij gokkers gezeten die lichamelijk afkickverschijnselen hadden, hartkloppingen ,zweten, overspannen, depresief.

Zelfde met wiet, de 1 kan niet stoppen de ander wel, de 1 heeft er meer last van als een ander.

 

Verslaving is geestelijk, zit tussen de oren!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp niet goed waarom we het woord clean gebruiken om iemand te beschrijven die geen geest veruimende/inkrimpende middelen neemt.

 

Ben ik dan durty als ik straks eentje opsteek? B) :)

 

Ik heb al wat ervaring met verslavingen, zowel lichamelijk als geestelijk, maar ik zie dat eerder als misbruik, of een vlucht van mezelf en alles rond mij heen.

 

En dat kan honderd redenen hebben, maar wat het zeker niet is... is het middel/medicijn/vergif...

 

In plaats van overheden te maken die moeten gaan beslissen over het doen en laten van iedereen, zouden we ons beter bekommeren hoe we onszelf kunnen verbeteren en onze eigen ideeen uitwerken... in plaats van anderen te onderdrukken met 1 norm/beeld/script.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jij denkt dat verslaving alleen op lichamelijk ongemakken beoordeeld kan worden?

Neem van mij aan dat de geestelijke kant van het verhaal over verslaving een stuk moeilijker word, je hele leven clean tegenover een paar weken ruk voelen.

Heb daar bij gokkers gezeten die lichamelijk afkickverschijnselen hadden, hartkloppingen ,zweten, overspannen, depresief.

Zelfde met wiet, de 1 kan niet stoppen de ander wel, de 1 heeft er meer last van als een ander.

 

Verslaving is geestelijk, zit tussen de oren!

 

 

HOI

Mijn tekst is fout overgekomen bij je.

Ik denk helemaal niet dat je verslaving alleen op lichamelijke ongemakken kan beoordelen. Dat zou wel dom zijn.

Dat heb ik toch niet geschreven? dat ik dit denk?

Ik had het enkel en alleen over wiet en over niets anders (ja nog even terzijde over tabak)

 

Voor mij kan je bij wiet niet van verslaving spreken omdat voor mij een verslaving is lichamelijk PLUS geestelijk afhankelijk van iets zijn. En bij wiet gaat die vlieger niet op, omdat je daar geen lichamelijke afkick van hebt, van wiet dus, ik heb het dus niet over andere dingen.

 

Ik kan het niet eens zijn met dat je zegt verslaving is geestelijk. Voor mij is verslaving zoals ik al schreef lichamelijk PLUS geestelijk en net daarom is het zo moeilijk om van een verslaving af te komen.

 

Ik zeg niet dat het niet moeilijk is om een geestelijke afhankelijkheid te overwinnen van wiet (heb het niet over andere dingen) maar dat noem ik geen verslaving sorry. (bij andere zaken kan het anders liggen dat weet ik niet) Er staan hier nog verschillende interpretaties over het begrip verslaving dus.... Hopende en met vriendelijke groetjes dat ik nu wel duidelijk ben B)

 

 

111kvms.gif 30iz1xe.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja mijn ervaring is dat wiet meer geestelijk verslaafd dan bv alcohol wat zwaar lichamelijk is B)

Maargoed aanleg voor verslaving zit in de genen en als je met het ene stopt begin je gewoon met wat anders.

Voor mij is het dus verstandiger om te blowen dan te drinken aangezien bij drank de rem niet zo goed werkt :)

En alles wat op een moment niet als gelegenheid meer gezien kan worden noemt men een verslaving.

Wanneer een hobby of middel je leven dusdanig beheerst dat het ongezond wordt.

 

 

I cant stop ©raving wgheheheheh ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand eens verslaving definieren?

 

Wanneer ben je verslaafd?

 

Is een cuur of dieet dan ook een verslaving?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan iemand eens verslaving definieren?

 

Wanneer ben je verslaafd?

 

Is een cuur of dieet dan ook een verslaving?

 

 

Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek (lichamelijk) en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon. Meer via: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verslaving

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat is dan afhankelijkheid?

 

Iemand die suikerziekte heeft is ook afhankelijk van insuline...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...