Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

carpe_diem

Carpie's 5 gedoog boompjes in de tuin 2011

Recommended Posts

Maand juni was duidelijk niet al te best. Ben zelf voornamelijk geintreseed in wat augustus te bieden heeft. Heb je daar ook zoon leuk verhaaltje over ?

 

Groeten

 

tuurlijk :P ...maar effe wachten tot 3 september :o ....

als ik kon voorspellen verder als 7 dagen.. dan zaten de amateurs in De Bilt :(

uit de kaartjes blijkt toch wel grote lokale verschillen...

en dan nog de verschillende lokale grondsoorten....

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer van het kutweer carpie, ik hoop beterschap voor je en anderen naruurlijk :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net terug van vakantie en dacht meteen even kijken hoe je planten er bij staan. Jammer man. :(

 

Hier ook niet veel goeds.

 

 

Ben benieuwd of ze het halen.

 

 

 

 

Aqua

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer dat dit jaar niet zo best verloopt. Maar ik hoop dan altijd maar dat we weer wat geleerd hebben voor het jaar erop. Hier zijn de planten ook maar klein gebleven, maar daarvan geef ik mezelf ook een deel schuld. Hopelijk nu een paar weekjes zon, dat kunnen we allemaal wel gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kut voor je planten man! Dit was een mooi topic die veel mensen volgden en uitkeken naar de mooie toppen die er vanaf zouden komen! Tjah het risico van het vak zoals ze dat noemen! Ik heb een gevoel dat het 2012 beter wordt! Nu nog hopen dat mijn gevoel gelijk heeft!

 

Jah bless!

Share this post


Link to post
Share on other sites

carpie ouwe reuss <_<

 

jammer he van dit kl*te weer

 

mijn planten had ik allemaal binnen gezet sinds een paar

week terug , meeldauw slakken plaag , me royal dane fem zijn gewoon weg gevreten in een nacht

plantjes van bijna 40 cm gewoon kaal

 

hopen op het beste maat :head_hurts_kr:

 

 

succes dude

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo liefhebsters en liefhebbers van lekker groen :tu

 

nou dan moet je niet op me volkstuintje zijn dit jaar....mja...het mooie van onze hobby is dat er altijd weer een volgend jaar is... :whistling

 

@Polletje: tja slecht weer :wave: ...tis gewoon de verzadigde grond die me de das omdoet...

en bijna alle anderen op deze volkstuin...alles wordt geel en verrot....

een paar tuintjes hier liggen net een 40 cm hoger en die hebben geluk...

@Age Quot Agis: ja zonde man....hier in de omgeving zijn er tuinen zat gwoon verzopen...ook die op zanderige grond zaten...volkstuiniers hier hebben dit, volgens zeggen, in geen 20 jaar zo erg meegemaakt...

 

@Slappy: inderdaad, al me planten zijn kleiner gebleven, ook op guerilla...oorzaak door droogte later zaaien en zeker ook het klimaat sinds medio juni...

tja inderdaad de les 2011 op deze tuin is zeer duidelijk....: volgend jaar 5 planten verhoogd zetten....

en de simpelste en denk wel de beste manier is dus 5 smartpots.... :wOOt

 

de foto's laten duidelijk zien dat alle 3 plantgaten het dit jaar niet trekken....

 

tja :specool ... je kan nog varianten maken met kuipen of een bekisting of een smartpot gedeeltelijk ingraven en/of de bodem uit de smartpot halen....kben zeer benieuwd naar het wortelstelsel van smartpot 2....

 

@Ras Ganja Don: tja :smoke .. tis zo als het is...en het grote nadeel van verzadigde plantgaten is ook nog eens dat je bijna niets meer kan bijvoeden.....je kan gwoon niks... :rofl

maar topics waarin van alles fout gaat...zijn wel de leerzaamste... :verrygood

@Juicyweedy: sneu van je planten...slakke korrels strooi ik regelmatig en geen ziektes nog gezien...maar dat kan snel toeslaan...verzwakte planten zijn net oude fragile mensen...die sneuvelen bij bosjes van een lichte infectie... :rofl

@ Eploo & Groene shizzle: tja B) telepathy :lol: ...sorry voor de late update...de foto's zijn genomen met een andere cam...de mijne heeft waarschijnlijk definitief de geest gegeven...jammer, twas een fijne cam die sony 7.2 mega pixel....

Share this post


Link to post
Share on other sites

plantgat 1: de vervangen Henkes

 

...is nog geler geworden...sjemig... kheb nu echt spijt dat ik ze in de volle grond gezet heb....khad ze gewoon boven de grond moeten houden.....ze gaat/moet deze week om....

gallery_22583_12104_19772.jpg

 

 

smart pot 2 henkes Lolland

 

jammer van de afgewaaide takken maar deze wordt wel de beste opbrenger van de 5.

gallery_22583_12104_26339.jpg

gallery_22583_12104_83203.jpg

 

smartpot 3.. de overgeplante Henkes uit de volle grond.

 

blijft aardig groen...dus er is duidelijk het verschil te zien met de potplant die in plantgat 1 is gezet...

dr gaat zeker nog wel wat af komen...

gallery_22583_12104_110092.jpg

 

 

plantgat 4 Royal Dane:

 

ik dacht dat ze dood ging...maar lijkt zich nog een beetje te herpakken....maar nog 1 spoelbui en tis einde verhaal verwacht ik....

 

gallery_22583_12104_112139.jpg

 

plantgat 5....tja :specool ...game over...DOOD...rip

 

gallery_22583_12104_119085.jpg

 

tja mensen...die verzopen plantgaten gaan me niet meer overkomen...noway :wave: ....dat mag de les zijn van een verzopen 2011.... :verrygood ...door de smartpots is er tenminste nog wat te oogsten...

 

In me eigen achter tuin, als ik die had, zouden dus op zeker 5 smartpots komen...

maar deze tuin is niet bij me in de buurt....dus de insteek was 2x per week water tegeven...

dus kzit nog steeds te denken om deze 241 ltr smartpots iets in te graven...5 a 10 cm...en een gedeelte van de bodem van de smartpot eruit te halen, om de penwortel ongehinderd door te laten groeien...

 

@Doc: wat denk je hiervan :smoke ?...misschien kan je nog wat info opvragen in USA?

@iedereen, graag jullie mening uiteraard...

 

Gr :whistling

Carpie Diem

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus kzit nog steeds te denken om deze 241 ltr smartpots iets in te graven...5 a 10 cm...en een gedeelte van de bodem van de smartpot eruit te halen, om de penwortel ongehinderd door te laten groeien...

 

@Doc: wat denk je hiervan?...misschien kan je nog wat info opvragen in USA?

 

Je hoeft de onderkant er niet uit te knippen.

Als je op de volle grond staat dan groeit de penwortel gewoon de grond in. :whistling

Wel een paar mooie leermomenten gehad deze kweek.

Wel jammer dat het geen topkweek is geworden. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had eigenlijk nooit gedacht dat zo'n drama kon gebeuren bij een volle-grond-kweek... balen man! :verrygood

 

Ik vind het eveneens wel vreemd in die zin dat ik een RD'tje heb dat zich pal onder de hoek van de dakgoot bevind... en soms honderden liters extra water te verduren krijgt bij hevige regenval doordat de dakgoot overloopt... en helemaal geen last heeft van al dat vocht! :whistling

Dacht meerdere malen... zoveel water gaat ze niet trekken... maar de teef is niet kapot te krijgen! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
smart pot 2 henkes Lolland

gallery_22583_12104_26339.jpg

Deze foto is van een topje van plantgat 1 :verrygood

Om te laten zien dat de vergeling al dicht bij de kern komt :smoke

 

@iedereen, graag jullie mening uiteraard...

 

Gr :specool

Carpie Diem

Ik heb hetzelfde gaas als jou (diameter 100cm)

Als het geen DIY smartpots worden ga ik denk ik voor de gebroken witte 200gallon smartpots (742 liter, diameter 127cm)

Het gaas past dan net mooi op de smartpots...gezekerd door lange betonstaal 'haringen' en een steigerpijp :wave:

 

Volgend jaar gaat de beproefde methode van 3 planten per plantgat wel gewijzigd worden omdat ik het uiteindelijke vrouwtje echt midden in de smartpot en dus het gaas wil.

Maar daar kunnen we het hoofd nog een paar maanden over breken :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Carpie,

 

Dat ziet er inderdaad niet heel goed uit, je bent in ieder geval niet de enige, die last heeft van verzopen planten :S

Bij mij zijn er ook twee aan het sterven, ik laat ze nog wel even staan, misschien dat de topjes zich toch nog wel wat ontwikkelen.

Wat ik alleen niet snap is dat jij deze week al een plant om wil halen. Waarom laat je haar niet even staan en gewoon hopen op het beste?

 

 

Groeten Exploo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel een paar mooie leermomenten gehad deze kweek.

Een paar leermomenten ? :verrygood

Het was er maar 1......hou ook rekening met weersomstandigheden die maar eens in de 20 (?) jaar voorkomen !

Hadden juni en juli zich redelijk normaal gedragen dan had het gewoon een top oogst geworden :specool

 

 

Ik vind het eveneens wel vreemd in die zin dat ik een RD'tje heb dat zich pal onder de hoek van de dakgoot bevind... en soms honderden liters extra water te verduren krijgt bij hevige regenval doordat de dakgoot overloopt... en helemaal geen last heeft van al dat vocht! :whistling

Dacht meerdere malen... zoveel water gaat ze niet trekken... maar de teef is niet kapot te krijgen! :smoke

Er staan bij jou toch meerdere zeer grote bomen / struiken naast de planten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja een zomer hebben we niet gehad, de lente was beter. De regen en nattigheid eist zijn tol Outdoor dit jaar. :verrygood

Jammer voor iedereen. :whistling

Hoop dat je in ieder geval nog wat kunt oogsten dit jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien ook een leermomentje, dat een plantgat maken en goeie grond erin niet werkt zonder degelijke afwatering.

Als je gaten graaft en vol stort met heerlijke verse losse grond, dan heb je na een paar regenbuien een mooi zwembadje om je plant.

En als het dan zo vele regent als deze zomer ben je de pineut, helaas.

 

Dan ben je nog beter af als je de grond helemaal niet opwaardeert, dus geen plantgat maakt, maar meteen in de volle grond plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het was er maar 1

 

Ik heb ook geleerd dat je je substraat voor dat soort grote potten moet aanpassen aan het verwachte weer en het aantal keren dat je watergeeft.

We hebben deze keer in overleg met de US meer Coco toegevoegd zodat er minder vaak water gegeven hoeft te worden.

Toch denk ik dat als we nu 35% hydrokorrels in het substraat hadden gestopt voor extra drainage dat we een beter resultaat hadden gehad.

Heel lastig om het weer te voorspellen in Nederland voor de beste substraatkeus. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tensiometer van een van de smartpots stond vandaag op als ik het goed zag op 740 :verrygood

En toch staat die plant er vrolijk bij. Waarschijnlijk door de (haar)wortels door de bodem van de pot ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En als het dan zo vele regent als deze zomer ben je de pineut, helaas.
Toch denk ik dat als we nu 35% hydrokorrels in het substraat hadden gestopt voor extra drainage dat we een beter resultaat hadden gehad.

Ik tel dus nog steeds maar 1 leermoment :verrygood

 

.....hou ook rekening met weersomstandigheden die maar eens in de 20 (?) jaar voorkomen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is wel serieus fucked up van die verzopen planten

 

in wat aardemix stonden ze dan? en wat voor natuurlijke bodem heb je daar? Klei of zo?

 

I feel your pain

 

 

hier in Limburg hebben we ook stortbuien gehad , maar ik denk dat omdat we een zandbodem hebben , dat de planten hier niet verzopen zijn in volle grond

 

Is die kkzandbodem dan toch voor iets goed :verrygood :whistling

 

 

Waarom wil je eigenlijk per sé smartpots gebruiken? Voor het grotere volume?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc: oke...je denkt dus de bodem heel laten...mja...ivm met airprunen doet de bodem niks...dus ik zie eigenlijk geen reden om de bodem er niet uit te halen... :rofl .....of misschien juist wel om wormen van onderen de pot in laten komen... :wOOt

mja.. :lol: ..zoals gezegd....kben erg benieuwd naar het smartpot wortel stelsel daar maak ik zeker fotos van tzt..ook voor dit topic uiteraard...

@Lion: Inderdaad inmijn worst case senario had ik niet gerekend met verzopen volktuinen...en idd wat Richard zegt...bomen en struiken lusten een behoorlijk slokkie water...dat is misschien je drainage... :specool

@Polletje...inderdaad...als je dit ziet B) ...zou je zou je spontaan... een semi-gesloten Nederland... willen :D

@Richard:...zozo... :whistling ...200 gallon pots :wave: ...dat wordt aardig slepen met aarde...mja...inderdaad dit nooit meer B) ....mij stoort het niet, dat de overblijvende dame niet in het midden van de pot zit....zolang de dame maar in centrum van het gaas zit.... :tu

@Exploo: ik hou plant 1 scherp in de gaten...bij twijfel gaat ze om...als er rottende bladeren bij de toppen komen...

@blowsterke: inderdaad de regen en nattigheid eist zijn tol...oogsten komt echt goed... vorig jaar was augustus ( 3x normaal regenval) en september ook behoorlijk nat en daar kan Henkes Lolland erg goed tegen... :P rot vrij geoogst vorig jaar :smoke ...kben ook helemaal niet van plan met rovral te spuiten oid op deze vroege genetika.....op alles wat afbloeit later als 1 oktober, zou ik wel doen...

 

@Soca: nee ...wat je schetst met volgelopen plantgaten door regen is hier niet zo....

onder deze volkstuin ligt klei...en daarover is een 40 a 50 cm tuinaarde gestort bij aanleg van dit volkstuin komplex, die erg goed is...de hele volkstuin is erg los van aarde.....bijna net zo los als de goldlabel...kvond het eigenlijk zonde om die in de plantgaten te doen :rofl .....mja ...de hele volkstuin is gwoon verzadigd van regen water ;) ....nog meer regen en er blijven plassen op staan....vandaar dat alles verrot hier...uien aardappels etc etc...

 

@ Doc en Richard: ik denk dat de mix in de smartpotten wel goed is...de tensio kan maar een klein stukkie de grond in, dus wat deze meet....is niet de echte wortel waarde denk ik...

de volle grond plantgaten hebben sinds medio juni telkens op 30/40/ 50 gestaan....dus altijd te nat ....

 

en de smartpots normaal zo op tussen de 70 en 200...dus aan de drogere kant...dus mi geen noodzaak voor extra drainage in de smartpots

kzal pot 2 verwennen met wat vloeibaar lekkers van goldlabel :D en een ingewaterde andere tensio meenemen...740 is veel te droog ook op die geringe diepte in de pot...

nu de plant 2 wat groter is loopt dus meer regenwater naast de potten maar ik denk dat met name plant 2 wel aan zijn water komt door de pot heen.... ;) ...

 

@ THC: de aarde mix staat uitvoerig in bericht 1 en 2...en alleen de volle grond is verzopen ;) ...niet de smartpots...

das de reden dat er volgend jaar 5 smartpots komen....ook 1x in de 20 jaar... wil ik dit niet meer laten gebeuren... ;)

uitleg van smartpots vind je hier:

http://www.wietforum-shop.nl/potten/smart-pot-nl.html

idd... kheb een guerilla spotje met klei en daaronder zand....no aqua problemos daar ;)

vandaag weer regen denk ik... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
vandaag weer regen denk ik... head_hurts_kr.gif

 

 

:verrygood :whistling :specool :smoke what's new ey? pfffffff

 

 

en alleen de volle grond is verzopen sad.gif

 

k nou ik al je antwoorden gelezen heb , zie ik dat het wss aan die kleibodem ligt , klei draineert niet zo goed en dan heb je idd geen andere keuze

 

Wij met zandbodem hebben er helemaal geen last van

 

Zo een smartpot ga ik ook eens proberen , die 100 gallon smartpot lijkt me perfect voor mijn potplant voor volgend jaar

 

Een lekker ste'vige frisian dew in een smartpot!!

 

Goed dat ik weet dat ik ze via wietforum kan bestellen, in Amerika gebruiken ze die al jaren

 

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...