Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wietfreak

Afzuren water met ph-bloei

Recommended Posts

ph- alleen maar goed voor je planten?

Zo min (whats in a name) mogelijk ingrijpen op je bodemleven is het beste en ph- is wat dat betreft een aanslag :P

 

kun je eens uitleggen waarom dat een aanslag opje bodemleven is?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik alleen maar ph- bloei van canna, mits het nodig is.

In mycorrhiza zit een schimmel die fosforopname stimuleert, dus schadelijk zal het daarvoor niet zijn.

Anders zou het niet gebruikt worden bij de meeste grote namen in deze tak van sport.

 

Hier had ik gelezen dat zaailingen trouwens erg van fosfor houden en een plant tijdens de periode als zaailing het meeste fosfor opneemt tegenover de rest van het leven van de plant. Ik heb van een aantal kwekers gehoord dat je beter de hele cyclus met ph- bloei kan afzuren dan met ph- groei.

 

Daarom heb ik voor ph- bloei gekozen omdat ik ze van zaad groei en niet lang voorgroei.

Ik had ook ergens gelezen dat afzuren met citroenzuur erg slecht is, maar kan dat artikel niet vinden.

Het is wel in sommige topics te zien wat citroenzuur doet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen denkt dat ph-min zuur is en dat is het natuurlijk ook. Maar dat is het niet meer als het gemengt wordt met een basische oplossing.

 

Het is dus niet meer zuur als je het aan je planten geeft. (alles onder ph 7 is natuurlijk zuur) dan blijft er stikstof of fosfor over en dat is allebei geen aanslag op wat dan ook lijkt me. Het is een meststof.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

PH- is een zuur. PH- bloei is fosforzuur. En sterk ook, daarom gebruik je ook maar een paar druppels.

Mits het nodig is. Bij de meeste voedingsschema's is de opbouw van de voeding vaak zo dat je amper hoeft af te zuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik 1,5ltr per vat :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt niet uit wat je gebruikt!

Het zijn de H+ ionen die de ph laten dalen.

Of die al extra in je voeding zitten of appart toe worden gevoegd met ph-

Share this post


Link to post
Share on other sites
citroenzuur is volgens toch eigenlijk voor het spoelen en niet zozeer om je ph omlaag te brengen

 

Het brengt de ph wel naar beneden, maar lost ook voedingszouten op.

Vandaar dat het wel gebruikt wordt bij spoelen en niet bij de gewone voeding.

Als je trouwens voeding hebt gemaakt zul je merken dat je zult moeten aanzuren ipv. afzuren :?

Is bij mij iig wel altijd het geval. Hoef alleen maar af te zuren als ik geen voeding toevoeg aan het water.

 

Zo'n 8 jaar geleden..waarom mensen dan nog citroenzuur willen gebruiken om voeding af te zuren vandaag is voor mij een vraag... :P

Nog meer weten over ph-bloei? http://nl.wikipedia.org/wiki/Fosforzuur

Fosforzuur wordt in een plant dus ook gebruikt voor DNA/ATP etc.

 

Ps. ben ik de enige die echt zoekt hier?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 1 literfles doe je een eeuwigheid???

 

Eerder 1 of 2 voedingen..

 

 

En racker 1,5 fles per vat??

 

Zelfgemaakt vat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

 

Heb je wel goeie ph min dan? Haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yeps!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaja allebei. haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat krijg je he met eb en vloed..

 

 

Mag ik vragen waarom alleen groei ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit stikstof in, ik wil geen phosfor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou had ik begrepen, dat je het afzuren, of liever zuur toevoegen doet om de ph waarde van je medium bij te sturen, en niet om extra voedingsstoffen toe te voegen.

Het afzuren zou bedoeld zijn om de meststoffen die je al in je medium hebt beschikbaar te maken voor de plant. tot nu toe gebruik ik vanissekali, en beendermeel extra tijdens de bloeicyclus, en bloedmeel tijdens de start. Inmiddels heb ik wel begrepen dat deze produkten traag werken, en beter geschikt zijn voor buiten; desalniettemin geloof ik dat het binnen goed gewerkt heeft, als ik m,n planten geobserveerd heb.; anderen beweren weer dat deze produkten stammen uit een ver verleden van het kweken, volkomen achterhaald; ik zou dat soort uitspraken niet klakkeloos willen accepteren!, zonder daar krampachtig over te doen hoor!

Ik gebruik natuurazijn voor het verlagen van de phwaarde van mijn medium, en geen citroenzuur, en helemaal geen citroensap,al was dat laatste voornamelijk om de kleine vliegjes uit m,n kast weg te houden.

Ik krijg vaak sterk het idee, dat veel mensen maar wat aanrotzooien, en dat je t beter allemaal in de startfase kunt bepalen wat je t beste lijkt om te gebruiken, en zo min mogelijk tijdens ingrepen te doen, maw schep zoveel mogelijk de voorwaarde voor een stabiel klimaat, en meer vertrouwen in je planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Appelzaijn kan ook gebruikt worden om je pH naar beneden te brengen & om de biologische meststoffen wat sneller te laten werken gewoon wat rietsuikermelasse gebruiken, cheleert nml + activeert het bodemleven.

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou had ik begrepen, dat je het afzuren, of liever zuur toevoegen doet om de ph waarde van je medium bij te sturen, en niet om extra voedingsstoffen toe te voegen.

 

klopt helemaal, alleen zijn de voedingstoffen die na het afzuren achter blijven bruikbaar voor de plant. Mooi meegenomen toch?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

H+ is niet enkelvoudig te verkrijgen.

Het zit altijd aan iets vast.

N salpeterzuur

P fosforzuur

S zwavelzuur

Na zoutzuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan kan er maar beter wat bruikbaars aan vastzitten lijkt me...

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elmanito, bedankt voor de tip!

 

racker, ja ik ben het niet met je oneens hoor; beetje extra is natuurlijk meegenomen.

 

Heb m,n oude aarde opgewaardeerd met wat kalk, en guano, en rivierklei; als ik voel hoe de kalk warmte produceert(zoals bij composten) lijkt dit me een mooie combinatie, o ja heb ook de mucorhyza van sannie er bij, het geheel ga ik mixen met cocopeat potgrond( ecostyle) vers, en laat dit twee weken rusten voor nieuw gebruik, dit keer dan nog zonder bacto, ga t eerst maar eens proberen zo.

In aanvang meet ik de ph van het mengsel, en ga daar mn, water op waarderen, standaard hier zo,n 7 ph randstad, en ik heb slechts zo,n groen meterje van 7 euro van het tuincentrum, blijft toch moeilijk meten.

 

Heb afgelopen zomer in de vaste grond enkele dagen flink bijgezuurd, de wormrn schoten de lucht in, niet te geloven, verbaasd me ook niet natuurlijk!

 

bedankt voor jullie reakties! groet bart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb elmanitos aanbeveling voor het appelazijn en melasse van rietsuiker, voor het bodemleven ter harte genomen. Ik kan de ph gewoon niet goed meten nog, omdat ik nu even niet een goede ph meter kan permiteren, komt later wel; maar intussen kom ik wel dankzij de vele informatie en m,n eigen ervaringen meer te weten over de materie, en dat is mooi meegenomen!

Als je het wetenschappelijk bekijkt dus, zal ik moeten bekennen dat ik ook maar wat aankloot( als je geen goede meetapparatuur hebt, kun je alleen maar gokken! Beetje KU.. om te beseffen!

Voorzichtigheid dus hier, met zuren, en dit jaar wat meer te wten komen over het bodemleven, mooi aandachtspunt!

ik kon geen appelazijn vinden , en geen rietsuikermelasse, heb als alertnatief, rinse appelstroop genomen, met wat lepels rietsuiker, dit opwarmen in de natuurazijn, dat gaat in kleine dosering mee met het water in de bloeifase, kalk zit al in de startgrond, dat jaagt de boel beneden goed aan, extra beendermeel en vanissekali komen nog een keer boven op in week 3, zoiets, en intussen goed kijken.

 

Die ph meter komt er ook nog wel een keer hoor! Maar NU EVEN NIET! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op aarde wel Piet, op steenwol of cocos en helemaal met dwc zou ik het toch niet durven......

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het advies van Piet is inderdaad wel erg kort door de bocht. Als je plantjes niet lekker gaan a.g.v. een foute pH kan je op het oog niet vaststellen of je medium te zuur of te basisch is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...