Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

theGuitarist

Kweektent(je) ervaringen?

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben van plan een degelijk kweeksetje samen te stellen en aan te schaffen. Ik wil een nogal basic setup op een slaapkamer voor een plant of 4; kweektent, lamp, ventilator en koolstoffilter. Het is voor persoonlijk gebruik en moet vooral discreet en leuk (lees: niet te duur) blijven.

 

Graag jullie op-/aanmerkingen over het volgende;

 

- Wil kweken in een tent van ± 80x80x160cm

(Homebox lijkt me degelijk, secret jardin of andere beter?)

- Lamp wordt denk ik 250W, 400 lijkt me te warm voor deze oppervlakte, wil geen extra kosten voor cooltubes of meer vents e.d.

(ervaringen?)

- ±250m³ Buisventilator aangesloten op een koolstoffilter in de tent.

(degelijke merken? geluidshinder?)

 

Ik heb enige kennis van zaken (kweken, niet materiaal) en ook op het forum mijn onderzoek gedaan. Verder ken ik wat mensen met geruime ervaring die ik raadpleeg, maar toch wilde ik me de ervaringen van de forumgebruikers niet onthouden.

 

In afwachting, theGuitarist

Share this post


Link to post
Share on other sites

400 watt gaat makkelijk

maar een afzuiger van 250m3 ga je weinig mee doen

pak er een van ronde de 500m3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bosteelt

 

Ik heb nog een hok in me schuur met tl en spaarlampen en die heeft is 90 bij 80 en 140 hoog red je het om daar een 400 watt hps in te hangen zonder cooltube?

 

gr. jerry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat om je oppervlak.

Of het te warm wordt moet je daarná naar kijken, en aanpassingen doen in de hoogte, of afzuiging, of de grootte van je inlaat.

 

* 150 Watt -> 14500 Lumen, effectief oppervlak 0,3 m2

* 250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlak 0,5 m2

* 400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlak 0,7 m2

* 600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlak 1,2 m2

* 1000 Watt -> 115000 Lumen, effectief oppervlak 1,7 m2

 

Dit zijn globale waarden, en mede afhankelijk van de reflector.

 

*bron: Growguide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de tent betreft, ik zou je een SJ aanraden.

Heb zelf een homebox, die is opzich niet verkeerd, maar de SJ's hebben grotere in/uit-gangen voor lucht.

Dat is toch wel erg handig.

Gr P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de (snelle) reacties,

 

IK had wat verhoudingen door elkaar gehaald zie ik, ging in eerste instantie uit van een homebox xs (60x60x120cm), vandaar die 250W.

 

@bosteelt: ben er nog niet helemaal uit over de oppervlakte die ik kwijt wil in de slaapkamer. Onderstaande combinaties zouden in princiepe naar verhouding wel voldoen?

 

- 80x80x160 met 400W en ±500m³ afzuiging

- 60x60x120 met 250W en ±300m³ afzuiging (kan ik hier de vent, filter en lamp nog in kwijt?)

 

@dejerry: serieus?

 

@soca: toegepast op bovenstaande, thanks.

 

@pandava: Handige tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog eens wat rondgelezen zitten lezen bij de kweekverslagen;

 

Ben over de grootte van de tent er nog niet helemaal uit. Op basis daarvan maak ik uiteraard de keuze voor de lamp en capaciteit van de afzuiging en het filter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het meedenken, ik zal binnenkort een opsomming maken van wat ik ongeveer wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog wat nagedacht over de ruimte die ik kwijt/benutten wil.

 

Voorlopig lijstje;

- Kweektent 60x60x160cm

- Lamp (set) 1x 250W (bloeilamp), vsa, kap

- Schakelkast (Wat voor, met deze setup?)

- Softbox ±300m³ (flens 125mm) fancontroller noodzakelijk?

- Koolstoffilter ±300M³ (flens 125mm)

- Easy rollers

- Geluidswerende luchtslang

- Thermo/hydrometer

- 4x Pot (Welke inhoud, gezien afmeting tent?)

- Voeding (heb ik een mannetje voor)

 

De bedoeling is max. 4 planten op de scrog-methode. Kan verder iemand iets zeggen over stroomverbruik in euro's?

 

B.v.d theGuitarist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shakelkastje Davin DV 12 perfect voor jou

4planten en dan nog scroggen in een dr 60 lijkt me dat je weinig of niet moet voorgroeien om je net vol te krijgen .

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe groot is die kamer eigenlijk? DR80/90 niet mogelijk?

 

Stroom kan je bereken met de calculator hier op de site..even alles intikken en je ziet meteen wat je onder de streep kwijt bent!

 

Die Davin DV12 is perfect, heb hem zelf ook voor mijn tentje..

Fancontroller is wel zo makkelijk ja, als het te warm wordt gaat die even op volle toeren tot de gewenste temp. weer bereikt is en gaat die verder op de ingestelde waarde..Super handig dus! en voor die 35 euri hoef je het ook niet te laten.. (let wel op dat deze brommen, maar met een softbox is het volgens mij wel te doen..wil je het echt stil hebben moet je een fase geschakelde pakken, maar dan ben je natuurlijk meer kwijt)

 

Als we toch bezig zijn:

Je kan het niet veilig genoeg doen! :dribble:

 

Zie ook dat je Easy Rollers hebt, veel mensen hebben hier slechte ervaringen mee.. (met een beetje pech is je kap te licht en schiet die naar boven..iets erop leggen is dan de oplossing, maar als je dan per ongeluk tegen je lamp aan stoot is je plant kapot..en ja spreek uit ervaring :rolleyes: )

 

Succes en topic aanmaken he :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

eigen ervaring met 80x80x160 kweektentje icm een 400w lamp is dat ie toch iets te warm naar me'n zin word. Zeker in de zomer. Staat alles net niet op volle toeren de draaien.

En ik heb met alle respect, een heel nette afzuiging. Met vaste buis en wat niet al.

Als dan ook je planten vrij hoog worden... Afzuig bovenin. (actieve) luchtaanvoer van onderin. Word ventilatie gewoon een probleem. Het is in mijn geval net geen probleem. Maar ook niet echt heel lekker werken. Daarbij haal ik die gram per watt echt niet. (wel lekkere wiet trouwens :rolleyes: (ik doe dan wel 5 planten die wat groter worden. In 18l potten & in scrogg) Zit nog wel eens te denken aan meerdere planten in kleinere potten. Misschien dat dat helpt. Maar dan nog zou ik een bladerdek overhouden die ik nu heb. Wat frisse lucht gewoon een beetje belemmerd, en niet koel genoeg is.

 

Just my 2 cents. Even niet teruggekeken of je nou daadwerkelijk in 80x80 of 60x60 wou gaan kweken maar goed.. Succes!

 

En trouwens, EZ rollers lekker links laten liggen idd :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet hoor, maar als ik overnieuw moest beginnen zou ik toch zeker zelf een hokkie bouwen.. ik heb 2 tentjes van SJ uit de 1e serie en uit de 2e, maar allebei zijn ze niet 100% lichtdicht op de naden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt heren,

 

Ok, easyrollers advies meegenomen, wordt gewoon kettingen dan. Wil het echt kleinschalig houden, 1x 250W in 60x60x160 tent, dan heb ik al extra ruimte in de hoogte gehouden voor speling met de lamp en filter in de tent. Dacht eerst aan 120 hoog homebox ...

 

Shakelkastje Davin DV 12 ga ik even checken.

 

Verder is zelfbouw is geen optie voor mij.

 

Ik begin al wat meer inzicht in de hardware te krijgen ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na nog aardig wat micro-kweekverslagen doorgelezen te hebben, begint al een aardige studie te worden, ben ik tot de volgende conclusie gekomen. Correct me if i'm wrong.

 

- Een softbox met overcapaciteit, gereduceerd d.m.v een fancontroller(met temp.sensor) voor een optimaal geluidsarme afzuiging i.c.m. geluids-isolerende luchtslang.

 

Uitgaand van de SJ DRII 60x60x160cm en 250W lamp als setup, denk ik aan 400-500m³ softbox en een (kleiner) 300m³ filter, aangezien de afzuiging niet op volle toeren zal draaien.

 

Snel weer een update van m'n hardware lijstje maken,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Allereerst, veel respect voor de die-hard forum gebruikers, die mensen zoals mij van de vele info voorzien! Al watertandend doorloop ik vele mooie test/kweekverslagen en albums. Al dan niet met de nodige humor.

 

Na een berg (micro)kweekverslagen en bouwprojectjes door te hebben genomen, heb ik al weer een hoop kennis (van hardware) weten te vergaren. Ik probeer zo veel mogelijk van te voren op te zoeken om vooral niet als ultra-noob over te komen, maar ik vrees dat ik daar op sommige gebieden niet aan ontkom.

 

Opsomming situatie;

- lokatie: slaapkamer, appartement

- voor eigen gebruik, evt heb ik afnemers

- geen ruimte/materiaal voor al te veel doe-het-zelf

- degelijk materiaal met oog op veilig en verantwoord kweken

- aarde, scrog methode

 

Voorlopige setup;

- Growtent Secret Jardin DRII (60x60x160cm)

- Lamp (250W, (e?)vsa, hamerslag kap) tips welkom ...

- Davin DV12 Schakelkast (aangeraden op forum)

- Softbox (±500m³)

- Fancontroller variac

- Koolstof filter (±350m³)

 

Hoe en waarmee kan ik veilig en netjes mijn verlichting(automatisch) in-/uitschakelen?

 

Verder heb een aantal growshops online bezocht voor een kleine prijsvergelijking. Daarbij kwam ik maar weinig softboxen tegen met een kleinere afzuiging dan 500m³. Wat zijn de afmetingen van een box van dit formaat? Zijn ze er ook met wat minder capaciteit?

 

Wil met 125mm geluidsisolerende slang werken, zou dit voldoende zijn, of zou ik een wat ruimere diameter(stiller) gaan?

 

Zoeken naar antwoorden levert een hoop nieuwe vragen op ... :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe en waarmee kan ik veilig en netjes mijn verlichting(automatisch) in-/uitschakelen?

 

Verder heb een aantal growshops online bezocht voor een kleine prijsvergelijking. Daarbij kwam ik maar weinig softboxen tegen met een kleinere afzuiging dan 500m³. Wat zijn de afmetingen van een box van dit formaat? Zijn ze er ook met wat minder capaciteit?

 

Wil met 125mm geluidsisolerende slang werken, zou dit voldoende zijn, of zou ik een wat ruimere diameter(stiller) gaan?

 

Zoeken naar antwoorden levert een hoop nieuwe vragen op ... :-)

 

Jou Davin DV12 Schakelt het licht op een veilige manier dmv een relais, dit zit dus goed :)

Softboxen beginnen indd vanaf 500m3, kom ze ook niet kleiner tegen..of je moet naar een buisventilator gaan en er een kistje omheen timmeren (zie bouwdoos)

 

Die 125mm lijkt me meer dan voldoende voor jou setup!

 

Succes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

500m3 heeft diameter 160 nodig, wil je stil afblazen I.v.m je luchtsnelheid.

Deze moet rond de 2 tot 5 m/s liggen...

 

Met 125mm op een 500m3 krijg je een te hoge luchtsnelheid, wat hinder kan veroorzaken...

 

Maar het zou wel kunnen....

 

En softbox (motor in rubbers) zijn er ook in 250,300,380,400m3 etc...

Maar dan heb je te maken met iets meer kwaliteit motors...

I.p.v de houten kistjes voor de teelt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind zelf die easy rollers top dingen. Ik heb er nooit problemen mee en er zijn ook veel mensen die er wel op vertrouwen. Wel leuke set up.

 

Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easy rollers shieten altijd omhoog waardoor je reflector scheef hangt.

Easy gliders zijn lastig te verstellen.

Een stel Gavita licht hangers werkt echt heel makkelijk.

lighting-hanger-gavita.jpg

Link lichthanger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik je een tip mag geven; ga voor een 90 tentje, het werk lekkerder als een 60 tentje. Mischien is het omdat ik zo groot ben maar in een 60*60 kom ik gewoon niet overal even goed bij.

 

Met een 250 kub op 50a60% kan je een 400watt in je dr60 hangen dus daar zeg ik het niet voor, maar wat meer ruimte werkt gewoon beter en het licht komt meer tot zn recht, zelfs 250 watt op 60*60 vind ik namelijk veel... dat is net zo veel als 1000watter op 1.20m bij 1.20m

 

Gr en succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...