Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

carpe_diem

mais vraagjes

Recommended Posts

Op deze manier worden alle onkruiden bestreden en kan met een schoon zaaibed aan het nieuwe seizoen worden begonnen

 

 

Onkruidverdelger die o zo schoon is... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op internet kom ik een loonbedrijf tegen dat zich bezig houd met het spuiten tegen onkruid op maisland. Het zou dus ook gebruikelijk zijn om voor het maiszaaien tegen onkruid te spuiten.

 

 

 

Hier in Limburg (en nog iets zuidelijker :lol:) staat het maïs al zeker tot de knie. Folie heb ik persoonlijk hier niet zien liggen in het voorjaar. De afgelopen 3 jaar werd hier de mais vanaf begin oktober geoogst, ik heb het een beetje in de gaten gehouden.

 

Das met roundup, en zelfs boeren zijn geen voorstander van dit product... Daarom wordt deze methode ook niet vaak toegepast.

 

 

Hier staat de mais trouwens ook nog maar n 15cm hoog, en het onkruid is die zelfs aan het overwoekeren op sommige velden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet niet waar je zit, maar als het hier in het noorden boven mijn knie uitkomt is het onder folie opgekweekt, en dus niet geschikt voor onze dames omdat ze het veel vroeger oogsten.

Hier op de meeste plaatsen vanaf 3cm tot hooguit 20cm (op een uitzondering na van iets groter :) )

Voor de noordelijke growers is het nog een week of 3 wachten denk ik.

 

green-lady

 

Ik woon in west-vlaanderen en hier is de mais al geplant op 20 april, en dat van knie hoogte klopt al niet meer :lol:

Toen ik deze namidag ging kijken staat het op sommige plaatsen bijna al tot aan mijn middel.

 

Ik ben wel van plan om mijn plant dan te verzetten naar een mai's veld die later is aangelegd omdat deze dan toch later wordt geoogst.

Of maakt dat niet veel verschil uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mais wordt over het algemeen bespoten rond het 5e bladstadium, dit is het punt waarop het mais plantje nog voeding uit z'n korreltje haalt. Wanneer de mais groter is zal de mais ook lijden onder het spuiten en als de mais kleiner is, is het nog te kwetsbaar. Van het 5e bladstadium kan wel eens afgeweken worden als gevolg van weersomstandigheden en drukte...

 

In vrijwel alle gevallen wordt er slechts éénmaal bespoten, en dit is tegen onkruid, zoals iemand al zei, blijft er een kiemdodend laagje achter. Dit is alleen het bovenste laagje, zodra je er een keer overheen loopt, is deze laag kapot en zal onkruid kunnen kiemen. Wanneer je je plantje in de grond zet zul je hier dus geen last van hebben B)

 

En nog even tot slot, zowel korrelmais als snijmais wordt bespoten. Het verschil tussen snijmais en korrelmais is in het huidige stadium nog niet te zien, maar het overgrote meerderdeel zal snijmais zijn. Dit wordt over het algemeen geoogst tussen half september en half oktober.

 

In het kort komt het er op neer dat het relatief veilig is om je plantjes te planten. Om er zeker van te zijn zou je nog kunnen kijken bij de inrit van de akker, de spuit rijd hier over de maisplanten heen. Hierdoor zullen de planten iets beschadigd raken, en zal er een spoor achter blijven....

 

Doe er je voordeel mee :)

 

Groeten Exploo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan wat ik hier lees heb ik er dus goed aangedaan om mijn planten al in de maïs te zetten?

De maïs hier groeit ook al tot kniehoogte , binnenkort even kijken hoe die plantjes het doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben zelf mais hier...

 

En mais word gespoten met een aantal soorten vergif Mikado Maister en nog 1,spuiten word gedaan als de rijen nog goed open zijn...niks internote week dit of dat of net wat...

 

Mais is maar een laag saldo gewas en der word gespoten als het gaat..

 

Kan je het advies geven ff te kijken naar het onkruid als de mais 30cm groot is kijk maar naar het onkruid,is dit nog grasgroen niet planten,is dit half kapot blijf maar ff weg tot na een stevige bui..

 

Dat vergif van mais is echt troep,sommige planten zoals suikerbieten,groeien slechter als je de mais een jaar eerder hard heb gespoten.(meeste boeren bellen een loonwerker en deze maakt wel een dosering waarvan al het onkruid om gaat dus erg aan de hoge kant)

 

Als het zo droog blijft kan ik je nog een paar tips geven:

 

Als mais beregend word worden der haspels gebruikt,deze nemen plus minus 80meter mee,dus 40m vanaf de kant komt een baan waar de spuitkar van de haspel word uitgetrokken,vermijd die baan zo vermogelijk..

 

Neem korrelmais,probeer te achterhalen van wie de mais is en dan bedoel ik:

melkvee bedrijven hebben in de regel snijmais deze gaat der in sep/october groen deraf

korrelmais is meestal voor varkensboeren deze moet eerst droog zijn dit is rond october/november.

Dus als je de eigenaar of het bedrijf kent,kun je al veel gewonnen hebben..

Late planten in snijmais=afgesneden stompen op 20/25cm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ziet de mais er momenteel zo uit:

 

gallery_24933_12112_850168.jpg

 

Ongeveer kniehoogte nu...

 

Is het eigenlijk mogelijk om rechtstreeks in volle grond te zaaien in de mais,als ik het bovenste laagje grond, waar het gif inzit, wegdoe ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook van plan om 10 autoflowering plantjes in het mais te zetten.

 

Vrienden van mij hebben ooit buiten wiet gekocht bij een dealer en die wiet had ook tussen het mais gestaan. Wat was nou het dwaze de wiet smaakte gewoon als mais. Het effect was wel goed alleen de smaak was niet te doen.

 

Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ziet ''mijn veldje'' er ook zo uit Drips! Maar op een andere plaatst staat de mais de helft lager. :verrygood

Ik trek zeer binnenkort wel de velden in.

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben je al bezig met voorgroeien kitfreak ?

 

Of ontkiem je rechstreeks in de grond ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat stekjes staan te wortelen nabij de spot... :verrygood

gallery_22583_10086_1094856.jpg

 

en de Danish Gold staat ook te trappelen.... :book:

gallery_22583_10086_712756.jpg

 

gallery_22583_10086_832455.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig carpie..

Ben benieuw hoe dit afloopt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Drips:Ik groei voor in bekertjes. Staan nu zo'n 2 weken ofzo.

 

Greetz kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er hier al verschillende mensen die succes hadden met een maiskweek? Hoe gingen jullie te werk?

 

Wat zijn de betere plekken in een veld mais, waar op letten?

 

Ik zou met zaad werken welke toch al een 3 weken boven aarde zitten. Dit gaat om danish gold welke dus vroeg af te bloeien is.

 

Verder merk ik hier in de buurt soms boeren met verschillende stukken land naast elkaar welk de ene mais al een meter of meer hoog is en de andere slechts 10 cm. Waarom doet deze boer dit, verschillend tijdstip zaaien?

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben hier vandaag gesproeid, schat dat de mais hier nu 30-35cm hoog is, iets onder kniehoogte. 2 Mooie tracks op het maisveld van de brede banden. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mais staat hier op sommige plaatsen vanaf begin mei al boven de grond.

Aan de zijkanten komt het tot kniehoogte en hoger. Verder naar binnen kom je al mais tegen van meer dan 1,5 meter hoog.

Terwijl de mais in het veld ernaast 30-40 cm is.

Gisteren ook laagvliegende helicopters gezien over de mais velden terwijl we bezig waren. Gewoon schuilen onder een boom (mits aanwezig in de buurt) en niet bewegen. Ook belangrijk is GEEN witte kleding dragen.

Trouwens hier in limburg zie ik ze al zeker 1-1,5 maand met laagvliegende copters!! (de aasgieren!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet nodig om slakkenkorrels te strooien als je in mais kweekt toch? ;)

Wil het even zeker weten aangezien ik anders heeeeeel wat korrels moet ophalen ;)

 

grtz cannabis4all

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee is niet nodig ;) ..

Alleen als je aan de zijkant van het veld zit ..

 

 

Highlife

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik neem aan dat je werkt met voor gegroeide plantjes van een week of 5 die zijn groter als 1 slak kan eten...en de boer strooit preventief slakke-korrels....

idd aan de randen van perselen zeker bij sloten zullen best wat slakken zitten...dus met erg kleine plantjes zou ik wel wat strooien...

welk soortje heb je gezet ;) ?

succes!!

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

45x Henkes ;)

ongeveer 4 weekjes voorgegroeit op andere spot.

ze staan er sinds gister avond en ze staan wel een eindje het mais in ;)

in iedergeval bedankt jongens!

 

grtz cannabis4all

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe heb je ze weggezet?...

welke tussen afstanden ;) ? en 1 of 2 per gat ;) ? hoe breed is je spot :P ?

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannabis4all: ben wel benieuwd naar een fotoreportage van je. ;)

 

Greetz,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...