Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

polletje

polletje wil thee

Recommended Posts

Het brouwen van thee is een leuke bezigheid.

kheb al wat brouwsels geprobeerd, en ik moet zeggen het werkt prima.

Mengsels van wormenmest met molasses en kelp werken zeer goed.[ook goed als bladvoeding te gebruiken]

Een brandnetelthee met wat bacto voor in de vijver en molasses is goed voor een N tekort[gebruik wel de jonge scheuten,daar zit het meeste N in]

Paardenmestcompost met molasses gaan ook prima samen.

Als water gebruik ik gewoon regenwater ,je kan natuurlijk ook kraanwater gebruiken,laat het dan eerst een uurtje

bubbelen om het chloor te laten verdampen voor je er ingredieenten aan toevoegd.

 

peace,pietje puck

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat zie je aan het Vermaplex product waar veel mensen mooie dingen van gezien hebben.

 

Mijn Vermaplex is bijna op :)

Echt prima spul :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, voeding brouwen is ook een mogelijkheid uiteraard. Persoonlijk ben ik erg voor compostthee vanwege de preventieve werking tegen schimmels. Het lost zelfs schimmelproblemen op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, voeding brouwen is mogelijk, moet ik me dan voorstellen dat de npk's vermeerderen?

lijkt me sterk nml kan me wel voorstellen dat de voeding dan sneller opgenomen kan worden, dus soort mineraal effect op organische voeding.

de npk zullen dan niet vermeerderen, tenzij je er meer npk's bij doet toch?

of gaan de npk's sexen ofzo.

 

graag een uitleg als iemand t weet.

 

dank tot nu toe, kom steeds een stapje verder :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Polletje ik heb wel interresse in die cursus.

Ligt eraan wat het kost en waar het is.

Lmk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan NPK vrijmaken uit vaste organische stoffen.

Normaal geven bepaalde stoffen pas na een paar weken hun npk's af.

Op deze manier kan je dus je eigen verse organische voeding brouwen. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok, voeding brouwen is mogelijk, moet ik me dan voorstellen dat de npk's vermeerderen?

NPK blijft NPK dit komt van Stikstof Fosfor Kalium en dat zijn Atomen of te wel Elementen, en die kunnen behalve door kernsplijting en kernfusie niet veranderen.

 

lijkt me sterk nml kan me wel voorstellen dat de voeding dan sneller opgenomen kan worden, dus soort mineraal effect op organische voeding.

Fosfor en stikstof kunnen worden vrijgemaakt uit andere stoffen, door te brouwen zul je echter wel de kans vergroten dat alle fosfor op de bodem gaat liggen als slib/overblijfsel.

 

Nogmaals, wat je er in stopt qua elementen blijft. Suikers kunnen worden afgebroken tot CO2 en water, mineralen blijven ook mineralen, wat dat betreft zit er ook erg weinig verschil tussen de planten die op hydro of op bio gekweekt worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is het vrij simpel. Om organische voeding beschikbaar te krijgen als opneembare mineralen heb je bodemleven nodig. Volgens mij is een brouwer alleen interessant als je daadwerkelijk een proces in gang zet en niet om simpel voedingsstoffen op te lossen. Daar komen dus bacteriën en/of schimmels aan te pas.

 

Die voedingsstoffen in opgeloste vorm samen het het bodemleven toedienen geeft wel een boost ja. Het moet allemaal uit je bodemleven komen uiteindelijk. Sommige meststoffen bevatten trouwens ook gewoon wat mineraal beschikbare zouten. Je zult bij organische voeding ook meestal een (kleine) ec meten.

 

en listen to the dirt doctor :lol: (met name het gedeelte over schimmels en bacteriën)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dank.

 

dus wanneer ik bv de organische lijn van GK in mijn aarde wil mieteren en daar een mooi theetje overheen pleur dan pompe die bacterien de npk's sneller los en is het dus sneller beschikbaar voor de plant................................toch?

 

zou zonde zijn als de fosfor op de bodem blijft, die doen we dus niet in de mix.... thanks kees!

 

@nighthaunter, ik laat je weten wanneer ik weet wat t kost :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

DUs als we die npk losmaken en weten hoe het werkt zou het mooi zijn om een pk 13_14 te maken:

Guano,palmboom as voor de pk,prozym voor enzymen ,humic +fulvic voor humus en katalysator.

schimmels en bacterieen zitten als het goed is in je medium mischien mayan microzyme.

En honey es altijd goed voor je plant en bodemleven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij is het vrij simpel. Om organische voeding beschikbaar te krijgen als opneembare mineralen heb je bodemleven nodig. Volgens mij is een brouwer alleen interessant als je daadwerkelijk een proces in gang zet en niet om simpel voedingsstoffen op te lossen. Daar komen dus bacteriën en/of schimmels aan te pas.

 

Die voedingsstoffen in opgeloste vorm samen het het bodemleven toedienen geeft wel een boost ja. Het moet allemaal uit je bodemleven komen uiteindelijk. Sommige meststoffen bevatten trouwens ook gewoon wat mineraal beschikbare zouten. Je zult bij organische voeding ook meestal een (kleine) ec meten.

 

en listen to the dirt doctor :) (met name het gedeelte over schimmels en bacteriën)

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant filmpie :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha wie ik :verrygood :book: :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/14/2011 at 11:07 AM, polletje said:

Mycorrhizal fungi

These fungi do not grow hi tea solutions, although spores and hyphae will be extracted into the solution from the compost. The heating process during composting often kills the spores, so although present, they will not be viable. It is usually of some benefit to add an inoculum of mycorrhizal spores to the final tea solution when the tea is to be used for soil drench or root applications. The food resources present in tea may cause mycorrhizal spores to germinate after a few days, but if the germinated spores do not find active roots within 24 to 48 hours of germination, they will die. Therefore, spores should be added to the tea just before application to the crop, not at the beginning of a tea brew.

Dank voor dit topic Polletje!

Ik heb een start gemaakt om me door die quote heen te worstelen en tot dusver zie ik heel veel materiaal terugkomen uit hetgeen ik ook weet vanuit het bodemvoedselweb.

Erg leuk en interessant!

In de quote liep ik op een gegeven ogenblik tegen bovenstaande aan en daar wil ik je wat over vragen, omdat dit onlangs werd besproken in een ander topic. Het betreft het "van te voren aanbrengen " van mycorrhizale sporen in je grondje, dus nog ruim voordat er een zaadje, stek of plant in zit. Laten we eens zeggen, een week van te voren.

In dit stukje hierboven, lees ik dat die sporen binnen 24-48 uur de actieve wortels dienen te bereiken.

Heeft het volgens jou zin, om mycorrhizale sporen ruim van te voren al aan te brengen in je grondje ?

Zouden deze, na contact met vocht, toch kunnen groeien en overleven (dus geen wortels aanwezig), wanneer er voldoende koolstof beschikbaar is, bijvoorbeeld in de vorm van organisch materiaal, of de uitwerpselen van organismen, om zodoende al in een eerder stadium een schimmelnetwerk proberen te verkrijgen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

And the show goes on :lol: :whistling

De comeback van Polletje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol te grappig dit hahahaha

 

nee ik doe niet meer aan theetjes, teveel werk.

ja het is verstandig om schimmels e.d. Toe te voegen aan je aarde want t versnelt de wortel groei en je krijgt een beter wortelstelsel. Ik doe dit meestal met het verpotten naar de grotere (bloei)pot.

 

ik gebruik nog steeds verschillende soorten en merken door elkaar, mijn favoriete blijft white widow.

 

niet echt een comeback maar hopelijk wel een antwoord op je vragen 

Edited by polletje
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, greentjeonatrip said:

Welke schimmels gebruik jij Pol ?

Endomycorrhizae:

Glomus clarum……………………..12,500 prop/cc
Glomus aggregatum………………12,100 prop/cc
Glomus intraradices……………….11,300 prop/cc
Glomus mosseae…………………..11,000 prop/cc
Glomus deserticola………………..10,400 prop/cc
Glomus etunicatum………………..10,000 prop/cc
Gigaspora margarita……………….9,900 prop/cc
Glomus brasillanum…………………9,300 prop/cc
Glomus monosporum………………9,000 prop/cc
 

oftewel white widow van Humboldt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, thanks!

Heb je ooit overwogen om een mix van endo-  en ectomycorrhizae te gebruiken ? Misschien uit oogpunt van meer diversiteit ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja gedaan en merkte geen verschil. Met de mix.  Ik heb een tijdje van alles geprobeerd, ik denk ook dat t een persoonlijke keus is dus meerdere wegen naar Rome en je gewoon moet liezen voor een product wat jij t makkelijkst vind werken.

ik heb voor white widow gekozen omdat t resultaat goed is en als ik t vergeet in t plantgat te gooien ik het met water mee kan geven :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn vooral Glomus Intraradices en Glomus Mosseae werkzaam bij cannabis.

 

laat dcm deze nou in zijn myco’s hebben. 

 

Kost geen drol

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh....Boef ! :jump:

ik heb het er notabene ooit zelf eens over gehad.:book:

Ik was nog eens een stuk aan het terugluisteren. Greentje heeft toen kennelijk niet alle relevante  info opgeslagen in het koppie. :rtfm:

Volgens Jeff is het zelfs de enige soort die het bedje deelt met cannabis en tenzij je er een cover crop bij hebt, heeft het ook waarschijnlijk niet veel zin, om er iets anders bij te mikken.:spell:

Luisteren vanaf 26:30 min en het is zeker de moeite waard om dat te blijven doen tot 35:00. 

Wanneer je eens een helder koppie hebt en ook tijd, zou ik het ook zeker eens in zijn geheel bekijken. :hug:

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...