Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Army Dude

Cannabis psychose (goedele)

Recommended Posts

dit is weer de zoveelste afkeur van de vlaamse media omtrent cannabis waar ik wel eens over wou bezig zijn

 

het verhaal van goedele:

Koen is 35 en bouwt nu met succes een eigen zaak uit. En dat is een sterk verhaal, na 3 jaar intensief cannabisgebruik, gevolgd door 5 jaar keihard werken om van zijn nachtmerries en psychoses af te geraken....

 

ik weet niet of iemand deze aflevering heeft gezien, maar heb deze op men pc staan en zal deze zeker online plaatsen als ik een manier vind zonder de copyright de verwaarlozen .. eerst en vooral vroeg ik me af of hier iemand ooi al last heeft van gehad en natuurlijk ook bij verteld hoe dit is gekomen. heb ondertussen ook al wat op google rond gekeken en dan blijkt het dus waar te zijn, ik blow zelf al van redelijke vroege leeftijd en heb hier zelf nog nooit problemen gehad maar waar ik het verschil zag me de persoon in kwestie (koen) uit het filmpje is dat ik het cannabis gebruik nooit heb misbruikt maar dat ik dit altijd op een leuke en verstandige manier heb gedaan. wat mij dan vooral stoort is dat ze het daadwerkelijk zeggen dat dit niet bij iedereen zo is, maar waarom dan die bullshit van wiet is slecht? vertel me jullie mening ook maar eens heb wel zin in wat verstand bij te krijgen ;) dan kan ik nog wat psychoses kweeken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk niet dat dit onder nieuws/media valt, aangezien het zo meer een discussietopic is dan een nieuwsmelding...

Of mischien een linkje erbij naar het desbetreffende artikel/uitzending/recensie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een psychose krijg je niet zomaar, je moet er wel aanleg voor hebben. Aan de andere kant krijgen ook normale mensen zonder aanleg een psychose bijvoorbeeld door het overlijden van een naaste. Dat kan al een trigger zijn. Ook wordt een psychose wel eens verward met angstaanvallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zins ik haar op mijn zak kreeg heb ik al wilde fantasieën over Goedele. Goedele is naast friet, bier en chocola het enige goede wat uit België komt. ;)

 

Zins ik haar op mijn zak kreeg heb ik al wilde fantasieën over Goedele. Goedele is naast friet, bier en chocola het enige goede wat uit België komt. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u voor jullie mening al, had zelf ook zo iets van wtf zijn ze nu weer aant zeveren ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedele.....ja doen

 

 

....... en koen .. nee... doe maar niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trok weer helemaal nergens op! ff zoeken achter de grootste mongol die er rond liep om zijn mislukt verhaal te doen ;) zielige jongen dat het was B) Die lul is gewoon ziek in zn hoofd en probeerd het dan wat op de wiet te schuiven... B) mn haar komt recht van zo soort ziekelijke mensen ;) :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zou best kunne hoor, de nederwiet (uit de shop) bevat de anti psychose stof niet meer, door het kromme beleid.

wat de breeders/telers voor de thc zijn gegaan en de andere stoffen minder belangrijk werden gevonden (ofwel levert niks op )

 

 

 

 

 

Is er een verband tussen cannabis en psychose?Eén van de risico's van cannabis is dat iemand er psychotisch van wordt: die persoon verliest het contact met de werkelijkheid, is rusteloos of verward en krijgt hevige angst- en paniekaanvallen.

 

Er is geen afdoende bewijs dat cannabis bij iedereen een langdurige psychose kan veroorzaken. Onderzoek toont wel aan dat sommige mensen duidelijk meer risico lopen:

 

Cannabisgebruik kan de ontwikkeling van psychotische stoornissen versnellen bij mensen die daar van nature een zekere kwetsbaarheid voor bezitten.

Cannabisgebruik kan het verloop van een bestaande psychotische stoornis verergeren.

Bij mensen die een psychose gehad hebben, is er een grote kans op terugval als ze weer cannabis gebruiken.

Wat is psychose?

Een psychose is een psychische aandoening die onder andere wordt gekenmerkt door een verstoring van het contact met de werkelijkheid als gevolg van waanideeën, waarnemingen (hallucinaties), wanen (bijvoorbeeld stemmen horen die er niet zijn) en afwijkend individueel en sociaal gedrag.

 

Wie loopt meer risico?

Zoals voor alle psychoactieve middelen geldt ook voor cannabis dat mensen met een verhoogde kwetsbaarheid voor psychosen extra gevoelig zijn. Het probleem is dat mensen niet altijd weten of ze kwetsbaar zijn.

 

Er zijn een aantal risicogroepen:

 

mensen met psychische ziekten in de familie;

mensen die eerder al een psychose hebben gehad;

mensen die zeer heftig reageren op cannabis. Als iemand zich heel verward voelt of panisch reageert na cannabisgebruik, is dat een teken dat hij of zij er niet goed tegen kan.

Wie zichzelf herkent in één van deze risicogroepen, neemt beter het zekere voor het onzekere en gebruikt het best geen cannabis. De kans dat cannabis een psychose opwekt of een terugval veroorzaakt, is immers vrij groot.

 

Adolescenten lopen eveneens meer risico, aangezien hun hersenen nog niet volledig zijn ontwikkeld.

 

Cannabis en acute psychose

Niet alleen mensen met een psychotisch verleden en aanleg voor psychosen kunnen een psychose krijgen na cannabisgebruik. Cannabis op zich kan een tijdelijke acute cannabispsychose veroorzaken.

 

Tijdens een acute psychose kan men ernstig verward raken en last krijgen van hallucinaties, angst en opwinding. Deze toestand komt niet vaak voor en is bijna altijd het gevolg van inname van grote hoeveelheden cannabis, vaak door spacecake te eten. Ook een eerste gebruik van cannabis en combigebruik (verschillende drugs combineren) lokken gemakkelijker een psychose uit.

 

De verschijnselen van een acute psychose kunnen behoorlijk heftig zijn, maar ze zijn niet blijvend en verdwijnen gewoonlijk snel. In de meeste gevallen treedt er herstel op zodra het lichaam genoeg tetrahydrocannabinol (THC - de werkzame stof in cannabis) heeft uitgescheiden.

 

De impact van cannabis met meer THC

Cannabis met een hoog THC-gehalte (zoals nederwiet en nederhasj) en een relatief laag gehalte aan cannabidiol (CBD) lijkt het risico op een psychotische reactie te vergroten. CBD heeft namelijk antipsychotische en angstverminderende eigenschappen. Het vermindert de effecten van THC. In cannabis met een hoger THC-gehalte is CBD in verhouding minder aanwezig, vandaar het verhoogde risico op een psychotische reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cbd (de stof die minder belangrijk worden gevonden)

 

CBD is een stof die voor komt in de hasj of wiet. THC zorgt voor het effect van hasj en wiet. CBD heeft zelf geen effecten maar beïnvloedt de werking van THC wel (1). CBD helpt zeer waarschijnlijk ook om het het risico, dat je van hasj of wiet psychotisch wordt, te verminderen. Opvallend is dat CBD uit Nederlandse wiet ofwel Skunk vrijwel geheel verdwenen is. Dit maakt de nederwiet of skunk riskanter dan buitenlandse hasj.

 

 

 

Er zijn een aantal effecten van CBD beschreven(1)

 

 

 

Psychose

 

Bij mensen met een bepaald gen kan gebruik van hasj en wiet een psychose oproepen. Het THC gehalte maar vooral de verhouding THC/CBD in hasj of wiet speelt hierbij een belangrijke rol. Hoe lager het gehalte hoe groter het risico (1)

 

 

 

In een studie kreeg de ene groep THC toegediend en de andere groep THC met CBD. Daarna vond een interview plaats met een psychiater. De groep die THC met CBD kreeg bleek minder 'psychotisch' dan de groep die alleen THC kreeg.

 

 

 

Telers hebben geprobeerd om door planten als maar te kruisen een zo mogelijk THC gehalte in de wiet te krijgen. Hierdoor is de CBD in

de wiet vrijwel geheel verdwenen. (1) Dit maakt de nederwiet riskanter dan hasj of buitenlandse wiet.

 

Invloed op het effect van hasj en wiet

 

CBD beïnvloedt de werking van THC. Het maakt hierbij uit of CBD voor of tegelijkertijd met THC toegediend wordt. Is het ervoor dan wordt het effect van THC versterkt. Is het tegelijkertijd dan wordt het effect van THC juist verzwakt.

 

 

 

Als CBD van te voren wordt toegediend remt zij bepaalde enzymen die betrokken zijn bij de afbraak van THC. Hierdoor kan THC langer doorwerken.

 

 

Bij gelijktijdige toediening zie je dit effect op de enzymen niet.

 

De THC werkt dus niet langer door. De verklaring dat de effecten verzwakken moet gezocht worden in de mogelijk remmende invloed die CBD in de hersenen heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Achterlijk wijf die denk intellectueel te zijn...

Ze hoeft ook niet te praten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een psychose krijg je niet zomaar, je moet er wel aanleg voor hebben. Aan de andere kant krijgen ook normale mensen zonder aanleg een psychose bijvoorbeeld door het overlijden van een naaste. Dat kan al een trigger zijn. Ook wordt een psychose wel eens verward met angstaanvallen.

 

Wat is het nou? Kan je nou wel of niet zomaar een psychose oplopen?

 

Ze hoeft ook niet te praten.....

 

Het is de drang nieuwe truckjes te ondervinden die mannen naast de pot doet pissen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er is al veel geschreven over wiet en psychoses.........

 

zoek op internet en gij zult vinden.............

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het gevaar af dat ik voor de rest van m'n leven als achterlijk wordt gezien. Ik kan Koen niet vinden met die link. En ik wil dat nou net even gaan kijken. Wie weet wat ik verkeerd doe?

 

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...