Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Metrop

Metrop plantenvoeding crew stelt zich voor

Recommended Posts

ik ben meer van het skien, maar snow boarden trek mij ook wel :verrygood

 

Grtn Erazer :verrygood

 

P.S. laat de prijsvraag maar komen.

Oja, wat is het adres waar de koffie staat te wachten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkommm Enjoyy

 

greetz P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook zelf een beetje lezen Kees! Het was in de context van sterk geconcentreerd.

 

Ten eerste, sterk geconcentreerd kalium, dat is een metaal, een behoorlijk zacht metaal, nog niet zo zacht als boter maar te snijden met een mes. Het reageert uiterst heftig met water (onder productie van waterstofgas en door de warmte ook de bijbehorende boem meestal).

 

Ten tweede de kalium zoals wij die gebruiken bij planten, namelijk in de ionische vorm, die is uiterst goed oplosbaar. Kalium, net als Natrium is één van de best op lossende ionen. Als kalium is opgelost in water dan is het volledig los van elkaar, het is dan K+, in fracties van één atoom per keer. (alle) kaliumzouten lossen goed op.

 

Bijvoorbeeld kaliumsulfaat; 111 g/L (20 °C) (veel gebruikte meststof), zelfs kaliumfosfaat is goed oplosbaar (monokaliumfosfaat; 222gram/L) en dit is dan VOLLEDIG vloeibaar... Maar doe er geen Calcium bij (of veel andere) want het zal direct neerslaan, het fosfaat dan, de kalium niet...

 

Ten derde, in 'sterk geconcentreerde vorm' dat wil dus zeggen, zonder water, voelen alle delen van de voeding aan als zand, of als korrels of als fijn poeder, hangt er net vanaf hoe fijn het gemalen is. Uiteindelijk zijn het allemaal gewoon simpele zouten...

 

Dus nu snap ik nog niet waarom Kalium niet door een pipet kan ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik vraag me nog steeds af of die biologische afbreekbaarheid getest is en wat de uitkomst daarvan is/was...

Even ter verduidelijking ik ken Rob niet noch Metrop of de producten daarvan... maar wordt altijd wel kritisch als er rondgeslingerd word met termen zonder werkelijke feiten :verrygood

 

nogmaals ik hoop op een uitleg of verweer en ben zeker niet uit op een confrontatie ofzo :verrygood

 

groeten Haxxorz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben terug heren...

 

Even over het "Kalium" verhaal....... je kan het zo technisch maken als dat je wil... en er een heleboel termen bij gaan halen.. er is zat te vinden op het net...

 

Maar makkelijker is het als je perse bewijs wil om een MR2 te kopen en te kijken wat er gebeurt als je het probeert op te zuigen met een klein spuitje.

 

En dat wat er voor zorgt dat het spuitmontje uiteindelijk verstopt laat zitten..... breng het naar een lab en vraag wat het is..

 

Ik wou dat het niet zo was... want dit is namelijk de rede waarom de Metrop plantenvoeding niet geschikt is voor voedingscomputers :)

 

 

 

"Guano kalong" poeder..... heeft idd een hoog gehalte aan organische P... maar het is poeder.. geen vloeibaar..en langzaam opneembaar... vloeibaar kan je zonder een verbinding geen 3% of meer hebben..

Guano Kalong kan je niet zonder eraan te sleutelen vloeibaar maken..

 

Ik vind Guano Kalong trouwens een erg goed product om aarde mee te bufferen... er zit ook veel kalk in..

Wil je puur en alleen organisch kweken... dan kan je dat met de guano poeder en de groei en bloei flessen als combinatie..

 

 

 

"Biologisch afbreekbaar"....... met wat voor bewijzen moet ik komen ??? laboratorium testen ?? verklappen wat de grondstoffen zijn ??

Kom op... hou het simpel...

Geloof je dat het niet zo is... best :)

 

Zomaar met termen gooien dat mag niet bij de (Europese) wet... daar wordt in Nederland in deze branche niet zoveel mee gedaan.. maar in Frankrijk worden er op dit moment een aantal merken uit de schappen gehaald om deze redenen.

 

Vanwege bepaalde verbindingen mogen wij de producten niet organisch noemen in Europa, maar neemt niet weg dat de elementen dmv bacterien afgebroken kunnen worden.. In Turkije mogen wij het weer wel organisch noemen.. daar staan weer andere definities voor het woord organisch.

 

 

 

Krities wezen is niet erg heren, maar het zoeken naar en het bij voorbaat roepen van alles zal wel slecht zijn...... is onnodig

 

Alle producten die niet goed zijn....... zijn allang van de markt verdwenen hetzij..

..omdat ze verboden zijn..

..omdat kwekers het gewoon merkten..

 

Als plantenvoeding merken chemische bommetjes staan te verkopen, dan zullen ze het echt niet lang volhouden..

 

Het is maar net welk plantenvoeding merk de kweker in kwestie ligt...

De een vind de geconcentreerdheid van een product fantastisch...de ander vind het een ramp...

De een gaat voor 100% puur organisch..de ander vind dat niet genoeg opleveren..

de een gaat voor een gele label..want die vind dat bedrijf/product super... en de ander heeft liever een paars labeltje..want die vind dat weer beter..

 

 

Haxxorz.. ik ben niet beledigd ofzo.. maar ik heb niet zo`n zin om mijzelf en mijn bedrijf steeds te gaan verdedigen. Ik snap jou standpunt echter wel omdat er een aantal verschillende "keurmerken" voor meststoffen zijn .... dat een grote marketing zeepbel is, want als je jaarlijks genoeg betaald kan je al een keurmerk krijgen.

 

Maarja, marketing hoort er nu wel eenmaal bij....

 

mvg,

Robbie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over het snowboarden...

 

Ieder jaar na de Cannatrade beurs in Zwitserland gaan wij met een paar conculega`s een paar dagen snowboarden.... Dit jaar merkte we dat er via facebook heel veel mensen mee wilde dus hadden we wat georganiseerd, maar helaas de Cannatrade werd afgelast :)

 

 

Volgend jaar met de Cannatrade doen we het gewoon weer...en hoe meer zielen, hoe meer lol...

en misschien dat ik met samenwerking met whazzup een prijsvraag doe..

 

Skiers..... hm hm.. die moeten dan wel apart aan een tafel zitten :) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben terug heren...

 

Even over het "Kalium" verhaal....... je kan het zo technisch maken als dat je wil... en er een heleboel termen bij gaan halen.. er is zat te vinden op het net...

 

Maar makkelijker is het als je perse bewijs wil om een MR2 te kopen en te kijken wat er gebeurt als je het probeert op te zuigen met een klein spuitje.

 

En dat wat er voor zorgt dat het spuitmontje uiteindelijk verstopt laat zitten..... breng het naar een lab en vraag wat het is..

 

Ik wou dat het niet zo was... want dit is namelijk de rede waarom de Metrop plantenvoeding niet geschikt is voor voedingscomputers :)

 

 

Sja, als je te veel kalium toe voegt om op te lossen krijg je korrels he, die verstoppen de boel.

 

Kalium is en blijft goed oplosbaar, al miljarden jaren.

 

Dus dat jij iets in je voeding stopt om spuitjes te verstoppen, ok, dat wil ik best aannemen, maar ik denk niet dat het kalium is. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als sannie goede dingen heeft gehoord en wassup is beschikbaar voor verdere informatie dan kan je toch op z'n minst wel denken dat metrop geen onzin verkoopt

 

Ik vind het erg interesant omdat biologies de toekomst is van een gezond lichaam

zal wussup eens een mailtje stuuren :)

 

succes en blijf het volgen

groeten pacman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er iig donderdag even een bakkie doen. Ga er met een open blik heen en hoop wat nieuws te leren. Sta altijd open voor betere opbrengst, smaak en gezondheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wilde nog even kwijt dat het hele "biologisch afbreekbaar" verhaal niet persoonlijk is gericht aan Metrop ofzo...

ik zelf heb helemaal geen oordeel over bepaalde merken ofzo... en snap eigenlijk heel goed wat je bedoelt met het constant moeten verdedigen.

 

ik vind alleen de term biologisch afbreekbaar te open, alles is biologisch afbreekbaar, en juist daarom MAG je in EUROPA WEL overal biologisch afbreekbaar op zetten.

Hier is al genoeg ophef en bekendheid over, alleen dan gaat het om ander producten en branches dan de wiet(teelt)markt. Bv verpakkingen van groente en fruit die gelabeld zijn als Biologisch afbreekbaar.. en dan blijkt na onderzoek en navraag... dat dat dan wel eventjes 5 a 6 jaar duurt voordat het afgebroken is... tja zo kan ik het ook.

 

Eigenlijk vroeg ik om een simpele verduidelijking wat betreft de tijdsduur van het afbraakproces... maar als die info niet beschikbaar is of concurrentie gevoelig dan is het idd lastig uitleggen. Verder weet ik er nix van dus hoef je je ook echt niet te verdedigen hoor :)

 

Groeten Haxxorz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben er wel voor in hoor Rob :)

 

Kijk je hebt altijd fans die goede ervaringen hebben en mensen die minder goede ervaringen hebben. Hoewel ik geholpen heb bij de ontwikkeling van Gold Label wil dat niet zeggen dat ik niet enthousiast kan zijn over andere producten. Ik ben ook een fan van een aantal BioNova producten en Humboldt producten, en zo zijn er nog wel een paar! Punt is dat er altijd meerdere wegen naar Rome zijn. Eén van Rob zijn doelstellingen is om een zo geconcentreerd mogelijke voeding te maken en dus geen water te verkopen. Daarbij kom je een aantal problemen tegen zoals mogelijke kristallisatie bij lage temperaturen en dikke oplossingen die niet meer automatich gedoseerd kunnen worden. Maar ik vind het altijd een nobel streven om zoveel mogelijk "waar voor je geld" te leveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

dat is het verhaal whazzup... dank je. en ook ik ben fan van een aantal producten van conculega`s...

 

ik heb met mijn plantenvoeding een aantal voordelen tegen over andere merken, maar ik ben mij er ook degelijk van bewust dat mijn plantenvoeding nadelen heeft tegenover andere merken... waaronder een grote gevoeligheid voor temperatuur (kou) en doseerpompjes/spuiten die de geconcentreerdheid niet kunnen door pompen..

 

In water is alles goed verdunt... maar in dikke "yoghurt" vorm lukt het gewoon niet met een pipetje of doseerpomp.

 

 

Ik heb 2 forum bezoekers op de koffie gehad...... :) was erg gezellig :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@metrop, helemaal vergeten op je pm te reageren, zal vanaaf ff je site onder de loep nemen en wat puntjes er uit lichten (aangezien ikzelf een bedrijf run dat websites bouwt, zal ik waarschijnlijk iets andere dingen er uit pikken dan je zou verw88)

 

Skiers..... hm hm.. die moeten dan wel apart aan een tafel zitten :) :lol:
en hoe zit dat dan met de apres-skiërs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Metrop.

 

met onderstaand schema kan je dus ook kweken, je moet volgends schema maar 1 x per week sprayen, maar kan het ook in verdunde vorm iedere dag, of om de dag?

 

 

http://www.metrop.net/kweekschema's/eng/4-foliar-ENG.gif

 

Zo ja, wat zijn dan de verhoudingen? En kan je met sprayen een tekort of blad problemen aan pakken. ??

 

Je zegt in je vorige post dan je product niet goed tegen kou kan, kan je dit uitleggen? (vooral het waarom)

 

 

B.v.d. Groeten Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal

ben al even bezig met de producten van www.metrop.nl en moet zeggen het gaat steeds beter.zeker de uitleg die ik heb gekregen.het is een hoop info maar zie dat er zeker vooruitgang in zit.aardige gasten die de tijd nemen om je dingen uit te leggen.

zal als ik tijd heb eens een keer proberen een verslag te maken.

groeten vlakspan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DonBone dank je wel.. ik w8 je mailtje af dan.. :D

 

@johnnsell alle plantenvoedingen gaan kapot van de kou. Nutriënten zijn verbindingen met elkaar zoals bijv. magnesium nitraat, potassium phosphaat enz..

 

Een plantenvoeding bestaat dus uit grondstoffen van bepaalde verbindingen die met elkaar gemengd zijn en waardoor je een bepaalde npk waarde krijgt. een pk 13-14 is bijv. heel makkelijk te maken, maar een 13-15 ??!!

 

Wanneer npk`s geanaliseerd worden, worden ze eerst voor 2 dagen ingevroren waardoor al deze verbindingen los laten van elkaar en op die manier kan een analyse apparaat de precieze verhoudingen van de npk`s en TE zien.

 

echter, veel nutrienten kunnen niet meer door de plant opgenomen worden..

 

grote hoeveelheden phosphor in een plantenvoeding gaan kristaliseren bijv..

 

 

ik ben ooit een keer bij een klant gewwest in munchen omdat hij iedere keer problemen had met kristalisatie in mijn MR1 en MR2 flessen... ik vroeg hem keer op keer of de ruimte temperautuur wel boven de 5 graden was..

ik ben er maar heen gereden omdat ik het niet snapte... en bij binnenkomst liet hij scheldend een fles zien van advanced hydroponics of holland met alle kristallen erin, en beweerde hij dat advanced Hydro express hem slechte plantenvoeding stuurde..

ik zag ineens dat alle flessen van advanced op de koude vloer stonden in een kelder met buiten dikke sneeuw en ijs..

dus gelijk gevraagd..waar is de Metrop ??

 

dus ook op de vloer..!! andwoord gevonden.

 

alle plantenvoedingen gaan kapot van kou en uiteraard een plantenvoeding waar veel nutriënten inzit zie je dat zichtbaar meer en eerder dan een plantenvoeding met minder nutriënten.

 

 

Omdat er in al onze plantenvoedingen standaard al een uitvloeier zit, kan je alle metrop producten ook als bladvoeding gebruiken.

Dagelijks in lagere dosering moet in theory ook kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee...

 

Ik heb een pallet van Plagron gehad met Royalty mix, en volgende week komt er iemand bij ons op de zaak die dat mee gaat nemen en daar het spuit schema op gaat testen.....

Wij weten dat het goed werkt op gewone aarde, maar hebben geen idee of het ook veilig werkt op een zeer rijke aarde zoals Plagron royalty mix..

deze persoon zal een verslag bij houden voor mij, die ik zal plaatsen... haha..ik hoop wel dat het goed gaat dan :lol:

maar ook als het niet gaat, plaats ik het..

 

jullie moeten dan wel snappen dat het een (ongewone) kweektest is waarvan wij zelf ook niet de uitslag weten en dan ook niet gelijk gaan lopen schreeuwen van haha.. de plantenvoeding is slecht als de test niet goed word...

 

zowiezo gaan er veel mislukte tests aan vooraf als er nieuwe producten ontwikkeld wordt door iedere fabrikant...

In 2001 ben ik voor Canna gaan testen een product dat pas een paar jaar geleden uiteindelijk op de markt kwam...en het lijkt in bijna niets op het eerste product.... niet omdat het eerste product niet goed was.. maar omdat Canna het niet goed genoeg vond en is gaan door ontwikkelen en zoeken voordat het in de huidige vorm op de markt kwam..

 

 

 

 

F**k...... is er een manier om die schrijf vouten (lol) er achteraf uit te halen ?? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
F**k...... is er een manier om die schrijf vouten (lol) er achteraf uit te halen ??

ja kan een korte tijd de reply aan passen.

De eerste knop recht onder edit.

gallery_20039_11320_9205.jpg

 

Dan 1 van de optie kiezen.

Dit kan maar een bepaalde tijd hoe lang weet ik niet zo uit me hoofd.

 

Groetjes, /zODd je kan me altijd een Pm sturen voor vragen over het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren bij metrop op de koffie geweest, mooie uitleg gehad en later naar de mac en terug naar het station gebracht. Flessen zijn in verhouding met bijv canna loei zwaar en heeft een erg stroperige substantie.

 

Heb nu eerst de MAM getest en begin in een +/- 2 week met de volledige lijn te testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zowiezo gaan er veel mislukte tests aan vooraf als er nieuwe producten ontwikkeld wordt door iedere fabrikant...

klopt als een bus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag alles er af gehaald

wat een verschil hebben gesproeid met mr2 en calgreen van http://www.metrop.nl/ echt dikke en zware toppen.het waren dus geen fabeltjes. de volgende ronde zeker weer de hele lijn van hun en sproeien natuurlijk

hier nog een foto

https://www.wietforum.nl/uploads/1307290854/gal...2259_194073.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey vlakspaan.

 

Leuk hoor. maar kan je het onderbouwen, en iets meer info geven, wat heb je precies gedaan, met wat hoe, en wanneer?

 

daar hebben we allemaal dan iets aan.

 

Groet Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe het is gegaan

gewoon het schema van hun aanhouden met de aangegeven voeding.daarbij op maandag 5 liter water met 15 ml mr2.

en vrijdag 5 liter water met 15 ml calgreen .niet het water afgezuurd zoals mij verteld was en er met een sproeier er op spuiten zodat alles doordrenkt is van de voeding.de vorige kweek niet gedaan en het verschil is er .waren dezelfde stekken als de vorige keer.temp en lv ook bijna gelijk.alleen 2 dagen langer door gegaan als bij de vorige kweek.

de volgende keer weer proberen om hetzelfde te doen met de lijn van http://www.metrop.nl/

zal eens kijken of ik nog een foto van de vorige keer heb en posten zodat je het verschil kan zien.

groeten vlakspaan

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik vind alleen de term biologisch afbreekbaar te open, alles is biologisch afbreekbaar, en juist daarom MAG je in EUROPA WEL overal biologisch afbreekbaar op zetten.

Hier is al genoeg ophef en bekendheid over, alleen dan gaat het om ander producten en branches dan de wiet(teelt)markt. Bv verpakkingen van groente en fruit die gelabeld zijn als Biologisch afbreekbaar.. en dan blijkt na onderzoek en navraag... dat dat dan wel eventjes 5 a 6 jaar duurt voordat het afgebroken is... tja zo kan ik het ook.

 

Groeten Haxxorz.

 

Hoe zit dat met de etiketten?

Door William Texier

 

Wanneer je eenmaal hebt besloten wat voor soort voeding je wilt geven aan je planten,

moet je nog steeds kiezen welke jou biedt wat je zoekt, en welke je investering eruit

haalt. Dan sta je in de winkel en kijk naar de verschillende merken die uitgestald staanen

vraagt je af welke je moet kiezen. Dan kunnen de etiketten op de producten je

helpen.

Een etiket op een fles is er voor 2 doelen: De eerste is om je te informeren en te

beschermen, de tweede is om je het product te willen laten kopen. De eerste is een

vereist voor de wet, het bevat het type registratie, een NPK (wanneer toegepast), een

minimaal gegarandeerde analyse etc. Het tweede deel blijft over voor de creativiteit van

de fabrikant zijn marketing creativiteit.

Wat zegt de wet?

Registratie: de etiket moet altijd het type registratie vermelden. Een voeding kan in 3

verschillende registraties vallen: mineraal, een mix van mineraal en organisch en

organisch (biologisch)

Mineraal:100% minerale voeding hoeft niet geregistreerd te worden indien ze onder een van de

categorieën vallen die omschreven worden door de Europese Gemeenschap. Dus een

minerale voeding zou het volgende op het etiket moeten vermelden:

EEG voedingsstoffen, gevolgd door de categorie waar hij in valt.

Bijvoorbeeld: “Naam van het product, EEG voeding, NPK verhouding” of “Naam van het

product, EEG voeding, micro-elementen met primaire en secundaire voedingselementen.

Op deze producten zijn geen testen gedaan door een overheidslaboratorium voordat de

producten op de markt komen, maar het product kan altijd getest worden door het

Europese Bureau Fraudebestrijding. Het is de verantwoordelijkheid van de fabrikant om

gehoor te geven aan het vereiste van de categorie waar hij beweert dat het in hoort.

Mixen van mineraal en organisch:Alle voeding die niet strikt mineraal zijn zouden een registratieproces moeten ondergaan.

Op het etiket geven ze normaal gesproken een norm waaronder ze vallen gevolgd door

een registratienummer. Deze categorie wordt vooraf onderworpen aan testen door een

onafhankelijk lab en een lange bureaucratische registratie.

Als een voeding claimt iets anders in de flessen te hebben dan een minerale zout, moet

je een registratienummer op de fles staan.

Organisch:

Organische voeding heeft twee mogelijke vermeldingen: de eerste is “voeding dat

gebruikt kan worden bij biologische teelt in dienst van EEG reguleringsnummer...” De

tweede “voeding gecertificeerd organisch door…” .

Er zijn een paar deugdelijke organismen die dienst doen voor de certificering. De regels

voor certificering zijn in heel Europa hetzelfde.

Als een etiket zegt: “kan gebruikt worden bij biologische teelt” is er vooraf geen controle

geweest. Het is een claim van de fabrikant, zoals in het geval van EEC voeding. Het kan

op elk moment onderworpen worden aan controle en moet overeenkomen met wat het

claimt.

EKO etiketten:De registratie onder “EKO labels” is een stuk moeilijker om te verkrijgen omdat het niet

alleen het product zelf onderzoekt, maar het hele fabricageproces inclusief de bron van

de grondstoffen. Vandaag de dag hebben erg weinig fabrikanten dit, misschien helemaal

geen, zo ver ik weet.

KlanteninformatieApart van de registratie, moet het etiket je vertellen wat er in de fles zit. De volgende

informatie moet altijd zijn weergegeven op het etiket:

NPK (wanneer van toepassing), minimale gegarandeerde analyse en de bron van

ingrediënten.

Ook in het geval van micro-elementen, in welke vorm ze aanwezig zijn. (chelaat of

sulphaat) en een identificatie van de chelaat, indien aanwezig.

Een lijst van ingrediënten met hun chemische benamingen en een minimale garantie van

elk element die geclaimd wordt, identificatie van een fabrikant, specifieke gebruiksdosis

en een gebruiksaanwijzing (in de eigen nationale taal)

Een inhoud in het geval van vloeistof en gewicht in het geval van een vaste stof.

Laten we verder ingaan op de details.

Wat verteld de label je?

NPK staat voor Stikstof (N) Fosfor (P) en Kalium (K). Het verteld je het percentage van

elk van deze elementen (in gewicht) in je fles.

Kleine kanttekening:Om iets wat simpel is verwarrend te maken: Nitraat wordt uitgedrukt als N, P, fosfor,

wordt uitgedrukt als P2O5, en K, Kalium als K2O! Dit komt uit de tijd dat chemici geen

exacte metingen konden maken van losse elementen en meten ze de oxides. Vandaag de

dag is het niet meer nodig maar het is blijven hangen in onze wetgeving als een deel van

het verleden.

Om P te verkrijgen uit P2O5 moet je vermenigvuldigen met 0,436

Om K te verkrijgen uit K2O moet je vermenigvuldigen met 0,830

De NPK verteld je of de meststof meer voor de groei is, met hoog stikstof gehalte, of een

voor bloemen en vruchten, met hoog fosfor en kalium gehalte. Het verteld ook de

verhoudingen tussen deze 3 elementen. Bijvoorbeeld een NPK van 20-20-20 heeft een

verhouding van 1-1-1. Een NPK van 14-7-21 heeft een verhouding van 2-1-3.

Typische vloeibare voedingsstoffen en complete formules zullen een lage NPK verhouding

hebben.

Secundaire elementen: Als een fabrikant claimt dat hij secundaire elementen in de

flessen heeft moet het erop staan met de volledige naam en scheikundig symbool en ook

het minimale gegarandeerde percentage. Ook moet stikstof gescheiden worden in

nitraat, ammonia en soms ureum.

Micro elementen: als het uit een sulfaat komt moet het etiket zeggen; “gederiveerd uit

sulfaat van..” Bijvoorbeeld: “0.01% zink gederiveerd uit zink sulfaat”.

Als ze uit een chelaat komen moet de herkomst van het chelaat vermeld worden.

Voorbeeld: “1.5% ijzer chelaat uit EDTA”

Daarnaast zou je op het etiket nog een gebruikers advies of een toepassingstabel moeten

hebben, waarin staat wat de voeding doet (complete voeding, of “gespecialiseerde

voeding” wat duid op specifieke tekorten) en hoeveel er ervan zou moeten toedienen. Je

zou ook wat veiligheidsvoorschriften moeten vinden, zoiets als “buiten gebruik van

kinderen houden”. De opslagvoorwaarden maken geen deel uit van de verplichte

vermeldingen.

Wat vertellen de etiketten je niet?

Wat boven staat beschreven somt aardig op wat je zou moeten vinden op een etiket. Het

ziet eruit als een hoop informatie, maar…

Eerst de NPK: Het is de minimale garantie; het betekent dat je fles misschien meer

bevat dan dat, (soms veel meer). Een fabrikant kan minder van een element aangeven

dan de werkelijke inhoud om te laten lijken dat de formule meer in balans is of voor elke

ander rede. In feite is het de normale praktijk om minder aan te geven dan de werkelijke

inhoud om een marge in fouten te hebben of om boven, of op het aangegeven niveau te

zitten voor het geval van controles.

Wat betreft de secundaire voedingsstoffen, moet je een minimaal niveau hebben in de

fles om ze mogen aan te geven. De minima zijn gezet voor landbouwtoepassing, en zijn

moeilijk te bereiken voor hydroponic voeding. Dus het element kan wel in de fles zitten

maar niet op het etiket staan.

Ook volgens de categorie waarin je de voeding indeelt, kan het etiket volledig anders zijn

omdat je alleen de elementen opnoemt in het kader van de categorie waar de voeding in

valt. Bijvoorbeeld, in het geval van een complete vloeibare voeding met micro kan je het

verklaren als:

1- “NPK voeding met micro” in dat geval geeft je alleen het percentage NPK

2- “Micro-elementen met secundaire elementen en hoofd elementen”. In dat geval

geven ze alleen de waarde van de micro’s

3- Secundaire voeding met hoofd en micro-elementen”. In dat geval hoef je alleen de

secundaire elementen aan te geven.

Zo zie je dat een complete formule verkocht kan worden onder 3 verschillende etiketten

(de derde van dit voorbeeld zal niet heel veel voorkomen.

Wat zien we op de etiketten in het echte leven?Alles wat we tot nu toe gezegd hebben is theoretisch. Het komt overeen met de Europese

regelgeving voor de distributie van voedingsstoffen in de Europese Gemeenschap. In de

binnenkwekers markt is niet zo veel controle als in de hoofdstroom tuinbouwtechniek. Als

resultaat daarvan staan er veel etiketten in de schappen van Growshops te vinden die

weinig zeggen of erger nog- zijn zelfs misleidend.

Bijvoorbeeld de NPk zou duidelijk bovenaan het etiket moeten staan. Het zou altijd in

percentages moeten staan en in geen enkele andere schaal. Dit wordt vaak niet

gerespecteerd. Ik zie flessen in de schappen staan zonder NPK of 2 of 3 verschillende

waardes gegeven op het etiket. Ik heb ook NPK uitgedrukt gezien in 10 keer, soms 100

keer meer dat wat het zou moeten wezen. Sommige gaan makkelijk over de 100%!

Kijk in het geval van twijfel bij de oplossing die geadviseerd wordt. Als een etiket claimt

een NPK 10 keer hoger dan een andere, maar de gebruiksdosis blijft hetzelfde, is

duidelijk dat de gene met de hoge NPK fout is.

Vaak geven de fabrikanten geen duidelijkheid over welke micro’s er gebruikt zijn. In dat

geval kun je aannemen dat het een sulfaat is. Chelaten zijn veel duurder, maar veel

beter voor de planten. Als een fabrikant, wanneer ik een chelaat in een fles stop, wil ik

daar graag over communiceren.

Conclusie:

Een etiket zou iets moeten zijn waar de klant op kan vertrouwen om geïnformeerd te

worden en de keuze te maken. Zoals je hebt kunnen zien is dit niet altijd het geval,

etiketten kunnen misleidend zijn, of geven maar gedeeltelijke informatie over het

product.

Er is een ding wat het etiket je niet zal vertellen: is de voeding in de fles goed of niet?

Aan het eind van de rit is de enige manier om de beslissing te maken is door het zelf te

testen. Dus hoe moet je kiezen als je in de winkel staat? Je kan een vriend kweker

vragen wat het beste voor hem werkt en beginnen met dit product. Of je geeft de

voorkeur om voor jezelf te beslissen maar je hebt vooraf geen idee wanneer je naar de

winkel gaat, dus lees de etiketten en kies het merk waarvan je het gevoel hebt dat ze de

juiste informatie verschaffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
de vorige kweek niet gedaan en het verschil is er .waren dezelfde stekken als de vorige keer.temp en lv ook bijna gelijk.alleen 2 dagen

.....

zal eens kijken of ik nog een foto van de vorige keer heb en posten zodat je het verschil kan zien.

De omstandigheden zijn bijna nooit identiek. Als je echt wil vergelijken moet je de ene helft van je hok wel en de andere kant niet behandelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@P H Donner ..... bijna elke fabrikant heeft niet de juiste gegevens op de label staan wat mij al een tijdje irriteerde maar nu er in Oosterijk en Frankrijk producten van merken uit de schappen wordt gehaald ben ik blij dat ik het toch wel heb gedaan.

 

ook wij stonden even op de lijst waar ik niks van snapte... bleek dus dat ze ook nog wilde dat de naam en adress van de importeur op de fles moest...

maar goed.. na overleg van mijn importeur met de des betrefende dienst zijn wij van de lijst gehaald.

 

Weet ook... dat de gegevens op de fles die jij beschreef.. ook in de des betreffende taal moet..!!

 

Er zijn nog oude etiketten in de omloop die niet volgens de Europese regels zijn... dat is bewust..omdat ik ze toch wel op wil maken want ze hebben een hoop geld gekost..

 

De juiste gegevens die op de flessen verplicht op de juiste manier moeten staan heb ik ook bij iedere product op de website.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...