Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

SaX-

Royal Danish Guerilla 2011

Recommended Posts

Beste medegrowers, we're back!

 

Zomer 2009 ben ik voor het eerst een guerillagrow begonnen, verschillende buitensoortjes en een leuke spot zorgden voor mooie planten in Augustus.. Jammer genoeg vertrok ik diezelfde maand voor een half jaar naar Indonesië (waar ik trouwens ook geexperimenteerd heb met wat locale genetica). De planten werden vervolgens verwaarloosd en die spot is na de zomer door de boer ook volledig omgespit. No go dus voor de toekomst.

gallery_21990_11969_133549.jpg

^Een cali-o x superbud eind juli 2009

 

Vorige zomer ben ik dan opzoek gegaan naar een nieuwe spot. Deze werd ook gevonden. De grondkwaliteit was hier wat minder, maar bijna van zonsopkomst tot ondergang volledig in de zon, wat weer heel wat goedmaakt. De grond die kon tenslotte opgewaardeerd worden.. Na enkele weken RD's voorgroeien voor de vensterbank zijn er een tiental plantjes vertrokken naar de spot. Het noodlot sloeg weer toe en ik vertrok voor heel juli en augustus naar Frankrijk om daar te genieten van het goede leven. De mannetjes werden er uitgehaald door een vriend en ik kon met een gerust hart dromen van weelderige vrouwen in België.

Eind augustus bleek dat er van de zaailingen die uitgezet waren, nog twee vrouwtjes over waren. De 2de week van oktober hebben we kunnen oogsten. Niet gigantisch veel, maar toch de moeite :huh:

gallery_21990_11969_1317744.jpg

^Royal Dane eind september 2010

gallery_21990_11969_716885.jpg

^De (natte) oogst in oktober 2010

 

Dit jaar is het de bedoeling min of meer hetzelfde plan te hanteren, maar wil ik er nog minder moeite in steken. Laat de natuur maar haar werk doen! Door een zadenkweekje liggen hier een 200-tal Royal Dane zaden, waarvan ik er in eerste instantie een 50-tal van wil ontkiemen. Eens deze zaden een worteltje hebben gaan ze rechtstreeks de volle grond in op de spot. Hier ga ik 2 grote greppels graven met opgewaardeerde grond (kippen- en koeienmest, hydrokorrels en wat potgrond). Om de 10-15cm gaat er een zaadje de grond in met een doorzichtig bekertje erover, met een steentje erop zodat het niet wegwaait.

Aangezien er niet voorgegroeid wordt reken ik op wat uitval, maar dat is allemaal niet erg. Als ik meer als 2 vrouwtjes kan oogsten in september/oktober ben ik tevreden ;)

Deze zomer heb ik geen grote reisplannen dus hoop ik een mooi topic te kunnen bijhouden.. (Al kan ik niets beloven, indien ik weer een superaanbieding krijg in het zuiden.....)

 

gallery_21990_11969_609790.jpg

^ De zelfgekweekte Royal Dane zaden die het zullen moeten gaan doen

 

Heeft er iemand ervaring met zaaien in de volle grond? (tips?) Is het nu 's nachts nog te koud voor kleine zaailingetjes?

 

Commentaar & tips: shoot!

 

Mvg uit België,

SaX-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo SaX-

 

Geen idee van welke regio je bent, maar in de Hoge Venen bestaat er kans op vriezen donderdagnacht.

 

'k Zou wachten tot ijsheiligen ( 15 mei ). (Hiermee spreek ik mijn eigen tegen, want mijn zaailingetjes staan al van begin april op de spot :verrygood )

Mijn miniatuurtjes zijn dus al wat groter en kunnen al wat meer hebben.

 

 

mvg

Mdvtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provincie Antwerpen.. De komende dagen zou het kwik kunnen dalen tot 2-3 °C volgens het KMI, dat lijkt mij toch nogal koud voor echte kleintjes. Ik ga nog wachten tot volgende week, dan geven ze wat hogere temperaturen.. De bekertjes zouden ze hopelijk ook nog ietwat beschermen tegen de koude (mini-serretje) :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jup, kans op nachtvorst van dinsdag tot donderdag

 

veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh shit ben zelf paar dagen geleden al begonnen omdat ik dacht dat het niet meer zou vriezen :verrygood planten morgen aaf dus maar even binnen halen, goed dat ik dit heb gelezen !

 

Maar back on topic. Waarom de planten 10 15 cm uit elkaar ? veelstee weinig. had afgelopen jaar een royal dane van ongeveer 2 meter breed.

2 meter ruimte er tussen laten is natuurlijk overdreven. Maar als de ruimte er voor is zou ik ze wat verder uit elkaar zetten. 50 cm is geen overbodige luxe.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat is zeker geen overbodige luxe! :verrygood

minimaal een meter!

 

Ik snap dat uitval er bij gerekend moet worden.. maar om de 15 cm is wel extreem :verrygood

10 bij 10 is dan 1.5 bij 1.5 meter = 100 planten, waar eigenlijk 1 vrouw de ruimte krijgt (terwijl ze nog wel 3 keer zo veel kunnen hebben in sommige gevallen)

 

Of je hebt veel te veel zaden en weet niet waar je ze laten moet ? :lol:

 

 

HighLife

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer het low-budget te houden.. Minder gaten (in mijn geval minder lange greppels) is dus minder potgrond & mest enz. Niet dat dit de grootste kost is, maar ook om het op die spot te krijgen is een hels karwei. (flink eind wandelen, en ik ben meestal alleen) Aangezien ik, zoals boven reeds aangegeven, content ben met een paar planten op het eind, gaat de wet van de sterkste gelden. Als ik kleine achterblijvertjes of mongooltjes zien gaan ze er direct uit. Ik denk dat er ook redelijk veel uitval zal zijn (zoals vorig jaar) doordat ik rechtstreeks in de volle grond ga zaaien.

 

Vorige jaren heb ik met plantgaten gewerkt, maar de ene keer zat er in het gat een man, de andere keer overleefde het plantje het niet.. Vond ik altijd zonde van al het spul ik in het plantgat heb gestoken, dat wordt niet gebruikt.. Ik denk dat als je een greppel graaft, de wortels zich meer dan anders in de breedte van de greppel gaan groeien aangezien de grond hier wat luchtiger is (en vruchtbaarder..) Dus dan maak je gebruik van al de mest en potgrond die ik erin heb gestoken..

 

Woessh :verrygood (eens ik blijf typen gaat het vlot :verrygood)

 

edit: ik zal nog wel zien wat de exacte afstand tussen de plantjes zal zijn.. ben ook nog niet zeker of het greppels van 1 2 of 3 meter gaan worden! Die details zullen soon bekend worden.. De zaden moeten binnen één week de grond in zitten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey sax, ga je in de gaten houden.. heb zelf nog geen ervaring met het kweken vannuit zaad maar wil volgend jaar toch wel wat leuke soortjes vannuit zaad kweken dus ben benieuwd hoe je het er van af gaat brengen..

Iig suc6 met je guerilla!

 

Junior :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mdv'tje:

 

Leuk ! wanneer ga jij nu eens een topic maken ? :verrygood

 

@SaX-:

Succes man ! ziet er allemaal heel leuk uit :verrygood

Ik ga je zeker volgen !

 

Gr.

BioMan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ iedereen, bedankt voor de succeswensen!

 

Vanavond bij zonsondergang naar de spot en ik neem mee

- 3x40L potgrond

- 5L kippen-en koeienmest

- slakkenkorrels

- 5L hydrokorrels

- de bekertjes die als minipropagator moeten gaan dienen

- satéprikkers voor de bekertjes in de grond te verankeren (gaan nadien ook nog als steun dienen als de zaailingen wat teveel gaan strekken..)

- een spade, not gonna dig with my hands :verrygood

 

Ik weet dat vlakbij mijn spot een poeltje is met water, op die oevers staan gigantisch veel netels.. Jammer genoeg dat hier amper zon schijnt, anders zou het de ultieme plek zijn.. Misschien dat ik van de oevers wat grond ga afscheppen als ik potgrond tekort kom. Deze ziet er namelijk wat beter uit als op de zonneplek waar de plantjes gaan komen..

 

Keep 'em green!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou je er rekening mee dat er vanavond een voorspelling voor nachtvorst is in sommige delen van belgie?

voor de rest, t amusement :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren al het sleurwerk verricht en 3 greppels gegraven van 5m lang.

Vandaag heb ik dan mest, hydrokorrels en potgrond in de sleuven gedaan, ik kwam wat potgrond tekort, dus vlak bij het poeltje heb ik dan de oevers wat afgegraven. Als alles in de greppels zat enkele emmers water erover gekapt want de grond was eigelijk overal kurkdroog, pas na 40-50cm diepte zat er wat vochtigere grond. Dan heb ik alles wat omgespit en nadien bedekt met wat planten. Hopelijk wat regen na het weekend, want woensdag gaan de zaadjes de volle grond in! Laat nu maar het bodemleven op gang komen. (mag wel, want buiten heel veel mieren was er weinig beweging.. kunnen die mieren trouwens kwaad?)

 

gallery_21990_11969_1811331.jpg

^ Hier heb ik wat afgegraven, zoals reeds gezegd zou dit een goeie spot zijn, jammer genoeg wat weinig zonlicht, helemaal beneden zie je het water..

 

gallery_21990_11969_756613.jpg

^ Enkele trapjes gemaakt voor makkelijk, naar beneden en boven te kunnen. Anders tuimel ik nog eens het water in int donker. Rechts zie je sporen waar we grond hebben gepikt.

 

gallery_21990_11969_151129.jpg

^ Hier zie je dan de drie greppels in de volle zon, jammer genoeg geen foto genomen zonder de camouflage erop.

Elke greppel is ongeveer 5m lang, 40cm diep en 30cm breed. Om de 30cm een plantje... Ongeveer plaats voor 50 dus :verrygood

 

gallery_21990_11969_1004451.jpg

^Deze planten staan ook helemaal rondom de spot, iemand een idee wat de naam is dat ik er eens naar kan googlen. Het is namelijk de nr 1 concurrent voor zonlicht op deze spot.. en ze groeien als kool. Tegenover vorig jaar nemen ze al veel meer plaats in, heb er dus wat gesnoeid voor optimale zon :verrygood

 

Aftellen naar woensdag... dan gaan ze de grond in :lol:

 

Keep'em green!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van die mieren vraag ik me nou ook al een hele tijd af... en dat ding wat als kool groeit is een soort 'wilde' bamboe, ik heb ze hier ook OVERAL... en het blijft maar uitschieten, regelmatig eens kortwieken, of ALLE wortels verwijderen. Ik vind de eerste optie toch het best :verrygood

 

Lekker bezig man !

Gr.

BioMan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die planten rondom je spot staan hier bekend als wandelende Joden, ook wel Japanse duizendknoop. Dit is, samen met berenklauw, het ergste onkruid dat ik ken. Die planten zijn met geen mogelijkheid weg te krijgen. Wij hebben ze ook in de tuin en komen er met geen moeite vanaf. Zelfs Round-Up helpt niet. Ze wortelen meters diep en breed, geen beginnen aan.

 

 

 

DC :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van die Japanse duizendknoop afgekomen door ze steeds maar weer met de grond gelijk te maken, na een jaar of vier stug volhouden is mijn tuin er sinds vorig jaar volledig vrij van. Wikipedia adviseert ze iedere veertien dagen te snoeien. Gesnoeide takken niet laten liggen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeii.. nou daar ben je dan lekker mee :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik ieder jaar ze een aantal meter terugsnoei is het geen probleem :verrygood Ze vormen wel een supergoede beschutting voor windvlagen en binnekijkers op mijn spot. Een maand geleden waren ze 30cm hoog,... nu al 2,5m. Heb er iets over gelezen dat ze gemakkelijk te stekken zijn. Misschien kan ik er een paar afsnijden en mijn 'cover' nog wat uitbreiden. Deze venijnige planten in mijn voordeel laten werken! :verrygood

 

 

edit: en de zaden liggen te ontkiemen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De japanse duizendknoop is een invasieve exoot... Dus zet de stekken niet op andere plekken neer, is niet echt goed voor de inheemse soorten vanwege hun snelle groei en de compactheid van hun bladerdek. Veel succes deze zomer!

 

Gr Monti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie plannen je heb er een fan bij.

Even :verrygood er bij en nu kan ik er voor zitten.

 

Groetjes, /zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag keek ik naar de zaden en wat bleek: na 48u waren de helft al flink ontkiemd. Sommigen hadden al een worteltje van +1cm. De planning heb ik dus allemaal 2 dagen vooruit kunnen schuiven. Inmiddels zitten de kiempjes de grond in.

 

gallery_21990_11969_4398.jpg

^ De greppels nog eens goed omgespit, daarna enkele emmers water erover. Om de 20-30cm een handje zaai- en stekgrond. Dan een gaatje erin prikken van een cm en het zaadje kon erin ;)

 

gallery_21990_11969_1157517.jpg

^ Daarna heb ik elk zaadje nog eens veel water gegeven en een bekertje over zijn kop gezet.

 

gallery_21990_11969_1369962.jpg

^ Met 2 satéprikkers elk bekertje verankerd in de grond..

 

gallery_21990_11969_1092313.jpg

^Zo ziet het er momenteel uit.. (je ziet 2 vd 3 greppels)

 

Er zitten er +- 50 de grond in. Nu hopen dat er wat van bovenkomt, ik hoop op nog wat regen de komende dagen voor boven te komen.. Daarna mag de zon beginnen schijnen! Ik denk dat ik de komende dagen zeker nog eens water moet gaan geven als het hier droog blijft, want ze kunnen volgens mij wel wat vocht gebruiken in hun serretje ;)

Langs de ene kant hoop ik op zoveel mogelijk plantjes die boven de grond komen, langs de andere kant heb ik er net zoveel gezet om wat uitval te kunnen hebben. Ik ben benieuwd!

 

Tips & Comments, feel free!

 

Keep'em green!

SaX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja.. B)

 

Wel weer heel dicht op elkaar.. ;)

Maar dan kun je de mooisten uitzoeken .. dat wel ;)

 

Laat ze maar opkomen ! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sax, ziet er netjes uit...hopelijk komen ze allemaal bove..

je hebt wel een grote plek, wrm niet ietsje meer groeiruimte? ;)

 

greets!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Sax,

 

Jij gaat er zeker komen met je vriendelijk,open en leergierige persoonlijkheid en dat maakt je topic zo leuk om te volgen ;) omdat je open staat voor adviezen en tips van andere en er echt iets mee doet.

Je hebt een mooie opzet daarzo...de basis van je denken is perfect..in iedere geval je creatieve/technische denkwijze komt perfect tot uiting op je topic...met hier en daar wat schoonheidsfoutjes en kleine aanpassingen...dus in een woord subliem ;).

 

Ik mocht vrij zijn om een tip te geven dus hier is mijn opzet qua planten en afstanden op de lijnen.

 

gallery_23661_12015_9071.jpg

 

Groetjes Greenrecon,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slecht nieuws over de zaailingetjes!

Ik ben gisteren gaan kijken (2 dagen na het poten van de kiempjes).. En bleek dat bijna allemaal uitgedroogd zijn.. Bij het poten heb ik denkik te weinig water gegeven en het buitje dat dinsdag gepasseerd is, was niet voldoende voor ze vochtig genoeg te houden. Van de 50 uitgezette zaden zijn er slechts 11 met hun koppie boven de grond ;)

Ik heb degenen die nog in orde waren dus eens goed water gegeven.. De rest heb ik niet veel hoop meer op, de eerste 2cm grond waren kurkdroog, ondanks de bekertjes die erover stonden voor de verdamping wat tegen te gaan.

 

 

gallery_21990_11969_1194381.jpg

^Een van de zaailingetjes die de droogte overleefd heeft.

 

Uit deze blunder heb ik dus wel wat bijgeleerd:

- de kiempjes moeten echt goed vochtig blijven, zeker als ze nog niet boven zijn

- de zaden mochten wellicht nog een dagje langer kiemen

 

Aangezien dit toch wel een tegenslag is heb ik nog een aantal zaden te kiemen gelegd om toch een iets betere opkomst te krijgen.. Met de lessen geleerd en conclusies getrokken gaat het hopelijk beter deze keer. Het op de spot zelf ontkiemen was een beetje een test, die momenteel nogal mislukt is ;) Test n°2 is dus in aantocht, binnen enkele dagen zijn de nieuwe zaden rijp voor gepoot te worden B)

 

Wish us luck and Keep'em green!

 

SaX-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de zaden het beste even 12h vol laten zuigen in een beker water en dan uitzetten op de spot. Dan kunnen ze wat beter ontkiemen, of heb je het zo gedaan?

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...