Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leafie

Plantenbakken, hoe bouwen en wanneer aarde vervangen?

Recommended Posts

Na weken van duwen, trekken, uittrekken, sleuren, .... enz. kan ik het niet meer aan. Die planten water geven in 12 liter potten is gewoon geen doen, meer. Ik hou het niet meer ;). Je kan er niet aan, de een vraagt meer dan de ander, (moet misschien 20 tensio meters kopen, dan kan ik ze misschien allemaal eens meten B) )

 

Dus maar even de knoop doorgehakt en we gaan plantenbakken kopen. Nu was ik aan het lezen in de sticky, maar zoals je wel weet zijn daar de foto's verdwenen ( JAMMER!!! ), maar we blijven niet bij de pakken zitten, met de info moet het lukken, mocht iemand toch nog foto's hebben, please post ze hier dan maar, ik ben er dankbaar om.

 

Echter voor de mobiliteit heb ik wel een afkeer van grote bakken, wie weet wanneer ik hals over kop die handel moet verplaatsen en dan komt een bak van 1.5m2 niet echt als makkelijk handelbaar over. :huh:

 

De oplossing die ik voor me zie is 5 bakken van telkens 1m diep en 30cm breed op 40 cm hoogte. Dit geeft gevuld zo'n 80 liter aarde, binnenafmetingen 96.5 * 26.5 * 30 cm (hoogte aarde) (als ik me niet vergis in me rekenwerk :wub: )

 

Nu las ik in rataplan z'n beschrijving dat er na elke oogst enkel de bovenste 10 cm verwijderd moet worden. Zal dit ook het geval zijn in dit kleinere formaat bak?

 

Hoe veel drainagebuis zou hier in moeten geplaatst worden?

 

Is een drainagebuis niet voldoende om lucht onder in de bak te brengen, of moet er hier nog een extra slang bij en hoe doen we dit dan best?

 

Welke middeltjes moeten we toevoegen aan de grond om die gezond te houden? ( ik meng me eigen grond. voorbemeste potgrond 40% witveen, 40% zwartveen, 10% perliet en 10% gemalen klei. Hier doen we dan nog eens koemest, gemalen beendermerg, lavameel en kalk bij. )

 

Ik heb geen ervaring met bakken, enkel met pottekes. En voor ik deze bouw ( zo'n 10 stuks ) moet het wel goed zijn, heb geen zin in een halfafgewerkt product.

 

Laat de reacties maar komen, ik post het bouwen zelf dan wel met een aantal foto's zodat rataplan's topic wat aangevuld kan worden met fotomateriaal. ( Ben nog wel een doe het zelver :tu )

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat het bij indoor staat, maar is het echt voor binnen of voor buiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe veel drainagebuis zou hier in moeten geplaatst worden?

Is een drainagebuis niet voldoende om lucht onder in de bak te brengen, of moet er hier nog een extra slang bij en hoe doen we dit dan best?

 

De Drain moet zoveel mogelijk opvlakte bestijken dus monteer der in een spiraal op de bodum.

Hou 2 vulpunten boven ipv 1 en doe dr jutten jas uit!

 

:huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@carpe diem

 

Ja de sticky was het eerste die ik volledig gelezen heb, van onder naar boven en terug. Enkel geen foto's, jammer toch. maar ik bleef met enkele vragen zitten. hier dus even gepost.

 

@P H donner

 

m'n bak zou maar 26.5 cm breed zijn per stuk, dus spiraal leggen is een beetje moeilijk had in gedachten om de buis in de lengte heen en terug te leggen zodat er 1 vulpunt is boven en dan in een langgerekte U ligt op de bodem. Want als ik hem in een N vorm leg dan neemt die slang al 15 cm in van me bodem en ben ik een beetje bang dat er te weinig contact gaat zijn met de grond om vlot het water aan te zuigen.

 

Wat bedoel je met haal der jutten jas uit?

 

2 vulpunten? Je zou de beide openingen van de U boven laten komen? voor meer lucht dan? of wat?

 

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de drainagebuis gevonden hier.

 

Blijkt nu dat er 2 soorten zijn. De ene zonder cocosvezels en de andere met. Wat is nu het beste. Met de vezels of zonder. Verstoppen die buizen rap?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik die zonder vezels en maak 2 uiteindes voor je watergifts.

 

Als je dr 2 gebruikt is er een betere vocht verdeling in je bak :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...