Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Leather Daddy

Planten in een moeras

Recommended Posts

Hoi,

 

Leather Daddy heeft 5 Arjan's Haze #1 zaadjes kado gekregen, en is ze aant laten ontkiemen. ( ze liggen al 2 dagen in vochige watjes )

 

3 van de 5 hebben al een piepklein worteltje, morgen plant ik ze denk ik in stekkengrond, en als ze iets groter zijn wil ik ze aan de rand van een moeras planten.

 

Nu ben ik alleen bang dat dan mss de wortels kunnen rotten, of een zuurstofgebrek zullen krijgen ?

 

Als het net geregend heeft zullen ze wss een dag of 2 helemaal doorweekt zijn.

 

Hopelijk kan ik dan tegen eind september 1 a 2 planten binnen halen en laten verder bloeien onder een lamp ofzo

 

zou dit lukken ? ik geef het 50/50 slaagkans

 

groentjes

Edited by Leather Daddy

Share this post


Link to post
Share on other sites

oei...dan zou ik ze wel in potten willen houden, want de kluit eruithalen zal moeilijk worden ;) wegens de schade die je maakt aan het wortelstelsel,...mja..dan moet je water gaan geven de hele zomer.... B)

enne moeras is idd niet makkelijk met zuurstof en ph waarde..heb je gemeten :wub: ?

ik geef het 20-80

mmm :tu ...kzou je eigen wat vroegbloeiers kado doen... :o ...en die haasjes ergens voorgroeien in potten en afbloeien binnen...of verduisteren..

gr :huh:

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het vorig jaar gedaan in een opgedroogd moeras. (het was wel met laatbloeiende soort)

Planten groeiden zeer mooi zonder iets op te waarderen, ze werden +2 meter. en het was zware klei, heb wel in de droge periodes water moeten gaan geven.

Gevolg: Eind augustus - begin september liep alles onder door de zware regenval. Bladeren gingen slap hangen, wortelrot etc... gefaalde guerilla dus

Dit jaar ga ik het toch weer proberen, maar dan met deentjes die hopelijk begin september klaar zijn.

 

Maar met die Arjans haze zou ik het zéker niet proberen. probeer een vroeger soortje

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow bedankt Carpe Diem, die swamp tubes lijken mij echt wel wat!

 

ik ga er 4 in zo een tube zetten en 1 gewoon los in de modder denk ik.

helaas heb ik niet veel tijd, dus het zal wel bij een simpele doorboorde pvc buis blijven

 

ph waarde ken ik niet, maar het zou gewoon regenwater moetten zijn...

 

Er liggen daar heel veel venen in de buurt, samengelopen regenwater, dat door de turf ondergrond niet kan wegtrekken.

 

verder 'zeggen ze' dat er daar weinig tot geen vissen leven, omdat het regenwater weinig zuurstof zou bevatten...

aan kikkers geen gebrek allesinds!

 

ik ga toch de (femenised) arjarns haze#1 gebruiken, heb niets anders en tis maar een probeersel,

als die swamptubes blijken te werken ben ik al blij, oogst of niet ( better luck next time :huh:

 

greets

Edited by Leather Daddy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hopelijk kan ik dan tegen eind september 1 a 2 planten binnen halen en laten verder bloeien onder een lamp ofzo

 

zou dit lukken ? ik geef het 50/50 slaagkans

 

Ik 0! :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow echt handig :-) maar snap niet echt hoe zo'n tube nou daadwerkelijk uit moet zien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo'n tube is in principe gewoon een extra hoog verhoogd bed

het gaat erom dat je de wortels meer grond geeft boven het grondwaterpeil, je zou dus ook gewoon een bult aarde kunnen storten maar in een buis is het wat effectiever(minder brede basis, bredere bovenkant)

zo'n swamp rube is dus gewoon een stuk kippengaas waar je een rol van maakt, dat prik je met de onderkant wat in de grond, dan bedek je het gaas met plastic zodat de grond er niet uitvalt en vul je de tube met grond

de wortels meer aan de oppervlakte hebben dan redelijk droge grond met meer voedingsstoffen, de penwortel schiet de diepte in en komt in het oeras waardoor de plant altijd voldoende water heeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd ik ga gewoon een geperforeerde pvc buis de grond in 'kloppen'...

 

die vullen met porgrond, en dat op 4 of 5 verschillende lokaties.

 

Daarna zal ik slechts 1x per maand de dames kunnen checken, omdat ik tegen dan verhuisd ben.

 

Hopen dan dat 1 of 2 van de grieten overleeft en dan nog oogst heeft als het even kan :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
oei...dan zou ik ze wel in potten willen houden, want de kluit eruithalen zal moeilijk worden :verrygood wegens de schade die je maakt aan het wortelstelsel,...mja..dan moet je water gaan geven de hele zomer.... ;)

enne moeras is idd niet makkelijk met zuurstof en ph waarde..heb je gemeten :lol: ?

ik geef het 20-80

mmm ;) ...kzou je eigen wat vroegbloeiers kado doen... ;) ...en die haasjes ergens voorgroeien in potten en afbloeien binnen...of verduisteren..

gr :verrygood

Carpie

 

 

Ben juist even gaan kijken, de dames staan nog altijd in stekkengrond (nog niet in contact met het moeras),

3/5 dames hebben al 2 kleine blaadjes.

 

De ph-waarde van het moeras was wel even schrikken : 4.7 !! ( regenwater dat niet weg kan, turf ondergrond )

De EC-waarde was dan ook extreem : 0.02 ms...

 

Nu vraag ik mij af of ik iets moet doen aan de PH waarde... Ik heb begrepen dat Kalkmestoffen, natuurfosfaat,

thomasslakkenmeel of 'hout assen' kunnen helpen...

En dat 'dolomiet kalk' af te raden valt, wegens een te hoog magnesium gehalte.

 

En zou er genoeg voeding/bodemleven in gewone potgrond zitten om de plant te voeden ??

Of moet ik er een beetje koeienstront en vis resten door mengen mss?

 

ik denk het niet want het moeras zit vol met leven: kikkers, padden, VEEL muggen, libellen,...

 

groentjes

Edited by Leather Daddy

Share this post


Link to post
Share on other sites

en walgelijk veel slakken :whip:

 

hoe loopt je kweek hier :o ?

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...