Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leafie

Hoe gaan stamdikte, potmaat en voorgroeiperiode samen?

Recommended Posts

hallo,

 

Ik vind me plantjes nogal dunne stammekes hebben :)

 

Nu vroeg ik me af, in welke mate potmaat en in welke mate voorgroei periode meespeelt in de dikte van de stam?

 

Ik heb nu 1 maand voorgegroeit en na 2 weken bloei is de stam met moeite 1 cm dik, en aangezien ik vermoed dat met de dikte van de stam het wortelstelsel samenhangt vemoed ik dat er een beetje te weinig kracht in de stam en wortels is om een werkelijke grote opbrengst per plant te hebben.

 

Gebruikte potmaat is 12 liter ( neem dat er zo'n 10 liter aarde in de pot zit )

Voorgroei uit zaad: 4 weken

 

( de plantjes die ik als moeder wil gebruiken staan in 4 liter pot en hebben net even dikke stammen dus ja vandaar m'n vraag )

 

Hoe krijg ik dikkere stammen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind 1 cm stamdikte na 6 weken vanaf zaad helemaal zo gek nog niet, hangt natuurlijk ook sterk van de soort af. Als je een dikkere stam wilt kun je dat bereiken door de zijscheuten te dieven zodra dat mogelijk is. Als er onder de bladspruit van de zijscheuten een steeltje van een halve tot een hele cm zit kun je de scheut vrij makkelijk uit de bladoksel scheuren. De plant stopt dan alle energie in de hoofdstam en de bladeren aan de hoofdstam, met als resultaat dat de stam dikker en de bladeren groter worden. Als je dan dieft tot dag één 12/12 krijg je naast de hoofdtop alleen mooie buds aan de zijscheuten die zich in de eerste paar weken van de bloeiperiode vormen. Je opbrengst wordt er zeker niet minder door en je knipwerk een stuk aangenamer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ook erg belangerijk is is je watergift en de hoogte van je lamp (goed de plant drukken) en je temp mag ook zeker niet te warm zijn...

Dit laat allemaal je plant strekken met als resultaat een dunne stam..

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel een licht briesje in je hok/tent?

 

krijg je ook mooie stevige stammetjes van, heerlijk vinden ze dat zachtjes wiegen in een windje :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zowat alles even nagekeken.

 

Ze wiegen lekker rustig heen en weer, de afstand van de lamp tot de plant heb ik met een scrognet kunnen verminderen en beter spreiden, dus dat zit wel goed.

 

De grotere potmaat is het nu een beetje laat voor, ( eind 2de week bloei )

 

Over het dieven?

 

Stresst dit de plant niet telkens weer, ik voel me zo rot als ik de takjes van me plant moet halen. ( behalve dan voor stekjes :huh: )

 

Telkens als ik hier aan wil beginnen ben ik bang dat de plant weer gaat stilstaan door de stress van de wondjes en me voorraadje is bijna op, dus géén vertraging whatsoever ;)

 

Dieven of niet is dus de vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...