Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zwemvis

Kwakverslag: op naar de 1,1

Recommended Posts

Hoi, ik wil jullie graag laten zien hoe je op vrij eenvoudige wijze 1,1gr/W kunt halen.

Dag1

2 van de 4 600watters aan op zo'n 110 cm, 18 uur licht.

Mapito is uitgespoeld maar niet super.

Eigenlijk doe ik normaal voorgroeien in startblokken. De pluggen pasten echter niet in de startblokken. Daarom heb ik ze meteen in de potjes gezet.

Water gegeven (doe ik handmatig van boven) ec1,68 pH5,5 ongeveer 300cc. Drain gemeten ec1,49 pH5,7

rlv75% 24°C

Dit zijn 95 NLX'en, in de loop van de eerste paar weken ga ik de 5 slechtste wegsmijten zodat ik er 90 over hou.

gallery_28849_11925_130225.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice set up man! Ik ga je zeker volgen.

Good luck! Lekker veel lampen zo.

 

Grtzz Greenfingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eentje uit de categorie "Kneuzenstein" wordt behoed voor het omvallen met een ijzerdraadje.

Toch oogt het fris en fruitig.

gallery_28849_11925_123198.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

vindt het knap dat je durft te zeggen hoe je simpel ff 1.1gr per watt kan draaien.

maargoed we zullen zien.....

 

hoelang ga je dan wel niet voorgroeien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe je je gr/w kunt verhogen op eenvoudige wijze is gewoon door minder watt/m2 op te hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou nog wel eens kunnen kloppen. Ik vind gr/W belangrijk. Zo weinig mogelijk energie gebruiken.

Hoe dan ook, op dit moment vind ik de zooi er al iets minder fruitig uitzien. Omdat ik maar één oogst per jaar doe is er een kans dat de voeding weer over-tijd is. Dat moet ik in de gaten houden.

Tim, geen high-tech hier, alles is simpel. Ik doe gemiddeld 1,1 dus gemiddeld zou het nu ook gemiddeld moeten gemiddeld lukken. Gemiddeld dan.

Ik laat ze groeien zodat ze groot worden maar niet tegen het plafond. Ik zie wel eens foto's van plantjes die makkelijk 50 cm hoger hadden gekund. Een grotere plant heeft een groter wortelstelsel dus meer pit. En dan lekker dieven zodat je alleen goede toppen overhoudt.

Dag5, ik vind de nieuwe vingers er maar spichtig uitzien.

gallery_28849_11925_111050.jpg

gallery_28849_11925_53698.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Zwemvis misschien kun je je beter niet zo focussen op je 1,1 maar gewoon een mooie ronde draaien en als je het al haalt wat complimenten krijgen.

 

Succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

en een volgertje om van te leren!

 

Ik draai 0,67/ watt dus ik kan hier blijkbaar nog veel leren :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties! :verrygood

Yo Zwemvis misschien kun je je beter niet zo focussen op je 1,1...
Natuurlijk niet, ik focus me nergens op. Het is gewoon hobby en ik vind het leuk om goed voor mijn plantjes te zorgen.

gallery_28849_11925_79445.jpg

Dag 11 op 18/6. Ze lijken toch aangeslagen zodat mijn vermoeden van voeding die niet meer goed is hopelijk niet klopt. Hoe dan ook, de oude voeding ga ik opmaken in de verhouding 50/50 met nieuwe voeding. ik gebruik trouwens voeding van Hypro.

Sinds vandaag zijn drie van de vier lampen aan, ze hangen op 90 cm.

Vanaf nu ga ik voeden met ec1,7, pH5,4-5,5. Ik ga goed letten op de kleur van de bladeren. Als die té donkergroen worden verlaag ik natuurlijk de ec. Ik geef om de drie dagen handmatig water, van boven. Daarbij zorg ik er voor dat ik altijd een beetje drainage heb. Af en toe meet ik de drainage. Als die stijgt tot bóven 2 spoel ik met kraanwater met pH 5,5 tot de drain is gezakt tot net boven 1.

Alle planten krijgen exact dezelfde hoeveelheid water. Af en toe laat ik de potten vrijwel uitdrogen. Dat heeft voordelen. Planten die erg goed gaan (en dus het grootste zijn) zullen het eerste droog komen te staan en stoppen met groeien. De kleinere hebben nog wel vocht en kunnen gewoon doorgroeien. Ik wil namelijk dat ALLE planten even groot zijn. Daarbij komt dat ieder plantje haar eigen potje heeft, ik kan de grootste dus naar de zijkant verplaatsen.

Het tricky gedeelte komt er nu aan. Wanneer gooi ik ze in de bloei? Ik schreef al, ze moeten groot worden maar niet tegen het plafond want dat kan ik niet verplaatsen.

One of these days gaan ze naar 15 uur licht, de dag daarop naar 12 uur. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eenvoudige manier om 1.1 te draaien, je hebt mijn aandacht :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kwakverslag :verrygood ... grappig, lees ik nu pas.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

succes en we kijken mee :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, met z'n titel krijg je aandacht. En helemaal van mij, maar die had je al bij 0,8 gehad. Dus ik ga strak meelezen. Succes viske,

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 0,8gr/w was ik ook blij geweest dus kom maar op :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanwaar haal je je ec helemaal naar 1 als deze tijdens het drain meten boven de 2 uitkomt? logisch zou zijn om deze af te stemmen op de ec die je je planten wilt geven. ?? (neem aan dat dat hoger is als 1)

Share this post


Link to post
Share on other sites

update ?????

mooie bakken trouwens[is het eb en flood systeem ]

gr bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dit "nieuwe" mapito of heb je er eerder op gekweekt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amnees, correctie, ik spoel niet terug naar 1. Als ik boven 2 zit knal ik er twee potjes water doorheen, dat is 1,5 liter. Daarna nog een potje voeding. De drain is dacht ik dan ongeveer 1,3-1,4 maar ik weet het niet precies. In het kader van dit verslag zal ik het eens precies meten en vermelden als het zich voordoet.

Overigens neem ik nóóit mapito uit de pot om uit te knijpen of zo. Ik meet alleen wat er onderuit komt. Deze mapito wordt voor de derde of vierde keer gebruikt.

Bots, dit is geen eb en vloed systeem. Ik geef gewoon met de hand water zoals je ook op aarde zou doen. De drain wordt opgevangen en weggegooid. De potjes zijn 6 liter als je ze tot de rand vult. Effectief zit er zo'n 5,5 liter mapito in.

Dag18, waarvan 6 bloei. (eigenlijk 11d x 18h, 1d x 15h, 6d x 12h)

gallery_28849_11925_70316.jpg

De foto is van gisteren. Tel er voor de lengte vandaag maar 2-3 cm bij op. De luchtbevochtiger heb ik nu weggehaald. Ook heb ik de drie slechtste er uitgehaald. Tegen het weekeind moeten er nog twee aan geloven.

Nog steeds maar 3 van de 4 lampen aan, op zo'n 70 cm. 28°C en 58% rlv. Lekker muziekje erbij want anders swingen ze niet ;)

Ik snap niet waarom de VSA's zo'n kleurverschil geven. De twee Lumatek EVSA's geven relatief wat roder licht en de Vossloh Schwabe VSA's relatief blauwer. Ook als ik zo'n Lumatek op Superlumen zet blijft het roder dan die andere.

Sinds ze in de bloei staan krijgen ze ook bloeistimulator van B'cuzz.

Andere exotische zooi gebruik ik niet. Wat ik gebruik is:

-voeding van Hypro (ik ga er van uit dat andere merken even goed of slecht zijn)

-in het begin een of twee keer wat wortelenstampsimulator (van Rhyzotonic)

-bloeistimulator van B'cuzz (gedurende de bloei, totdat de fles op is. Of dit spul effect heeft weet ik niet)

-PK13-14 (in de groeischeut één keer en in de 6e bloeiweek drie keer. Of dit effect heeft weet ik ook niet)

-Cannazym (een keer per week, dubbele dosering)

Enzymen geef ik het liefst als de planten nogal droog staan en er dus nauwelijks drainage is, dan weet ik tenminste dat de enzymen in de pot blijven en niet meteen in het riool belanden. Wat heb je nu aan enzymen in het riool?

Voor de rest hou ik me gewoon aan wat op de fles staat of op de site van de fabrikant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

groeien ze nou ook harder met dat radiootje erbij ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

met dat 1,1 op 1 gebeuren krijg je zeker aandacht!

toch focussen mensen zich hier teveel op.

(als ik broodkweker was ook hoor ;))

 

ben benieuwd!! ziet er tot op heden niet slecht uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...