Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nitro

hoeveel plantjes van wet in belgie

Recommended Posts

Hellow,

great board, heb toch al de meeste topics doornomen en ben er heel wat wijzer uit geworden. Nu vraag ik mij af of ik een plantje mag houden volgens de wet hier en zo ja hoeveel en staat er limiet op grote van de plant.

En nog iets, als ik dan 1 plant mag houden, hoe kan ik deze zo groot mogelijk maken :lol: Zou graag volledige info willen, hok, welke lamp best, afzuiging...

Alvast bedankt

WIet liefhebber en kweker in wording :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je mag 1 plant houden (met natriumlampen is misschien eenandere zaak :x ), maar als de politie hierop valt zullen ze wel inbeslagnemen denk ik (alhoewel je minder dan 3 gram zou mogen houden).

 

Nu over de grootte van die plant.

De Belgische wet is hierin redelijk tegenstrijdig als ik het juist heb. Niets is strafbaar tot ge u schaar pakt en die toppen afknipt. +3 gram stelt u automatisch strafbaar.

 

info kweekbox : zie bestaande topics, sticky's/pinned, search functie

Share this post


Link to post
Share on other sites

die belgische wet is er overigens (nog altijd :'() niet....

 

puur illegaal, zelfs 0.1 gram hebben mag niet, zelfs 1 plantje van een halve CM groot mag nog altijd niet.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat je zoveel plantejes mag hebben dat je wil maar je mag ze niet oogsten en er mag geen thc opzitten

je mag 3 gr op zak hebben heb overlaatst op tv nog repotage over gezien en de politie nam weed dat niet meer dan 3 gram bedroeg niet in beslag

je mag maar 1 plant hebben want er is pas nog iemand opgepakt die 2 planten geind had (op een andere boom geplant)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel, kijk, eigenlijk is iedereen in belgië nogal verward rond de wetgeving, aangezien een domme Christen Demokraat nieuwsbrieven aan't rondsturen was die totaal niet klopten.... die 3 gram staat zelfs niet in het voorstel, daar staat 5gram in....

 

Maarja, het voorstelis er nog niet door... dus je mag niets hebben....

 

Over de grens smokkelen zal trouwens altijd illegaal blijven... of voorlopig althans :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens wat ik op Belgische websites gevonden heb mag je 3 gram op zak hebben (of in de auto) en 1 vrouwelijke plant voor eigen gebruik kweken zonder overlast te veroorzaken.

Als je die dan oogst mag je dat nog altijd in huis hebben maar er dus niet mee over straat lopen.

 

Je kan je daar natuurlijk nog vanalles bij afvragen: 1 plant per persoon? 1 plant in bloei?

 

Ook is overlast maar een vaag begrip: als je een plant in de tuin hebt en de wind zit net zo dat de buurman af en toe iets ruikt, is dat dan ook overlast terwijl jij misschien de hele zomer lang diezelfde buurman zijn mesthoop moet ruiken.

 

typisch Belgisch

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier staat de wet

en hier staat het precies (in het frans omdat die in het nederlands het niet doet)

Drogues

 

Nouvelle législation belge en matière de drogues

 

Le Moniteur a publié le 2 juin 2003 les nouvelles dispositions en matière de drogue, à savoir :

 

- les lois des 4 avril et 3 mai 2003 ;

- l’arrêté royal du 16 mai 2003 ;

- la directive ministérielle du 16 mai 2003 et son complément du 28 mai 2003.

 

Toutes ces dispositions sont entrées en vigueur le jour même de la publication (2 juin 2003).

 

Avec ces nouvelles dispositions, la Belgique s’oriente vers une politique de normalisation. Il ne s’agit nullement d’une politique de tolérance ou de légalisation de certaines substances. Elle se base sur les points essentiels suivants :

 

Les sanctions relatives à la production illicite et au trafic sont renforcées.

Détenir ou cultiver du cannabis reste une infraction. En cas d’usage « personnel » (c’est-à-dire quand on détient une quantité de cannabis qui peut être consommée en une seule fois, ou au maximum en 24 heures, soit 3 grammes), un simple constat (lieu, date et heure des faits, nature et l’usage) est dressé. En cas de « nuisances publiques » ou « d’usage problématique », un procès-verbal ordinaire est établit. Par « usage problématique », il faut entendre un degré de dépendance qui ne permet plus à l’utilisateur de contrôler son usage, et qui s’exprime par des symptômes psychiques ou physiques. Par « nuisances publiques », il faut comprendre la détention de cannabis commise dans une institution pénitentiaire, dans un établissement scolaire ou dans les locaux d’un service social, ainsi que dans leur voisinage immédiat ou dans d’autres lieux fréquentés par des mineurs d’âge à des fins scolaires, sportives ou sociales.

Dissuasion de tout usage de drogue y compris pour un usage récréatif par des majeurs.

Pas de drogues illicites en aucune circonstance pour les mineurs. En outre, la consommation même récréative de personnes majeures en présence de mineurs reste poursuivie de la manière la plus stricte.

Interdiction de la conduite sous influence de drogue, y compris du cannabis.

Une politique intégrée à l’égard du consommateur problématique : à chaque phase de la procédure pénale, recherche, poursuites, fixation et exécution de la peine, le magistrat dispose de moyens juridiques pour renvoyer les consommateurs problématiques vers un service d’assistance en matière de drogue.

Le Moniteur du 2 juin a également publié la loi du 11 mai 2003 portant assentiment à l’accord de coopération entre les autorités fédérales et fédérées pour une politique de drogues globale et intégrée.

 

dus je mag maar 3 gram hebben,op straat

en zolang je het niet op grote schaal doet riskeer je niet veel denk ek

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier bij ons in belgie pakt de politie alles af , hier mag je niets op zak hebben.

Als je hier een leeg zakje hebt waar nog wat gruis inzit pakken ze het al af. :D

Het scheelt wel waar je woont denk. Ik woon in een klein dorpje en hier laten ze echt niks toe. Als je bv in antwerpen woont of een andere grote stad zullen ze daar niet zo moeilijk doen denk.

Mij hebben ze al eens gepakt met 12.5€ wiet en toen hebben ze zelfs bij ons thuis komen kijken of ik niet meer had liggen.Kwas toen nog wel maar 17

een wet over plantjes is er al wel denk maar een wet over hoeveel je op zak mag hebben is er nog niet :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

euhm mijn qoute komt van het staatblad.

daar staan alle wetten in :D

in principe zou je zelf op straat mogen blowen:

enkel als je overlast pleegt als jij gewoon zit op een bankje doe je dus niks verkeerd :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

en toch is er momenteel alleen nog maar een wetsVOORSTEL, max, hij is er nog niet...

of dat is toch het laatste dat ik zeker wist, iets dat in het staatsblad gepubliceerd word als wet is namelijk wet...

 

zeker dat het daar niet als wetsvoorstel staat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogal wat onduidelijkheid hier, de zaken even op een rijtje (zoals ik ze kon nagaan natuurlijk).

1: er bestaat een onderscheid tussen de wettekst en de rondzendbrief van minister verwilghen.

De wet zegt dat bezit, gebruik ed verboden blijft maar dat er niet beboet wordt wanneer er geen overlast veroozaakt wordt en er geen sprake is van problematisch gebruik. De wet voorziet niet in hoeveelheden en aantallen (met 1gram kan je 12jarigen laten meeroken; met een oogst van een plantje kan je discreet zelf een jaartje roken... alles hangt af van de context).

Wat dan met roken in het openbaar? Dat wordt als overlast beschouwdt wanneer er minderjarigen in de buurt zijn of wanneer het een plaats is waar (op dat moment) waarschijnlijk minderjarigen verwacht kunnen worden. Blowen in het parkje ligt dus niet voor de hand, maar lijkt in bepaalde omstandigheden wel te kunnen. Er kan ook sprake zijn van overlast met meerderjarigen in de buurt, dat is wel duidelijk.

Er is sprake van problematisch gebruik wanneer je het gebruik niet meer in de hand hebt of er niet verstandig mee omspringt (door bijvoorbeeld stoned achter het stuur te zitten).

Is er geen overlast of probl. gebruik, dan mag je dus wiet bij hebben, kweken, oogsten en gebruiken. Als je teveel kweekt (en het geen bezit meer is voor eigen gebruik) onstaan er natuurlijk weer wel problemen.

 

De omzendbrief van Verwilghen voorziet dan weer in enkele concrete richtlijnen, wat zogezegd verzekert dat de inschatting van de bevoegde instanties niet volledig willekeurig is. In praktijk was het een mooie gelegenheid om ook de rechtse kant van de vld te profileren toen de discussie ontstaan was dat de overheid te permissief was...

Enfin, de omzendbrief specifieert dat 3gr als persoonlijk gebruik beschouwd kan worden (aangezien je niet meer nodig hebt in een dag, is dat wel zo dan lijkt er sprake van problematisch gebruik en wordt dit dus niet door de vingers gezien.)

Daarnaast zou er ook 1 plantje gekweekt mogen worden (dit lijkt per persoon bedoeld te zijn, dus als je een partner hebt die niet blowt kan je wel twee plantje zetten).

 

De politie heeft mijn plantje trouwens zien staan deze zomer, het staat onopvallend maar zichtbaar op het terras. Ze hielden even halt en leunden uit het raampje, duidelijk richting plantje kijkend. Wij waren met enkele vrienden bezig in de hof (en aan 't blowen), waarna ze gewoon wegreden en we elkaar eens vriendelijk toeknikten.

 

Voila, hoop dat dit wat duidelijkheid brengt, 't is wat ik onthouden heb nadat ik de moeite nam om de desbetreffende teksten zelf eens te lezen. als je meer wil weten moet je dat misschien ook maar eens doen...

 

GRTZ

Share this post


Link to post
Share on other sites
die belgische wet is er overigens (nog altijd :'() niet....

 

puur illegaal, zelfs 0.1 gram hebben mag niet, zelfs 1 plantje van een halve CM groot mag nog altijd niet.....

je mag 3 gram voor "zelfconsumptie hebben"

 

voor de rest mag je maar een plantje hebben en moet je daarvoor wel al ouder zijn als 18. En idd als de flikken het zien dan nemen ze hem wel mee.

 

En in een hok is compleet illegaal je mag geen hok bouwen want de lampen zijn hogedruknatriumlampen en hiermee verander je bij wijze van spreke al iets omdat je dan en ideale atmosfeer voor je plant begint te maken. Dit is strafbaar met 1 of meerdere plantjes.

 

Nu wat je dus wel mocht is gwn een plantje in de grond steken en die gwn natuurlijk laten opgroeiien maarja zoals ik al zij die nemen ze wel mee als ze em zien. Raadpleeg ier maar info over buitenkweken. Want je zult dan wel ffkes moeten w8ten tot volgend jaar in de lente.

 

 

Grtz

 

 

RadoN

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je op die pagina verder klikt op "cannabis voor eigen gebruik" staat daar max 3 gram en 1 vrouwlijke plant.

begrijp ik dit juist?? . . .

 

zou je dan meer dan een mannelijke plant mogen hebben?? mss een rare vraag maar ben hier wel geinterreseerd in !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ben je dan van plan met die mannelijke planten?

Ze grootkweken en later een geslachtsoperatie uitvoeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In belgie mag je zoveel kweken als je wil.

als je de nota echt op na leest zal je lezen dat er nooit een aantal instaat, dit om geen richtlijnen te geven aan gebuikers(pure pesterij).Dit zodat de politie zelf zijn interpretatie kan geven aan de overtreder.In; principe kunnen ze je oppakken voor 0.5 gr en vervolgen gerechtelijk , terwijl iemand met 50 gr vrijuit gaat

In belgie mag je kweken en roken zolang je geen problematisch gebruiker bent dit is(ruim omvat):

-Als je (vast) werk hebt

-Als je nooit rookt met of in de buurt van minderjarigen of plaatsen waar minderjarigen zijn (scholen , sportpleinen , parken , etc)

-Als je goeie indruk maakt bij politie, verzorgt voorkomen

-Als je sociale omgang hebt(verenigingen, etc)en niet enkel thuis voor je PS2 zit te blowen

-als je een auto hebt,huis,...

Duizend factoren en open voor Duizend interpretaties

-Nooit Hard drugs

-Nooit dealen(zelf bewijzen, ideaal dan)

 

 

Tis kak, gewoon braaf doen tegen de flikken en ni te veel planten

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag in de krant (bron : hxxp://www.destandaard.be)

 

BRUSSEL - Het Arbitragehof schrapt een deel van de drugswet. Meerderjarigen die cannabis gebruiken, zijn daardoor opnieuw strafbaar. De wet liet cannabisgebruik toe, zolang het niet ,,problematisch'' was of voor ,,openbare overlast'' zorgde. ,,Te vaag geformuleerd'', zegt het hof.

 

DE facto verandert er niets voor de gebruiker'', verzekert Brice De Ruyver, de justitie-expert van premier Guy Verhofstadt (VLD). ,,Maar we doen een stap achteruit. De rechtszekerheid die deze wet gaf, valt weg.''

 

De drugswet was het resultaat van een compromis dat de paars-groene regering-Verhofstadt I in 2003 sloot. Bedoeling was de cannabisgebruiker duidelijkheid te geven over wat strafbaar is en wat niet. Voortaan zou het gebruik van cannabis voor meerderjarigen toegelaten zijn in de privé-sfeer, als er geen overlast of problematisch gebruik bij kwam kijken.

 

,,Juridische duidelijkheid is juist wat in deze wet ontbreekt'', staat er in het arrest van het Arbitragehof te lezen. Het hof noemt de wet ,,vaag en onnauwkeurig''. ,,Openbare overlast en problematisch gebruik'' kan heel verschillend worden ingevuld door de parketten, en de wet zegt ook niet hoeveel gram iemand op zak mag hebben, stelt het hof.

 

De vernietiging van de wet komt voor de minister van Justitie, Laurette Onkelinx (PS), niet als een verrassing. ,,De problemen waren al langer bekend, ook bij de mensen op het terrein'', zegt haar woordvoerster Saar Vanderplaetsen.

 

Voorlopig is de oude wet opnieuw van kracht, die alle gebruik van cannabis verbiedt. ,,In de praktijk geven de parketten wel de laagste prioriteit aan vervolging'', zegt Vanderplaetsen. ,,De ministers van Justitie en Volksgezondheid gaan zo snel mogelijk een nieuw wetsontwerp uitwerken, in dezelfde geest als het deel van de drugswet dat vernietigd werd. Deze keer zal het juridisch sluitend zijn'', kondigt ze aan.

 

Hilde Vautmans, kamerlid voor de VLD, laat weten dat als de regering niet snel de zaak regelt, ze zelf een wetsvoorstel indient. De waarnemend voorzitter van CD&V, Jo Vandeurzen toonde zich gelukkig met de vernietiging van de drugswet. ,,De CD&V heeft altijd gezegd dat het gedoogbeleid van paars niet deugde.''

 

Het Arbitragehof wees behalve op de vage omschrijvingen op een pijnlijke slordigheid in de wet. Zo gaat ,,problematisch gebruik'' in de Nederlandstalige versie gepaard met psychische en lichamelijke symptomen, terwijl dat Franstalige versie van de wet psychische of lichamelijke symptomen noodzakelijk acht.

 

,,De minister van Justitie Marc Verwilghen moest een goede wet uitwerken. Bijzonder jammer dat hij daar niet in slaagde. Deze wet sneuvelt nu om een technische fout'', zegt de voormalige minister van Volksgezondheid Magda Aelvoet (Groen!). Zij was destijds een van de voorvechters om het kleinschalig privégebruik van cannabis uit de strafwet halen.

 

 

:verrygood :P :no :( :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

als men nix lost en niemant weet dat je plantenkamer hebt dan kunnen ze ook nie binnevallen je moet er natuurlijk geen mafiatje van maken é :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ee soort klerenkast ombouwen tot kweekhokje , zelfs zo dat er niets aan te zien valt . De pakkans lijkt mij dan erg klein .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...