Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zwemvis

Nieuw bord 4 x 600 (schema)

Recommended Posts

Ik wil een nieuw bord maken.

Voorlopig is dit ongeveer het ontwerp (VSA's niet getekend):

gallery_28849_11267_8648.png

Schema gemaakt met TinyCad.

Schiet maar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je niet per groep 1 schakelklok nemen?

Nu heb je 2 stroom circuits door elkaar lopen en dat is niet echt praktisch.

Neem een extra schakelklok om je 2e relais mee te bedienen want dan houd je de groepen gescheiden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wordt een digitale 2-kanaals klok die je zó op de DINrail kunt klikken.

Het ene relais loopt 5 minuten achter op de andere.

Ik wil juist van twee analoge klokken naar één digitale. :rolleyes:

Overigens zitten de twee groepen op één fase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar officieel mag je niet met 1 groep de andere schakelen.

Nu heb je 2 groepen doorelkaar, het is niet dat het niet kan maar het kan met storingen wel een verwarrend zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Officieel zoals de normen van de NEN 1010 dat aangeven :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met C6 automaten kan het wel eens nipt worden.

Ik zou voor een C10 gaan per Evsa met 600W.

De inductieve weerstand zorgt er voor dat de stroom wel eens kan oplopen tot 7A.

Net er naast dus...

 

Wil je echt professioneel gaan kan je een automaat gebruiken die af te regelen is.

 

Maar je bent in ieder geval goed bezig. Denk ook eens aan de verliesstroomschakelaar.

Die is er immers vooral voor de veiligheid...

 

Goed bezig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op Wikipedia lees ik dat de NEN1010 geen wettelijke norm is.

Er staat zelfs dat je de NEN1010 niet eens te zien krijgt zonder daarvoor te betalen. :nerd

In dat geval ga ik mooi mijn klokje ophangen hoor.

Maar hoe zit dat dan? Wikipedia zegt ook niet alles.

@Aurele: op deze site staat dat 10A niet selectief is na 16A en dat ik daarom 6A moet nemen (komt morgen binnen als het goed is).

Overigens heb ik twee magnetische VSA's en twee Lumatek's (allemaal 600W).

En de verliesstroomschakelaar zit in de meterkast (16A aardlekautomaat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig begint het er al iets overzichtelijker uit te zien :nerd

Aarde en VSA's niet getekend.

gallery_28849_11267_28379.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zit een structurele fout in je ontwerp dat in mijn oorspronkelijke bord er ook in zat:

 

Als de ventilatie automaat springt gaan je lampen ook uit... maar blijft er via je klok en relaisspoel wél een fase op je nul staan!

 

Oplossing: alle schakelvoeding van je klok ook van je ventilatieautomaat halen. Je mist nu een draadje van de fase naar je schakelcontact. Haal de voeding van je klok daar ook vandaan en je klok is ook gelijk gezekerd.

 

Een C6 automaat kan een inrush aan van 60-90A, dus wat dat betreft zit je wel goed. Sommige automaten zijn echter wat gevoeliger en sommige VSA's geven een hogere inrush. Je hebt gelijk wat betreft de selectiviteit.

 

Ik weet niet of je de luchtbevochtiger met spanning kunt regelen. Heb je voor je twee hokken maar één afzuiger? Of wil je de tweede twee lampen gewoon wat later inschakelen? In dat geval is het te allen tijde verstandiger om een timer relais te gebruiken voor de 5 minuten inschakelvertraging. Zo maak je nooit fouten bij het instellen van de tweede groep.

 

Om installatievoorschriften voor je vaste installatie te omzeilen is het verstandig om je installatie via een CEE stekker aan te sluiten. De fases zitten dan ook altijd goed, de stekker is opgewassen tegen de belasting en het is makkelijk los te koppelen (ook een extra veiligheid!). Anders altijd een hoofdschakelaar monteren.

 

Je transformator aftakking is ook prima, probleem is alleen om geschikte schakelaars hiervoor te vinden. Voor laag vermogen zijn die er nog wel maar voor een stroom meer dan 1A wordt het problematisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed punt, ik ga idd de complete klok achter een automaat zetten.

Ik zou een timer kunnen kopen met opkom- en afvalvertraging maar dat is weer een apparaat extra, kost extra geld en hoe meer apparaten hoe meer er kapot kan gaan. Daarom kies ik voor een 2-kanaals digitale klok. Het betreft één hok, ik wil niet dat vier lampen ineens aan gaan maar twee na twee.

Mijn modulaire luchtbevochtiger kan ik niet geheel met spanning regelen maar de fan die de mist blaast wel! :nerd

Groep1 zit op een CEE stekker, groep2 zit in een stopcontact.

Stappenschakelaars heb ik nog niet besteld, ze zijn wel genoeg op internet te vinden (maar ook aan de prijs).

Wat betreft de selectiviteit vond ik een interessant artikel van Holec. Dat artikel zet mij zwaar aan het twijfelen, ik denk er nu over om toch C8 automaten te gaan gebruiken. Dat zou toch volledig selectief moeten zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al die automaten bestaan in verschillende versies 1-polig, 2-polig, 3-polig en 4-polig. Nu stel ik me de vraag aangezien ik dikwijls 3-polige automaten en 4-polige automaten zie op het forum, hoe die dan werken.

 

- Op een 3 polige automaat kan je maar 3 kabels doorheen trekken, ik dacht dat je telkens zowel bruin als blauw door de automaat moest laten lopen, wat doe je dan met de 3de pool?

 

- Bij een 4-polige automaat van bijv. 6 A is dan elke pool bestand tot 6A of is het het geheel dat telt betekent als je de 2 machines neemt die telkens door 2 van de 4 polen lopen samen meer dan 6 A nemen, slaat de handel dan af of niet. of beschouwd elke 2 polen samen dan als één automaat tot 6 A en heb je met andere woorden 2 6A automaten in één behuizing?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3polig en 4polig is denk ik alleen interessant als je 3 fases in je huis hebt.

Als je 3polig 6A hebt kun je door iedere pool 6A sturen, gaat door één pool meer dan 6A zal deze trippen en de andere twee meenemen. Een 3polige automaat lijkt me meer iets voor een apparaat dat 3 fasen gebruikt, bv een 3 fasen elektromotor.

Volgens mij is er dan nog onderscheid tussen apparaten die alleen 3 fasen gebruiken (driehoek of ster) en andere die 3 fasen en nul gebruiken . Het is ingewikkeld allemaal en ik weet er niet alles van.

 

En dan heb je nog 1polige, 2polige, 1+Npolige.

1polig is voor één draad, méér dan 6A betekent trippen.

2polig is voor fase en nul, méér dan 6A op één van de twee betekent allebei trippen.

1+N is ook voor fase en nul, alleen de fase wordt gecontroleerd. Tript de fase neemt die de nul mee.

Dan heb je nog de kookgroep, voor een kooktoestel op twee keer 230.

 

Wat ik me net afvraag gaat over de selectiviteit tussen B16 en C6.

C6 (10-15 Inom) tript tussen 60 en 90A

B16 (5-10 Inom) tript tussen 90 en 160A

Oh huh?? het sluit precies aan!! Nou dan toch maar C6 gebruiken :nerd

:lol: helemaal gek wordt ik er van :o

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb net kortgeleden ergens een tabelletje op het forum geplaatst. Selectiviteit is normaal binnen dezelfde snelheid automaten. Voor specifieke adviezen over de door jou gebruikte automaten kun je hoogstwaarschijnlijk ook wel terecht op de site van de leverancier. De één waarde overslaan is een "rule of thumb".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...