Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leafie

Nieuw electro in een ijzeren kast?

Recommended Posts

Juist niet. De eigen bekabeling beperkt de kortsluitstroom waardoor de beveiliging minder snel ingrijpt.

Ik bedoelde eigenlijk daarmee te zeggen dat de inrush nooit groter kan zijn dan de kortsluitstroom en dat die zelfs nog een stuk kleiner is door de beperkingen in je bekabeling, maar nog steeds vele malen meer dan de 20x Inom waardoor je elektromagnetische beveiliging snel genoeg zal ingrijpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo, iedereen genoeg gebakeleid? :nerd :P

 

Back to the problem. M'n spanningszoeker licht vrolijk op in beide polen, heb dat al een even zitten googlen maar vindt geen afdoende uitleg of oplossing.

 

Vandaar volgende vraag, is het schadelijk voor je VSA als die fase omgekeerd is aangesloten, want die lijkt me te werken ongeacht??

 

Tweede vraag: Hoe 'in the name of god' zoek ik uit waarom die beide oplichten. Ik heb overal in me huis die test gedaan en ja hoor overal gaan de kerstlichtjes branden.

 

Toevallig geen overgecertificeerde electricien met helderziendheid op dit forum te vinden?

 

Morgen ga ik inkopen doen op het plan staan:

- 1 aardlekschakelaar 40 A 2 polig

 

- dan ga ik 2 VSA een 600W en een 400W samen aansluiten op 1 relais 16 A afgezekerd met een C zekering 16 A

(Als ik zo even aan het rekenen ga met alle info hier in deze topic, zou 16 A moeten volstaan om 1000 W aan lampen in te schakelen )

 

- Dan ga ik 4 x 56W TL lampen afzekeren met een C zekering 6A; inschakeling gebeurt met mechanische timer ( GS model )

 

- Dan ga ik een verdeelstekker in me hok waar ventilatie op zit en verdamper (350 W ) en vol automatische petroleumkachel (200 W ) afzekeren met C zekering 6 A ( dit zit continu in de stroom )

 

- Dan ga ik m'n afzuiging en inzuig een 225 kuub afzuiger in samenhang met een buisventilator voor de inlaat samen ook afzekeren op een C zekering 6 A. ( dit zit op 2 digitale timers, 1 voor de nacht en 1 voor de dag, zo'n 20 maal schakelen is nooit voldoende, grrr..; altijd maar stekker versteken. Iemand hier een ideetje voor, moet zo ongeveer 40 keer schakelen op een dag en meestal niet meer dan 6 minuten. )

 

- 1 verdeeldoos voor de aardekabel te laten toekomen en verdelen over alle elementen

 

- 1 opbouwkast waar ik al deze zekeringen en relais kan in laten toekomen. Dat wordt beetje knutselen en gaatjes boren.

 

Lijkt dit een plausibele oplossing voor al het schakelwerk??

 

Groeten

 

 

 

 

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om zeker te weten welke de fase is kun je een multimetertje kopen (voor een tientje), dan kun je de spanning meten tussen draad en aarde. fase-aarde = 230V en nul-aarde = 0V.

Voor het VSA maakt het eigenlijk niet uit. Toch is het fijn de draden correct aan te sluiten, met de goede kleuren, zodat je ook ziet welke draad wat is.

Aangezien je een kast gaat maken waar alles in komt is het misschien een goed idee om eerst een schema te tekenen en dat te posten?

Je schakelt je afzuigers 40 keer per dag? Hoe bedoel je dat?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden; ik heb alleen een afzuiger en een trafo met verschillende spanningen. Met een wisselrelais schakel ik de afzuiger tussen twee spanningen, bv lamp aan ->190V, lamp uit ->130V. Het relais dat de lamp aanschakelt schakelt ook het wisselrelais.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je schakelt je afzuigers 40 keer per dag? Hoe bedoel je dat?

 

Wel tijdens de lampen aan periode, om het halfuur, 6 minuten verse lucht, waardoor kachel aanspringt en zo CO2 verhoogt naar 1500 ppm, geen speciale dure co2 schakelaar + hotbox maar is 'even' effectief. Min of meer toch, na beetje ervaring en testen lukt dat naar behoren.

 

Morgen multimeter dus voor een tientje. Sluit je dat gewoon aan op de fase en op de grond om de spanning te lezen en op de nul en de grond of is er ergens ook een handleiding te vinden.

 

Kan niet wachten tot morgen om te bouwen, weer een heel project.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo zou m'n opbouw der moeten uitzien. Klopt dit voor de zekeringen of ga ik hier de mist in?

 

gallery_15074_11867_36410.jpg

 

Werkt dit ook met A zekeringen bijv A 6 of B 6 want die zijn stukken goedkoper dan de C versies, kwestie van de kosten ietwat te drukken hé :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo op het eerste gezicht zou ik alles wat op een DINrail past ook op een DINrail zetten.

Ik zie zó zeven apparaten die op een rail kunnen.

De verdeelstekker 8 stuks moet je even aan de kant donderen. Verdeelstekkers mag je zowieso niet vastschroeven.

Bij jouw gaat de stroom eerst naar de verdeelstekker en dan naar de automaten. Dat is niet goed. Je moet de stroom meteen naar de automaten sturen en daar stopcontacten achter zetten. In de stopcontacten doe je de timers.

Waarom zit daar een aardlekschakelaar? Heb je in de meterkast geen aardlekschakelaar? Wat heb je überhaupt in je meterkast zitten?

Ik zou dit doen:

 

(aardlek)

¦

20A zekering

¦

¦-stopcontacten (een stuk of vier)

¦

¦-automaat-relais-VSA

¦

¦-automaat-stopcontact-timer-TL's

¦

¦-automaat-stopcontacten-ventilatoren

¦

¦-automaat-stopcontacten-timers-afzuigers

 

Dit is maar een idee. Er zullen nog wel reacties komen.

Automaten met A-karakteristiek zou ik niet gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bovendien is C16 niet selectief na C20. In een kleine verdeelkast mag je een aardlekschakelaar ook als hoofdschakelaar gebruiken in Nederland, dus dat is handig. Ik zou inderdaad ook alles gewoon op een din railtjes schroeven en in een kastje proppen.

 

Dat van die spanning op de nul vind ik wel bijzonder trouwens. Meet het eens t.o.v. aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaan spanningszoekers met led aanduiding. Er zit een hele rits ledjes op die oplichten bij een bepaalde spanning. klik Je krijgt ze ook bij de gamma voor een paar tientjes.

 

Er zitten 2 pennen aan, 1 hou je aan aarde, de ander aan fase of nul. De fase geeft 230volt aan en de nul bijna 0. Zo weet je wat fase en nul is.

 

De fase en de nul omdraaien kan altijd (alles in je huis werkt immers altijd, ongeacht hoe om je de stekker erin steekt) Toch is het wijs om in een schakelkast de fase gelijk te houden. Zo weet je altijd op welke kabels spanning staat. Het is ook makkelijker met storing zoeken achteraf.

 

Ik ga er vanuit dat je een gewone instalatie met fase en nul hebt, er bestaan ook instalatie's (belgie) waarbij er geen nul gebruikt wordt. Dit zijn 110volt instalie's waarbij er 220/230volt tussen 2 fases wordt afgetakt. Dan staat er wel volle spanning op de 2 polen in je stopcontact. (ik kan nergens uit opmaken waar je woont :nerd )

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
bovendien is C16 niet selectief na C20.

 

Dat van die spanning op de nul vind ik wel bijzonder trouwens. Meet het eens t.o.v. aarde.

 

Hoe bedoel je niet zo selectief? Dat er te weinig verschil is in ampere. Zou je eerder gaan voor een C12 of C14 dan? Gaat die er niet uitvliegen wanneer 2 VSA's simultaan geschakeld worden?

 

ik ga zo'n multimeter gaan kopen, zo'n geel ding met een draaiknop dus, heb gezien dat die ergens tussen de 8 à 15 € kosten. Hoe meet je daarmee? mag je de ene pen in het contact steken en de andere tegen de grond houden of zo?? geeft dat geen kortsluiting? (Thx Aurele)

 

@zwemvis

Ik zie geen andere mogelijkheid om eerst m'n verdeling naar de stopcontacten te lopen en dan pas naar de relais voor de VSA zo staan die eigenlijk in parallel, is dat niet best dan volledig serieel?? of heb ik hier niet echt goed opgelet in de klas? :P ( 10 jaar geleden :nerd )

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij het kiezen van een volgende zekering sla je tenminste één waarde over om er voor te zorgen dat de kleinere zekering altijd eerder reageert dan de grote, dus 25-16, 20-10 en 16-6

 

Denk ook aan de maximale inrush current (zo'n 50A per VSA, bij magnetisch meer). Hierbij uitgegaan van 5-10 x Inom voor B karakteristiek en 10-15 x Inom voor C karakteristiek automaten:

 

16C: 160-240A

16B: 80 - 160A

10C: 100 - 150A

10B: 50 - 75A

6C: 60-90A

6B: 30-60A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx iedereen!!!

 

Heb zo'n 12 uurtjes me favoriete hobby kunnen uitvoeren maar het schakelbord is klaar en ik ben trots op m'n werk. Misschien is het nog niet perfect, maar ik denk dat het niet slecht is voor een hobby'ist. ;)

 

Hier een resultaat van voor, tijdens en na.

 

Enig probleem is dat ik nog op zoek ben naar C 6A zekeringen, maar ik kan die gelijk nergens vinden op conrad, toevallig iemand die wel weet waar ik die online kan bestellen ( want in de winkel zijn die duur man man man! ;) :nerd

 

VOOR:

gallery_15074_11867_32994.jpg

 

TIJDENS:

gallery_15074_11867_32300.jpg

 

NA: :o :lol: :lol: :) :) :)

gallery_15074_11867_206704.jpg

en de VSA 600W hier komt dan nog de 400W bij

gallery_15074_11867_214346.jpg

 

De loshangende draden zijn uiteraard nergens op aangesloten en hebben veilig een lasdop in de kast :P ;) , maar zoals gezegd ik zoek nog de juiste C 6A ( en betaalbare ) zekeringen om ook m'n aanzuiging door de kast te laten lopen en m'n TL buizen.

 

In ieder geval super hartelijk bedankt voor alle uitleg en hulp. Ik voel me weer iets veiliger vannacht! ;)

 

Ik heb van alle stappen foto's, als het volledig af is maak ik nog een topic: 'Maak een veilig schakelbord voor de kleinste kwekers' (aan een betaalbare prijs)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er al best net uit naar mijn smaak.

Maar er zal nog wel commentaar komen, niet alles is volgens de regels!

Bv. zie ik daar stekkers aan massieve draad? Mag volgens mij niet. (ik deed het vroeger ook)

Blusser is goed idee! :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor die harde kabels op de stekkers heb ik eigenlijk wel bewust gekozen. De stekkers worden er immers nooit uitgehaald. ( Althans toch de bedoeling ). Had wel al gelezen dat je stekkers best aansluit op flexibles omwille van de vele bewegingen die stekkers meemaken. Ik dacht zo bij mezelf, als die stekker dan toch nooit uit het stopcontact komt kan ik wel zonet een goede stevige vaste draad nemen om zo weinig mogelijk wrijving en warmte ontwikkeling te hebben. Een vaste draad ziet er mij nog altijd betrouwbaarder uit dan zo'n hoop losse draadjes samengedraaid.

 

(Let op! Dit was mijn gedachtengang, voor hetzelfde geld heb ik het hier volledig mis :P, maar dan lees ik dit hieronder wel :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt het mis helaas. De aansluitingen in een stekker zijn niet geschikt voor harde kern. Er is geen reden om geen soepel snoer te gebruiken, vrijwel ieder bord is bekabeld met soepele kabel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...