Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dr. G

zadenkweek auto ak47

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Vorig jaar had een forumlid een zadenkweek gedaan met een volgens mij erg interessant en leuk plantje, namelijk de auto ak47.

Deze wilde ik ook erg graag gaan kweken dit jaar en daarom heb ik hem gecontacteerd en een vijftal zaden overgenomen.

Deze zaden heb ik bijna twee weken terug tussen vochtige watten gelegd om te ontkiemen.

Twee hiervan ontkiemden al in iets meer dan 24 uur, de andere drie deden niks. Na een dag of vier heb ik de zaden bekeken en er was er eentje rot, balen. De andere twee heb ik voorzichtig gekraakt in de hoop dat ze nog wat zouden gaan doen.

Tot nu toe doen alleen de twee ontkiemde zaden het en deze staan al een weekje fier buiten. (in de nacht soms wel binnen..)

 

Toen hij er weet van kreeg heeft hij mij gewoon nogmaals een vijftal zaden opgestuurd, waarvoor echt super bedankt!!

 

Bij dezen alvast een paar fotokes van de dames/heren, samen met een paar druivenstekken.

Foto's van de vijf komen nog, als ze ontkiemd zijn. een foto van een potje is ook niet leuk...

 

003gi.jpg

 

005cts.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit, leuke plantjes ook die auto ak's!

 

Veel succes, en hopen op een boel zaden :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

DR G, ik ga voor je duimen dat je een mooie zadenkweek kunt maken van het heerlijke soortje Ak47.

 

Ik had dit jaar ook graag een zaadkweek van dit soortje gedaan, helaas had ik nog maar 5 zaadjes over en dat waren allen mannen :rolleyes:

 

Jij heel veel succes en op naar een Topzaadkweek.

 

Fijne avond.

 

Blowsterke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dr.G !

 

leuk dat er al een paar bovengekomen zijn ! :nerd maar als ik je een tip mag geven: AutoFlowers zet je best zo snel mogelijk in hun definitieve pot :o

 

kies er maar de mooiste vent en vrouwtjes uit :lol: dan komt het zeker goed.

 

Succes !

 

Gr.

BioMan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

///Edit, svp niet onnodig quoten, herhaling van de vorige post is onnodig//

 

Bedankt voor de tip!! Ik ga kijken of ik ze vandaag of morgen nog een maatje meer kan bieden :nerd

De vijf andere zitten nu in zo'n turfpotje en mogen direct als ze uitgekomen zijn in een grotere pot.

Een liter of 10 zal toch wel voldoende zijn toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een liter of 4-5 is ook goed... maar hoe meer, hoe beter :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ? Hoe staat het er voor ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ? Hoe staat het er voor ?

 

De twee plantjes groeien gestaag met dit weer, de twee die ik had gekraakt kwam er eentje van op. Alleen deze werd de eerste nacht direct onthoofd door een brutale slak...

De vijf andere zaadjes waren na negen dagen nog steeds niet uitgekomen dus heb ik ze opgegraven en ook allemaal tussen mijn tanden een opdonder gegeven. Nu, na drie dagen zijn vier van de vijf opgekomen en de vijfde gaat ook nog wel komen denk ik :huh:

 

Hier wat foto's. Ze staan nu trouwens allemaal in 7 liter potten van het zonnetje te genieten, dat was op het moment van de foto nog niet voor allemaal zo..

 

015bh.jpg

 

016wx.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

:huh:

 

Ja, ze hebben dikke schillen... ik wrijf ze daarom ook altijd eerst een beetje in met schuurpapier :wub: maar een keertje goed tussen de tanden zal ook wel werken ;)

 

Gr.

BioMan :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij dezen weer een update,

 

De twee grotere plantjes hebben geslacht laten zien...alleen niet het geslacht dat ik het liefste zie.

Het zijn twee mannen geworden.

Van de vijf andere zaadje zijn er uiteindelijk 4 opgekomen, welke direct in hun grote verblijf zijn gegaan. Deze staan nu ook heerlijk te genieten van het lenteweer. hier een paar foto's

 

010knw.jpg

011rql.jpg

013enh.jpg

014bs.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer van die 2 mannen, misschien wat stuifmeel proberen op te vangen ?

 

Kan je dan gebruiken voor hopelijk je 4 vrouwtjes te bevruchten ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, probeer maar op te vangen, en laat ze maar staan als backup... want ik denk niet dat je vrouwtjes zo rap gaan bloeien en bevrucht kunnen worden...

 

Goed bezig !

 

Gr.

BM ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opvangen ga ik zeker doen! Het zal je maar gebeuren dat je deze nekt en de andere 4 dames blijken te zijn.... ;)

Zondag ben ik weer thuis en zal ik weer eens foto's schieten van de andere vier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo die groeien rap, wat is nou eigenlijk het pak m beet gemiddelde aantal zaden dat je wel mag verwachten als de omstandigheden gewoon redelijk zijn.

het verschilt allemaal, maar een gemiddelde? 350?

 

ik volg je, succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij AF'jes heb je het al goed gedaan als je er 350 van af weet te halen ;) gemiddelde schommelt zo wel rond de 150-200 als het meevalt, maar bij bv. grotere AutoFlowers zoals ADH47 zullen dat er wel meer zijn, en bij de 'gewone vroegbloeiers' zit je snel aan de duizend B)

 

Ik schat hier zo'n 180 B)

er kan natuurlijk nog alles gebeuren...

 

Gr.

BioMan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow Bioman! 180 zaden van twee mannetjes? Dat zou wel knap zijn :)

Ik hoop bij de laatste 4 natuurlijk op 4 dames, maar dat is maar even afwachten...

 

Ze staan nu allemaal nog in de tuin, maar omdat het weer afgelopen week iets minder is dan de laatste weken ervoor is er niet zo heel veel vooruitgang te zien. De twee mannen zijn nu een dikke 50cm hoog, toch al wel een redelijke lengte. Van de vier later opgekomen plantjes kreeg eentje de zaadlijst niet van zijn/haar koppie af. Omdat ik er pas twee dagen later weer was om haar te bevrijden, heeft ze dus een flinke knauw gehad, maar ik geef niet op! Wie weet is het mijn enige dame :lol:

Hier wat foto's:

001ggxn.jpg

 

003akx.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga voor je duimen dat de andere allemaal vrouwtjes worden.

 

Fijne dag.

 

Blowsterke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat duimen heeft maar een klein beetje geholpen als ik het goed heb gezien. De drie grootsten van de tweede lichting heb ik vanmiddag eens geinspecteerd en voor zover ik kon zien waren het twee heren en één vrouwtje. ...Denk ik....

Maar ja, één vrouwtje betekent dus waarschijnlijk wel zaden :rolleyes: Ik ben er nog niet, maar ik hou goede hoop!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb weer een update. Van de drie grote planten was er maar één dame. De kleine lelijkerd bleek ook een vrouwtje, maar die ging op een andere verblijfplaats helaas snel over tot het groeien van ballen, die is dus om.

 

De mannen zijn al voordat ze stuifmeel konden produceren naar een andere verblijfplaats gegaan om zo het vrouwtje eerst eens een goed aantal haren te laten groeien. Ik heb echter de eerste voorbloeiballen over het hoofd gezien denk ik, want de dame heeft op de eerste 4 internoden waar de voorbloei zit al mooie zaadlobben gemaakt, die volgens mij ook gevuld zijn.

 

De dame heb ik op de foto gezet afgelopen vrijdag, precies acht weken na het zaaien. Ik vroeg me af of het al tijd is om haar eens met de mannen te laten knuffelen, of dat ik beter nog even kan wachten om zo meer zaad te krijgen. Weet iemand me hier meer over te vertellen?

De bovenste twee foto's zijn van vrijdag, die van de zaadlobben is van 7 juni:

med_gallery_7581_12383_691029.jpg

med_gallery_7581_12383_304304.jpg

med_gallery_7581_12383_1185526.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei :) ik had je vorig update niet gezien...

 

Maar deze wel :D en het ziet er heel goed uit !

Wel spijtig dat je maar 1 vrouwtje hebt maarja... de natuur is en blijft de machtigste ;) wanneer ga je ze bevruchten ? en die venten al 50cm ? dat is goed ! :lol:

 

Ik ben benieuwd als ze bevrucht worden !

 

Gr.

BioMan ;)

 

Edit: Ik zou nog een weekje wachten ofzo, en dan lekker de manen er eens bovenuit schudden :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen probleem Bio, het is geen verplichting om te kijken en te reageren hoor :lol:

 

Die mannen van 50 cm zijn uiteindelijk zo'n 65 en 70 cm geworden, maar die zijn al een tijdje om. De mannen uit de tweede lichting zijn inmiddels ook al zo groot en die staan een eindje verderop ondergebracht. Hier heb ik al een 10 cc stuifmeel vanaf geoogst, en ze stuiven nog steeds flink! Ik leg ze Heel voorzichtig op hun kant op een strook aluminiumfolie en geef er dan een tik tegenaan. Daar komt echt een hooikoortshoeveelheid vanaf zeg!

 

De dame staat inmiddels al bijna een week langer dan op de foto, dit weekend gaat ze knuffelen ;)

Ook heb ik drie stekjes weten te bemachtigen van planten die via via weer van een stekkenboer afkomen. Zal wel zo'n standaard binnensoortje zijn zoals nlx oid. Misschien dat ik daarvan ook één dame ga bevruchten met het stuifmeel van de auto ak47 mannen. Gewoon om te proberen :P Wie weet komt er volgend jaar wat leuks uit :D En anders maar niet he?? Haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kben ook bezig met een AK47 zadenkweekje, ongeveer

één week later gestart. Heb 2 mannen en 2 vrouwen

maar heb deze van bij het begin samen laten staan .

 

Is het noodzakelijk om te wachten met bestuiven

zoals jij doet of kan het ook op deze manier ?

Waarom wacht je eigenlijk, geeft dat een groter

aantal zaden of zijn ze van betere kwaliteit ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op jouw manier kan zeker ook!

Ik wilde alleen ook wat stuifmeel opvangen om andere planten mee te bevruchten en daarvoor moesten ze op een iets onveilige plek staan waar ze uit de wind staan. Het vrouwtje staat hier achter in de tuin zodat ik die goed kan beschermen :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag maar weer eens plaatjes geschoten. De dame is flink bestoven en begint nu van die lekkere bollen aan te maken. Leuk om eens te zien hoor ;)

Hier wat plaatjes:

gallery_7581_12383_1308383.jpg

med_gallery_7581_12383_79701.jpg

med_gallery_7581_12383_1168450.jpg

med_gallery_7581_12383_759041.jpg

med_gallery_7581_12383_494557.jpg

med_gallery_7581_12383_795681.jpg

 

 

En de stekjes, in hun simpele propagator ;)

med_gallery_7581_12383_750529.jpg

med_gallery_7581_12383_487685.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dame heeft leuke toppen zo te zien...

en barstevol zaad ;) Top ! :D

 

En hopelijk gaat je stekkenproject ook nog lukken !

 

Gr. en succes nog verder !

(trotse) BioMan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...