Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
labdesign

Klassieke muziek om plantgroei te bevorderen

Recommended Posts

De een zegt muziek ........... ik hoorde laatst dat bos geluiden van een bos wat wakker word,denk aan het getjilp van de merel en ander (vreemde :P vogels.

Daar scheenen de bladmondjes eerder van open te gaan staan.

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het voornaamste doel van muziek het openzetten van de stomata is, waarom dan de hele dag muziek? Zou je denken dat één of twee uurtjes voor het licht aangaat voldoende zou moeten zijn???

Iemand enig idee wat de optimale geluidsdruk zou moeten zijn?? (en zeg nou niet zo rond de 140 dB...)

 

Grtz,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien vinden ze

leuk?

 

Positive vibration ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat menig groeier wel tegen ze plantjes praat, vooral als het voor het hobbyen is :lol:.

 

Maar zoals eerder gepost met het mythbuster expiriment wil ik jullie ook graag attenderen op het volgende

 

Muziek in patroon Ook niet echt een nieuwtje ...

 

Maar het zal mij niets verbazen als muziek (trilling) effect heeft op je plant.

 

Hopelijk doet iemand er iets mee, anders wordt het brandnetel testkweken volgendjaar. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens een japans onderzoek aan perzikbomen werden de uitschietende takken korter door een vibrator aan de plant vast te binden. Het had geen effect op de fruitproductie.

 

samenvatting

 

Dus als je je planten mooi kort wilt houden, leen dan de vibrator van je vriendin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

en hier is iemand die juist als uitkomst had dat stilte beter is dan geluid. Let wel, dit is het resultaat van een soort profielwerkstuk, met een opzet waar kritiek op mogelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is niet de muziek die invloed heeft het is de frequentie van het geluid die invloed heeft op de plant.

hier zijn verschillende studies over gedaan .

er is ook een apparaat op de amerikaanse markt die de plantengroei bevorderd er is een binnen en buiten uitvoering van .

heb mij er nog niet echt in verdiept maar ga dit binnenkort wel doen .

groeten van tuintjuh! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reeds gesproken met een electro dj // kunstenaar.

 

Volgens hem is een programmatje makkelijk the schrijven.. (

)

 

Maar ik denk dat 90% hier niet echt naast wil zitten :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van het praten tegen planten,

is dat niet omdat je dan co2 uitstoot? (en je plant dat erg fijn vijnd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even op webofscience gezocht naar wetenschappelijke artikels naar de invloed van muziek op plantgroei, en ik vond (vreemd genoeg) enkel artikels die een statistisch significant verschil vonden. Gewoon lawaai zou dan weer geen verschil geven. Vond zelfs een artikel dat een positief effect van "Vortex Healing" waarnam.

 

Hier de abstract, aangezien je een abonnement moet hebben om de artikels te kunnen lezen. Bron: Creath, K., & Schwartz, G. E. (2004). Measuring Effects of Music,Noise,and Healing Energy Using a Seed Germination Bioassay. Journal of Alternative & Complementary Medicine, 10(1), 113-122.

Objective: To measure biologic effects of music, noise, and healing energy without human preferences or placebo effects using seed germination as an objective biomarker.

Methods: A series of five experiments were performed utilizing okra and zucchini seeds germinated in acoustically shielded, thermally insulated, dark, humid growth chambers. Conditions compared were an untreated control, musical sound, pink noise, and healing energy. Healing energy was administered for 15-20 minutes every 12 hours with the intention that the treated seeds would germinate faster than the untreated seeds. The objective marker was the number of seeds sprouted out of groups of 25 seeds counted at 12-hour intervals over a 72-hour growing period. Temperature and relative humidity were monitored every 15 minutes inside the seed germination containers. A total of 14 trials were run testing a total of 4600 seeds.

Results: Musical sound had a highly statistically significant effect on the number of seeds sprouted compared to the untreated control over all five experiments for the main condition (p < 0.002) and over time (p < 0.000002). This effect was independent of temperature, seed type, position in room, specific petri dish, and person doing the scoring. Musical sound had a significant effect compared to noise and an untreated control as a function of time (p < 0.03) while there was no significant difference between seeds exposed to noise and an untreated control. Healing energy also had a significant effect compared to an untreated control (main condition, p < 0.0006) and over time (p < 0.0001) with a magnitude of effect comparable to that of musical sound.

Conclusion: This study suggests that sound vibrations (music and noise) as well as biofields (bioelectromagnetic and healing intention) both directly affect living biologic systems, and that a seed germination bioassay has the sensitivity to enable detection of effects caused by various applied energetic conditions.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er geen cijfers van hoeveel invloed (grammen) het heeft op een plant ongeveer, ene kant lijkt het me onzin, maar ik heb zelf ook veel gelezen erover en blijkbaar is ht toch waar :book:

 

 

mischien leuk idee'tje voor volgend jaar ( of binne) binnekort.. kweken met muziek!

 

 

HAA zou me niks verbazen als er iemand hierop in gaat :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ook iets wat ik een tijdje geleden tegenkwam over twee potten rijst !

 

http://www.besef.nu/ikhoudvanjou.html

 

Ik vind dit zelf ook zeer interessant en ik ben ervan overtuigd dat dit ook een invloed zal hebben op de planten!

 

(misschien vrij weinig hier mee te maken,,, misschien.)

Edited by elfuur11

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm dus ik zie 1 simpele oplossing koop een papagaai en leer hem fluiten voor de lamp aan gaat en zingen als de lamp schijnt :)

 

Dus nieuwe kweek kamers zouden dan dus moeten worden opgebouwd in een geluids dichte ruimte ,geisoleerd en afgeschermd tegen warmte verlies en warmte straling

Kan je lekker wat boxen erin knallen en gaan :)

 

labdesign zal wss happy zijn dat iemand er 3,5 jaar later nog intresse in heeft :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kennis van mij draait een specifiek type klassieke muziek , en haalt deze door een paar filters om een specifieke frequentie te benadrukken.

Ik weet wel zeker dat hij liever niet heeft dat ik verklap welke muziek en welke frequentie...

Een van de meest opvallende resultaten was een snelle temperatuurdaling; de planten leken infraroodenergie sneller te absorberen.

Ook waren er veranderingen in de luchtvochtigheid en wateropname zichtbaar.

 

Zoekt en je zal vinden; er wordt al dik 30 jaar onderzoek naar gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...