Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Marsupium

Snel en simpel een (tweede) kweektent bouwen 60x60x90

Recommended Posts

Hoi mede growers en blowers,

 

Ik heb foto's genomen tijdens het bouwen van me 2de growtent zodat ik het anderen kan laten zien en misschien er ideeën mee op kunnen doen.

Het idee is simpel en niet te duur.

Ik moet alleen nog wat ventilatie regelen in de tent.

Ik heb 5 pc-fans liggen en 3 adapters. Die heb ik bij de kringloop winkel vandaan voor maar 2 euro.

Latten voordeel pak bij de gamma: 12 latten 22x55x210 voor 12 euro

Zwart/wit folie bij de GS 2x2 meter voor 4 euro.

Lamp: TL armatuur voor systeemplafond 60x60 cm. 4x18 watt, Gratis van een kennis gekregen.

 

gallery_29709_11760_280476.jpg

 

gallery_29709_11760_187166.jpg

 

gallery_29709_11760_231548.jpg

Gewoon alle verbindingen zo op elkaar zonder lijm want dan kan alles ook weer uit elkaar en opgeruimd worden.

 

gallery_29709_11760_399523.jpg

Je kan hem ook nog zo op ze zij neerzetten bijv.

 

gallery_29709_11760_579795.jpg

Maar ik ga hem zo neerzetten

 

gallery_29709_11760_337103.jpg

Folie met een beetje overmaat zodat je het in kan pakken en vastplakken met tape

 

gallery_29709_11760_289788.jpg

De hoeken even open laten want daar komt nog een lat om de lampen touw aan te bevestigen

 

gallery_29709_11760_731567.jpg

Like this

 

gallery_29709_11760_748803.jpg

Zo, nou nog een dakje en een deur/luifel

 

gallery_29709_11760_201406.jpg

Zo met de lamp erin

 

gallery_29709_11760_300200.jpg

Het geheel, met luifel/deur en dakje, 2 naast elkaar, met een beetje verschil, de 2de is netter

 

De tentjes zullen vast nog verbetert gaan worden op bepaalde punten want ik heb nog een paar ideeën.

- Ventilatie, ? pc-fan of gaten in het armatuur, warme lucht afvoer

- Rechter tent een kwartslag naar links draaien zodat het licht niet perongelukt naar binnen komt van de ander, of een deur maken die beter sluit

 

Nou kan ik groeien en bloeien tegelijk :rolleyes:

 

To be continued...

 

Marsupium

Share this post


Link to post
Share on other sites

erg leuke tutorial gast :rolleyes:

maar ik betwijvel of de hokjes wel 100% lichtdicht zijn

bedankt voor het delen

 

 

greetZZZZZzzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze 2de is wel goed dicht verder, maar wil nog wel het een en ander verbeteren maar dat moet ik nog even wat over nadenken.

Het materiaal is niet doorschijnend, voor de rest hangt het er van af hoe goed je zelf je tent maakt.

Een goed sluitend voorzet deurtje is voldoende om te voorkomen dat het luifeltje van folie per-ongeluk open waait doordat je er bijv. langsloopt. Het is de bedoeling dat het allemaal relatief simpel en goedkoop is en erg makkelijk, het kan altijd verbeterd worden.

Daar zijn reacties welkom maar hou het basic en cheap. Het hoeft er niet persee om te gaan of het 'stealthy' is. Een gewone growtent zie je ook staan.

 

Groet, Marsupium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brandblusser erboven hangen misschien?

 

Leuk gevonden maar erg brandgevaarlijk met dat Panda folie zo, helemaal omdat je de VSA's vd TL's blijft gebruiken met een redelijk gesloten kap waardoor er veel hitte geproduceerd gaat worden.

 

succes met deze setup maar als ik jouw was zou eea opnieuw onder de loep nemen qau veiligheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marsupium ,

 

Leuke hokjes heb je gemaakt :rolleyes:

 

Weet je al hoeveel en wat je erin gaat zetten ?

 

Ga je in het bloeihok nog iets van een filter gebruiken ?

 

Ik zie dat je TL gebruikt, gebruik je nog een bepaalde kleur ?

Volgens mij is het voor de Bloei beter als je een ander soort TL gebruikt,

Volgens mij voor de Groei Cool White en de Bloei Soft Orange, heb ik ergens eens via google gelezen ...

je kan het in jou armatuur van je bloeihok, ook om en om doen ofzo .

 

succes met je Hokjes ,

 

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goede middag,

 

@ Lostchild,

Dat hout en plastic erg brandbaar is dat begrijp ik, maar naar mijn idee komen de temperaturen niet zo erg hoog en had overal gevoeld en kan gewoon alles aanraken en het valt naar mijn idee mee, het is bij elkaar ook maar 72 watt :rolleyes:

De kap van de linker hok is al bewerkt met grote sleuven er in, de rechter armatuur moet nog bewerkt worden. (had ik ook al vermeld)

Ventilatie moet ook nog in orde in de rechter hok.

Als ik een brandblusser zou plaatsen, waar moet die dan op gericht staan, het armatuur of de contactdoos of schakelklok?

Bedankt voor je tips en mee denken.

 

@ Peter R de Vries,

Thnx, Ik heb er Special Queen #1 en Special Kush #1 in staan (check me link onder bericht)

In het bloeihok zouden er mooi 4 in passen, in het groeihok kan er eventueel wat meer omdat daar ook kleinere planten bij in staan, maar daar zouden ook 4 redelijke planten in kunnen.

De bedoeling is tijdswinst door een doorschuif systeem met 2 hokjes.

Ik denk dat ik geen filter ga gebruiken maar als het nodig is kan dat nog, ik heb er een staan en ook nog een goede buisventilator.

Voor de groei gebruik ik cool white kleur 840 van Philips en voor de bloei warm white kleur 827 van Philips.

Om en om had ik vorig jaar gedaan, deze keer ga ik volledig 827 er in doen met de bloei.

 

Thanx voor reply, altijd welkom :D

 

 

Marsupium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonet het armatuur voor het bloeihok bewerkt.

Gaten er in gemaakt voor 2 pc fans.

En het hok een kwartslag gedraait zodat het licht van het andere hok er niet toevallig bij in schijn en het licht/donker ritme verstoort.

 

 

gallery_29709_11760_115644.jpg

 

 

gallery_29709_11760_433949.jpg

 

 

gallery_29709_11760_657166.jpg

 

 

gallery_29709_11760_809431.jpg

Even een plantje erbij gezet om te kijken naar de luchtcirculatie en temperatuur

 

 

 

De ventilatoren gaan om het kwartier aan en uit om overbelasting van de adapter te voorkomen.

Even checken hoe de temperatuur zich houd verder.

Ik kan eventueel ook nog kijken of ik de VSA's boven op de kap kan monteren, zit met schroefjes vast en de verbinding van de draden ook dus dat is een voordeel.

 

 

 

Greetz Marsupium

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zien er bijde wel heel strakke kastjes uit!

veel succes met je kweek

 

wietjeuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er strak uit :rolleyes:

 

simpel maar doeltreffend

 

succes met je doorschuif kweekjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Wietjeuh:

Bedankt, :D

 

@ Elmo:

Simpel en doeltreffend is precies goed omschreven, thnx man :rolleyes:

 

Ben ook benieuwd hoe het verder zal lopen met de kweek.

 

Greetz, Marsupium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou er nog wel een extra bodem in doen mocht je een keer wat te veel drain hebben..

wel leuk idee.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tuinman:

Ik geef water vanaf onder, ik zet ze dan in een bak met water en laat ze na die tijd even uitlekken op een handdoek voor ik ze terug zet in de tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de ventilatie in de bloeitent verbeterd door:

 

- links-voor een 8cm pc-fan als actieve inlaat (komt uit het armatuur)

- recht-achter een 12cm pc-fan warmte afvoer

 

De 3 ventilatoren zitten op 1 adapter en gaan om het kwartier aan en uit.

Is dat goed? Ik had ergens gelezen op het forum dat dat was ter voorkoming van overbelasting.

Als het nou te warm word en ik zou constand ventilator aan moeten hebben, wat zou dan een oplossing kunnen zijn?

 

gallery_29709_11760_348447.jpg

Actieve inlaat, 8cm.

 

 

gallery_29709_11760_187284.jpg

Plastic folie heb ik bij de ventilator 3/4 uitgesneden zodat als het donker moet zijn geen licht door het ventilator gat komt

 

 

gallery_29709_11760_554400.jpg

Die zuigt de warmte onder de kap vandaan, rechts het gat waar de waar de fan voor de inlaat weg kwam, die maakt toch teveel lawaai in het armatuur, de kap versterkt het geluid

 

 

gallery_29709_11760_315313.jpg

En de 12cm. fan voor afvoer van de warme lucht

 

De folie zit bij de ventilatoren op de MDF flenzen geplakt met dubbelzijdig tape

 

gallery_29709_11760_564975.jpg

Als de tent gesloten is en de fans staan aan is het zo'n 27 a 28 graden, zonder fans aan is het 31 graden

 

 

gallery_29709_11760_638308.jpg

Door de inlaat

 

Nou even checken of de timers goed schakelen, dus een dag of 2 proefdraaien.

En dan binnenkort planten erin.

 

GreetZ, Marsupium :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Marsupium,

 

lekker creatief zo.

 

wel had ik wat opmerkingen.

 

het is beter om de fannetjes constant te laten draaien, misschien in het begin nog niet, maar de plantjes hebben frisse lucht nodig om goed te groeien en bloeien. zal er in elk geval op het eind met bloeien een windje moeten blazen om de toppen niet te vochtig te laten worden.

verder gebruik je straks ook de afzuiger, en inblaas om je klimaat op peil te houden.

als je dan een probleem verwacht met de adaptertjes, kun je iedere fan natuurlijk zijn eigen adapter geven. Kijk dan even naar het vermogen van de adapter, en van de fannetjes.

 

verder zou ik inderdaad de VSA's op de kap plaatsen, deze geven ook nog wat warmte af, en gezien het niet al te hoge wattage, kun je beter alles wat licht tegen kan houden uit de weg hebben.

 

Dan even over je kappie, deze fannetjes kun je toch ook bovenop maken? ik zou dan proberen er een rubberen iets? onder te leggen, een stuk fietsbinnenband of zo. misschien ben je dan het geluid kwijt.

verder denk ik niet dat deze fannetjs afdoende zijn om de warmte weg te krijgen, misschien is het verstandiger om er toch wat onder de kap door te laten blazen.

Nu lijkt de temperatuur best goed, maar eigenlijk moet je op tophoogte meten, en de buisjes moeten wat dichter bij de plantjes hangen.

Aangezien dit me T8-buisjes lijken met minder dieptestraling wil je zo dicht mogelijk op de plantjes hebben.

 

dus ben ik wel benieuwd wat de temperatuur gaat doen straks als alles draait en het weer wat warmer gaat worden in ons klikkerlandje. en als je straks gaat meten dichter onder de kap.

 

Ook zal er wel een filter gaan komen denk ik, je vergist je in de geur die er straks afkomt. maar dat merk je vanzelf wel denk ik.

 

Succes met de kwekerij in wording.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey djbroertje,

 

Wat opmerkingen komen goed van pas bij het stroom/ventilatie gebeuren ;)

 

Dat van het vermogen van de adapter(s) en de ventilatoren kom ik nog op terug dan laat ik weten wat ik hier heb liggen en wat er in de tent zit.

Als ik dat hier bespreek dan hoop ik dat ik niet voor onverwachte problemen kom te staan met de fans en adapters.

Als ze een aparte adapter krijgen gaan ze ook harder draaien.

Het leek mij ook beter om de fans aan te laten als het licht aan staat.

 

En de VSA's boven op het armatuur monteren zit ook in de planning, dat scheelt een hoop lijkt me qua warmte afgifte.

 

De wat rumoerige fan die eerst ook in de kap zat heb ik nu als inlaat en is nu iets stiller, de andere fan is stiller en die ga ik ook aan de bovenkant monteren dan kan daar ook minder snel een blad in komen en beschadigen, aangezien de lampen zo dicht mogelijk op de planten komen.

Een rubber ringetje tussen de fan en de kap zal inderdaad kunnen schelen in resonantie, ga ik ook aanpassen.

 

Eventueel wil ik er inderdaad later nog een clip-fan bij hebben die ik ook in me groeihok heb, die bevalt me prima, daar heb ik een simpel dimmertje tussen voor een licht briesje.

 

Een filter heb ik nog en ook een 125mm buisventilator maar als ik dat ga gebruiken moet ik wel het 1 en ander aanpassen bij de luchtuitlaat, daar had ik al over na zitten denken om die zo te monteren dat hij werkt voor beide tentjes.

Maar ik doe het eerst simpel en makkelijk maar wil het natuurlijk wel veilig, dat is ook de opzet met me tentjeskweek. (heb een klein budget)

 

Ik heb ontdekt dat de schakelklok voor de fans niet in orde is, hij gaat wel uit maar krijgt hem niet aan en blijft dus hangen.

Daar moet dus een andere voor komen.

 

Bedankt voor het meedenken en je tips, zitten goeie verbeteringen bij :D

 

GreetZ, Marsupium :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Marsupium,

ga effe rekenen: watt x Volts = Amps

Ik weet het vermogen van jouw adapter en de stroomopname van de ventilatoren niet,

dus ga effe rekenen.

Plaats de adapter in de luchtstroming van een van de ventilatoren dan wordt deze actief gekoeld.

De planten hebben met licht aan CO² nodig, in de donkerfase hebben de dames O² nodig, dus je moet continue ventileeren.

Bij een T8-installatie mogen de dames tegen de buis aangroeien, dus de lamp mag op een afstand van 2 tot 3 cm geplaatst worden.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al wat verbeteringen toegepast;

- De VSA's en de fan op de kap gemonteerd. (@ djbroertje, dat rubber moet ik nog wel monteren, maar kan later nog, ik kon zo niks vinden)

- De 12 cm. afvoer-fan (12V 0,30A) op 1 adapter (12V 200mA 2,4VA) Kan dat continu?

- De 8 cm. inlaat-fan (12V 0,18A) en 8 cm. fan in de kap (12V 0,14A) op 1 adapter (12V 300mA 3,6VA) Kan dat continu?

 

gallery_29709_11760_1013333.jpg

 

En dit is wat ik nog heb liggen

gallery_29709_11760_91707.jpg

gallery_29709_11760_998473.jpg

gallery_29709_11760_301121.jpg

Dit is dezelfde als ik gebruik voor de afvoer

 

gallery_29709_11760_14071.jpg

 

@ Torsten:

Jouw bereken formule watt x Volts = Amps snap ik niet, zou je dat willen toelichten?

Goed idee om de afvoer fan ook te gebruiken om de adapters te koelen, daar ga ik later nog een schap voor maken waar ze dan op komen bij de afvoer-fan aan de buitenkant.

 

Alle 3 de fans hebben nu meer kracht en de temperatuur is aangenaam goed op het moment 26 graden. ;)

De tent heeft ietsje onderdruk en zuigt een beetje vacuüm.

 

Bedankt voor de hulp, weer een stuk verder :D

 

GreetZ, Marsupium :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu alle 3 de fans op een aparte adapter aangesloten en ze worden nu niet te warm dus lijkt me safe zo.

Temperatuur mag voor mij nog wel wat lager, het is op 3cm. afstand van de lampen nog 28 graden.

Wel vind ik dat het veel lawaai maakt, zou ik stillere fans moeten zoeken of zijn er ook nog andere verbeteringen mogelijk?

 

GreetZ, Marsupium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor fans zijn het? 8 cm? Op 12 volt?

 

Als je dan over stapt op 12 cm fans op iets van 7 tot 9 volt, bereik je het zelfde of meer, maar met veeeeel minder herrie.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Emtee,

 

De inlaat en in de kap zitten 8cm. fans, in de luchtafvoer zit een 12cm. fan.

de fan in de kap heb ik op de instelbare adapter op 9V gezet.

Verder heb ik alleen maar adapters van 12V. Anders moet ik eens op zoek naar meer van die verstelbare adapters voor weinig.

Maar 12cm. fans op wat minder volts zijn dus stiller, bedankt voor de tip.

Ik heb de 2 ventilators van 12 cm. op de foto's van post #17 nog liggen.

 

GreetZ, Marsupium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heej Peter R de Vries,

 

Ik heb de 8cm. fans bij de inlaat en in de kap vervangen voor 12cm. fans en is een stuk stiller.

(thnx voor de tip EmTee)

 

Ik dacht nog had ik het nu al wel of niet in het topic gezet maar niet dus, had het wat druk de laatste tijd, lame excuus ik weet het.

 

Ondertussen staan er nu bijna 2 week 2 planten in de nieuwe bloeitent.

 

Foto's volgen nog, want die moet ik nog maken.

 

Bedankt voor je belangstelling ;)

 

Tot snel, Marsupium :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hier het eindresultaat van de bloeitent.

 

gallery_29709_11729_728629.jpg

 

 

gallery_29709_11729_1128171.jpg

Inlaat met pot ervoor om licht lekkage te beperken

 

 

 

gallery_29709_11729_842838.jpg

Binnenkant inlaat. De flap zorgt er ook voor dat het donker is wanneer het licht uit is.

 

 

 

gallery_29709_11729_691446.jpg

Kush, het net is bij deze wat voller dan bij de Queen.

 

 

 

gallery_29709_11729_566373.jpg

Queen

 

 

gallery_29709_11729_1126263.jpg

8cm. fan vervangen voor een stillere 12cm. fan.

 

 

 

gallery_29709_11729_58455.jpg

UItlaat

 

 

gallery_29709_11729_254500.jpg

Elke fan een aparte adapter

 

 

gallery_29709_11729_322373.jpg

De uitlaat blaast naar beneden op de adapters om te koelen

 

 

Nou, bij deze is dit topic wat mij betreft af, de tent draait lekker lijkt me zo, beter dan me groeitent want daar staat alleen een ventilator in.

 

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en het eventuele inspiratie geeft om zelf zoiets te bouwen, leuk voor weinig!

 

Green GreetZ, Marsupium :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
watt x Volts = Amps
Op pluto misschien maar hier op aarde niet. Hier is P=UI oftewel vermogen is spanning maal stroom oftewel Watt = Volt x Ampere (voor gelijkstroom, voor wisselstroom is het ietsje anders).

Erg mooie hokjes Marsupium!

Als je een adapter hebt van 12V 300mA en je zet daar een fan op van 12V 500mA dan kan de fan meer stroom gebruiken dan de adapter kan leveren. Ik weet zo niet wat er dan gebeurt. Je schreef zelf al dat de adapters heet werden. Ik denk trouwens dat in de adapter een beveiliging zit zodat die niet in de fik zal vliegen maar gezond is het niet.

Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Zwemvis,

 

Bedankt voor de opheldering, en het compliment.

De adapters worden niet extreem warm, dus dat is wel goed.

 

Op naar die toppen ! :huh:

 

 

GreetZ... Marsupium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...