Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cleef

VSA Doorgefikt!

Recommended Posts

Was net bezig in m'n hok toen ik de lamp wat zag flikkeren, en ik wat geluid hoorde. Keek dus naar m'n vsa en zag dit:

med_gallery_8316_11051_2218999.jpg

med_gallery_8316_11051_1203216.jpg

 

Wat moet ik nu doen!?? Lamp doet het nog wel gewoon... Ik snap dat ik een nieuwe vsa moet gaan halen, maar de growshop is dinsdag pas weer open :D Ik dacht misschien de witte kabel een stuk af te knippen zodat er weer een normale niet verpulverde blauwe draad (het kapotte) kroonsteentje ingaat. Slaat natuurlijk nergens op omdat het kroonsteentje gesmolten is maar ik weet het nu ook ff niet.

 

Er staan 3 strawberry haze planten die nu toppen aan het maken zijn, 10 extrema's die de komende week voorbloeiverschijnselen gaan tonen, en 1 super silver haze welke binnen 2 weken omgaat. Het zou desastreus voor mn plantjes zijn nu de stekker eruit te trekken tot dinsdag.

 

Bij voorbaat dank voor de hulp en reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Cleef,

volgens mij is de VSA niet doorgebrand,

maar was de bedrading ondeugdelijk!

Het lijkt op een slecht contact tussen het kroonsteentje en de snoer.

Ik denk, dat je met een nieuw kroonsteentje en een nieuwe snoer met adereindhulzen en aangesloten aarde

het geheel weer goed krijgt.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

In ieder geval zou ik de vsa niet meer gebruiken ( dus geen wit draad inkorten en opnieuw aansluiten).

Als je de oorzaak van het doorbranden niet kent, is dit mogelijk vragen om vervelende problemen.

Heb je geen licht beschutte plek buiten .. kun je daar de planten misschien een paar dagen laten "overleven".

Er wordt de komende paar dagen geen nachtvorst verwacht.Ja, mischien lopen de planten iets schade op maar beter de dames dan jij.

Succes in ieder geval.

PF

 

P.S. Mocht je in Twente e.o. wonen .. pb me dan ff. Heb nog wel een vsa liggen!

 

Hoop dat Torsti gelijk heeft.. anders proberen en dan net als een kind met hersenschudding .. elk uur ff kijken en voelen en ruiken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook al lijkt het mij ook dat torsti gelijk heeft, ik zou het voor die paar tientjes iedergeval niet gokken....

Ik zou een andere lamp tot die tijd in het hok hangen en dinsdag een nieuwe ophalen...

Nu is het je vsa of draad die door brand, laat het aub niet met je huis gebeuren...

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

het lijkt ook of je condensator heet is geweest aan de onderkant..!!

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

sluit me bij torsti aan..

 

heb je de kabel geraakt toen je bezig was?

heb namelijk zelfde probleem gehad,alleen dan bij 't kroonsteentje aan lampenkap

 

gallery_24912_9621_151154.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens, alvast bedankt voor alle hulp. Naar mijn weten heb ik niets geraakt..

 

Ik ga sowiezo een nieuwe vsa halen dinsdag, dat is zeker. Het probleem nu is alleen dat ik geen enkele andere vsa, kroonsteen of snoer heb liggen :D

 

Het is aangesloten op de Davin DV12 en er staat een automatische poederblusser boven. Daarnaast hangt er een rookmelder boven. Kan ik nu gewoon hopen en wachten tot dinsdag of is dit te onveilig?

 

Andere optie is nu naar de gamma gaan. Een normaal kroonsteentje en adereindhulzen zijn daar wel te krijgen neem ik aan. Is het nodig een nieuwe kabel te kopen, of kan ik er gewoon een stuk vanaf knippen en het bekabelen waar het weer normaal is?

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat moet ik nu doen!?? Lamp doet het nog wel gewoon... Ik snap dat ik een nieuwe vsa moet gaan halen,

 

De nieuwe VSA wordt gekocht. Maar tot die tijd kan een reparatie de tijd misschien overbruggen.

Als de lamp het nog doet, zijn de condensatoren blijkbaar nog goed en zat het probleem in het kroonsteentje.

Helaas is het tweede foto niet scherp genoeg om een schade aan de condensator te kunnen zien.

 

Het is niet mijn kweekhok, dus kan ik ook maar vanuit mijn kennis/ gevoel uitgaan.

Ik zou het tijdelijk repareren en de VSA heel vaak gaan controleren. Vanaf dinsdag dan met een nieuwe VSA doorgaan.

Maar, dat is mijn meening. :D

 

 

Groetjes

Torsten

 

PS: Bedrading kan je herstellen, het inkorten van een paar cm verlaagd de weerstand minimaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mannen, hardstikke bedankt voor alle hulp!

 

Hij loopt weer als een zonnetje, zelfs beter als voor het incident. Voorheen duurde het ook een halve minuut voordat de lamp aanging, dan flikkerde de lamp tot hij startte. Hier had ik ook al uit op moeten merken dat de bedrading misschien niet helemaal top was... Heb de lamp nu 5x aan en uitgedaan, en het licht springt nu meteen aan :D

 

Hieruit maak ik nu op dat de VSA zelf niet kapot was/is. Lag dus puur aan de bedrading op het kroonsteentje? Nu denk ik natuurlijk, gierige hollander als ik ben, is het halen van een nieuwe vsa nu wel nodig? Eind juni wanneer de laatste planten klaar zijn, gaat ook alles eruit.

 

med_gallery_8316_11051_2889332.jpg

med_gallery_8316_11051_910097.jpg

Grtz Cleef

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn inzien niet heel erg verstandig om het zo op te lossen zou alles vervangen incl de kabel naar de lamp!

De aansluitingen kabel en de starter en condensator van de vsa hebben te maken gehad met een hele grote weerstand en daardoor dus ook veel warmte opbouw ik zou dat ding gewoon weg gooien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sow dat is wel weer ff een wake-up call dit geval :D

gelukkig is het goed afgelopen.

Maar wat is er nu precies fout gegaan? een slechte verbinding in het kroonsteentje?

Hoe kan je dat controleren?

Groetsels P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja was zeker even schrikken. Ik denk inderdaad een slechte verbinding van de kabel in het kroonsteentje..

 

Ik had er sowiezo een poederblusser en een rookmelder bovenhangen. Daarnaast was het aangesloten op een davin relaiskast. Het zou dus nooit uit de hand kunnen lopen, maar schrikken doe je wel.

 

Uiteindelijk is het goedgekomen. De planten hebben 1 uur in het donker gestaan. Ik haal dinsdag alsnog een nieuwe VSA en kabel.

Better safe then sorry!

Share this post


Link to post
Share on other sites

sluit jij nooit je aarde aan ??????/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je aarde had aangesloten was wss je differentieel eruit gevlogen en wist je meteen dat je n probleem had,en was er niks doorgebrand.

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Green Tomato,

ook had Cleef de aarde aangesloten gehad, de aardlek-schakelaar was er niet uitgevlogen.

Deze reageert op een stroom tussen de fase en de aarde en niet op een slechte /defecte bedrading.

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

kom tevaak mensen hier op het forum tegen die zijn aarde gewoon niet aansluiten

ik snap er niks van het is toch best duidelijk voor alle mensen waar de aarde draad voor is

 

 

 

 

De veiligheidsaarde heeft een heel speciale functie. Deze wordt zo genoemd omdat deze draad direct, en zonder onderbrekers naar de aardelektrode gaat die zo diep in de grond is geplaatst, dat zij altijd in het grondwater staat. Idealiter zijn alle metalen delen van machines, toestellen en systemen aangesloten op deze veiligheidsaarde. Dit voorkomt dat in "natte" ruimtes iemand die de betreffende machine aanraakt onder spanning kan komen te staan als er een isolatiedefect in de faseleiding binnen in de machine de buitenwand onder 230 volt zet. In oude huizen zie je nog wel eens dat er geen aardelektrode aanwezig is, maar dat de waterleiding gebruikt wordt als aarding. Toen de waterleidingen ook ondergronds nog van koper gemaakt waren gaf dat een prima aardleiding, met de huidige kunststof leidingen kan en mag dat niet meer. Op plaatsen waar het niet lukte om te aarden (door de gesteldheid van de ondergrond) werd soms "geaard" op de nulfase.

 

Vanwege de veiligheid is ook een aardlekschakelaar/verliesstroomschakelaar verplicht gesteld voor de meeste huisinstallaties. Deze schakelt af als de verschilstroom tussen fase en nul een bepaalde drempelwaarde overschrijdt. De drempelwaarde is 30 mA voor normale installaties; voor toepassingen waar een grotere lekstroom niet te vermijden is kan ook 300 mA toegepast worden. In woongebouwen is in Nederland alleen 30 mA toegestaan. In België is 30 mA enkel verplicht voor zgn. "natte" ruimtes.

 

Deze aardlekbeveiliging werkt op een verschilmeting van de twee stromen in de fase en de nul. Beide draden lopen door een ringvormige ijzeren kern die een eigen spoel heeft. Wanneer er exact evenveel stroom door de fase en de nul loopt, dan zal er in de ijzeren kern geen magnetisch veld worden opgewekt en zal er dus geen spanning in de eigen spoel worden geïnduceerd. Wanneer er wel stroom weglekt, dan komt er via de nul minder stroom terug dan dat er door de fase weggaat en ontstaat er een verschil in veldsterkte van de twee draden. Hierdoor ontstaat er een magnetisch veld in de kern, waardoor de eigen spoel een spanning induceert. Zodra deze spanning een geijkte drempelwaarde overschrijdt zal de aardlekschakelaar afschakelen.

 

Symbool Internationaal Nederland Nederland tot 1970 België

Fasedraad L Niet lichtblauw of tweekleurig Bruin Groen Bruin of rood

Nuldraad N Lichtblauw Lichtblauw Rood Lichtblauw

Schakeldraad Niet lichtblauw of tweekleurig Zwart Zwart Zwart of grijs

Aarddraad Geel-groen Geel-groen wit of grijs Geel-groen

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo Cleef,

 

Ik heb wel een evsa voor je te leen.

Omgeving Arnhem.

 

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bosteelt,

kom tevaak mensen hier op het forum tegen die zijn aarde gewoon niet aansluiten

ik snap er niks van het is toch best duidelijk voor alle mensen waar de aarde draad voor is

Vanwege de veiligheid is ook een aardlekschakelaar/verliesstroomschakelaar verplicht gesteld voor de meeste huisinstallaties. Deze schakelt af als de verschilstroom tussen fase en nul een bepaalde drempelwaarde overschrijdt. De drempelwaarde is 30 mA voor normale installaties; voor toepassingen waar een grotere lekstroom niet te vermijden is kan ook 300 mA toegepast worden. In woongebouwen is in Nederland alleen 30 mA toegestaan. In België is 30 mA enkel verplicht voor zgn. "natte" ruimtes.

 

Ik ben absoluut met jouw eens!

Mooi stuk!

 

@Cleef:

In dit geval moeten de VSA en de lampenkap geaard te zijn.

De aardedraad moet aan de grondplaat van de VSA en aan de lampenkap aangesloten worden.

Een stroomstoot boven 30 mA bij 230 Volt kan in het ongunstigste geval dodelijk zijn.

De aardlekschakelaar is een belangrijk stuk techniek voor de veiligheid.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier had zoveel aarde op kunnen zitten als er hoort, maar dan was de aardlek er evengoed niet uitgeknalt. Dit is puur het gevolg van een slechte verbinding in het kroonsteentje. En deze maakt geen contact met aarde! Wel weer een wijze lijs voor iedereen om hun aansluitingen goed te controleren....

Share this post


Link to post
Share on other sites

don der

 

dat weten wij ook wel

 

het gaat erom dat hij weer zijn aarde niet heeft aangesloten

ik heb al is een keer een opdonder gehad van me vsa hahahah

gelukig dat ik geen zwak hart had was een 600 watt

nou nou wat een kick zeg echt heel vaag gevoel

maar niet voor herhaling vatbaar dat durf ik niet

 

dus mensen kijk echt uit met het aansluiten

je wilt echt geen fik hebben of stroom krijgen dit liep nog goed af

als je het niet zeker weet vraag het aan iemand

pm me maar kan ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...