Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Thanatos

Welk ziektebeeld is dit?

Recommended Posts

Hoi!

 

Ik heb een klein opkomend bladprobleem.

 

biologisch gekweekte AK47Xafghaan op bijna 5 weken 12/12 met een rijke voorbemeste grond (N, P, K, kalk, magnesium...) en achteraf bijbemeste grond (enkel een lepel guano). => zie ook mijn thread in indoor kweekverslagen.

 

Nu zie ik sinds enkele dagen langs onder een bladprobleem verschijnen:

 

gallery_16607_11447_981680.jpg

 

Medium is 15 liter aardepot met grondmengsel GL custom light mix met als toevoegsels:

 

bloedmeel 25 gr

beender 25

vinasse 25

bentoniet 50

pholin basalt lava 25

 

En vorige week toegevoegd: 1 soeplepel guano.

 

 

Iemand een idee? Het meest logische lijkt me een kaliumgebrek.. Sommige bladeren van deze plant vertonen al geruime tijd kleine roestbruine vlekjes of randjes en in de top zijn een paar bladen radiaal gedraaid...

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb dit toegevoegd en wacht nu even af...

 

-halve 1.5 liter fles met 1 ml bac bloeivoeding

-halve afgestreken soeplepel kali-vinasse (K38) onder dripper

- 1 afgestreken soeplepel guano (N6 P 15 K 3) onder dripper

-1/3e buffertab onder dripper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euhm.... ph probleempje lijkt mij en als 1e geen NPK maar een mono nutrienten probleem (geen ca/mg) eerder zink of ijzer.

 

Waarom heb je die GL mix zo zwaar opgewaardeerd?

Wist je wat je deed met al die toevoegingen?

 

Soeplepel guano kan best de tik geweest zijn :huh:

 

 

 

ik zou alleen maar water geven voor even en niks meer toevoegen, mogelijk zelfs water aanzuren tot 6.5 just to be sure

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan pH had ik nog niet gedacht maar zou wel erg goed kunnen.

 

Waarom zo veel toevoegingen? Omdat ik eens iets anders wou proberen en omdat een beetje aanklooien en experimenteren leuk is. De reis is voor mij belangrijker als de bestemming...

 

Toevoegingen zijn in de juiste verhouding toegevoegd, maar heb niet al te veel rekening gehouden met pH.

 

Direct eens testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pH is 6.4-6.5 in het midden van de potten.

 

Dat van die radiaal gedraaide bladeren in de top was loos alarm... dat was een top die tegen een zijkant van de tent leunde.

 

ijzer en zink tekort zou me verbazen. elke pot heeft 25 gr pholin-basaltmeel gekregen (zie samenstelling onderaan)

 

zink start volgens mij ook in de nieuwe groeischeuten en gaat van buiten naar binnen toe. 'mijn' bladprobleem is gestart in de oudste en middelste bladeren en loopt van binnen naar buiten toe.

 

 

pholin basaltmeel

 

calcium CaO 14,0 %

magnesium MgO 20,0 %

silicium SiO2 39,0 %

ijzer Fe2O3 9,5 %

kalium K2O 2,5 %

fosfor P2O5 1,0 %

 

en overige sporenelementen:

 

natrium

aluminium

titaan

zwavel

molybdeen

boor

zink

kobalt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het papje een nachtje laten staan en gefiltreerd.

 

pH is 6.3-6.5

EC is een schrikwekkende 3.0 :huh: :huh:

 

Nu vroeg ik me wel af: ik lees wel eens meer dat ec metingen met biologisch voeden volstrekt onnauwkeurig zijn. Zit ik nu met een ec probleem of heb ik niets aan deze metingen?

 

Liefst een deskundige mening, want ik heb weinig tijd en al de toevoegsels van het aardeoppervlakte schrapen neemt nogal wat tijd in beslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees zonet deze post van lostchild.

 

Houdt je de waarden aan van BAC BIO lijn (dus bio bloei, de stimulator en de BIO PK) kom je uit op een EC'tje van rond de 4 oplopend tot dik boven de 5.

ik was erg nieuwsgierig en heb het toen paar keer gemeten, werk inmiddels al dik 1jr met BAC op aarde.

 

Zegt helemaal niks die waarden wink.gif

 

http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=845387

 

Kan ik er dan van uitgaan dat EC helemaal niets zegt in dit geval of...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand?

 

Gezien ik nu op de killing fields hier en daar ook wat vergeling + opstaande bladranden zie denk ik dat te hoge EC wel de juiste conclusie is.

 

Heb ondertussen de topdressing zo goed als mogelijk weggenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de ph zit goed genoeg tussen 5.6/6.5 zijn alle voedingstoffen npk + spoorelementen nog goed opneembaar.

:) maarja men zegt ideaal is 6.0/5.8.

 

als ik dat blad zie zou ik denken een blockage van MG door een hoog gehalte aan kalium, ammonium en/of calcium ten opzichte van magnesium .....

 

maarja kan natuurlijk mis zitten heb je plantje niet van het begin gezien ..... :D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

las net nog EC van 3 dus wees maar zeker dat dat het probleem is mss dat daarom ook een zeer slechte verdamping krijgt bij je blad dus afbraak van je blad cellen ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@smokeypot

EC van 3 of hoger is heel normaal met een BIO voeding :)

 

Ph waarde doe je normaal gesproken niks mee (bodemleven) maar als je teveel BAC geeft dan verzuurd je aarde behoorlijk waardoor meer opname vd ene stof (was het nou P of K, in ieder geval N) en een te weinig aan bijv. Mg waar jij op duidt maar dat is dan geen tekort maar eerder een blokkade omdat ze niet op kunnen nemen.

 

ideale waarde op aarde is tussen de 5.8 en 6.8 maar die vlieger gaat niet op met bodemleven, ga je daarwel op lopen sturen.. dan bodemleven :D

 

 

@Thanatos

hoe staan ze er nu bij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

at lostchild

 

 

ben weer te vlug geweest met doorlezen . Ah ik kweek helemaal niet met biovoedingslijnen dus was daar eigenlijk niet zo op de hoogte van dat je dan zo hoge ec waardes hebt? hoe komt dit ? wat is dan het verschil met bv hesi of gewone canna voeding?want als ik bv een ectje van 3 met hesi zou geven zullen al vlug beginnen te verbranden ......

 

:D effe een vraagje zo :)

 

een blokkage dus :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

bio voeding wordt in de bodem omgezet in hapklaar voedsel vd planten.

 

Minerale voeding (wat jij bedoeld) is direct opneembaar vd planties en dan een E van 3 is dodelijk omdat de plant direct opneemt waar het met bio gefaseerder gaat (plant regelt meer zelf).

 

daarom bij mineraal altijd ph/ec id gaten houden en bij bio lekker laten gaan (wel op blijven letten natuurlijk en zonnodig bijsturen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lostchild

 

 

Interessant. Bij de pH ligt het probleem alvast niet.

 

Er is nu een diepgele verkleuring vanuit het midden van het blad, naar de randen van het blad, in de jongste bladeren.

Hier en daar roestvlekjes en bladen die gelijk uit zichzelf scheuren. Onderste takken gaan ook wat slaphangen.

Rode bladstengels minderen wel.

 

Tensio's zitten doorgaans rond de 100 en zijn laatst nog eens gecontroleerd.

 

De meest vergeelde toppen hebben wel vrij dicht (30 cm) op de lamp gezeten, nu terug naar 45cm. De temp in m'n hokje loopt ook wat op met zomerweer. Mogelijks ligt het daar aan...

 

Heb paar dagen geleden een miniscule hoeveelheid kieseriet in het medium gebruikt en ook magnesium via bladvoeding gegeven.

 

BAC heb ik nog maar 1 keer gegeven, na het probleem ontstond.

 

Mss moet ik gewoon meer gaan voeden:p.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand?

 

Nog altijd paarse steeltjes bovenaan de plant, dan geelvorming in het midden van de vingers van de bladeren, die zich dan uitbreidt naar het hele blad. Dan worden de gele vlekken bruin en droog en het blad sterft af.

 

 

Sommige takken gaan slap hangen en vallen omver, en het is zeker niet van het gewicht... Toppenvorming blijft achter, lijkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ lostchild

Interessant. Bij de pH ligt het probleem alvast niet.

 

nee joh, waar baseer je dit zo stellig op als je niet weet hoe of wat in je grondje?

 

Heb paar dagen geleden een miniscule hoeveelheid kieseriet in het medium gebruikt en ook magnesium via bladvoeding gegeven.

euhm.. weet je wat die kieseriet doet?

waarom niet alleen maar bladvoeding (just to be sure)

 

BAC heb ik nog maar 1 keer gegeven, na het probleem ontstond.

bac zuurt je water behoorlijk af (wist je vast niet)

 

Mss moet ik gewoon meer gaan voeden:p

vooral doen als je planten er zo bij gaan staan nadat je eerder al voeding gegeven hebt

 

je takken zijn slap (water tekort ), topvorming blijft achter, gele vlekken, bladeren scheuren af en nog steeds geen ph probleempje (verkeerde waterhuishouding, waarschijnlijk staan ze veel te droog nu na eerder aan de vochtige kant omdat de tensio te dicht op de wortlekluit zit)

 

met advies doe je weinig maar je blijft er wel om vragen, grijp GOED in (dus alleen water geven en dan zo dat de pot goed bewaterd is en blijf dit zo houden)

 

valt op dat alleen een paar planten dit hebben, behandel je alle planten exact hetzelfde.. dus ook qua watergeven en voeding enzo?

dan zit dar denk ik je probleem, niet iedere plant is hetzelfde en dat blijkt uit je foto's, veel staan er mooi bij namelijk dus je doet het wel goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof me, ik doe veel met jullie hulp en ik apprecieer het enorm. Ben zelf al dagen aan het surfen hier op wietforum en icmag maar ik kon gewoon het plaatje niet passen.

 

Nu wel...

 

Ik verplaats zonet mijn tensiometers en wat zie ik? de tensio in de kuip rechts achter stond op een verkeerde eenheid afgesteld. Ik heb hem goedgezet (mbar) en hij gaf 300 aan :rolleyes: Dat heb je als je tensio achteraan in je tent zitten en het display nauwelijks zichtbaar is...

 

Chronisch onderwaterd dus... in combinatie met de lamp er iets te dicht op vorige week geeft dan de gele bladeren en opkrullende bladeren boven in de toppen van de planten in die kuip. En beneden slappe bladeren en takken. Klinkt aannemelijk.

 

De planten vooraan geef ik water op gevoel en die doen het idd wél goed. Zo zie je maar, tensio's zijn soms een vloek...

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren in totaal 15 liter gegeven (op 200 liter medium) en vandaag geven de tensio's weer 250+ aan :rolleyes:, maar de bladeren en takken hebben zich weer opgericht. Duidelijk watertekort dus.

 

Big up lostchild, muchlove!

 

edit: Zozo, nog eens 15 liter was nodig om de tensio's naar 50 te duwen. Ik denk dat ik m'n meisjes had vermoord als ik nog een paar dagen bleef klungelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar is het forum voor :rolleyes:

 

goed dat je alles nagelopen hebt en ingegerepen hebt, lesje voor de volgende keer dat je niet zomaar "kunt stellen dat want"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...