Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Baksteen

3x Shackzilla in scrog

Recommended Posts

Nu alle buiten wiet op is en de kast alweer een poosje leeg staat word het tijd voor wat vers groen. Deze ronde ga ik het proberen met de shackzilla's van sannie.

 

De kast (83x53x130) waar ze in komen is alleen niet zo hoog, ik heb maar 90 cm vanaf de aarde en dan zitten ze al tegen de lamp aan dus ik wou gaan scroggen zodat ze wat lager blijven en niet helemaal tot het plafond door groeien. Ze komen in een aardebak te staan met 150L Gold label, de onderste 30cm van de kast heb ik omgebouwd tot aardebak met een drainagebuis op de bodem om water te geven. Er hebben al een paar uberkush planten in deze aarde gestaan dus ik heb de bovenste 10 cm verwijdert en weer nieuwe aarde terug gedaan met 150 ml seaweed van sannie er doorheen. Ik hoop dat het zo genoeg is opgewaardeert en het bodem leven onderin de bak niet verstoort is. Als voeding heb ik groei voeding, bloei voeding en PK booster van BAC. Verder hebben we nog Sannies bacto en 90+ Solution om zo nu en dan met het voedinswater mee te geven.

 

Vanaf nu is het wachten want de zaadjes zitten al in de spongepots, zodra ze boven komen verhuizen ze naar 12 cm potjes en gaat de 400W Green Power met Lumatek EVSA aan. Ik ben er alleen nog niet uit hoelang ik ze ga voorgoeien en hoe hoog ik het scrog net ga hangen maar daarvoor ga ik dit weekend het forum doorspitten.

 

Er is niet veel te zien maar toch nog even een foto voor de sier.

 

med_gallery_8347_11725_540943.jpg

 

 

Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom!

Baksteen <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat maar komen die schatjes!

 

<_<

 

greetZZZzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dit gaat m worden!

 

Lekker, die grote aardebak (mis alleen de schimmels) En die lumatek is nieuw zeker? Mooie setup Baksteen, dat wordt knallen!

 

 

Groet,

 

indicaan <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekkere setup en veel succes met de kweek.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt jongens!

 

Die lumatek is inderdaad nieuw, die heb ik gekocht omdat er een lumen switch opzit en de oude aan vervanging toe was. Met de lumen switch kan ik de lamp in de zomer als het echt warm is wat dimmen zodat die wat minder warmte afgeeft. In eerdere topics is te zien hoe me toppen lekker knapperig worden door de hitte van de lamp omdat ik de hitte niet weg krijg en dat wil ik nu voorkomen.

 

De schimmels heb ik vorige keer al door de aarde gedaan dus dat zit wel goed. Vorige ronde heb ik 150L aarde in de bak gestort met BAC schimmels en alles ingewatert met Sannies bacto. Toen die planten klaar waren heb ik ze aan de bovenkant afgeknipt en alle wortels laten zitten voor de wormen die het als wormenmest weer mogen uitpoepen.

 

Er is nog geen leven te bekennen in de spongepots maar ik wil ze wel alvast in grotere potjes zetten zodat de wortels ongehindert kunnen groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed bezig Baksteen en die lumatek is helemaal mooi, en wat je zegt dat kan je zeker gaan helpen als je warmte problemen hebt.

 

Mischien idee om een kuiltje te maken in de aardebak, en daar de pitpots nu al in te doen? Dan kunnen de wortels meteen mooi die grote aardebak door. Door het in een klein kuiltje in te graven, kun je als ze zijn opgekomen mooi het kuiltje nog aanvullen met grond, zodat ze weer mooi met de kiemblaadjes net boven de grond staan. De broeiende warmte van je aardebak zorgt voor perfect kiemtemp voor je plantjes. Met zo'n grote aardebak is het toch eigenlijk zonde om voor te groeien in kleine potjes, zo snel mogelijk die bak in met die dingen :D Ik liep vorige ronde ook te kloten met kleine voorgroeipotjes, na 1 dag toch overgezet, en heb bij de nieuwe ronde ze nu ook direct met pitpot in een kuiltje in de bak gezet en afgevuld nadat ze bovenkwamen. Die aardebak met oude wortels broeit wel, als je je hand diep in de bak stopt is het helemaal warm!

 

Ja en over die wormen, dat heeft bij mij wel gewerkt: Aan het einde van de kweek ook de wortels afgeknipt en bovenlaag weggehaald, was al beetje uitgedroogd en kwam geen enkele worm tegen, dus ik dacht ik bekijk toch even de onderkant of ik er daar nog een tegenkom... Bleek dat hele onderkant bak het een wirwar was van wortels, wormen en wormenpoep! Donkerzwarte wormenkeutels, en tig veel kleine wormpjes dus ik had de bak snel weer rechtgezet en klaargemaakt voor een volgende ronde. In elk geval lijken er nu meer wormen te zitten dan dat ik er destijds heb ingedaan. Bij elk gat wat ik in de bak had geboord lag nu een hoopje wormenpoep, ze werken hun afval gewoon door de gaten naar buiten en onder de bak hoopt zich dat allemaal op. Aan de onderkant van de bak staan de wortels dus eigenlijk gewoon in de pure wormenpoep.

 

 

Blijf je volgen,

 

Groet Indicaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te horen van die wormen. In mijn geval is het onmogelijk om te kijken of ze er nog zijn zonder alle aarde om te woelen maar met deze informatie ben ik weer helemaal blij :D Ik kon het bijna niet laten om ze toch te gaan zoeken maar heb het gelukkig niet gedaan.

 

Het idee was eerst om ze in kleine potjes op een plank te zetten en die plank dan 50cm onder de lamp te hangen. Omdat de lamp aan het plafond hangt en niet lager kan ben ik bang dat ze heel erg gaan strekken als ik ze gelijk in de aardebak zet. Ze staan nu al in kleine 12cm potjes op de aarde en ik laat ze zo staan totdat ik kan zien of ze gaan strekken of niet. Als ze gaan strekken zet ik de lamp op 50% en hang ik ze er onder om ze een beetje te drukken.

 

med_gallery_8347_11725_2906840.jpg

 

In de potjes zit trouwens 50% oude aarde en 50% stekgrond.

Wat duurt dat wachten tot ze ontkiemt zijn toch lang :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel reinier.

 

De zaden zijn inderdaad feminised. Ik ben blij dat ze dat op de markt hebben gebracht want het geslacht afwachten en er dan achter komen dat de helft mannetjes zijn is @!#.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar, inmiddels zijn ze wel al met de kopjes boven zeker, of nog niet :) ?

 

Indicaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kiem blaadjes zijn nog niet boven maar ik kan het gebogen steeltje al zien.

Ik had ze per ongeluk helemaal onder in de spongepots geduwd dus ze hadden een centimetertje extra nodig om het licht te zien.

Daarom ook gelijk in de 12 cm potjes, als ik dat niet had gedaan had de wortel al gelijk tegen de bodem aangezeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf vandaag begint het echte werk! Ze zijn alle 3 boven en de kiemblaadjes zijn aan het open vouwen. De shackzilla heeft de potentie om groot de worden en daarom staat de klok al gelijk op 12/12. De lamp hangt 80 cm boven de potjes en brand op 100%, nu is het nog maar de vraag of ze gaan strekken of niet. De temperatuur is 's middags als de lamp uit staat tussen de 16 en 18 graden en met lamp aan rond de 26.

 

med_gallery_8347_11725_431327.jpg

 

med_gallery_8347_11725_1334588.jpg

 

Ik was benieuwd hoeveel licht de lamp nou meer geeft als die op de lumen switch staat dus ben ik gaan meten.

Met 75% op 80 cm vanaf de lamp meten ik 30000 Lux, met 100% 47000 Lux en met de super lumen 50000.

Er komt dus wel iets meer licht vanaf maar of het echt door de lumen switch komt weet ik niet.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een ander VSA standaart die waarde al haalt maar dat zal ik nooit weten :)

 

Hier onder nog even een fototje van de zijkant van de kast. Het enige wat ik verandert heb is een digitale schakelklok en de lumatek.

 

med_gallery_8347_11725_62422.jpg

 

Sexy toch? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk de kinders zijn boven. Beste bak met aarde en die hoogte moet opzich wel te doen zijn als je je rek op 30-35cm vanaf het medium plaatst. Voorgroeien hoeft inderdaad niet, want ze groeien flink lang door dus je rekje komt wel vol.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey donnie, het is inderdaad een beste bak maar het is een stuk beter als potten.

Met potten had ik altijd gekloot met de vochtigheid van de aarde, als ik ze water had gegeven was de aarde veelste nat en een dag later was het weer kurk droog omdat ze zoveel verdampen zo dichtbij de lamp. Met deze aardebak heb ik dat niet meer en dat vinden de planten ook een stuk fijner.

 

Het gaat goed met de dames, ze staan sinds vandaag in de aardebak en volgens mij hebben ze het naar hun zin.

Ze gaan alleen wel iets langzamer als wat ik gewent ben maar dat maakt niet uit als ze later maar groot en sterk worden :huh:

 

med_gallery_8347_11725_2361341.jpg

med_gallery_8347_11725_2126047.jpg

med_gallery_8347_11725_1962058.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwt hoe deze kweek zal verlopen

zal zeker af en toe komen kjken

 

alvast veel geluk baksteen!

 

Groetjes DJP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dames en heren het is weer show time!

 

Op dit moment zijn ze aan het genieten van hun 194ste uurtje licht en ze doen het wel aardig.

De themperatuur met lamp aan is 25 graden en zonder lamp rond de 20, dat gaat dus nog goed.

Als de thensiometer aangeeft dat het te droog is krijgen ze water met BAC groei voeding (2ml/L) en himalaya zeezout.

Het zeezout heb ik op laten lossen in normaal kraan water (een beker gevuld met water en daarna zout toevoegen tot het niet meer opgenomen word door het water en het op de bodem blijft liggen) en daarvan doe ik 1 eetlepel per 2L water.

 

Een groeps foto en daarna gaan ze van links naar rechts:

 

gallery_8347_11725_1116407.jpg

 

 

Dit is de dame die er het meeste zin in heeft. Ze is mooi groen en doet het goed.

 

gallery_8347_11725_1953433.jpg

gallery_8347_11725_1505334.jpg

 

 

Deze heeft er duidelijk wat minder zin in. Ze maakt een beetje raar blad aan en laat ze naar binnen krullen, iemand enig idee waarom?

Ik zelf dacht dat ze teveel licht zou krijgen en heb er 2 dagen wat overheen gedaan zodat ze wat minder licht kreeg maar dat leek niet heel veel te helpen.

 

gallery_8347_11725_1422888.jpg

gallery_8347_11725_2470006.jpg

 

 

Het ziet er goed uit alleen is een stukje kleiner dan der grote zus.

 

gallery_8347_11725_797396.jpg

gallery_8347_11725_1896078.jpg

 

Fijn weekend allemaal! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey baksteen ,

 

ziet er goed uit voor zover

deze is wel intresant om te volgen .

bij deze ben ik er dan ook bij :rolleyes:

 

Groetjes DJP

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo zie je ze maar weinig

 

netjes bedraad, mooi alles netjes vasgezet,

 

blusdeken,. enz

 

heb je ook een automatische brandblusser boven dit gevaarte hangen??

 

want aan een deken heb je niks als je er niet bij bent,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de complimentjes dat is altijd wel fijn om te horen.

Een automatische brandblusser is niet aanwezig, wel een normalen maar daar heb ik ook niks aan als ik er niet ben.

De lamp brand van 7 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens en dan is er eigenlijk altijd wel iemand thuis maar we gaan er natuurlijk van uit dat er geen brand komt :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker Baksteen, hopen dat die ene nog een beetje bijtrekt, maar anders krijg je met de andere 2 de bak waarschijnlijk ook nog wel vol.

 

 

Wat een heerlijke plantjes om te groeien zijn het toch die Shackzilla's, ik heb nu Extrema's staan maar die zijn niet vooruit te branden in vergelijking tot die Shackzilla's. Maak je borst maar nat voor een volle kast!

 

 

Vraagje: is dat zeezout niet eerder bedoeld voor in de bloei?

 

Groet,

 

Indicaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey baksteen ,

mooi 3 planten in de scrog.

Ben nu net met zelfde begonnen maar dan wel in potten omdat ik nog geen tenso heb.

Mijn kast is iets breder en hoger .

Succes!!@

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe staan ze nu?

 

Groet Indicaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey indicaan. Sorry maar met dit mooie weer ben ik weinig thuis dus voor een update heb ik nog geen tijd gehad.

 

Als ik eerlijk moet zijn gaat het klote. De planten groeide voor geen meter, de ene wat beter als de ander maar nog niet goed. Omdat ze in de zelfde aarde staan, de zelfde zon delen en kwa voeding allemaal het zelfde krijgen vond ik het maar een raar verhaal. Totdat ik vorige week tijdens het water geven de deur dicht liet vallen en het me opviel dat die helemaal dicht werd getrokken en facium gezogen werd, toen pas ging er een lampje branden. Ik had aan de binnen kant van de kast een roostertje voor de lucht gaten gemaakt met daar achter een stuk filterdoek om de stof tegen te houden. Dat stof tegen houden heeft die goed gedaan, toen ik hem eraf haalden zat het helemaal vol met stof waardoor de lucht er nauwelijks langs kon en de hele kast dus eigenlijk facium gezogen werd.

 

Dat stukje doek heb ik die avond dus gelijk verwijdert en het gaat een stuk beter. De plant links schiet de lucht in, de middelste blijft wel een appart geval en de rechter doet ook ze best. Ik heb de buitenste planten getopt en moet eerdaags het scrog net maar is gaan ophangen. Sinds een paar dagen zijn de witte haartjes zichtbaar, het zijn alle 3 vrouwtjes. Ik geef ze nog een weekje groei voeding en daarna stappen we over op de bloei. Ze hebben vorige week een keertje BAC bladvoeding gehad en ook nog een sapje van sannies bacto en zeezout.

 

Ik ben nu niet thuis maar zal proberen vanavond wat foto's erbij te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik weer!

 

Zoals ik vanmiddag als zij ging het tot vorige week echt klote. Ik heb er toen nog aan gedacht om ze er weer uit te trekken en wat anders te proberen maar gelukkig heb ik het niet gedaan. Nu ga ik proberen er nog het beste van te maken!

 

Vorige week heb ik nog foto's gemaakt nadat ik het stuk filter doek heb verwijdert maar het is me niet gelukt die online te gooien.

Hier is die dan, de foto die hier eigenlijk vorige week al had moeten staan....

 

gallery_8347_11725_274951.jpg

 

Nu zijn we 8 dagen verder en zoals je ziet schiet de linker echt de lucht in!

De rechter doet het eigenlijk slecht en de middelste nog veeeeul slechter :huh:

 

gallery_8347_11725_1897789.jpg

gallery_8347_11725_1717774.jpg

gallery_8347_11725_2663737.jpg

gallery_8347_11725_642764.jpg

gallery_8347_11725_797983.jpg

 

 

Waarom de rechter het wel goed doet en de andere 2 slechter tot kut weet ik niet. Ik kan ook niet echt iets bedenken waar het door zou kunnen komen. Ze hebben 1 keer blad voeding gekregen en elke dag meer als een liter water met groei voeding en zee zout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Baksteen,

 

jammer van de verschillen, maar in elk geval 1 die het goed doet.

 

maar als ik even naar de plaatjes kijk, zou het kunnen zijn dat er te weing frisse lucht bij al de dames komt?

Zo te zien doet de dame het bij de inlaten het beste, en als dan de verse lucht bijna meteen omhoog wordt afgezogen, komt er niets bij de 2 anderen.

 

misschien zou je eens kunnen proberen om een extra ventilatortje te plaatsen, en zien wat ze dan doen.

 

scces ermee,

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...