Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cannabizznis

pf tek paddokweek

Recommended Posts

even een vraagje voor de kenners hier:

 

ik heb 2 kweeksetjes thuis die beiden bijna klaar zijn om voor de 1e keer leeg geplukt te worden.

nadat ik ze geplukt heb ga ik een aantal weken op vakantie. natuurlijk wil ik niet dat ze in deze weken opnieuw fruiten en "doodgroeien" doordat ze te lang in een bloeisituatie staan

 

is er een mogelijkheid deze kweeksetjes te bewaren in bijvoorbeeld een koelkast zodat ik ze na vakantie pas de volgende cyclus kan laten ingaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycelium kan 3 maanden overleven onder water,

dus ik zou zelf denken dat een dunk van ten hoogste 2 weken met wat wsp door het water wel kan.

 

Aan de andere kant,dit dunk water zal na 2 weken wel smerig worden,

misschien kans op besmettingen.

 

De cakes laten uitdrogen is ook geen optie omdat er dan 9 van de 10 mold op komt.

 

Ik denk dat je het beste de cakes in de koelkast kan zetten,

dit zal een tijdelijke groei stop geven.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo netjes die 1ste cocos oogst :lol:

 

gallery_17606_11686_1605865.jpg

 

gallery_17606_11686_2203166.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je in principe gewoon onbeperkt door oogsten?

sorry ik heb hier helemaal geen verstand van, maar vind het wel interessant om te zien

ben zelf ook wel fan van dit soort middelen :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 a 5 keer als je alles goed gedaan hebt

Share this post


Link to post
Share on other sites

en als ik het goed begrijp moet je de bak met rogge en perliet na het oogsten weer vol moeten laten lopen met water

en dat weer 12 uur in laten trekken?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

high,

 

mooie paddo's :tu. is het nog wat geworden met de andere flushes van de kokos kweek?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk topic cannabizznis (en Nederwierie)

Heel leerzaam en leuk om te lezen.

 

Zelf wil ik het ook graag proberen maar het blijft er steeds maar bij ..

Is wel tof om in de winter ook nog lekker aan het 'growen' te kunnen zijn :rofl

 

 

Wat heeft je dit nu gekost zo CannaB. ?

 

Het lijkt of kan het van een boer en een scheet gedaan worden :tu .. .. :rofl

 

 

Complimenten :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou het uitmoeten rekenen, maar zoiezo een zak vermiculiet (15 euro +/-)

+rijsten meel 1 euro?

die nog niet leeg is, want ik kweek niet meer sinds het bezoek van de blauwpetten

omdat ik niet me kweek hobby wil verliezen(hoewel beide ook guerilla kan lol ) , en ik nu het wat rustiger is weer wat potjes maak. :rofl

 

 

verder heb ik de sporenspuitvan een aardige collega kweker mogen ontvangen. (ook nog gevuld) en met 2 extra printjes erbij.

die ik nog niet heb kunnen gebruiken omdat de spuit als heel veel potjes gaf :tu

thanx nederwierie :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@groenzaad

 

nee dat is niks meer geworden. omdat ik het niet zo slim had gedaan kon ik de bakjes niet flushen

 

ze zaten allen aan elkaar en afgieten werd dan heel moeilijk.

 

wel heb ik ze wat nat gespoten maar dit gaf niet hetzelfde resultaat en was slechter als de 1ste harvest /flush

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij azarius heb je vermiculiet voor 4 euro per liter en rijstmeel voor 2 euro per 250 gram. ze hebben ook perliet maar ben vergeten hoe duur dat was. overigens kun je van fsre een printje krijgen voor een euro dus de totale kweek kosten zijn 7 euro als je potjes en een snelkookpan al hebt. :). spacen is goedkoop en leuk B).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perliet en vermiculiet zijn vaak (zeer)duur in kleine hoeveelheden.

Zo kan ik vertellen dat bij de''Horticoop''en de ''Welkoop boerenbond''winkel het een stuk goedkoper verkopen.

Ik kocht een zak perliet van 100 liter voor 8 euro,agro kwaliteit dus geschikt.

Vermiculiet kost dacht ik 18 euro per 100 liter,eveneens agro kwaliteit.

Er zijn ook soorten perliet en vermiculiet die gebruikt worden in de bouw als bv warmte isolatie.

Deze soort is geen agro en dus niet te gebruiken,

agro zelf is voor de tuinbouw geschikt en dus zuiver voor paddestoel teelt.

 

Die biologische rogge die 1,80 per 500 gram kost in natuurwinkels,

bij veel molens kun je ook een kilo rogge korrels kopen voor 1 euro.

(soms zelfs goedkoper,ik heb verhalen gelezen van 50 cent per kilo rogge korrels)

 

Over gips heb ik mijn bedenkingen,daar heb ik toen al een fout mee gemaakt.

Vele gips soorten zijn weer gemengd met snelharders etc,maar pure natuurgips is niet makkelijk te krijgen.

Het geeft wel een grote boost op de paddo groei maar je moet zorgen dat je zuivere gips kan regelen en dit is niet makkelijk.

Zo moet je ook weten dat er 2 soorten zijn,de half hydraat is de versie die juist vocht opneemt.

De goede gips is hydraat ,deze neemt weinig vocht op.

Veel soorten gips op de markt zijn half hydraat,wat er gebeurt al je dat door je cakes mengt is dat die gips veel vocht uit je cakes haalt,iets wat we absoluut niet kunnen gebruiken aangezien een paddo voor 92% uit water zelf bestaat.

 

De grootste investering is eigenlijk de snelkookpan zelf,

de rest kost echt bijna niks.

Bij veel turke huishoudwinkeltjes koop je al een snelkookpan van 12 liter waar 7 x 720ml potten in kunnen voor 30 euro.De kleinere varianten van 6 liter voor 3 potten voor 20 euro nieuw.

Ik zag zelfs een 4 liter variant op de markt waar 2 potten van 720 ml in passen voor 15 euro.

 

Bv je hebt 1 sporenprint,daar kan je al 8 tot 12 goede sporenspuiten van maken.

met 1 sporenspuit injecteer je 5 potten rogge van 720 ml.

Als je van elke hoed een print zou maken kom je met die 5 potten al gauw uit op 120 prints per flush.

Van 120 prints kan je in feite 1200 /1500 spuiten maken van 10 ml.

 

Niet dat je gauw zoveel prints maak natuurlijk, maar bij elke kweek kan je weer nieuwe prints maken voor de toekomstige kweekjes.

Zo hoef je nooit meer print te kopen, en je kan ze onderling ook ruilen met andere soorten.

Ik ken geen goedkopere hobby dan paddos kweken, en het is een mooie hobby :)

Ik ben er een tijdje uitgeweest,(tenminte,had vorig jaar een periode dat ik ze kweekte),

maar het word nu weer kouder en donkerder en dan is eht wel leuk om wat paddos te kweken in een kleine curver bak(shotgun tek met perliet en rondom gaatjes)

 

Als je eenmaal al die dingen heb(bv met 100 liter perliet en vermiculiet kan je jaren vooruit),

hoef je in feite enkel wat rogge te kopen en af en toe spulletjes als spuiten van 50 cent per stuk of een flesje alcohol,waterstofperoxide, kosten tussen de 1 en 4 euro.

Latex handschoentjes 100 voor 3 euro bij de action,eveneens polyfill voor 90 cent.

Het kan echt super goedkoop, je moet alleen weten waar je de spullen koopt.

Het lijkt een moeilijke hobby maar je hoeft in feite maar een paar dingen te leren.

Dat is dat ze op 92% lv groeien,ze genoeg zuurstof moeten krijgen,licht,maar niet teveel,je goed sproeit zodat de cakes geen modderbende worden,en dat ze gaan groeien na een tempverchil van bv 26 graden naar 22 graden.

Dit noemen ze de triggers,de factoren waar paddos op groeien, als je dat weet en een beetje kennis hebt van contiminaties preventeren dan gaat het kweken eigenlijk echt makkelijk.

 

Het zijn maar een paar dingetjes dat je moet leren en je kan paddos kweken,

en het is echt een leuke hobby. 1 die echt leerzaam is en met mooie vruchten die weer naar een andere mooie weg lijden, in de vorm van een mooie trip en dichter bij de natuur mogen te komen.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze cake is een beetje uitgeslagen.. blauw en nu zag ik zelfs paarsige schimmel??

 

bij de pftek website zag ik deze kleur besmeting er niet bijstaan, dus ga ik nog even uitzoeken of ze nu besmet zijn.

 

maar deze oogst ziet er nog gezond uit.

 

gallery_17606_13150_3441160.jpg

 

gallery_17606_13150_3240766.jpg

 

gallery_17606_13150_3276293.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik kan zien.. zit er alleen een vies plekje op je seramis ofzo onder de cake..

Dat blauw is normaal... (moet wel schimmelkaasblauw zijn !) de grens tussen blauw en groen is soms lastig met verschillende soorten penicillinum (schimmels)

Over het paarse, ik denk dat dat de sporen zijn die losgekomen zijn die zijn dieppaars tot bijna zwart

Don't worry :spliff:

Verder ziet het er voor mij goed uit zo, als ik het mis heb moet iemand me maar ff een schop geven ;)

Leuk soortje trouwens :D ga je nog een printje maken lijkt me een goede printert!

 

Greets MrG

 

 

P.s @ Nederwierie.. Zo'n doos handschoentjes van de action of supermarkt heb je geen hans aan, die zijn No Sterile.

Dan kan je net zo goed je handjes wassen met alcoholgel en het zelfde daarna weer met handschoenen om..

Ik koop meestal die pakjes van 2 stuks Steriel verpakt. Wel wat duurder geloof 50 cent, maar je snapt het nut wel v.s die andere ;)

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu had ik ook al ergens gelezen dat een blauwe aanslag niet perse schadelijk hoefde te zijn.

 

maar nu het paarse erbij kwam ben ik toch wat research gaan doen, wat ik ook ergens las is dat bijna alle kleurverschijnsels behalve geel/blauw vaak schadelijke schimmels zijn.

 

 

 

hou de 1enigste niet besmette cake goed in de gaten, en doe de andere 2 wel weg als ik het niet meer vertrouw.

heb nu met het dunken voor 2de flush wat van de schimmel verwijdert.. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu had ik ook al ergens gelezen dat een blauwe aanslag niet perse schadelijk hoefde te zijn.

 

maar nu het paarse erbij kwam ben ik toch wat research gaan doen, wat ik ook ergens las is dat bijna alle kleurverschijnsels behalve geel/blauw vaak schadelijke schimmels zijn.

 

 

 

hou de 1enigste niet besmette cake goed in de gaten, en doe de andere 2 wel weg als ik het niet meer vertrouw.

heb nu met het dunken voor 2de flush wat van de schimmel verwijdert.. :spliff:

 

nu had ik ook al ergens gelezen dat een blauwe aanslag niet perse schadelijk hoefde te zijn.

 

maar nu het paarse erbij kwam ben ik toch wat research gaan doen, wat ik ook ergens las is dat bijna alle kleurverschijnsels behalve geel/blauw vaak schadelijke schimmels zijn.

 

 

 

hou de 1enigste niet besmette cake goed in de gaten, en doe de andere 2 wel weg als ik het niet meer vertrouw.

heb nu met het dunken voor 2de flush wat van de schimmel verwijdert.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was, zou ik die besmette gewoon wegsmijten..

Dat word echt niets..

Je zou de volgende keer een LC cultuurtje kunnen maken, misschien een idee?

Dan kan je elke keer uit dat potje werken en nieuwe potten injecteren :spliff:

Superhandig, zoek : honeytek

 

Paddestoeltjes zien er smakelijk uit ;)

Ga je nog een paar printjes maken?

 

MrG

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit:

Op de foto zie ik een soort grijs , maar de paddos zelf zien er normaal uit.

Als het normaal ruikt, dan is het wel gezond.

een besmetting op een paddestoel ruik je direct aan een rotte geur.

(Maar pas op, een paddestoel contiminatie wil je niet ruiken cq inademen, dit kunnen soms schadelijke sporen zijn)

 

@ mrg

De handschoentjes zijn niet steriel, maar er is een handgel te koop voor 2 euro op alcohol basis,

dit icm met de handschoentjes is het voordelig steriel werken.

Wat dat aan gaat is de action een leuke winkel voor zowel voor de groene als de mycologie kweken :spliff:

 

kweekse, op naar de mooie vruchten ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...