Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spafruit

Luchtvochtigheid in propegator

Recommended Posts

Int klein lukt me het nu met 2 kappen opelkaar te plaatsen en een laag water op de bodem, maar hoe hou ik de luchtvochtigheid op pijl in deze ?

 

Stekken komen altijd slap te hangen :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, wat ik met mijn stekken deed was:

-Stekken snijden, goed schuin, en de weerkant de bast een beetje openschrapen. (betere vochtopname!)

-Stekkenblokjes goed inwateren met PH6 en wortelstimulator

-Laagje perliet in de stekkenbak

-laagje water in de stekkenbak

-Stekjes erin

-Schuifjes op de kap sluiten

-Elke dag een beetje besproeien met plantenspuit

 

Als het goed is heb je dan nauwelijks last van slappe bladeren, enkel de eerste 3 a 4 dagen benevelen met de plantenspuit, daarna zou de eerste wortelgroei enigsinds op gang moeten komen.

 

Maar eerlijk gezegt ben ik nu gestopt met voorgroeien in propegator, zie mijn handtekening voor mijn nieuwe manier :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me aan bij groengoud.

 

Daarbij is het een absolute must om je blokjes minimaal 24 uur van te voren in te wateren. Onlangs heb ik dat zelf niet gedaan en helaas overleefde een groot deel van de stekken deze laksheid van mij niet.

 

Al doende leert men.

 

Gr,

 

Fred

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fred e

ik week mijn blokjes krap 1 uurtje in B)

ph'tje van 4.5, wat wortelstimulator en binnen 2wk wortels

 

Laagje seramis (of perliet) op bodem van propagator, verwarmingsmatje aan en de seramis vochtig maken met het restant van het water waar de blokkies in geweekt hebben.

 

Dan de stekken in de propagator, alle schuifjes dicht en 1x bladvoeding sproeien.

na 2 dagen schuifjes stukje open en zo min mogelijk besproeien verder, dagen erna de lv naar 70% brengen en na dag of 5 zijn je blokjes nagenoeg droog (bij kleine blokjes dan) en na ze een dip in ph 5.5 water met wortelstimulator gegeven te hebben (dubbele dosis wortelstimu) knallen na een dag of 3 de wortels lettelijk uit de blokjes.

 

Als de stekken erg snel gaan hangen

- sluit je propagator kap wel goed (heb er ook 1 die niet ehelmaal sluit en als ik die gebruik dan hangt ook alles)

is de worteltemperatuur niet te hoog of de hoeveelheid licht die erbovenhangt is misschien teveel voor ze?

 

Qua snijden ed is genoeg uitgelegd of WF maar 1 topic kan ik je aanraden:

dat van Bioloog over S5 moeder op gold label voeding waarin hij ook zijn stekgeheim prijsgeeft en dat werkt dus echt wel :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lostchild

 

Meen je dat nou. Bij mij liep dat uit op een fiasco. Wellicht dat het kwam omdat ik de PH waarde hoger heb gehouden. Voor de rest dezelfde handelingen aangehouden. Laat ik het maar op mijn manier doen, dan komt het in ieder geval goed. :spliff:

 

Gr,

 

Fred

Share this post


Link to post
Share on other sites

De verwarmingsmat is zeker een plus! zou ik ook doen wanneer je met propogator stekt.

Met de tips van LC in combi met mijn tips moet het haast wel goed gaan denk ik.

 

Ohja, crusiaal in mijn ogen is het gebruik van steriele schone mesjes, ik gooi m'n mesje na 1x gebruiken al weg.

(ik gebruik van die afbreekmesjes van de bouwmarkt, de smalle kosten 1,50 ofzo, de brede 2,- voor 10 stuks reserve mesjes, eenmalig een houdertje kopen en je bent voor een paar euro klaar en je kan 10x stekken :spliff: )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar eerlijk gezegt ben ik nu gestopt met voorgroeien in propegator, zie mijn handtekening voor mijn nieuwe manier B)

 

 

Zodra je dit gaat opschalen lopen de kosten de pan uit + een aerocloner neemd een stuk meer ruimte in als een normale stekbak. Wel mooi gemaakt trouwens!

 

De verwarmingsmat is zeker een plus! zou ik ook doen wanneer je met propogator stekt.

Met de tips van LC in combi met mijn tips moet het haast wel goed gaan denk ik.

Verwarmingsmatje zal ik er dan nog ff los bij halen, hoeveel sneller gaat het wortelen met een mat ipv zonder?

 

Ohja, crusiaal in mijn ogen is het gebruik van steriele schone mesjes, ik gooi m'n mesje na 1x gebruiken al weg.

(ik gebruik van die afbreekmesjes van de bouwmarkt, de smalle kosten 1,50 ofzo, de brede 2,- voor 10 stuks reserve mesjes, eenmalig een houdertje kopen en je bent voor een paar euro klaar en je kan 10x stekken :spliff: )

Heb een doos met steriele scapels waar ik de komende jaren mee vooruit kan. (Naar schatting nog zo'n 350/400 stuks)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een verwarmde (gedimd op minimaal 24 graden) en zonder verwarming.

met is maximaal 10 dagen wortels genoeg om over te poten en zonder verw. 5 dagen extra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo das nog een best groot verschil! Ik kan trouwens perliet voor een 18eu per 100L bestellen, maar hoe groot is dat? (ivm opslag).

 

En als ik 2cm laag gebruik in een bak van 60x40. Kom ik dan uit op 4.8l?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...