Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

groengoud

Aerocloner zelf maken

Recommended Posts

Hey WFers,

 

Ik wou graag een aerocloner kopen tot ik de prijs zag, $300!!

Toen wou ik er een bouwen! en dat is aardig gelukt, hierbij dus een bouwverslag waarmee iedereen een bubble cloner kan maken.

 

De benodigdheden:

-Plastic bak, ik heb een bak van de Xenos gebruikt omdat de deksel van deze bakken verzonken is, daardoor kan er geen water via de deksel naar buiten druppelen. (Xenos verkoopt deze per 3) 10,-

-Waterpomp 800 tot 1200l/uur (Growshop) 17,50

-Water temp sensor (Priceangels, online) $3,-

-Plastic buis, 32mm (Bouwmarkt) 2,-

-Plastic buis, 50mm (Bouwmarkt) 3,-

-4 hoekstukken, 32mm (Bouwmarkt) 6,-

-3 T-stukken, 32mm (Bouwmarkt) 4,50

-1 Einddop, 32mm (Bouwmarkt) 1,50

-4 gootbeugels, 65mm (Bouwmarkt) 8,-

-Tochtsrtip 6mm (Bouwmarkt) 7,-

-RVS boutjes, moertjes, ringetjes - M5 (8,8,16 stuks) (Bouwmarkt) 6,-

-Post elastiek (op straat :spliff: )

-Alleslijm (Bouwmarkt) 3,-

-Goede zaag (Bouwmarkt) (geleent van vriend)

-Boortjes (Bouwmarkt) 2,-

-Sproeikopjes (Ebay) $15,- incl. verzendkosten

-Stekkenfoam (Ebay) $25,- incl. verzendkosten

gallery_22487_11441_502017.jpg

 

De prijzen van de bouwmarkt zijn inschattingen en aan de ruime kant, het zal wat goedkoper zijn.

Ik heb de bonnetjes niet meer dus weet de exacte prijzen niet meer.

 

Als je al deze onderdelen hebt verzamelt gaan we nu klussen!

 

1) De pomp.

We beginnen met de pomp, het buisafsluitdopje dient op de pomp verlijmt te worden.

Ik heb dit gedaan door een gat te boren in de dop, even groot als het mondstuk van de pomp en deze zijn daarna verlijmd.

gallery_22487_11441_1021778.jpg

gelijmt:

gallery_22487_11441_1760374.jpg

 

Hierop monteer je weer een kort stukje buis wat weer in een T stuk wordt verlijmd, de buis is bij mij aan 1 kant verlijmd, alleen aan de kant van het afsluitdopje zodat de sproeiers nog gereinigd kunnen worden.

Het stukje buis dat in het T stuk komt verlijm ik niet.

gallery_22487_11441_383131.jpg

 

2) De buizen.

Meet nu de hoogte van het T-stuk, op deze hoogte komt het sproeisysteem.

Meet vervolgens hoe breed je bak is en zaag 2 buizen (links en rechts) op de juiste lengte.

Zorg ervoor dat je de hoekstukken in mindering brengt van de totale breedte van de bak, bij mij moest er (dacht ik) 2 x 4cm vanaf.

gallery_22487_11441_2295962.jpg

(links, 1 los buisje, van pomp naar T-stuk. De andere 4 buisjes komen tussen de hoeken en de andere T stukken)

Zoals hieronder te zien is:

gallery_22487_11441_424129.jpg

 

Vervolgens moet je nog 2 stukjes zagen voor het T-stukje dat op de pomp zit.

En nog 2 stukjes voor de lengte richting, zoals hieronder te zien is:

gallery_22487_11441_280349.jpg

 

Het is dus gewoon een kwestie van meten en zagen tot je een mooi buizenframe hebt voor de sproeiers.

Uit eindelijk zou je zoiets moeten krijgen:

gallery_22487_11441_769206.jpg

 

Wanneer je de buizen compleet hebt kan je ze verlijmen, ik heb ervoor gekozen om 1 kant niet te verlijmen, om de buizen makkelijk te reinigen wanneer het nodig is.

Als je het systeem hebt verlijmt moet je de sproeiers nog monteren, voor mijn sproeiers had ik een 3,2mm boortje nodig maar de sproeiers zijn er ook met 3,5mm aansluiting, controleer

 

dus goed welke je hebt en koop hier de juiste boor voor.

Boor de gaten die je nodig hebt, in mijn geval 12 stuks en monteer de sproeiers.

gallery_22487_11441_940142.jpg

 

Het sproeisysteem is nu klaar, test hem gerust (in de badkamer)

 

3) De bak.

De bak is van zacht plastic, het kan dus scheuren, gelukkig heb je 3 bakken dus je kan het verprutsen als je wilt B) en op zich is een klein scheurtje ook te repareren met lijm.

gallery_22487_11441_1600143.jpg

De bak is hier uitgescheurd maar lekt niet omdat ik de scheur heb gelijmt :D

 

Ik heb de 4 dakgootbeugels op zo'n 14cm hoogte gemonteerd, maar afhankelijk van je bak en de hoogte van je pomp en sproeiers moeten ze misschien hoger of lager.

gallery_22487_11441_981857.jpg

 

Boor de gaten op de juiste plek, controleer of de gaten echt goed zijn en pas of de RVS schroeven passen.

(Gebruik enkel RVS, geen normale schroeven, je wilt niet dat je stekken met ijzer/roest in aanraking komen)

Pak nu 1 van de gootbeugels en smeer er wat lijm op, zodat eventuele lekkage wordt dichtgelijmt, monteer de beugel vervolgens.

Als alles gemonteerd is laat je het even drogen (controleer de tube van je lijm om te weten hoelang het moet drogen)

 

gallery_22487_11441_582365.jpg

Als alles goed droog is kan je de pomp en het buizenframe in de bak plaatsen en testen of alles goed vast blijft zitten, gebruik de elastiek om de buizen op hun plek te houden.

gallery_22487_11441_407006.jpg

 

4) De deksel.

In de deksel moeten de stekken komen, de stekkenfoam schijfjes die ik heb zijn 46mm, dit is toevallig de binnenmaar van een 50mm afvoerbuis.

gallery_22487_11441_2067517.jpg

 

Ik heb dus een 50mm buis genomen en daar schijfjes van gezaagd, een saai klusje maar dit is het eindresultaat:

gallery_22487_11441_1079209.jpg

 

Al deze stukjes buis worden op de deksel gelijmt en in het midden van de ringen komen 10mm gaten waar de stekken met hun stammetje door heen gaan.

Het verlijmen van deze stukjes buis ging niet perfect, ze laten soms los dus misschien besluit ik om deze toch niet te gebruiken en alleen een deksel met gaten te gebruiken.

Op zich zal dat ook wel werken maar ik weet niet hoeveel water er langs de gaten naar buiten komt.

Ik probeer het dus nog even met dit systeem maar misschien verander ik het nog.

Wanneer je de gaten hebt geboort kan de deksel erop, in principe werkt het nu, er is alleen nog 1 quickfix nodig.

gallery_22487_11441_606762.jpg

 

Ik kwam er na een paar testronde's achter dat de deksel toch niet goed genoeg afsluit, ik heb dus nog een tochtstrip gekocht en die op de rand van de bak geplakt, als ik nu de deksel op de bak plaats (en 2 extra klemmen links en rechts plaats) dan is de bak volledig waterdicht.

gallery_22487_11441_1082533.jpg

 

De bak heeft nu 7 dagen lang 24 uur per dag gedraait met 1 stekje in het donker, dus geen TL, geen HPS, enkel 5 minuten licht per dag wanneer ik even ging kijken bij de dames en onderhoudt moest doen.

Dit is het wortelstelsel na 7 dagen donker:

gallery_22487_11441_1350243.jpg

Een enigsinds gestrest stammetje (maar zo was die geknipt) met daaronder een mooi bosje wortels.

En het water? gewoon rechtstreeks uit de kraan, geen afzuring, geen toevoegingen!

 

(EDIT: Bubblecloner vervangen voor Aerocloner)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scheelt toch weer bijna 190 euro!!

 

Leuk idee!

 

Gewoon met kraanwater schreef je. Dus ook geen wortelstimulatoren ofzo?

Als jouw dat lukt moet mij dat ook lukken. Wij zitten namelijk in de zelfde regio wat betreft water.

(Kan me dat herinneren uit een topic waar je de EC en PH gaf van je regio).

 

Mvg.

Wubbo Ockels

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaaf zeg :spliff: die ga ik onthouden, zit eraan te denken om stekonafhankelijk te worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er leuk uit.

 

En nog goedkoper ook dan dat je het in de winkel koopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...

Gewoon met kraanwater schreef je. Dus ook geen wortelstimulatoren ofzo?

..

Inderdaad, enkel kraantjeswater, en mijn regio is het gooi.

 

@panjaabie

Het is wel even werk maar gaat uiteindelijk beter dan met stekblokjes, athans, vind ik.

En je hebt in 7 dagen wortelbare stekken dus die spintstekken van de stekkenboer heb je niet meer nodig :spliff:

 

@dejerry

Thanks, en het scheelt inderdaad een zak knaken!

===================================

Je hebt trouwens geen kap meer nodig, de LV heb ik geeneens in de gaten gehouden en toch is de teststek goed geworteld met de slechtst denkbare omgeving.

Zelfs geen stekkengel gebruikt B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grtz groengoud ;

 

Om die bovenste ringetjes vast te zetten kun je beter montagekit/lijm gebruiken denk ik , dit

is waterresistent en ook kun je dan de hoogteverschillen van het deksel wegwerken ...

Wat volgens mij ook nog 'n probleem wordt is dat de onderbak tranparant is , dit gaat meebrengen

dat er zich algen gaan vormen in de bak en zo de sproeiers gaat verstoppen eens je onder de lamp gaat

beginnen werken ... plus ; worteltjes houden ook niet van licht geloof ik...

Mischien de onderbak schilderen langs buiten met zwarte verf ofzo ...?

Denk maar aan de EZ cloner . Die is ook lichtdicht onderaan , zelfs jouw deksel zou je kunnen zwartverven

tussen de ringetjes in .

Is maar luidop denken dat ik doe , voor de rest vindt ik het mooi gebouwd ....

 

vriendelijke groeten Poppa :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voor het scheuren/breken van de bak bij het boren van de gaatjes heb ik dan weer een oplossing. De gaten erin smelten met een soldeerijzer, of een schroevendraaier die je opwarmt met je gasfornuis o.i.d.

 

Mooi bakkie hoor!

 

Heb je ook een foto hoe die stekhouders nu in je deksel zitten? Zitten ze redelijk afsluitend klem in de gaten?

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@EmTee, Soldeerbout, prachtoplossing! ik ga een van de overgebleden bakken mishandelen aankomend weekend :spliff:

Ik ga komende week nog een keer stekken maken dus dan maak ik wel wat foto's van het geheel.

De foamblokjes passen echt perfect, ze zitten zelfs een beetje te strak B) maar zonder schade aan de stam.

Het enige probleem is dat die plastic ringen niet zo goed vast te lijmen zijn maar dat kan de lijm zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is plastic op plastic dus daar zal vast wel een speciale lijmsoort voor zijn :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien dat PVC lijm (bouwmarkt) de oplossing voor je is. En anders rondom afkitten met een goede montagekit. Zitten mijn pvc stukjes ook mee vast aan mijn bak van het eb- en vloedsysteem

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor het meedenken jongens! ga zo even wat montage kit halen bij de bouwmarkt en even de puntjes op de I zetten :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi spul heb je gemaakt :spliff:

 

 

Succes met je stekken on-afhankelijkheid B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi bakkie heb je daar geknutseld :D

Echter (die LC heb ook altijd wat te zeiken).. is dit een aerocloner en geen bubble cloner B)

Een bubble cloner werkt met een bak water waar lucht in gepompt wordt en de stekken hangen net in of boven waterniveau en wortelen zo.

 

Een aerocloner geeft nog meer lucht bij de wortels, beter maar wel storingsgevoeliger door de sproeiers vaak.

 

Doorzichtige bak maakt in geval van aerocloner of bubblecloner niet zo heel veel uit vd wortels omdat er niks dan water is krijgen algen veel minder kans en heef ook mooi voordeel dat je niet steeds de deksel eraf hoeft te halen om te checken en je, na eenmaal primodoria gezien te hebben, na een dag of 2 al je stek kunt verpotten naar whatever.

 

Dit is een (mijn)bubble cloner (wel heel erg diy overigens..)

gallery_22678_8365_112572.jpg

gallery_22678_8365_298056.jpg

 

Die stekblokjes kun je heel makkelijk zelf maken :spliff:

Bij de Action (onze favo GS toch) hebben ze van die lange staven om in het zwembad mee te spelen, kost € 2 en is ruim 1mtr lang

 

Edit: ff juiste foto geplaatst

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Elmo, Thanks! B) ben er erg blij mee!

 

@Lostchild, thanks voor verduidelijken, een Aerocloner dus :D

En inderdaad bij de Action GS kan je van die zwembad dingen kopen maar ik kon ze niet vinden bij mijn lokale action ditributiepunt.

Misschien niet het juiste seizoen, ik zou er zelf niet voor kiezen om te zwemmen met dit weer :spliff:

Ik denk dat die schuimstokken over een paar maandjes wel weer verkrijgbaar zijn en dan kan je inderdaad voor een habbekrats van die schuimpies maken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let op met lijm want daar houden plantjes niet van. :spliff:

Als je het kan voor komen moet je dat zeker doen. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Doc, zal het in de gaten houden.

Het water komt in principe niet in aanraking met de lijm, en het stammetje zit er zo'n 2,5cm vanaf.

Zou het dan kwaad kunnen nadat de lijm goed is gedroogt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat aero is mooi, alleen jammer dat het teveel lawaai maakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

125 euro materiaal

avonden geknutsel en gedenk

 

En nu heb je een naar mijn mening slap aftreksel van het origineel.

 

Persoonlijk had ik gewoon even doorgespaard en het origineel gekocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
125 euro materiaal

avonden geknutsel en gedenk

 

En nu heb je een naar mijn mening slap aftreksel van het origineel.

 

Persoonlijk had ik gewoon even doorgespaard en het origineel gekocht.

Hey Predator,

 

Avonden?? nee man, 1 zondag middag, weinig om over na te denken hoor, veel simpeler dan dit wordt het niet :spliff:

Ik vind het vooral leuk om zelf te doen en vond het leuk deze info te delen.

En ik had simpelweg geen 300,- over voor een plastic bak en een pomp, want dat is het uiteindelijk.

 

En in mijn ogen is het origineel wel mooier maar de fabrikant draait je gewoon een poot uit.

Dat ding mag in mijn ogen niet duurder zijn dan 100,- want ik heb zeker minder uitgegeven dan 100,- en de prijzen die een fabrikant betaald zijn een fractie van de consumentenprijzen.

Zo'n aerocloner zou rond de 50,- euro aan fabrikage kosten kunnen zijn en dan neem ik het al ruim.

En natuurlijk moet een fabrikant kosten maken om hem te promoten en verspreiden via distributiekanalen maar 300,- is gewoon een idiote prijs, dan kan je beter met stekkenblokken blijven werken B)

 

En een slap aftreksel?

Heb je het resultaat gezien?

Wortels van bijna 10cm, na 7 dagen in het donker met gewoon kraanwater! (PH 7, EC 0,2)

Viel me absoluut niet tegen hoor :D maar als jij graag teveel betaald voor een bak met pomp en wat schuimpjes, be my guest!

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dat is het :spliff: veel producten zijn gewoon overpriced omdat de markt zo klein is!

dus is de optie zelfbouwen in veel gevallen net zo goed hoor B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben duidelijk een leek op dit gebied, wat is nu het voordeel van zo'n constructie?

 

Clonen/stekken gaat toch prima zonder dit ding?

:spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@panjaabie, precies!

@Fastbikkel,

Inderdaad, het kan prima zonder deze bak maar de voordelen voor mij zijn:

-Snellere wortelaanmaak

-Minder werk :spliff: (niets inwateren, geen LV op peil houden, geen stekkengel nodig)

 

En waar ik met stekkenblokken nog wel eens prolemen had met houterige steeltjes van sativa's (met name de erg lang bloeiende zoals een Neville's Haze of een Mexican Sativa) krijgen deze nu ook zeer snel wortels.

 

Kortom, deze methode is voor mij foolproof B) en daar hou ik van!

 

BTW, ik ga vanavond 20 stekkies snijden en zal er foto's van maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...