Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

poppa

Poppa vraagt zich af....

Recommended Posts

grtz Tim ;

 

Wervelstorm...? weet jij hoe hard ik onderaan blaas ? drie pc fans en bovenaan

160 kuub en dat is het ...De kunst is net zo weinig mogelijk belasten

 

Onderaan druk je gewoon verse lucht naar boven maar deze wervel om het zo te noemen

daar blaas je geen aansteker mee uit . gewoon verversen en een opwaarste draft creeren

meer niet .

De bovenste buis zit op een vierstanden rvk ( nu op stand 2) en is in de hoogte verstelbaar

dus heb ik twee mogelijkheden om die neerwaarste koelende flow te sturen ( hangt af van hoe

de plant reageert )

De warmtedruk van de lamp is regelbaar doordat ze omhoog of omlaag kan ...

alles wordt regelbaar .

Het dek krijgt geen klap meer van de lamp omdat de woeling in het dek alles mooi rondverdeeld

waardoor het minder belastend is voor de toppen eronder , ze warmt overal gelijk mee op

Doordat onder en boven dezelfde koele lucht ingeblazen wordt heeft je plant dezelfde temp

als de lucht ( geen mogelijkheid tot condens ) en de tijd dat het duurt tegen dat de lamp

echt op temp is zijn door de goeie doorwerveling de planten mee opgewarmd ....

En nog iets , ik heb een passieve inlaat dus wat door mijn afzuiger buitengestoken wordt

zuig ik aan , enkel pak ik die lucht die ik nodig heb ervan weg en geef hem waar ik wil

Dus met je afzuiger kun je nog eens regelen ...

kijk zelf , moest het ongecontroleerd gebeuren zouden de plantjes al wel iets getoond hebben zeker

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dus fan leaves weghalen is dieven :)

 

sommige dingen zijn geen kwestie van vinden, het is een feit dat het geen dieven is!

 

maakt niet uit het ziet er super uit!

 

eigenwijs ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz ;

 

euh , definieer dan dieven ff voor mij aub ...

zodra ik blad weghaal ben ik aan het dieven in het vlaams , zoals bij tomaten de scheut in de oksel wegdieven is

Jij bedoelt het strippen van een deel van de plant onderaan ofzo

zal wel taalkundigheidje zijn , lost in translation :)

Hoe moet ik dit noemen dan , zeg maar ...

Ik ben hier de buitenlander , pas me wel aan hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey poppa,

 

Dieven noemen we hier het weghalen van groeischeuten onderin die toch niks worden zodat de energie die daar normaal ingestoken wordt naar de hoofdtoppen gaan. Net zoals oma vroeger met de tomaten en appels deed. De kleintjes eraf zodat de grote nog groter worden. Het is best moeilijk om vantevoren te bepalen wat wel wat....en wat niets wordt.

 

Klimaatregelingen zijn gemaakt om het klimaat te regelen. Ik vind het erg bijzonder hoe JIJ het klaarspeelt, toch moet je niet vergeten dat klimaatregelingen voort komen uit het feit dat men niet wil afzuigen/aanzuigen. Dit is handig voor een beetje stealth te blijven en als je c02 toevoegt.

 

Kun je ook verwarmen in het donker?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tering nu weet ik waarom dit topic zo vaak bovenaan staat!

Respect hoor! gewoon lekker je eigen ding doen en dan dit bereiken geweldig!

Ik ga dit topic morgen onder het genot van een bakkie koffie op mijn gemakkie nog eens teruglezen.

Bonzai techniek GE-WEL-DIG!

 

 

Greetz Cw

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz Racker ;

 

Hey ,

Ik haal ook de kleine scheuten weg tegen de stam , en het onderste blad tegen de stam

onder iedere tak van zodra er blad genoeg op zit hogerop

Maar nooit teveel in een keer , gaan ze niet stilstaan dan .

Wil ook niet teveel weghalen want ik gebruik dat kleine grut als tensio , als er tekorten zijn

zie je het daar eerst ... daarom laat ik altijd wat zitten

 

Bijverwarmen hoeft niet in feite , blijf mooi boven de achtien graden en de temperatuur

schommelt hier in dagen en niet in uren ( zit in de grond , wat maakt dat deze vrij stabiel is )

Als het buiten vriest is het in de kelder ongeveer 12 a 14 graden . ik speel gewoon met binnen en

buitenlucht om aan te zuigen ( keldergat om vochtiger en kouder en de deur naar binnen in huis

waar het warmer en droger is )

Vorige ronde hadden m'n potten soms 12 gr en kijk maar ... dat ging ook vrij goed

Het ganse hok verbruikt amper 1000w als alles aanligt

Afblazen doe ik in de spauw , zo recupereer ik nog de warmte in de winter en je ziet het niet

langs buiten want tegen dat het eruit is is het afgekoeld

 

groeten popz :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi groen en goeie opbouw popz!

vraagje: als je enkel pc fans in die buizen heb blazen komt er amper lucht uit die gaten? is het dan niet beter om er 2 tegenover elkaar te laten blazen?

grts OK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poppa ik volg je topic al een heel tijdje met belangstelling. Wat ik mij afvraag; waarom maak jij geen gebruik van smartpot in het bloeihok? Je bent zo met wortels bezig dat daar haast wel een reden voor moet zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wil ook niet teveel weghalen want ik gebruik dat kleine grut als tensio , als er tekorten zijn

zie je het daar eerst ... daarom laat ik altijd wat zitten

 

Tensio?

Bedoel je waterhuishouding?

 

En aan de schutblaadjes zie je altijd als eerste DE tekorten heb ik pas geleerd,maar die haal jij weer weg... :)

 

Wel een strakke setup!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Afblazen doe ik in de spauw , zo recupereer ik nog de warmte in de winter en je ziet het niet

langs buiten want tegen dat het eruit is is het afgekoeld

 

Heb ik ook een tijd gedaan, ben ermee moeten stoppen. Blies ook in de spauw en had in de nok van het dak een paar stenen weggehaald. Ik kreeg toen condensneerslag daar waar de warme lucht afkoelde. Gevolg schimmel.....Ben er toen mee gestopt ivm de gezondheid van medebewoners en de gevolgen voor de woning.

 

Waren wel andere afmetingen dan jouw hokkie, maar ik zeg t toch maar ff.

 

De blaadjes onderaan waar jullie het over hebben, worden bij mij altijd geel. Ik zal wel iets mis doen dan.....?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zal wel iets mis doen dan.....?

 

In een mooie herfst hoort dat toch?

Te groene planten bloeien eerder af(vervetten)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Te groene planten bloeien eerder af(vervetten)

 

oneens :)

 

vergeelde planten ruim voor de normale oogsttijd bloeien eerder af.

groene planten zijn nog niet klaar om dood te gaan.

als het einde eraan komt voor de plant moet de kweker de herfst in laten gaan, om zo het maximale eruit te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz 2 all ;

 

goeiemorgen allen ;

@ ouwe ketser , het lijkt voldoende te zijn met een pc fan per buis op een meter .

Er zitten 28 gaten in van 30mm diameter wat maakt dat er geen tegendruk is en

daarom komt de lucht er heel zacht uit maar niet zo dat de bladeren windstress krijgen

Had het te weinig geweest had ik er mischien nog wel enkele bijgepropt

Enige wat ik wou doen is flow ter plaatse brengen waar ik ervoor geen had .

Ik heb gedurende de vorige run continu dezelfde waardes gemeten onder het dek ; nl

rechts naast het inlaatrooster zat ik laag met m'n lv boven de potten .In het midden

had ik een gemiddelde waarde en links dus het verst van de inlaat af had ik hogere

vochtigheidswaarden.... Nu met die buizen meet ik overal hetzelfde . you see

 

@Sologreen ; Smartpots brengen weer een oncontroleerbaar gegeven in m'n hok , in ieder

geval eentje waar ik de afgift aan vocht weinig of niet kan sturen (toch niet in de opzet hoe

het nu is ) het kan wel maar dan moet ik de luchtbedeling aanpassen en ik zou een koelerleiding

moeten leggen waarmee ik in de nacht het opstijgende vocht zou moeten wegvangen ...

 

@ p h ; inderdaad tensio 's . hoe bepaal ik of m'n planten voldoende water krijgen ?

Als de onderste blaadjes , bladeren hun v vorm verliezen en platter worden en dan gaan hangen

is er niet voldoende vocht meer want de druk is aan het wegvallen ... Dan om te zien of het goed is ga je naar de randen kijken ; punten krullen naar boven dan ben je over de grens en is er teveel druk

Gemiddeld om de vier dagen zet ik ze weer naar een gewicht waarvan ik weet dat het licht teveel is

dan geef ik wat ze ongeveer gebruiken 1/2 l momenteel gedurende twee drie dagen .

Dan geef ik een dag niks waardoor ze de pot leeg gaan trekken waardoor ik lucht in de pot trek

En dan weer naar 8 kg momenteel

Bedenk dat ik de verdamping regel door de lucht die ik vanboven inblaas , je moet deze twee op elkaar afstellen

in samenwerking met de hoogte van de lamp

Als je bladeren geel worden is er een tekort aan iets en moet ik voeding meegeven of in geval dat ik N tekort

krijg een beetje bacto of huminezuren die dan een N afgift tot gevolg hebben door het bodemleven

Hoe komt het dat ik dit weet , ik geef nu enkel water dus er zijn geen andere factoren die momenteel

de probeersels beinvloeden

Geef een plant te weinig en ze toont jou welke bladeren ze minst prioritair vindt , want daar haalt ze dan

de benodigde zaken uit ten voordele van de toppen

daarom laat ik kleine flufjes zitten , worden die geel en je watergift zit goed weet je dat je P en K zult moeten bijgeven

 

gallery_23986_9973_3290999.jpg

 

onderste blaadjes hangen , meer water , onderste fluffen worden geel , bijvoeden ...

alles op genetische programmatie , de nullijn , toont ze niks doe jij ook niks , toont ze een

tekort onderaan ,...bijvoeden

NOOIT lock outs waardoor je mis kan interpreteren want vaak zijn gele bladeren een combi van ...

 

@Racker ; Doordat ik ongeveer maar vierhonderd kuub gemiddeld afblaas valt dit goed mee ...

De afgezogen lucht gaat eerst drie meter door een betonnen buis en dan pas de muur in .

Doordat ik met vrij lage vochtwaardes zit nu , 40 a 50 % zit ik maar een klein beetje boven

de ideale vochtwaarde voor een huis ( ligt rond de veertig ) dus flow en, weinig vocht en

bovendien de zonnekant resulteert dit in geen enkel probleem ...hehe

Het gaat zover dat ik met m'n hok de vochtigheid kan regelen in huis door centraal in de gang

weg te zuigen

Het is zelfs zo dat de tegenovergestelde kant van het huis ( noordkant ) veel vochtiger staat

dan de kant waar ik nu afblaas ...

Zit te wachten tot me kiddo verhuist , dan kan ik boven een speelkamer bouwen ....

die ruimte is 8.5 m op 9.5 m en hoog genoeg , moet lukken om mijn verzameling bij te houden en

een mooie voorgroeikamer voor m'n blommen te maken en kan ik tenminste 100 plantselecties gaan

doen om mooie moederkes eruit te halen

Ik wil een wietzolder zoals een andere een wijnkelder meer niet , met voorraadjes van verschillende

soortjes gewoon voor mezelf en vrienden die het weten te appricieren

Heb geen ambities om hopen te kweken , hou het bij zes plantjes in afbloei maar wil wel veel soorten

zodat ik kan kiezen ...Wat rook ik vandaag 'n keertje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ p h ; inderdaad tensio 's . hoe bepaal ik of m'n planten voldoende water krijgen ?

Als de onderste blaadjes , bladeren hun v vorm verliezen en platter worden en dan gaan hangen

is er niet voldoende vocht meer want de druk is aan het wegvallen ... Dan om te zien of het goed is ga je naar de randen kijken ;

 

Er zijn twee hoofdstromen te onderscheiden:

 

De wortels nemen water en voeding op en transporteren dat naar de top van de plant, Daar aangekomen verplaatst het water en voeding zich pas over de andere plantdelen ( daarom zie je bij watergebrek dat de plant eerst het kopje laat hangen). Daarom is verdamping noodzakelijk voor de plant en krijgt niet alleen de hooftop voeding maar ook de onderste toppen, dus hogere opbrengst. Verdamping krijg je door koude of warme droge lucht.

Een maximale groei is alleen mogelijk bij een ongestoorde wateropname

KLIK

 

@Poll ,raar dat je kan zien bij mijn takken met wat pluisjes de groenen planten al klaar zijn en die waar ze der N op aan het eten is niet ,let op de schutblaadjes die ik er altijd op laat zitten (wil niet weer spamen :)

 

Ik kan het ook mis hebben en dat alles amnees eigen is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz P.H ;

 

De dag dat ze niks krijgen vallen ze ook niet droog he ,

dag 1 : naar 8 kg ( iets teveel )

dag 2 : 1/2 l wat ongeveer het verbruik is momenteel

dag 3 : 1/2 l

dag 4 : niks ( pot staat niet droog ,aangezien ik vrij nat werk maar trekt wel droog

genoeg om zuurstof in de pot te brengen )

dag 5 : weer naar 8 kg of meer wanneer ik onderaan geen vochtwaas meer zie ...

Deze waarden kan ik aflezen door het feit dat ik geen verdamping uit de potten heb

en dus het echte verbruik alleen van de plant is .

Of denk je dat die potten zomaar ingepakt zitten haha ,

Ik geef 'n halve liter en kijk hoelaat de druk wegvalt , is het te vroeg op de dag geef ik

de dag erna wat meer ... Ideaal is wanneer de druk wegvalt ongeveer een halfuurtje voor

lamp uit , dan gaan ze mooi droog de nacht in en s'morgen geef je gewoon de hoeveelheid

die ze op dat moment nodig hebben maar dan wel de aangepaste hoeveelheid die je de dag

ervoor gemeten hebt ....

popz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee poppa mooi verhaal, ik heb alleen een paar maartjes......

 

je oplossingen zijn wel goed, maar je indicatoren van de plant ben ik het (natuurlijk ;) ) niet helemaal mee eens.

probeer het lichtaspect toe te voegen in je plantlezen en je zit goed :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Pol ;

 

Haha , verwacht niks anders dan wat tegenspraak , daar kan ik de details dan uithalen

Dit is wat ik momenteel weet en geleerd heb , maar dit zijn de grote structuren die ik zie

De rest vul ik in mettertijd in om verder fijn te tunen ...

Kijk ff naar het blad , alle bladeren staan maximaal naar de lamp gericht ...

als ik een foto bekijk en naar de bladstand kijk weet ik waar de lamp hangt zonder

dat ze op de foto staat

 

gallery_23986_9973_351546.jpg

Meer kan ik niet van ze vragen

 

popz

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz 2 all ;

 

foto's van vandaag ...

Eerst het hok

 

gallery_23986_9973_3819130.jpg

 

gallery_23986_9973_3762881.jpg

 

gallery_23986_9973_302557.jpg

 

my bjoeties

 

gallery_23986_9973_842246.jpg

 

blad ligt niet op de potrand dus zijn we tevreden ...

 

gallery_23986_9973_1430854.jpg

 

dan de buitenplantjes ,

na twee maanden na het stekken staan de geknipte blaadjes er nog steeds mooi bij

 

gallery_23986_9973_719539.jpg

 

gallery_23986_9973_2901178.jpg

 

Eentje verduisterd , de andere stond buiten en werdt twee a driemaal per nacht gestoord

door een halogeenspot , niks aan de hand gewoon wat trager ....

Nu gaat ze bijna bloeien en daarom mag ze nu binnen slapen zonder storingen ( wil geen

herma in de buurt krijgen met alle andere plantjes in de buurt )

 

Deze ontwikkelt al mooie topjes ondanks dat ze nog maar 2.5 ml bloei gekregen heeft in totaal

 

gallery_23986_9973_1176556.jpg

 

gallery_23986_9973_3481087.jpg

 

c ya folks :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grtz 2 all :

 

goodmeurning piepel ,

Door wat P.H eerder zei wou ik nu eens kijken wat de plantjes zouden tonen wanneer ik

te weinig water zou geven ....

De foto van woensdag waar ik zeg : my bjoeties is genomen om 12.00u s' middags , en dus besloot

ik om geen water te geven dan , maar een paar uur later ...

De luchtbedeling onder en boven zijn onveranderd , enkel nog geen water gegeven .

En inderdaad werden de bovenste bladeren iets slapper , maar ook gingen alle bladeren de puntjes

omplooien naar boven toe ... overal gelijk ( dus luchtbedeling is overal gelijk )

Ze konden dus niet volgen met verdampen ...

Dit was rond 17.00u

 

gallery_23986_9973_2387219.jpg

 

Dan heb ik water gegeven en ben twee uur later teruggekeerd

 

gallery_23986_9973_781441.jpg

 

Je ziet dat de bladeren al grotendeels teruggekeerd zijn , maar omdat ik pas zo laat water

gegeven heb , kregen ze het gegeven vocht niet meer op om droog de nacht in te gaan

En dus stonden ze wat te nat en dat geeft dat ze de puntjes naar beneden krullen

 

gallery_23986_9973_108161.jpg

 

gallery_23986_9973_3208588.jpg

 

Ook gaan de punten wat kromtrekken als ze te nat staan ...

 

gallery_23986_9973_2352932.jpg

 

Natuurlijk staan ze s'morgens dan ook nog te nat waardoor de bladeren nog steeds wat naar binnen plooien

Dit is donderdagmorgen

 

gallery_23986_9973_3879596.jpg

 

gallery_23986_9973_2249208.jpg

 

Speciaal voor Racker heb ik ook een meetsysteempje geplaatst zodat we kunnen zien

wanneer ze groeien ....tijdens de dag of tijdens de nacht... weten we dat dan ook zeker

 

gallery_23986_9973_75334.jpg

 

Het buitenplantje mag stilaan een beetje voeding gaan krijgen want het grote blad wordt

wat lichter ...

 

gallery_23986_9973_3478875.jpg

 

gallery_23986_9973_1292464.jpg

 

Deze staat buiten in een hoge lv en weinig zon daarom houdt ik de aarde behoorlijk droog

Ze verdampt heel weinig dus

 

gallery_23986_9973_723319.jpg

 

C ya

Share this post


Link to post
Share on other sites
Door wat P.H eerder zei wou ik nu eens kijken wat de plantjes zouden tonen wanneer ik

te weinig water zou geven ....

De foto van woensdag waar ik zeg : my bjoeties is genomen om 12.00u s' middags , en dus besloot

ik om geen water te geven dan , maar een paar uur later ...

De luchtbedeling onder en boven zijn onveranderd , enkel nog geen water gegeven .

En inderdaad werden de bovenste bladeren iets slapper , maar ook gingen alle bladeren de puntjes

 

Dus bij ietsepietsewatergebrek staan ze stil!

 

Het is een gegeven dat onze plantjes bij watergebrek de kopjes als EERSTE laten hangen.

Zoals gezegd pompt ze EERST het water/voeding tot aan de top om vervolgens het over de plant te versprijden

Dus stopt ver daar voorl de ontwikkeling en gaat de plant in "reserve"stand.

 

Wat dat betreft is een echte tensio beter denk ik :)

 

Speciaal voor Racker heb ik ook een meetsysteempje geplaatst zodat we kunnen zien

wanneer ze groeien ....tijdens de dag of tijdens de nacht... weten we dat dan ook zeker

[C ya

 

KLIK

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grtz P.H ;

 

thnx , en zo vullen we details in .....haha

Als ik het niet geprobeerd heb ben ik het niet zeker , nu wel .

Toont wel hoe mooi ik op de juiste vochtwaarde bleef ervoor , ook

weet ik nu dat ik niet teveel meer moet experimenteren in de bloei .

Het duurt toch ff voor dat ze volledig hersteld is en dat kost opbrengst dus....

 

bedankt en blijf verder van die linken spuien , ik ga erop vooruit zo .. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grtz P.H ; weet ik nu dat ik niet teveel meer moet experimenteren in de bloei .

 

In de bloei moet ze juist volop kunnen pompen vooral naar de toppen,veel vocht=veel voeding.

Beste vloei tijd 2/5uur na lamp aan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...