Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

slappy

Botrytis Cinerea

Recommended Posts

Toprot, of beter grauwe schimmel / vruchtrot / botrytis (cinerea) is een van de meest gevreesde problemen in de buitenkweek. Maar wat kunnen we er tegen doen? Ik hoop hier een topic te openen waar we zoveel mogelijk informatie verzamelen over toprot en de bestrijdingsmiddelen en -wijzen. Ik ben er altijd voor om zo veel mogelijk biologisch te kweken, gebruik is voor eigen risico. Ik ben geen wetenschapper, ik heb alles bij elkaar gegoogled en gecopypaste. Er zijn duidelijke voorschriften hoe vaak en wanneer je het mag gebruiken. Maar let op; al deze voorschriften gelden voor voedsel consumptie. NOOIT VOOR HET ROKEN. Het is niet uitgesloten dat verschillende middelen carcinogene effecten hebben. Verder is het een klein greep uit alle informatie die over de bestrijdingsmiddelen is te vinden. Doe jezelf een lol en lees er meer over voor dat je een eventueel besluit neemt.

 

Ik heb zo breed mogelijk gezocht naar verschillende middelen. Een aantal middelen die ik vernoem zijn niet bedoeld als gewasbescherming voor consumptie en zijn niet toegelaten in Nederland. Ik vermeld ze om een completer overzicht te hebben van fungicides, maar deze MOETEN ONDER GEEN BEDING WORDEN GEBRUIKT!

 

Preventieve fungicides;

 

Rovral SC

 

Producent

BASF (maar uitgevonden te zijn door bayer cropscience, patenten zijn verlopen)

Omschrijving

Breed werkend fungicide tegen rot en schimmels op groenten, fruit, sierplanten en gazons.

Bestrijd

O.a. Schimmels op fruit, groenten, sierplanten. Vruchtrot.

Samenstelling

500 g/l iprodione

Werking

Iprodion is een fungicide. De stof behoort tot de chemische groep van de dicarboximides. Het is een contactfungicide dat de kieming van sporen remt en de groei van de zwamvlok (mycelium) blokkeert.

Formulatie

Suspencie concentraat (SC)

Dosering

LEES VERPAKKING!

Werkzame stof

500 g/l iprodion

Opmerkingen

Er is ook Rovral Aquaflow (vloeibaar) in de handel. Dit heeft dezelfde eigenschappen. Maar dit is in Nederland niet verkrijgbaar zonder spuitvergunning. Rovral SC (Suspensie concentraat) is in Belgie vrij te koop.

Veiligheidsinformatie

http://www.edialux.be/UserFiles/MSDS/HGP/B...F_Rovral_SC.pdf

 

 

Chipco Green

 

Producent

BAYER

Omschrijving

Preventief contactmiddel voor het bestrijden van een groot aantal herfst- en winterziekten: sneeuwschimmel, grauwe schimmel, Dollar-spot, rooddraad, netvlekkenziekte, bruine vlekken. Wordt gebruikt op sportvelden, golfbanen en grasperken. Chipco Green is een fungicide die olie bevat, wat het schimmeldodende effect van iprodion versterkt en verlengt. Door de olie hecht het actieve bestanddeel zich beter aan de plant en wordt het minder snel door regen of beregening weggespoeld.

Bestrijd

Bladvlekkenziekte of valse meeldauw. De behandeling van de bovengrondse delen van grasperken: fusariose, bruine vlekken, dollar spot, rode draad, diverse ziekten.

Samenstelling

250 g/l (24,5%) iprodione

Werking

Iprodion is een fungicide. De stof behoort tot de chemische groep van de dicarboximides. Het is een contactfungicide dat de kieming van sporen remt en de groei van de zwamvlok (mycelium) blokkeert.

Formulatie

Suspencie concentraat (SC)

Dosering

DIT BESTRIJDINGSMIDDEL NIET GEBRUIKEN!

Werkzame stof

250 g/l iprodion

Opmerkingen

Dit is een middel wat gebruikt wordt voor gazons, maar heb het vermeld omdat het dezelfde werkzame stof bevat als Rovral. Het is niet vrij verkrijgbaar en dat heeft een reden. Dat geeft dus ook te denken over het gebruik van Rovral...

Veiligheidsinformatie

http://www.escience.bayercropscience.co.uk...n_0709_MSDS.pdf

 

 

Teldor

 

Producent

BAYER

Omschrijving

Teldor is een fungicide voor de bestrijding van grauwe schimmel (Botrytis) en Moniliarot in de teelt van aardbeien, bessen, frambozen, bramen en kersen. Teldor is een schimmelbestrijdingsmiddel tegen Botrytis cinerea (Botryotinia fuckeliana) met een uniek werkingsmechanisme. Het is het enige middel met dit werkingsmechanisme op de Nederlandse markt. Teldor werkt zeer specifiek op Botrytis cinerea. Zodra de sporen zijn gekiemd kan Teldor zijn werk doen en zo voorkomen dat de schimmel zich kan ontwikkelen. Doordat het middel zeer snel in met name de waslaag dringt, is het snel regenvast. Dit is een groot voordeel voor een middel, dat tegen Botrytis spp. werkt. Mede hierdoor heeft Teldor een lange nawerking, waardoor het middel zeer geschikt is voor de laatste toepassingen voor de oogst.

Bestrijd

Grauwe schimmel, Moniliarot

Samenstelling

50 % fenhexamide

Werking

Fenhexamide is een specifiek fungicide voor de bestrijding van Botrytis cinerea (grauwe schimmel) en verwante organismen zoals Monilinia spp., op verschillende plantensoorten: druivelaars, bessen, steenfruit, citrusvruchten, groenten, sierplanten en -bomen.

Formulatie

waterdispergeerbaar granulaat (WG).

Dosering

LEES VERPAKKING!

Werkzame stof

fenhexamid

Opmerkingen

Vrij verkrijgbaar in Nederland.

Veiligheidsinformatie

niets gevonden.

 

 

Zo, op zoek naar meer informatie over Captan 80 WG vond ik een HEEL interessante link

check!

Interessant omdat er ook bijstaat of het preventief of curatief werkt.

 

Check het botrytis gedeelte. Hier staat een hele bult informatie die we kunnen uitzoeken. Wie zich geroepen voelt om in hetzelfde format als hierboven informatie toe te voegen, voel je vrij! Zodra ik weer tijd heb ga ik meer informatie toevoegen over preventief chlooroplossingen gebruiken, Aquanox, Bravo Echo en Daconil.

 

Dit is het einde van de toprot!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scheutje chloor

http://www.vakbladvoordebloemisterij.nl/ac...-tegen-botrytis

 

Wageningse onderzoekers hebben bij toeval ontdekt dat Botrytis cinerea heel goed te bestrijden is met een scheutje chloor.

WUR: Scheutje chloor werkt tegen botrytis

 

In een onderzoek werden commerciële middelen om botrytis te bestrijden vergeleken, en als controlemiddel in de tests werd een chlooroplossing gebruikt. Tot de verbazing van de onderzoekers werkte het chloor beter dan de andere middelen. Volgens de onderzoekers volstaat een liter water met 1 of 2 mililiter huishoudchloor. Overigens werkt de oplossing alleen als de plant nog niet geïnfecteerd is met botrytis.

 

Gebruik van chloor leidde tot 50 tot 70 procent minder aantasting door botrytis. Ook bleek de schade bij al wel aangetaste rozen veel minder ernstig.

 

-----------

en dit linkje vond ik net nog op het forum

http://www.knpv.org/db/upload/documents/Ge...2010gb41nr5.pdf

76 paginas info over botrytis met daarbij op pagina 4 ook een tabelletje met middelen;

Signum, Frupica +SilwetGold, Enzicur + Addit, Switch, Ortiva, Teldor, Folicur, Topsin, Rovral

 

 

thanks to pierre paf

http://www.wietforum.nl/Botrytis-themanumm...010-t75812.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede info man, tnx! Heb zelf al meerdere guerilla oogsten verloren zien gaan door die kut rot. Het is een echte sluipmoordenaar die je pas ontdekt als het te laat is en vooral de grootste vijand voor de outdoor / guerilla kwerkert. Zelfs een keer een binnenoogst voor de helft verloren zien gaan omdat mn ventilator het begeven had en ff geen geld had om een nieuwe te kopen. Dat was een dure les dat luchtcirculatie zeer essentiel is, net zoals lv en temperatuur. En in dat uitgebreide artikel van je las ik dat botrytis zeer langzaam ontwikkeld bij temperaturen boven de 25 graden en boven de 30 graden geen kans meer maakt. En de voedingsbodem is vooral afstervend plantmateriaal volgens de onderzoekers aangezien de sporen niet opgewassen zijn tegen gezonde cellen. Dus ga ik voortaan consequent de dode bladeren verwijderen. Maar.. hierdoor onstaan natuurlijk wel tijdelijk wondtjes dus lijkt het me verstandig om te doen aan het begin van de dag met droog weer (outdoor) of als de lampen net aan gaan (indoor) aangezien er dan geen condens aanwezig is op de planten en de temperatuur hoger ligt dan snachts of de verduisterperiode en dus de wondjes eerder dichtgaan.

 

Ik heb zelf een keer een test gedaan met Teldor spuitkorrels van Bayer en Rovral SC. Rovral had duidelijk een betere werking maar Teldor hield de rot ook erg lang tegen. En aangezien ik Rovral niet echt vertrouw zal ik voortaan Teldor gaan gebruiken als ik rot heb geconstateerd. Maar die chloor oplossing klinkt veel belovend, had ik zelf nog niet gevonden toen ik info zocht over botrytis. Ik ben namelijk van plan om op guerilla spot te gaan verduisteren en aangezien ik geen ventilatoren op de spot heb onstaat er een hoge luchtvochtigheid tijdens de nacht. Dus lijkt het me een goed idee om preventief met chloor te gaan spuiten vanaf de 3de week bloei ofzo en als ik toch rot vind direct te spuiten met Teldor. Hoop zo alles rot vrij te kunnen houden. Ook scheelt het me aardig wat knaken aangezien een paar flessen chloor geen drol kost integenstelling tot tig pakken Teldor of flessen Rovral. Met een paar honderd guirilla planten was ik al voor 2 spuitbeurten voor 60 euro aan rovral kwijt ofzo.

 

Ga je zelf ook nog een test doen door verschillende middelen naast elkaar te gebruiken zodat je kan zien wat de best werking heeft?

 

Gr Pierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las trouwens in je artikel ook dat er speciale UV lampen (normale UV lampen zijn schadelijk voor mens en plant) bestaan die in kassen worden gebruikt om infectie te voorkomen. Dat is interessant voor de indoor kweker om een paar van die lampen in je hok te hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Wageningse onderzoekers hebben bij toeval ontdekt dat Botrytis cinerea heel goed te bestrijden is met een scheutje chloor.

WUR: Scheutje chloor werkt tegen botrytis

 

Zeezout (98% NaCl) :shutup:

 

Namaste :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bleekwater is geen zout maar een natriumhypochlorietoplossing. Kan je makkelijk maken door chloortabletten voor het zwembad te kopen en in water op te lossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu zijn jullie nog een belangrijke vergeten nl TMTD (thiran).

In combinatie met rovrall (iprodion) is het een zeer goede combi tegen botrytis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

In Denemarken wordt dit middel (Amistar) gebruikt tegen de grauwe schimmel of meeldauw.

 

Namaste :shutup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Elmanito: Hebben ze jou een encyclopedie in je brain gechipped of ben je gestuurd van de planeet Sirius? :spliff:

 

Op alles weet ie een antwoord! :shutup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pas op met strobilurinen!!!

Deze zijn zeer resistentie gevoelig en het zou jammer zijn voor de hele landbouw als ze niet meer zouden werken.

Lees de verpakking goed en houd je aan de gebruiksvoorwaarden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu zijn jullie nog een belangrijke vergeten nl TMTD (thiran).

In combinatie met rovrall (iprodion) is het een zeer goede combi tegen botrytis.

 

Thiram staat in de tabel in de eerste post;

http://www.telenmettoekomst.nl/files/pdf/A...7_2_11_2007.pdf

 

Merknamen;

Luxan TMTD 80% spk

Hermosan 80 WG

Thiram granuflo

 

Zeezout (98% NaCl) :shutup:

 

Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld? Overigens is zeezout hetzelfde (moluculair) als elk ander zout (Natrium Chloride) voor consumptie.

 

Ga je zelf ook nog een test doen door verschillende middelen naast elkaar te gebruiken zodat je kan zien wat de best werking heeft?

 

Ik ga eerst hier goed uitzoeken welke middelen tot onze beschikking zijn, daar maak ik een keuze uit en dan zien we weer verder.

 

 

Hermosan 80 WG (Luxan TMTD 80% spk / Thiram granuflo)

 

Producent

AVEVE

Omschrijving

Tegen talrijke schimmelziektes in fruit, groenten en siergewassen. Uitstekend product tegen bladvlekkenziektes op sierstruiken en hagelschotziekte op perzik.

Bestrijd

o.a. tegen grauwe schimmel (Botrytis) op aardbei, tomaat, komkommer, augurk, courgette, meloen, pompoen, slasoorten, andijvie, rucola

Samenstelling

bevat 80% thiram (TMTD)

Werking

Thiram op NL wikipedia

Thiram op EN wikipedia

Formulatie

WG (Water dispergeerbaar granulaat)

Dosering

DIT BESTRIJDINGSMIDDEL NIET GEBRUIKEN!

Werkzame stof

bevat 80% thiram (TMTD)

Opmerkingen

Ik kan niet veel vinden over Luxan TMTD 80% spk (andere merknaam), maar dit zou hetzelfde moeten zijn.

Thiram granuflo is hetzelfde en volgens College voor de toelating voor gewasbescherming en biociden ook voor de professionele markt

Veiligheidsinformatie

Toxic and DNA-damaging activities of the fungicides mancozeb and thiram (TMTD) on human lymphocytes in vitro

 

Inhalation; Move person to fresh air. If person is not breathing, call 911 or an ambulance, then give artificial respiration, preferably by mouth-to-mouth, if possible. Call a poison control center or doctor for further treatment advice. :spliff: Je moet het dus niet "inhaleren"...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

@Lion

Ik ben van de Pleiaden & heb er wel een drain zitten.:spliff:

 

Regelgeving hier in Nederland is een stuk strenger, want voor Amistar heb je een spuitlicentie nodig, dus het spul is niet zo makkelijk aan te komen, maar het is wel een stuk veiliger dan TMTD.

 

Ter voorkoming van Botrytis zou je eigenlijk al bij de selectie moeten beginnen.Varieteiten die een hoog citral- of limoneengehalte hebben in de etherische olie zijn vaak ook schimmelresistent zoals deze Leb27 hybride.

 

med_gallery_16467_4905_1117045.jpg

 

Namaste :shutup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bleekwater is geen zout maar een natriumhypochlorietoplossing.

Chemisch gesproken is ook natriumhypochloriet (NaOCl) een zout. Namelijk van het metaal Natrium (Na) en de zuurrest van onderchlorigzuur. (HOCl)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geprobeerd om meer informatie te vinden over

 

DACONIL 500 VL.

Er is te weinig te vinden om hier toe te voegen, wel dat het rotzooi is en dat je DIT NIET MOET GEBRUIKEN.

 

Pas op met strobilurinen!!!

Deze zijn zeer resistentie gevoelig en het zou jammer zijn voor de hele landbouw als ze niet meer zouden werken.

Lees de verpakking goed en houd je aan de gebruiksvoorwaarden.

 

Van de chemische groep strobilurinen heb ik er 1 gevonden;

 

KENBYO

Wordt gebruikt in de professionele markt, is niet vrij verkrijgbaar. Kan geen informatie vinden over gebruik tegen botrytis cinerea. Lijkt me dan ook dat je DIT MIDDEL NIET MOET GEBRUIKEN.

 

Verder heb ik uitgebreid informatie gezocht over

 

TOPSIN M Ook hier geen, of zeer onduidelijke, informatie over bestrijding van botrytis cinerea. Het wordt gebruikt tegen andere ziektes, of in combinatie met andere fungiciden tegen vormen van botrytis, maar niet specifiek de cinerea variant. Ook hier lijkt het me NIET TE GEBRUIKEN.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eén van de plagen waarvoor wel heel erg geldt dat voorkomen beter is dan genezen is botrytis. Wat kun je doen om botrytis zoveel mogelijk te voorkomen?

De belangrijkste: Zorg ervoor dat je bloeiende planten in vochtige periodes in zo droog mogelijke grond staan. Dek de grond rondom de planten of de potten waarin ze staan af met plasticfolie en geef bij vochtige omstandigheden (zoals vandaag :shutup: ) geen water/voeding. Zet je planten zoveel mogelijk op plaatsen waar de wind rondom vrij spel heeft. Plaats planten verhoogd in de volle grond door ze bijv. in bodemloze lichtelijk ingegraven potten te plaatsen en zet planten in potten op een verhoging, hoe dichter bij de grond hoe vochtiger (helpt beide ook tegen slakken en andere creepers en je pakt meer zon).

Dek je planten niet van boven af met plasticfolie tegen de regen als de wind daar niet vrij onderdoor kan waaien, dus bijvoorbeeld tegen je huismuur, het gevolg is vergelijkbaar met het kweken in een ongeventileerde kas, het doet meer kwaad dan goed. Schudt je planten (voorzichtig) uit na regen.

Verder het gebruiken van weerstandverhogende producten ter voorkoming van o.a. botrytis, zoals:

ECOstyle Vital, een biologische bladbemester op basis van kalium, organische vetzuren en tal van sporenelementen, die het plantoppervlak uithardt (door de kalium) en zo pantsert tegen schimmels. ECOstyle Algeco, een organische weerstandverhogende groeistimulator op basis van zeewier. ECOstyle adviseert een combinatie van deze twee producten. Vergelijkbare producten zijn verkrijgbaar in de wietbranche, maar daar ik heb geen ervaring mee. Zo is er bijvoorbeeld BioBizz Leafcoat, op basis van een natuurlijke latex, dat behalve plantversterkend ook werkzaam is door het vormen van een beschermlaag op de bladeren (maar de huidmondjes open laat).

Tenslotte, neem preventieve maatregelen tegen slakken, rupsen, luis en andere beestjes met bijvoorbeeld spruzit of neemproducten, en blijf met je vingers van je buds af, schimmels varen wel bij aangetaste plekken.

 

Aanvulling chemische middelen:

Een "MATERIAL SAFETY DATA SHEET" van Teldor vind je o.a. hier (pdf).

Wat voor (denk ik alle) chemische schimmelbestrijders geldt is dat ze grote schade kunnen berokkenen in een aquatisch milieu. Pas daarom op met het gebruik ervan als je een tuinvijver hebt.

Gebruik twee verschillende chemische bestrijdingsmiddelen om en om ter voorkoming van resistentie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Elmanito Zout lijkt me ook minder schadelijk voor de longen dan resten chloor op de toppen. En daarnaast weet ik niet hoe schadelijk bleekwater voor een plant is. Maar missch is zout ook wel slecht om op je plant te spuiten? Ik weet niet of dit een beproefde methode is. Als zout zo goed zou werken waarom wordt er dan nog dure chemische troep gebruikt... Heb je meer info over het gebruik van zout tegen botrytis?

 

Ik wil tijdens de beste zomermaanden op guerillaspot gaan verduisteren in deze kweektunnel met zwartwit folie aan de binnenkant en plastic op de grond tegen vocht. De planten komen in potten die ik tijdens de lichturen buitenzet en in de tunnel om te verduisteren. Water geef ik als ze de tunnel uit gaan zodat de grond minimaal vocht bevat als ze de tunnel in gaan. Maar ondanks dat zal het nog aardig vochtig worden in de tunnel vrees ik dus moet ik wel preventieve maatregelen nemen tegen budrot. Denken jullie dat het op deze manier mogelijk moet zijn rotvrij te kunnen oogsten?

 

gallery_22235_8599_36772.jpg

Hier komen de NLXen in te staan.

 

Pierewiet :shutup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe langer ik zoek hoe meer middelen ik vind, een lijstje...

 

phyton http://www.phytoncorp.com/pdf%20files/3289...Brochure_v4.pdf

aquanox http://www.rvot.nl/aquanox.htm

switch

Bravo http://www.calstrawberry.com/research_library/0011107.pdf

Echo

Daconil

Captan

Collis

Budget chloorthalonil

Teldor

Rovral Aquaflo

Kenbyo Fl0

Brabant Mancozeb Flowable

Brabant Mancozeb

Dithane DG Newtec

Holland Fyto Fythane

Manconyl 2

Penncozeb 80 WP

Penncozeb 80 DG

Tridex 80 WP

Dithane M-45

Dithane vloeibaar

Manconex

Pennfluid

manebBrabant

Holland Fyto Maneb

Trimangol 80 WP

Trimangol DG

Vondac DG

Sporgon

Topsin M vloeibaar

Topsin M spp

Luxan TMTD 80% spk

Hermosan 80 WG

Thiram granuflo

Mirage plus

Switch

Justmeet

Securo

prochloraz

Allure vlb

Shirlan

Rudis

Admire/Kohinor

Sumisclex

Sportak

 

BAYER

 

EC = Emulsifiable concentrate

SE = Suspo-emulsion

EW = Emulsion oil in water

SC = Suspension concentrate

WG = Water dispersible granule

PA = Paste

WP = Wettable powder

 

SC: Teldor (fenhexamid 500 g a.i./kg)

SC: Teldor Combi/Tie Break (fenhexamid 350 + tebuconazole 67 g a.i./l)

WG: Teldor/Lazulie/Password (fenhexamid 500 g a.i./kg)

WG: Justmeet (fenhexamid 500 + fludioxonil 200 g a.i./kg)

WP: Dymazine (fenhexamid 300 + iminoctadine 200 g a.i./kg)

WP: Teldor (fenhexamid 500 g a.i./kg)

SC: Rovral Aquaflo (iprodione 500 g a.i./l)

SC: Rovral Flo (iprodione 255 g a.i./l)

SC: Rovral SC 480 (iprodione 480 g a.i./l)

SC: Rovral SC 240 (iprodione 240 g a.i./l)

WP: Rovral 50 WP (iprodione 500 g a.i./kg)

WG: Antracol (propineb 700 g a.i./kg)

WP: Antracol (propineb 700 g a.i./kg)

WP: Melody Duo (propineb 613+ iprovalicarb 55 g a.i./kg)

WP: Milraz (propineb 580+ cymoxanil 48 g a.i./kg)

WP: Trivia (propineb 666 + fluopicolide 60 g a.i./kg)

SC: Clarinet (pyrimethanil 150 + fluquinconazol 50 g a.i./l)

SC: Mythos (pyrimethanil 300 g a.i./l)

SC: Scala (pyrimethanil 400 g a.i./l)

SC: Scala/Siganex (pyrimethanil 600 g a.i./l)

SC: Vision (pyrimethanil 200 + fluquinconazol 50 g a.i./l)

SC: Walabi (pyrimethanil 150 + chlorthalonil 375 g a.i./l)

EC: Falcon (tebuconazole 167 + spiroxamine 250+ triadimenol 43 g a.i./l)

EC: Folicur (tebuconazole 200 g a.i./l)

EC: Folicur (tebuconazole 250 g a.i./l)

EC: Folicur BT (tebuconazole 125 + triadimefon 100 g a.i./l)

EC: Matador (tebuconazole 225 + triadimenol 75 g a.i./l)

EC: Matador (tebuconazole 250 + triadimenol 125 g a.i./l)

EC: Milord (tebuconazole 100 + spiroxamine 400 g a.i./l)

EC: Prosaro (tebuconazole 125 + prothioconazole 125 g a.i./l)

EW: Folicur, Horizon (tebuconazole 250 g a.i./l)

EW: Pronto Plus (tebuconazole 133 + spiroxamine 250 g a.i./l)

PA: Folicur (tebuconazole 20 g a.i./kg)

SC: Folicur (tebuconazole 432 g a.i./l)

SC: Nativo (tebuconazole 200 + trifloxystobin 100 g a.i./l)

SC: OnlyOne (tebuconazole 200 g a.i./l)

SC: Silvacur (tebuconazole 400 g a.i./l)

SE: Folicur (tebuconazole 43 g a.i./l)

WG: Elite (tebuconazole 450 g a.i./kg)

WG: Folicur (tebuconazole 250 g a.i./kg)

WP: Elite (tebuconazole 450 g a.i./kg)

WP: Folicur (tebuconazole 250 g a.i./kg)

EC: Bayleton (triadimefon 250 g a.i./l)

WG: Bayleton (triadimefon 500 g a.i./kg)

WP: Bayleton (triadimefon 250 g a.i./kg)

EC: Rombus/Stratego (trifloxystrobin 125 + propiconazole 125 g a.i./l)

EC: Sphere (trifloxystrobin 187,5 + cyproconazole 80 g a.i./l)

SC: Twist/Gem/Swift (trifloxystrobin 500 g a.i./l)

SC: Madison/Zephyr (trifloxystrobin 88 + prothioconazole 175 g a.i./l)

SC: Nativo/Coronet (trifloxystrobin 100 + tebuconazole 200 g a.i./l)

SC: Flint star/Mystic (trifloxystrobin 120 + pyrimenthanil 400 g a.i./l)

SC: Delaro/Mobius (trifloxystrobin 150 + prothioconazole 175 g a.i./l)

SC: Sphere max (trifloxystrobin 375 + cyproconazole 160 g a.i./l)

WG: Flint max/Nativo/Consist full (trifloxystrobin 250 + tebuconazole 500 g a.i./kg)

WG: Gem (trifloxystrobin 250 g a.i./kg)

WG: Flint/Zato (trifloxystrobin 500 g a.i./kg)

 

Hiervan zijn er een hoop niet specifiek voor botrytis cinerea. Dat moet uitgezocht worden. Ik heb er een paar linkjes aan toegevoegd maar heb even genoeg van het uitzoekwerk...

Share this post


Link to post
Share on other sites
In Denemarken wordt dit middel (Amistar) gebruikt tegen de grauwe schimmel of meeldauw.

 

Namaste :shutup:

 

Hmm... toch kan ik daar niks over vinden, je link op wiki zegt ook niks over botrytis. Op deze pagina staat ook niet dat het daarvoor gebruikt wordt. Hier staat dat het tegen Cladosporium, Ascochyta, Stemphylium, Witte roest (Albugo candida), Septoria, Alternaria, Roesten en Echte meeldauw of witziekte (Erysiphaceae) wordt gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit topic ligt al weer even stil.. maar ik heb nog een interessant middel gevonden wat in de tomatenteelt wordt gebruikt om verdere infecties tegen te gaan. Voorkomen is beter dan genezen en daarom is het zeer belangrijk om aangetaste delen of dode bladeren / takjes weg te snijden. Het is daarbij zeer essentiel om dit te doen met een vlijmscherp mes (bijv die je ook gebruikt om stekken mee te snijden) zodat er een gave wond onstaat die snel kan opdrogen en genezen, want een wond met zijn sappen is de ideale voedingsbodem. Het beste tijdstip om dit te doen is onder droge omstandigheden en als de zon nog uren schijnt zodat de wond genoeg tijd heeft om in te drogen. Het dode en geinfecteerde materiaal in plastic zak verwijderen om te voorkomen dat het zich opnieuw via de lucht verspreid.

 

"Het bestrijden van infecties kan gebeuren met specifieke wondbehandelingsmiddelen zoals Scomrid (1% azaconazole en 2% imazalil). Dit is een middel dat verkocht wordt in spuitbuisvorm. Scomrid wordt rechtstreeks op de wonde gespoten totdat dit product de wonde volledig bedekt."

 

Meer info in dit artikel.

 

Edit: nu lees ik net dat vanaf 2007 Scomrid uit de markt is maar dat als alternatief Euparen en TMTD.

 

"Euparen en TMTD hebben een goede werking op pas geïnfecteerde wonden van Botrytis en infecties van één dag oud."

 

In het artikel wordt ook ingegaan op middelen zoals Rovral, Foram, Hermosan, Pomarsol die nog wel toegestaan zijn.

 

Op een budrot vrije oogst :spliff:

gr Pierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou zal ik even wat mensen uit de droom verlossen:

90% van die middelen kom ik zonder problemen aan,maar werken niet fatsoenlijk,Rovral werkt enig sinds..

 

Kenbyo Topsin,hoef ik op het werk maar te pakken,maar is gewoon maar aanleng water,haalt niet veel uit..

 

Koper werkt ook goed tegen schimmels..weet zo de benaming niet,maar is schimmel dodend en bij hoge doseringen op hard houten planten zoals bomen,laten ze bladeren vallen,dus bij wiet hou maar een lage dosering aan,dit is als meststof te verkrijgen zonder spuit licencies in 10L kannen of 25kg poeder zakken..

 

Topsin is maar aanleng water,en word dacht ik uit de handel genomen,om enkel toegelaten om enten enz in te soppen op schimmels te doden.

 

De meeste van die middelen zijn voor de normale burger toch niet aan te komen,of in een dermate verdunde versie dat het amper werkt...

 

Maar middelen als Kenbyo Rovral komt de burger toch niet aan,in de orginele verhouding zoals de boer het koopt met de sterker verhouding werkzame stof per liter...

 

 

Kijk voordat je probeert om aan middelen te komen naar de werkzame stoffen,3 van de 4 soorten vergif hebben dezelfde werkzame stof..en is zinloos om 2 middelen met dezelfde werkzame stoffen te spuiten.

Ieder vergif heeft een andere samenstelling wat betreft stoffen maar het gaat om de werkzame stof...

 

Roundup bv heeft als werkzame stof Glysofhaat...Glysofaat puur kost 1/3de van Roundup en doet hetzelfde maar is bv weer minder regenvast doordat roundup weer toevoegingen heeft,maar Roundup voor mij heeft bv 360gr/liter glysophaat en voor de burger misschien maar 180 of 200gr/liter en is dus bij lange na niet zo sterk,en in verhouding wel 20x zo duur als je omtelt van een 5L kan naar bv de burgerverpakking.

 

 

En dan kan ik uit ervaring vertellen:

Je kunt spuiten wat je wilt,als het weer tegenzit hoge luchtvochtigheid en geen kans op opdrogen van de toppen door koud en bewolking....Helpt der niks...Spuitmiddelen helpen alleen als het weer ook meezit.

 

Het is immers een bloem die aan het einde van zijn leven is en zeeeeeeer vatbaar voor schimmels en als die schimmels de juiste omstandigheden hebben,kun je doen wat je wilt..Maar helpt het amper,ik heb toegang tot bijna alle middelen,en werkt der het liefste niet mee.

Ik heb het liefst vroege soorten,zonder dat ik kans op vorst boeven rot enz..

 

Het is echt verre van:Ik heb rot ff spuiten en alles is opgelost,laat me niet lachen,dit topic is vrij zinloos en niemand heeft der in de praktijk ervaring met zulke middelen alleen maar wat mooie praat en cijfers..Maar ik kan je vertellen dat spuitmiddelen verre verre van zalig zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is echt verre van:Ik heb rot ff spuiten en alles is opgelost,laat me niet lachen,dit topic is vrij zinloos en niemand heeft der in de praktijk ervaring met zulke middelen alleen maar wat mooie praat en cijfers..Maar ik kan je vertellen dat spuitmiddelen verre verre van zalig zijn...

 

Spuiten als je rot hebt werkt ook niet. Het is meestal preventief en niet curatief. De meeste middelen werken ook niet bij wiet, maar er zijn er wel bij die de rot kunnen uitstellen. Daar gaat dit topic voornamelijk over. Maar ook preventief dood materiaal weghalen werkt tegen rot, dat is ook het vermelden waard. Het hoeft niet perse alleen maar over middelen te gaan. Ik wil graag alle mogelijkheden die er zijn vermeld hebben. Dat zou kunnen helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Hmm... toch kan ik daar niks over vinden, je link op wiki zegt ook niks over botrytis.

 

Die Denen gebruiken het daartegen en verder zou ik het niet weten.Hier heb je een spuitlicentie voor nodig.

 

Namaste :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...