Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

praatpiraat

Enkele opstartvragen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Dit is mijn eerste kweek en wil een hok van 120x120x190 maken met isolatieplaten en een 600w hps lamp en daarin 5x Neville's Haze Hybrid kweken.

Ik ben naar de growshop gegaan en heb een 600w kit gekocht en de 3 basisflessen van hesi. De materialen voor de bouw van de kast zijn ook aanwezig maar voorlopig kan ik nog geen verdere investeringen doen.

Tijdens de voorbereiding ben ik op vele vragen gestuit maar heb niet alle antwoorden kunnen vinden het forum. Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen.

Nou heb ik gelezen dat voor de groei vaak tl licht gebruikt word en het word afgeraden de groei direct met de 600w te starten. Ik heb toevallig een 70w hps lamp van een maat gekregen, kan ik hiermee groeien omdat ik deze lamp dichter op de plantjes kan hangen?

Ik heb een zak universele potgrond liggen maar lees dat veel mensen speciale aarde gebruiken. Is het nadelig deze potgrond te gebruiken ookal is het in combinatie met voeding voor de plant? Zoja wat kan ik hieraan toevoegen om het beter te maken? Zelf dacht ik aan perliet en wat regenwormpjes maar moet hier nog iets bij?

Ik heb dus geen ventilatie in de kast voorlopig, maar wat zijn hier de gevolgen van? Ik kan eventueel twee computerfans van 120mm plaatsen voor de inlaat maar heb zogauw geen oplossing voor de uitlaat. Weten jullie misschien een alternatieve methode?

Voorlopig waren dit de eerste vragen, maar er zullen er ongetwijfeld meer volgen.

 

Alvast heel erg bedankt!

 

Groeten, praatpiraat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ventilatie ga je wel een probleem mee krijgen

 

je kan voorgroeien onder die 70 W hps maar ook van deze lamp komt warmte af

 

en als je geen ventilatie in je hokkie heb zal het snel te warm worden voor je plantjes

 

ik raad aan om een vantilatie gat boven en onder in je kast te hangen met die 2 computer fans erin

 

ff kijken hoe je het licht dicht maakt

 

in de eerste paar weken van de kweek ruik je de plantjes helemaal niet

 

dan heb je nog even tijd om een normale afzuiger te kopen met koolstof filter

 

deze laat je dan afzuiken door het bovenste gat in je kast

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet echt een degelijke afzuiger hebben want met 600 watt hps word het echt loei heet. De inblaas kan gewoon passief 3 gaten ter grote van de inlaat en maak deze zo laag mogelijk. Over die aarde gesproken het ligt eraan of het echt kwaliteitstuincentrum potgrond is of rommel kijk wel op de verpaking even voor de ph waarde en ec waarde. En als je uit zaadt begint. Heb je ook nog zaai-stekgrond nodig. Anders verbranden de wortels van het plantje door alle voedingen.

 

Mvg. Jerry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg bedankt,

 

Ik denk dat ik t toch maar ga proberen met die 70w en gewoon heel goed de temperatuur ter hoogte van de toppen in de gaten houden.

 

k heb even op de zakken potgrond gekeken maar behalve de ph zeggen deze waardes mij vrij weinig.

 

zak 1 zak 2

ph 6,5 6,2

ec 38 45

voeding (g/m3)

N 120 240

P2O5 80 160

K2O 160 40

 

Welke van deze 2 zou het beste zijn? Ik heb nog gezocht naar keurmerken maar niks kunnen vinden. Ga nog wel even op zoek naar een zakje stekgrond dan.

 

De ventilatie is dus inderdaad noodzakelijk, vooral met die isolatieplaten verwacht ik dus een erg hoge temperatuur te krijgen. Als het hok af is zal wat tests doen om te kijken wat de temperatuur doet met die pc fans en anders zal ik moeten wachten tot ik een redelijke afzuiging kan kopen.

 

Heel erg bedankt!

 

Groeten, praatpiraat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft een koolstoffilter buiten het verwijderen van de geur nog meer functies? Woon namelijk in the middle of nowhere dus geur maakt me niks uit. Zal t misschien gaan ruiken op me slaapkamer maar daar zit ik niet zo mee! =)

 

Iemand suggesties voor de potgrond?

 

Alvast bedankt

 

Groeten, praatpiraat

Share this post


Link to post
Share on other sites

koolstoffilter is idd alleen voor de geur (het zuivert de lucht)

heb een vriend die tussen de velden woont en het ook niet gebruikt

 

potgrond: ik gebruik plagron...maar ja is jouw eigen keuze natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@topicstarter, vette genetica! en filter, tsja als het niet nodig is en je vind het niet erg dat je huis er naar gaat ruiken (en niet zo'n klein beetje ook) zou ik lekker zonder filter draaien :shutup:

 

Succes met je ronde!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey groengoud,

 

Wat bedoel je met vette genetica? Ben t al vaker tegengekomen op het forum maar snap de betekenis niet.. Zal wel komen omdat nog gewoon een lid ben...

Wat de geur betreft zal ik t voorlopig even aankijken. En anders kan ik altijd nog een filtertje aanschaffen toch.

Heb zojuist je fruit spirit verslag gelezen en ziet er echt goed uit! Hoop dat ik mijn kweek tot een soortgelijk einde ka. Brengen! Maar nou las ik dat je de ec meerdere malen meette en die rond de 1,90 zit.. Als ik dan op de verpakking van mijn potgrond kijk zie ik daar een ec van rond de 40.. De ec die jij meet is dus niet de ec van de aarde hoop ik?

 

Morgen ga ik de kast in elkaar zetten en eens beginnen met testen van de lampen.

Ik denk dat dit wel weer wat vragen met zich meebrengt dus jullie zullen me snel genoeg weer terug zien.

 

Groeten, praatpiraat

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ec van je potgrond is geen 40, maar waarschijnlijk 0,4.

Er staat op de zak iets van hoe het de stroom geleid(ec) en dan 40 m... Die m staat volgens min voor mili.

Weet dit niet zeker, maar de waarde zal aardig kloppen.

 

Gr. Kierewiet

 

P.s. Succes met lezen :shutup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt kierewiet!

 

Er blijkt dus idd een formule te zijn om mS/m om te rekenen naar EC namelijk:

 

EC = (mS/m) / 100

 

Dus simpelweg mijn waarde delen door 100 en het lijkt er al een stuk meer op!

Dot stelt me dan weer gerust...

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Praatpiraat,

 

Vette genetica = mooie soort plant :shutup: Neville's haze is echt heel erg lekker en apart om te roken, het is mijn persoonlijke nummer 1 in de sativa hoek.

Die aarde is inderdaad zoals kierewiet zegt 0,4 EC.

 

Met de sativa's die je nu gaat growen is het verstandig om de EC niet hoger dan 1,4 tot 1,5 op te laten lopen, als je hier boven komt heb je kans op 'torentjes'.

Die torentjes zijn feitelijk extra uitlopers vanaf een top en is ook extra opbrengst maar het worden vrijwel nooit dikke toppen en zijn ook minder potent dan de volle toppen die je krijgt met een lagere EC.

PH Donner heeft in diverse topics wat meer uitleg gegeven waarom een lagere EC juist kwaliteit verhogend werkt bij (met name) sativa soorten.

 

Ennu, thanks voor de complimenten over de Fruit Spirit :spliff: hoop dat je wat hebt gehad aan m'n topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
per 600W lamp moet je zo'n 500 kub afzuigen

en koolstoffiltertje van 250 kub kopen

 

 

Ik lees overal dat de capaciteit van je filter tot 20% groter moet zijn dan je afzuiging? Ik begrijp dat er nog wat capaciteit van je afzuiger verloren gaat maar 500kuub afzuigen op een 250kuub filter is toch veel te veel?

 

Corrigeer me als ik verkeerd zit hoor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

die rachid is niet goed <_<

 

gelijk aan, of 20% groter is wel goed jah,wegens het drukverval behoudt je toch een gelijke vermogen.... snappie.

 

 

500m3 is meer dan genoeg voor 1 lamp hoor....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...