Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sex' n Combi

Non profit zaden ruilen

Recommended Posts

Ik ben wel vaker bezig met forums (met name die van MMO's) en draag graag mijn steentje bij. Ik zal dit topic in de gaten houden <_< Hopelijk wordt er ergens een postje gecreeerd :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zet ik je erbij Balsturig... eind deze week krijgen alle geintresseerden de eerste kladversie... daarna kunnen we samen zien wat een volgende stap kan zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou een mooi initiatief wezen, het behoud en uitwisseling van historische

landrassen en nostalgische kruisingen.

 

Hier nog een mooie documentaire van iemand met hetzelfde ideaal. Ruud Walrecht

en zijn kruistocht voor het behoud van historische gewassen.

 

Eeuwige moes, ode aan het gewas:

http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/docu...-het-gewas.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrijp me niet verkeerd maar ergens is dit niet oke tegenover de zaadbanken die soms jaren lang bezig zijn om een perfect soortje te creeren.

 

Het idee is wel leuk ruilen is altijd leuk natuurlijk

 

Maar hoe zit het met oplichters? Vogel zaad aanbieden inplaats van een mooi amnesia haze zaadje of dat je WW verwacht maar Lowrider 1 krijgt?

En ik weet ook dat zaad kweken niet zo heel moeilijk is maar kwaliteit zaden kweken doe je niet 123.

 

Ik ben wel benieuwt overigens dat wel :lol: het idee is leuk en ik heb zat te ruilen <_<

Proberen ken altijd dus kom maar op zou ik zeggen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@spikey: dat zijn goede vragen die je stelt, waar ik momenteel over aan het brainstormen ben... als je interesse hebt om mee te helpen, dan zet ik je erbij en krijg je eind deze week de kladversie van mij...

 

Het zou een mooi initiatief wezen, het behoud en uitwisseling van historische

landrassen en nostalgische kruisingen.

 

Dat spreekt mij ook enorm aan... <_< , interesse?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Begrijp me niet verkeerd maar ergens is dit niet oke tegenover de zaadbanken die soms jaren lang bezig zijn om een perfect soortje te creeren.

 

Het is niet de bedoeling om te gaan concurreren met zaadbanken, maar om soortjes te behouden die deze zaadbanken niet meer verkopen of oude soorten die deze zaadbanken nooit verkocht hebben zoals Acapulco Gold, Jamaican Blue mountain of Highland Thai etc.

 

Namaste :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke count me in want dat is idd wel een beter idee leuke soortjes die niet meer te koop zijn of in de verkoop zullen gaan.

 

Ik ben om :P dus kom maar op :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed idee lijkt me. Genetica uit vervlogen tijden weer onder de mensen brengen. Zie het als postzegels sparen.. Des te oudere genetica des te schaarser.

Tis ook echt meer voor de hobbykweker die er zeer veel tijd in moet steken. :smoke

 

De WF-Strainhunters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dit wel een leuk idee. Maar misschien kan je zoiets beter als een officiele non-profit organisatie inschrijven? Heb je misschien toch net iets minder kans op gedonder..met wie dan ook. En weten de mensen die zaad insturen dat het wel snor zit.

 

Het is niet de bedoeling om te gaan concurreren met zaadbanken, maar om soortjes te behouden die deze zaadbanken niet meer verkopen of oude soorten die deze zaadbanken nooit verkocht hebben zoals Acapulco Gold, Jamaican Blue mountain of Highland Thai etc.

 

Namaste :smoke

 

 

Jamaican blue mountain weet ik wel te vinden hoor..en highland thai ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Jamaican blue mountain weet ik wel te vinden hoor..en highland thai ook.

 

Ik ken ook nog een aantal die ze nog hebben.

 

Dit zaadbedrijf met mooie landras soortjes uit Spanje is waarschijnlijk ook ter ziele, dus vandaar dat een genenbank belangrijk is

 

presentacion_asturjaya.jpg

 

Namaste :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is natuurlijk een geweldig idee maar ik denk dat het erg moeilijk is om de oude landrassen met zekerheid te bewaren, je weet immers lang niet altijd hoe betrouwbaar de bron is.

Heb je nog ideeen hoe je de zuiverheid van een ras kan garanderen?

Misschien een idee om met nieuwe leden enkel zaden te laten opsturen en testen (hoewel dit wel lastig is) en na de test pas aanspraak laten maken op de voorraad?

 

Al met al vind ik het een mooi initiatief en wil graag mijn steentje bijdragen (we hebben al e.e.a. via pm gesproken en lijkt me leuk hier een vervolg aan te geven!)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar hoe zit het met oplichters? Vogel zaad aanbieden inplaats van een mooi amnesia haze zaadje of dat je WW verwacht maar Lowrider 1 krijgt?

En ik weet ook dat zaad kweken niet zo heel moeilijk is maar kwaliteit zaden kweken doe je niet 123.

 

Ik ben wel benieuwt overigens dat wel :icecool het idee is leuk en ik heb zat te ruilen :smoke

Proberen ken altijd dus kom maar op zou ik zeggen...

 

Uiteindelijk is het een lange termijn project. Je kan gemakkelijk vragen om 10 extra zaden te sturen. Deze zaden worden dan gegeven aan 1 van de "huiskwekers". Deze testen de 10 willekeurig geselecteerde zaden op kiemkracht, groeikracht, bloeikracht, opbrengst (kwaliteit en kwantiteit) en maken een topic op WF bijvoorbeeld, waar ook de identiteit van de plant geconfirmed wordt.

 

Ook kun je een voorwaarde hangen aan de inzendingen (1 succesvol, afgerond kweektopic op wf, een aantal posts om mee te doen, stuff like that :P)

 

Het is een lange termijnproject, dus controle is mogelijk, mits toewijding.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is natuurlijk een geweldig idee maar ik denk dat het erg moeilijk is om de oude landrassen met zekerheid te bewaren, je weet immers lang niet altijd hoe betrouwbaar de bron is.

Heb je nog ideeen hoe je de zuiverheid van een ras kan garanderen?

Misschien een idee om met nieuwe leden enkel zaden te laten opsturen en testen (hoewel dit wel lastig is) en na de test pas aanspraak laten maken op de voorraad?

 

Al met al vind ik het een mooi initiatief en wil graag mijn steentje bijdragen (we hebben al e.e.a. via pm gesproken en lijkt me leuk hier een vervolg aan te geven!)

 

Met deze vragen ben ik momenteel ook mijn hoofd aan het kraken :P

 

De zuiverheid van een ras garanderen zal afhangen van de aangenome norm, maar die verschilt nogal wat.

 

Maar stap voor stap zullen we met de tijd steeds een duidelijker beeld krijgen en zullen de antwoorden zelf naar voor komen. Dat zal niet op 123 gaan, maar met toewijding en geduld zeker haalbaar.

 

Fijn dat je ook meehelpt! Dit gaat een leuk gebeuren worden... :icecool

 

Ik ken ook nog een aantal die ze nog hebben.

 

Dit zaadbedrijf met mooie landras soortjes uit Spanje is waarschijnlijk ook ter ziele, dus vandaar dat een genenbank belangrijk is

 

presentacion_asturjaya.jpg

 

Namaste :smoke

Ik denk dat dialoog en samenwerking met zaadbanken een heel grote meerwaarde kunnen geven aan dit project. Eerst een goede omkadering maken zodat iedereen zich kan vinden in de set-up...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog eens goed nagedacht over het hele gebeuren en ik kom tot een enkele bevindingen en ideeen...

 

We kunnen best langzaam de kennis en vaardigheden opbouwen voor een goed basis, met andere woorden... eerst goed leren zaad kweken en onze kennis daarover aanscherpen.

 

Ik zou ook niet meteen beginnen met te catalogiseren, maar eerder een set-up maken waar het onderzoek uit voort kan groeien.

 

Dus niet meteen alle zeldzame zoortjes gaan vermenigvuldigen zonder goede parameters te hebben...

 

Verder zijn er heel veel diverse taken zoals het zaad kweken, andere onderzoeken onderzoeken, verzamelen van genetica, centraliseren van alle opgedane kennis, logistiek van alle zaden en documenten en ga zo maar door.

 

Als we nu beginnen met soortjes die elk van ons aanspreekt (wie wil verder gaan om zaad te kweken), daar een zaadkweek mee doet, een verslag bijhoudt en kijken hoe dat verloopt.

 

Ikzelf ga deze zomer waarschijnlijk beginnen met een eerste zaadkweek... zou wel leuk zijn als we met enkele mensen tegelijkertijd beginnen en hier op het forum een verslag bijhouden.

 

Ook had ik graag gezien dat 2 mensen dezelfde soort (ouders genetica) zetten, en die daarna vergelijken om te zien hoe veel verschil er zit tussen de 2 families...?

 

Om kosten en inspanningen te sparen lijkt het me een goed idee, eerst gebruik te maken van de bestaande infrastructuur (wietforum en/of andere fora)... zo kunnen we ons volledig focussen op de genetica en het kweken (zaad)...

 

Ik kan al zeggen dat we met een groep van +- 10 mensen zijn die een steentje willen bijdragen, dat lijkt me voldoende om van start te gaan, later zullen er nog veel meer bijkomen... maar teveel is ook niet nodig, anders wordt het niet meer overzichtelijk...

 

Ik ga alvast wat beginnen afspreken met mensen om ideeen uit te wisselen over dit project...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zou beter zijn om een genenbank op te richten met soortjes die bv van de markt dreigen te verdwijnen, iets dat gemeengoed is hier in NL.Dit ook om goeie genen te bewaren voor later.Net als wat Richard zegt dit wel in samenspraak met Sannie.

 

Een voorbeeld is bv de White Molokai (Great White Shark x Molokai Frost f1) die Sannie van Motarebel een tijdje geleden verkocht.Ik heb thuis nog de f2 liggen.Motarebel heeft vorig jaar laten voorlopig geen nieuwe White Molokai zaden te produceren.

@elmanito,

ik heb ergens gelezen dat je al deel uitmaakt van een dergelijke genenbank...of is dat niet van de grond gekomen :smoke ?/ reeds gestrand..

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe wil je dan de juiste eigenschappen blijven behouden??

van dat dure zaad.. 300 euro 30 zaadjes?? :smoke

 

 

jammer dat deze niet compleet is maar mischien een begin om door te lezen.

 

Dus een plant die in dit geval rood van kleur is, zal altijd 1 of 2 DOMINANTE ALLEL/LEN dragen.

Maar de plant kan in dit geval naast de DOMINANTE ook best een RECESSIEVE ALLEL dragen maar je ziet dat niet.

 

Dit verschijnsel dat het er wel is maar niet kunt zien wordt een SLUIMERENDE eigenschap/factor of allel genoemd.

 

http://www.wietforum.nl/Erfelijkheid-En-Za...ken-t28727.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eigenschappen behouden is volgens mij niet hoe moeder natuur te werk gaat, anders hadden we nu nog steeds maar 1 soort cannabis.

 

Maar ik denk wel dat er bepaalde gelflengten of hoe je het ook mag noemen, behouden blijven. Wat volgens mij van de omgeving kan afhangen...

 

Ik denk ook aan de canna test, om toe te passen en eventueel andere middelen... maar voor ik daar in zou investeren, moet het wel de moeite zijn.

 

Ik ga alvast even de link lezen cannabizznis... bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watts defines an F1 as the heterozygous offspring between two homozygous but unrelated seedlines. This makes sense and gives the F1 generation a unique combination of traits; uniform phenotype but not true breeding. This is important in the plant breeding world. This means that when a customer buys F1 seeds that they should expect uniform results. It also means that the breeder's work is protected from being duplicated by any other means than using the original P1 (true breeding parents). [There are exceptions to this by using techniques such as repeated backcrosses (cubing the clone).

 

 

wat wil je hieraan doen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst allemaal bestuderen en leren, maar wat ik er nu al vanaf weet zou ik zeggen...

 

Het is niet de bedoeling om te gaan namaken ofzo, de natuur kan je niet namaken overigens, die is er voor iedereen zonder auteursrecht...

 

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik al veel onstabiliteit gezien heb bij zaden die ik koop, dus hoe ga je dat dan definieren, er zijn altijd verschillen, gelukkig, anders heb je een zwakke genetische lijn...

 

Waar ik op doel is een goed en uitgebreid beeld te krijgen van alle cannabis en kweektechnieken, evenals zelf nieuwe kruisingen maken die bepaalde medische eigenschappen bevatten of in uitblinken, het onderzoek daarachter, door ervaring en ondervinden gesteund met wetenschappelijke metingen en dit centraliseren zodat er constructief kan gebouwd worden.

 

Om te beginnen zal ik zaad moeten kopen van zaadbanken, daarmee ga ik oefenen... als alles een beetje op zijn pootjes staat, gewoon zelf soorten gaan zoeken over de wereld en zelf documenteren zoveel als mogelijk of in samenwerking met buitenlandse organisaties die dezelfde doelen voor ogen hebben.

 

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dat is duidelijk dan :smoke

 

vind het idee mooi bedacht, en benieuwd hoe het afloopt.

een goede outdoor soort. + met cannalyctis test = de NDB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah dat was die naam weer van die test, was het even vergeten...

 

Ben momenteel aan het zien wie effectief zaad wil kweken en wie ondersteunend werk wil verrichten of beide... mag jezelf kiezen...

 

Je kan het hier even meedelen of een bericht naar mij sturen, ik zal in ieder geval iedereen die zich heeft aangemeld nog een persoonlijk bericht sturen met die vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
@elmanito,

ik heb ergens gelezen dat je al deel uitmaakt van een dergelijke genenbank...of is dat niet van de grond gekomen :P ?/ reeds gestrand..

 

Dat is nog steeds gaande, maar het is handig als er meerdere zijn voor het behoud van de soorten, dus de ene genenbank houdt zich bezig met landrassen, terwijl de andere zich bezighoudt met bijna verdwenen in het westen ontwikkelde soorten zoals Viking, Big Sur Holy, Pollyanna, Hollands Glorie etc.

 

Namaste :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@elmanito: als als je van begin wil beginnen, heb je dan geen landrassen? ( van voor dat we massaal gaan kruisen zijn)

 

Om een beeld van de huidige kruisingen te hebben, op wetenschappelijk nieveau, heb je toch eerst de data nodig vanwaar die kruisingen vandaan komen?

 

Ik heb gelezen op site van no mercy dat cannabis van noord-west india komt en dat alle soorten die er bestaan, door de mens zijn uitgevoerd... doordat hij beweert dat het de enige plek is waar cannabis van nature voor komt (kwam).

bron: http://www.nomercysupply.nl/nomercy/nl/node/29

 

Verbeter mij als ik verkeerd zit, misschien dat ik er even te simpel over denk, maar bestaat er iets zoals de oorspronkelijke cannabis? Dus de MAMA ... van alle soorten van vandaag?

 

Het is waarschijnlijk niet te achterhalen omdat de mens al duizenden jaren cannabis gebruikt en cultiveert...en kruist en dat de cannabis in de loop der jaren zich heeft aangepast een heleboel klimaten...

 

Maar kan iemand dat verhaal van Cees bevestigen of is het een veronderstelling van hem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Oorsprong ligt waarschijnlijk ergens anders, nml het Altaigebergte in Kazachstan en daar groeit het ook nog steeds in het wild.Vandaar vandaan naar China en van China naar andere delen in de wereld.

 

Ik heb nu zelf zaad binnen gekregen dat uit Mongolië komt en daar groeit het ook in het wild.

 

Namaste :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...