Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

gappie

Kweken op cocos slabs.

Recommended Posts

Goedenavond mensen.

Ik kweek al dik 3 jaar op cocos slabs,

maar dan op de simpele manier.

Dwz geen drain, geen correcties, gewoon zoals het is is het.

starten met ec 1.0 elke week oplopend met 0.1 en ph 5.7/5.8 ( in t vat gemeten)

De gemiddelde kweek zit ik op zo'n 0.7 - 0.85 gr/w.

 

Nu wil ik gaan beginnen met drainen en het allemaal wat serieuzer te gaan nemen.

De cocos slabs die ik gebruik waren voorheen van Bcuzz

en t laatste jaar gebruik ik die van Canna.

 

5065.jpg

 

Ik had al een beetje gekeken op t forum en daar zag ik meerder topics over slabs in librabakken.

dat zijn de zogenoemde COGR cocos slabs.

 

COGR%20SLABS%20l.jpg

 

Graag houd ik het bij mn eigen slabs maar daarover vind ik het volgende op de site van Canna :

 

Het meten van het drainwater bij kokossubstraat levert op dit moment, nog steeds onbruikbare en irrelevante gegevens op; sturing aan de hand

van zulke gegevens kan derhalve schades veroorzaken aan de plant!

Middels de zogenaamde "één op anderhalf extract methode" kunt u een beter inzicht krijgen over de voedingcondities in het wortelmilieu.

 

één op anderhalf methode? wie kan me er mee helpen?

Google geeft me enkel engelse dingen dus wie wilt het mij in jip en janneke taal uitleggen?

 

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Canna cocos slab en drainen? ( Niet de COGR )

hoe moet het dan worden gecorrigeerd??

 

ik ben over 2 weken klaar met mn kweekje, en ga daarna een systeempje bouwen met librabakken.

 

graag tips en trucks

 

thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon vanaf de derde week zorgen dat je drain hebt en je ec meten als het vers uit je drainpijp komt.

Als je een goed schema hebt en je geeft dat hoef je je over de waarde van je drain niet zo druk te maken...als je max 2x op een mat draait tenminste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je gebruikt geen drain :spliff:

uhmz.... Ik vroeg me al af of dat er mensen kweken op slabs zonder drain.

Gezien ik op cocos potten ook niet drain, heb ik hier nog geen problemen mee ondervonden.

 

heb je fotos van je planten rond week 5 a 6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vroeger ook op kokos slabs gekweekt, met drain etc. Ik had toen ook de video/dvd van canna (kokos). Is eigenlijk reclame, maar je hebt er wel veel aan. Ze laten daar zien hoe je EC in je kokos kan meten met "hun" één op anderhalf extract methode. Ik vind dat je nu al vrij veel oogst (0.7 - 0.85 gr/w.) Ik had meestal b cuzz slaps, bij mijn weten zijn die zelfs iets dikker als de gewone canna slabs, nooit klachten over gehad. Bij mijn weten zij de COGR cocos slabs vooral bedoeld voor de grotere jongens, ze nemen immers weinig ruimte in dus je drukt er zo 100 of meer in een bestel busje, later in je hok buffer je ze, waardoor ze natuurlijk zwaarder en groter worden.

Mijn aller grootse oogst had ik de 3e keer op de zelfde slabs! Raar maar waar.

Ik begon met EC op 1,2 en na 8 a 9 weken zat ik op 2,2, soms zelfs nog iets hoger. ik "spoelde"1 keer in de week met afgezuurd water en enzymen ph 5,8 geen verdere voeding. ik heb me nooit druk gemaakt over het ec in de kokos en ook het drain water niet. Je moet zien dat als je water geeft, dat je dan redelijk wat water weg sijpeld uit je slaps. Op de voeding die ik gebruikte zeiden ze zelfs 40 % drain!!! Maar ja ik ben niet gek, die willen natuurlijk ook poen verdienen, als je 40% weggooid/verspild is dat voor hun snel verdiend je moet ook de juiste schakelklok apparatuur hebben want je moet zeker 6 keer per dag voeding geven! Om de 2 uur als de lampen aan zijn. Aquarium pompje in de voedingsvat en eventueel een kleine aquarium verwarming.

 

Na elke oogst slaps laten liggen en heel goed spoelen!! / drainen! Afgezuurd water op 5,8 met Multi enzymen door je slabs laten lopen als de planten geoogst zijn. Enzymen zijn wel vrij duur, maar nieuwe slabs ook, en veel werk....

 

Over libra bakken was ik niet heel tevreden, je moet uitkijken waar de pijpjes ik de libra bak bevestigd worden. Als je er een keer tegenaanstoot, of je verwijderd ze een keer en doet ze weer terug dan kan je libra bak makkelijk scheuren, dus lekken!! Ik zou dan ook altijd zowizo voor vijverfolie op de bodem van je hok gaan. Ik had toen bedacht om voor Deense bodems te gaan, een soort tafels waar je je slabs zo oplegt. dit leek mij beter en meer lekvrij. Ik ben toen helaas door omstandigheden gestopt, dus de Deense bodems zijn er nooit gekomen.

Ik was veel meer tevreden over slabs dan over kweken op aarde.

 

als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. er zijn misschien mensen die het niet met mij eens zijn, dat heb je hier snel, maar dit is mijn ervaring.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Leuke Hobby

 

Ik gebruik de slabs maar 1x. voor de kosten hoef ik t niet te laten.

Het gaat er mij gewoon om de puntjes op de i te gaan zetten.

Want ik heb nooit mooie groene bladeren aan het einde, altijd laatse 2 weken roest plekken, geel blad etc etc.

En ik wil uiteraard dikkere toppen te krijgen.

 

@ TIM

 

Nope, geen drain, slabs liggen wel op vlonders van tengel latten.

heel soms komt er iets onderuit maar zeker geen 5% drain.

Ik houd de slabs gewoon "zwaar"

edit : Ik zal morgen even een foto zoeken van week 6 die moet ik nog ergens hebben

 

@ Raul Reyes

 

De bcus slabs werden de laatste tijd slapper, en voor me gevoel zat er minder in, de Canna Slabs van tegenwoordig zijn veel voller kwa volume

En wat je zegt over de bakken, ik zat zelf ook al met het idee te spelen om deense bodems te nemen.

Ik zit alleen met een lastige maat 240x120. na mij weten zijn de bodems 100x106 (?)

Voeding geven gaat zowiezo volledig automatisch en een circ. pompje is al reeds aanwezig.

Ik geef nu 2x per 12u en als ik er nu 1min bij zou zetten zal ik al een drain hebben.

Vat verwarming heb daarin tegen nog niet, is dit een pre??

Goede tip die vijverfolie, de lekbak was al included :spliff:

 

Grtzz gappie

 

is het handig enzymen tespoelen tijdens de kweek? ondanks ik ze niet voor de 2e x ga gebruiken?

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, ik weet niet hoeveel slabs je hebt, zijn het er 6 of 60? Nogmaals, toen ik ze de 3e keer gebruikte, had ik aanzienlijk MEER oogst!

 

Als het je allemaal wat opleverd kun je ook gemakkelijker enzymen gebruiken, voor de zekerheid voegde ik dit 1 keer per week toe, met spoelen. Het helpt bij het afbreken van dood wortelmateriaal en misschien bij afbreken van overgebleven voedingsresten maar dat laatste weet ik niet zeker.

 

Als je lampen al een tijdje branden, dan wordt je water ook vanzelf warmer, het is vooral voor de eerste water gift. Als je lampen al 2 uur branden dan is je hok bijv tussen de 28 en 30 graden. Dan moet je voedingswater ieg niet echt koud zijn. Misschien kun je je verwarming die je gebruikt als de lampen uit zijn naast je watervat zetten?

 

deense bodems heb je in meerdere maten

deense bodem 1x0.3 mtr

deense bodems 1x0.60 mtr

deense bodems 1x 1 mtr

deense bodems 2 x 1 mtr

Zelf zou ik, door wat ik nu weet, geen libra bakken meer nemen.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeden morgen,

 

Ik heb er even een nachtje over geslapen en ik ga voor de deensebodem.

Ook komt er een vat verwarming in op 22gr.

Ik kan wel de kachel naast t vat zette ( donker periode)

Maar zodra de lampen aangaan komt er koude luccht aangezogen aan de kant waat t vat staan.

 

Kan iemand me meer vertellen over die methode?

Of gewoon niets meten en voldoende drainen ( vanaf week2??)

 

Grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe die methode precies werkt weet ik niet maar het komt er op neer dat ze je grond (cocos) analyseren op voedingsstoffen.

Ze nemen een deel grond en spoelen dit met anderhalf x zoveel water wat ze dan analyseren. (een op anderhalf).

Bij deze analyse wordt dan EC, PH en alle elementen appart gemeten.

Het nut hiervan is om de verhoudingen van de elementen te bepalen.

 

Je kan ook gewoon je drainwater laten analyseren en dit geeft over het algemeen een zelfde beeld.

Alleen bij cocos licht dit wat anders, dit bind nl Calsium en Koper aan zich, waardoor de waarden hiervan in je drain laag kunnen zijn maar in je grond hoog. Dus in de grond hoog terwijl het dan voor de plant niet opneembaar kan zijn.

 

Ik zou me hier echter niet druk over maken.

Als je met drain gaat werken is het vooral de bedoeling om verschillen weg te werken.

Als je bv 10 slabs hebt liggen is er altijd wel een bij die droger is dan de rest.

Door dan 10% drain te realiseren zijn alle slabs even nat, ze zijn allemaal verzadigd.

 

Het laten analyseren van dit drainwater is volgens mij niet nodig.

Hou gewoon je schema's aan zoals je altijd al doet.

Het enige wat je zelf zou kunnen (moeten) meten is de drainEC.

Aan de hand hiervan kun je nl aflezen of je teveel of teweinig voeding geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok maar nu snap ik even iets niet,

je verteld me alleen de EC van de drain te meten?

Maar je vertelde me ook dat de drain te lage waardes aangeeft terwijl ze in de cocos hoger zijn?

Alleen bij cocos licht dit wat anders, dit bind nl Calsium en Koper aan zich, waardoor de waarden hiervan in je drain laag kunnen zijn maar in je grond hoog. Dus in de grond hoog terwijl het dan voor de plant niet opneembaar kan zijn.

 

Aan welke marge moet ik dan denken/

 

Drain 1.6 dan is de cocos (?) 1.9??

 

Alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen zal hier een andere mening over hebben.

 

Ik spreek echter uit eigen ervaring: gewoon zorgen dat je voedingswater goed gemeten is, (ph en ec) en 6 per per dag water geven (als de lampen aan zijn) en zorgen voor voldoende drain. Bij de voeding die ik gebruikte adviseerden ze zelfs 40%, maar dat is natuurlijk (geld)verspilling.

Dan kan er eigenlijk nooit iets geks gebeuren en hoef je je ph/ec in je kokos volgens mij niet te meten. Wel 1 x per week spoelen met afgezuurd water met enzymen.

Voor het oogsten kun je beter 10 dagen alleen afgezuurd water geven met alleen enzymen, vooral als je het zelf rookt. De smaak wordt beter maar het kost je wel iets aan opbrengst. Bijkomend voordeel is wel dat je slabs dan al weet `leeg` zijn voor de volgende kweek. ga je puur voor de grammen dan kun je gewoon doorvoeden tot het eind. Dan moet je echter wel zwaar spoelen met lege slabs voor je nieuwe stekken er in gaan.

 

Zoveel kwekers zoveel methoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aan welke marge moet ik dan denken/Drain 1.6 dan is de cocos (?) 1.9??

 

Het meten van het drainwater bij kokossubstraat levert op dit moment, nog steeds onbruikbare en irrelevante gegevens op; sturing aan de hand

van zulke gegevens kan derhalve schades veroorzaken aan de plant!

Middels de zogenaamde "één op anderhalf extract methode" kunt u een beter inzicht krijgen over de voedingcondities in het wortelmilieu.

 

 

Als canna zelf al zegt dat het niet kan, dan lijkt het me wel duidelijk, toch. het meten van kokos substraat gebeurd met gedemineraliseerd water Dus niet met kraanwater. Je koopt het bij de benzine pomp, drogist etc. wordt gebruikt voor de accu of strijkijzer. Ik zou de dvd van canna eens kopen, dan weet je al dat soort dingen. Bij de GS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@gappie

 

De 1 op 1.5 methode is dus gewoon 1deel kokos op 1.5 deel gedemineraliseerd water. Even een uur of twee uur laten weken en dan kun je van deze "nectar"'je PH en EC meten.

 

gr complex

Share this post


Link to post
Share on other sites

De drainEC geeft een indicatie over wat je gift moet zijn.

Dit heeft verder niks te maken met op wat voor soort substraat je teelt.

Als je bv 1.8 meegeeft zal met voldoende drain% je drain bv 2.0 kunnen zijn.

Meet regelmatig, dan krijg je een lijn in de cijfers.

Loopt dan de EC heel hoog op dan weet je dat de plant minder nodig heeft.

Geef dan ook minder, je plant wil het niet!! en vice versa.

Ik vind dat zomaar wat geven niet de juiste methode is.

Je geeft wat er nodig is en dat weet je door je drain te meten.

 

Over de Ca en Koper, geef gewoon wat canna adviseerd dan zit je altijd goed.

Op nieuwe cocos zou ik wel wat extra Ca geven de eerste week of met het inwateren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

REQUEST van TIM,

 

De foto's week nr 6

 

gallery_12639_3811_331862.jpg

 

med_gallery_12639_3811_421811.jpg

 

med_gallery_12639_3811_1192521.jpg

 

 

Ik denk dat ik gwn vanaf eind week 2 ga drainen 15-20%

En eens per week spoelen met enzymen.

Tevens meet ik de EC drain puur om te kijken wat de afwijking dan is.

 

@ Complex Thnx dat is duidelijke taal.

 

@ Knowhow

Er is wel een verschil tussen de cocos die ik gebruik en de cocos van COGR

Dat verschil is de buffer en daarom geeft de drain van de slabs die ik gebruik volgens canna zelf ook een andere waarde??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...