Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Bolliex

Vraagje over kweken op zolder

Recommended Posts

Guest Bolliex

Hallo,

 

Ik heb een vraagje.

Er is een zolder beschikbaar, maar het is daar koud. Heel koud. De zolder is bijna niet geisoleerd.

 

M'n idee was om er een tentje te zetten, die groot genoeg is, om daarin ook een electrische verwarming te plaatsen.

Nu heb ik al ondervonden dat een verwarming ervoor zorgt dat de luchtvochtigheid naar beneden gaat.

 

Na een test gedaan te hebben van in m'n bestaande tent ( 90cm op 90cm ) een electrisch vuurtje te zetten, met ingestelde temperatuur van 26 graden, kwam de luchtvochtigheid naar 3 procent.

Hoe doen jullie zoiets?

 

Ik zou lucht vanuit de zolder zelf trekken, omdat deze al iets voorverwarmd is ( toch minder koud dan buiten ) en afblazen naar buiten. Of moet dit anders?

Als ik rechtstreeks koude lucht van buiten trek, kan ik evengoed m'n electrisch vuurtje altijd vollebak zetten, dit komt nooit goed.

 

Groetjes,

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 procent??? weet je zekers dast je lv meter goed is, drie procent is mij te extreeem laag.

 

waarom verwarm je de ruimte om je tentje heen niet zodat de lucht die je binnenzuigt verwarmd is, inclusief je dampende planten zou je lv toch redelijk tot goed moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kansloos...1 tentje in een niet geisoleerde ruimte in de winter... ;)

 

(in mindere mate, ook in de zomer want dan is het weer bloedheet...)

 

 

 

of je haald voorverwarmde lucht van een verwarmde kamer onder je zolder...24/7

 

heb je een foto van je lv meter?

 

 

gr

Carpie

 

mja...met die stroom bij jou :D , kan je je beter op guerilla richten :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze hangen wel eens van die waterflesjes aan de centrale verwarming dat het water uit het flesje mee verdampt en zo de luchtvochtigheid een beetje bijhoud. Je zou dus een flesje met een stukje touw of draad aan de verwarming kunnen binden. Gaat vanzelf makkelijker dan heletijd natte handoeken ofzo in de ruimte te hangen.

 

maar als het koud is dan is de lv geen 3% meestal is de lv wel iets hoger ;)

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

De luchtvochtigheid van 3 procent is gemeten in de kamer zelf ( niet in de tent ), de omgevingslucht dus, wanneer de verwarming aanstaat.

Op het moment is deze naar 7 procent aan het gaan, door de verwarming weer even uit te zetten, maar... nu is het maar 15.4 graden meer.

 

Ik ben ervan overtuigd dat de luchtvochtigheid een stuk hoger is.

Ik heb hem nu in de tent gezet, is zo een draagbaar weerstation. Moet nu even weg, daarna zal ik het laten weten hoeveel het in de tent is. De planten doen het allesinds zeeeer goed deze keer.

 

Ik heb daar ook al aangedacht, een hok bouwen, in de zolder, en daar dan de tent in.

Maar hoe realiseer je zoiets snel, en effectief?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem gewoon 2 tentjes en een lampentimer met kachelaansluiting, groei elders voor en laat de 2 tentjes om en om schakelen, 12 uur licht in tent A is 12 uur donker in tent B, en visa versa.

De warme lucht blaas je de zolder in, en de aanvoer van de lucht haal je weer uit dezelfde zolder, hiermee heb je de tempratuur al opgelost, je zal de extreme kou dus al voorkomen.

 

De LV is verder nog een uitdaging, maar ook oplosbaar, koop een luchtbevochtiger en plaats de inblaas van de tentjes zo dicht mogelijk bij de luchtbevochtiger.

 

Zo iets zou ik zelf doen in jou situatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

@groengoud Ik begrijp u niet goed, dat van die 2 tenten. Kan je iets gedetaileerder uitleg geven aub?

Ik heb 2 tentjes, dat is geen probleem. Ik kweek uit stek, krijg die van iemand.

 

Over de LV moet ik me al geen zorgen meer maken. 30 procent in de tent, zit in de laatste weken vd bloei dus is geen probleem he . De kamer waarin deze tent zich bevind is gewoon oerdroog. 7 procent nu ;)

 

@carpe_diem --> Ik kom er wel hoor, die stroom wordt wel gefixt :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Bolliex.

Doe mij een groot plezier en lees dit eens een keertje door svp : hoe te quoten.

Alvast bedankt.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites
@groengoud Ik begrijp u niet goed, dat van die 2 tenten. Kan je iets gedetaileerder uitleg geven aub?

Ik heb 2 tentjes, dat is geen probleem. Ik kweek uit stek, krijg die van iemand.

 

Over de LV moet ik me al geen zorgen meer maken. 30 procent in de tent, zit in de laatste weken vd bloei dus is geen probleem he . De kamer waarin deze tent zich bevind is gewoon oerdroog. 7 procent nu ;)

 

@carpe_diem --> Ik kom er wel hoor, die stroom wordt wel gefixt :spliff:

 

Om en om draaien bedoeld hij..

 

Dus als de ene tent uit gaat gaat de andere tent aan..

 

Zo blaas je de warmte uit de tent die aanstaat in de ruimte waardoor deze ruimte al wat warmer word. maarja dan moet je wel genoeg watt hebben om die zolder op te warmen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de zolder al niet geisoleerd is, dan stel ik mij ook de vraag of de elektriciteit in orde is, zwaar genoeg is.

In de meeste huizen worden de bovencircuits echter maar met 1.5 kabels gefixt.

Om te kweken op een zolder heb je zeker 2.5 nodig om veilig te zijn.

 

Het is dus niet omdat er stroom ligt dat je kan gaan kweken.

 

Twee tentjes rechtstreeks op elkaar aansluiten, WARM/KOUD dat zorgt voor condensproblemen in zoon koude ruimte.

Het zal regenen in uw tent die aanligt wat extreem gevaarlijk kan worden.

Altijd zorgen voor een gedeeltelijke recirculatie, beetje inventief zijn dus.

 

Energie omzetten in licht als optimaal, twee tentjes dus.

 

Grdz e$ko,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo,

 

Ik heb een vraagje.

Er is een zolder beschikbaar, maar het is daar koud. Heel koud. De zolder is bijna niet geisoleerd.

Over de LV moet ik me al geen zorgen meer maken. 30 procent in de tent, zit in de laatste weken vd bloei dus is geen probleem he . De kamer waarin deze tent zich bevind is gewoon oerdroog. 7 procent nu

 

:spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex
:spliff:

 

Even snel uitleggen. Nu staat de tent nog bij mij, daarna gaat ze naar m'n vriend zijn zolder.

Daarom dak al even informatie aan het inwinnen ben, hoe dit zal moeten opgelost worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoelde inderdaad om en om draaien.

schijnbaar iets te cryptisch beschreven, hehehe..

 

Maar dit zijn dus zo'n beetje de stappen:

-Check de stroom, kan je daar echt kweken met de huidige bekabeling, 2,5 kabels zijn absoluut verstandiger dan de 1,5 (die er misschien inhangen)

-Daarna alle kieren op zolder dichten met tsja.. een rol ductape?

-Vervolgens 2 tentjes neerzetten met een wisselschakelaar (dus 1 lamp in tent A op de lichtuitgang van de schakelklok / de andere lamp in tent B op de kacheluitgang) [Kacheluitgang op timer springt aan wanneer lamp uitgaat, daarmee heb je dus eerst 12 uur licht en daarna 12 uur donker in A, en andersom, 12 uur donker in B en dan 12 uur licht in B]

 

De afblaas kan je van tent A naar tent B blazen en andersom, op die manier blaas je de warme lucht van de tent waarin de lamp brandt naar de andere tent waar op dat moment geen licht aan staat, maar je houdt de temp wel lekker voor de dames.

 

Zoiets kan je dus proberen, geeft een prachtig stabiel klimaat :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

Bedankt voor alle info, zal dit eens uitdokteren !

Ik houd jullie op de hoogte !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

schema.jpg

 

Is dit een goede manier om dit te realiseren?

2 tenten met een afzuiging op elkaar aansluiten, met een afzuiging naar de ene tegen, en een terugkeer. Met een inlaat van verse lucht in 1 tent, en een afzuiging met koolstoffilter in de andere, om dan ook de lucht naar buiten te blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

Of is het een beter idee om een grotere tent te nemen, waar de verwarming bijkan?

Gaat de LV niet naar beneden door een kacheltje aan te hebben staan in de tent zelf ? Of geeft dit geen problemen?

 

Groetjes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Werk aan de winkel hehe;)

Allereerst check je elektra!! Of liever nog laat het checken door een pro

 

Op je tekening staan in-uitgang voor lucht, waarom?? Je wilt warmte hergebruiken van de ene tent om de andere op te warmen. Verder ontbreekt een luchtbevochtiger bij de inblaas, daar heb je 2 van nodig die bij de inblaas van ieder tent geplaatst moeten worden, liefst regelbaar om goede waardes te behouden voor ieder kweekcycli.

 

succes :)

 

 

cheerio

PP

<_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Bolliex,

 

Ik heb in mijn situatie het volgende:

 

Inblaas:

2 tentjes naast elkaar met beide een slang (125mm) aan de onderkant (inblaas), deze 2 slangen zijn met een Y splitsing terug gebracht tot 1 slang van 160mm.

 

Afzuiging:

1 filter per tent --> 200mm slang --> uit de tent --> Softbox.

Mijn softbox kan 3000m3 afzuigen (net ge-upgrade) en draait op 50%

Op mijn softbox kunnen 2 slangen van 200mm voor het afzuigen, deze softbox heeft een 315mm slang voor het uitblazen.

 

Nu komt mijn 'truc', de 315mm afblazer blaast de ruimte in, maar de inblaas slang (die 160mm slang dus) hangt meteen voor de 315mm slang van de afzuiger.

Hiermee pak ik dus voor een deel de afgezogen lucht die al warm is en ik verwarm de ruimte ook tegelijkertijd.

 

Dat is dus de indeling van de tentjes en de luchtcirculatie tussen beide.

 

De kamer zelf heeft 1 afzuiger die de warme lucht naar buiten afblaast.

Onder de 22 graden draait ie op 33% en boven de 22 graden gaat ie naar 66%

 

De verse lucht komt vanuit de woning, de afgesloten ruimte heeft een aantal luchtroosters waarmee verse lucht de ruimte zelf in komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

Bedankt !

Nu zaterdag wordt de electra al inorde gebracht <_<

 

Groetjes !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex
:spliff:

 

Op je tekening staan in-uitgang voor lucht, waarom?? Je wilt warmte hergebruiken van de ene tent om de andere op te warmen. Verder ontbreekt een luchtbevochtiger bij de inblaas, daar heb je 2 van nodig die bij de inblaas van ieder tent geplaatst moeten worden, liefst regelbaar om goede waardes te behouden voor ieder kweekcycli.

 

succes :wtf2:

 

:shutup:

 

Je hebt toch ook verse lucht nodig? Als je zegt dat dit niet nodig is, kan ik dat gerust wegnemen hoor. Maar een uitblaas heb je toch zowiezo nodig ?

En die uitblaas bovenaan is een lichte afzuiging 225m3 met koolstoffilter, welke dus ook warme, geurvrije lucht zal uitblazen in de zolderruimte zelf, zodat deze niet direct verloren gaat en de zolder zelf ietsje zal opwarmen.

Ook al is dat maar 2 graden, wat het is is het he.

 

Geef gerust je mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Bolliex,

 

Ik heb in mijn situatie het volgende:

 

Inblaas:

2 tentjes naast elkaar met beide een slang (125mm) aan de onderkant (inblaas), deze 2 slangen zijn met een Y splitsing terug gebracht tot 1 slang van 160mm.

 

Afzuiging:

1 filter per tent --> 200mm slang --> uit de tent --> Softbox.

Mijn softbox kan 3000m3 afzuigen (net ge-upgrade) en draait op 50%

Op mijn softbox kunnen 2 slangen van 200mm voor het afzuigen, deze softbox heeft een 315mm slang voor het uitblazen.

 

Nu komt mijn 'truc', de 315mm afblazer blaast de ruimte in, maar de inblaas slang (die 160mm slang dus) hangt meteen voor de 315mm slang van de afzuiger.

Hiermee pak ik dus voor een deel de afgezogen lucht die al warm is en ik verwarm de ruimte ook tegelijkertijd.

 

Dat is dus de indeling van de tentjes en de luchtcirculatie tussen beide.

 

De kamer zelf heeft 1 afzuiger die de warme lucht naar buiten afblaast.

Onder de 22 graden draait ie op 33% en boven de 22 graden gaat ie naar 66%

 

De verse lucht komt vanuit de woning, de afgesloten ruimte heeft een aantal luchtroosters waarmee verse lucht de ruimte zelf in komt.

 

 

Hallo allemaal en een speciaal hallo voor Groengoud!

 

Ja ik weet dat dit een oud topic is, maar ik zit met een zelfde situatie vandaar dat ik er toch in reageer.

 

@ Groengoud:

 

Hoop dat je nog steeds actief lid bent want ik heb bijna de zelde situatie met twee tenten van 120x 120 cm naast elkaar.... aleen is de kamer bij mij niet extreem droog of koud. Wil ook om en om draaien. Met in elke tent 1 x 600 watt

 

Vroeg me af: jou situatie is of was met hoeveel lampen en hoeveel watt?? En wat voor maat tenten??

 

Vraag me af of ik ook met dit, of een iets aangepast systeem zou kunnen werken??

 

Zou je me willen helpen??? Ben je nu al mega dankbaar!!

 

Groetjes El Plantos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bouw een hok ca 40% groter dan je tent, en zit in dat hokje je tentje.

 

Laat de verse lucht aan de andere kant van je hokje binnen komen zodat je een soort isolatie van lucht krijgt.

 

Problem solved.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...