Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Vragen over Canna voeding

Recommended Posts

Hoi Tijger,

 

Sorry, maar ik heb je vraag over het hoofd gezien.

 

Aangezien de kokos hier nog steeds de bufferfunctie vervuld en de kleikorrels voor de luchtigheid zorgen adviseer ik je om te kweken op kokosvoeding.

 

Greetz,

CANNA

 

Geen probleem hoor <_< Bedankt voor je antwoord!!

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Racker,

 

De afvalstoffen zijn inderdaad direct, met een omweg of helemaal niet te meten.

 

  1. Direct meetbaar met EC-meter:
    A: natrium en chloor worden niet tot nauwelijks opgenomen door de plant, dit zal in het medium achterblijven waardoor de EC stijgt;
    B: voeding die de plant niet opneemt, blijft als afval achter waardoor de EC in het medium stijgt, dit kan onder andere komen door overvloedig gebruik van PK 13/14 na week 6 van de bloei.
  2. Via een omweg meetbaar:
    Je kan het met een omweg meten door de pH-waarde van je substraat te meten, om voeding op te kunnen nemen staan de planten organische zuren af en die is meetbaar doordat de pH van het substraat veranderd, mits deze niet wordt weggebufferd (grond) of weggespoeld (hydro);
  3. Niet meetbare organische stoffen:
    Meestal wordt dit bedoeld met afvalstoffen en kan op termijn voedsel worden voor ongewenst microleven in het substraat. Dat is ook de reden van de teeltwissel in de landbouw.

 

En inderdaad zijn onze kweekschema's daar op aangepast, de EC-waarden die wij aan onze planten geven zijn relatief gezien redelijk laag. De slabs voor jonge tomatenplanten worden ingewaterd op EC 4,0 - 4,5!!! Daarnaast we adviseren om de laatste 7 tot 10 dagen van de cyclus (met Organozuur) afgezuurd water het medium te spoelen en het weer schoon te maken.

 

Greetz,

CANNA

 

 

Hoi canna,

 

Ik gebruik ook pk13-14 van Canna.

 

Ik heb een vraaagje mbt gebruik van pk13-14 en haze soorten.

 

Kan er met een haze soort meer of minder, korter of langer. PK13-14 worden gevoerd?

 

PP/NLX bloeien 8.5-9 weken... en de haze die ik nu heb staan misschien wel 13 weken.

 

Ik hoop dat je het gebruik van pk13-14 icm haze wat voor me kan vergemakkelijken/onderbouwen.

 

Edit: ik kweek op een mix van 60% allmix van specialmix, en 40% COCOS grond van praxis.

Gr en alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook ik heb ooit met Canna gewerkt. <_<

 

Een essentiële beperking:Waterhardheid ;het wordt omschreven als de hoeveelheid van calcium en magnesium in het

water. De normale waarde is tussen de 40 en 80 mg/l voor de eerste, en tussen de 20 en

30 mg/l voor de tweede. Boven deze waardes wordt je water omschreven als hard water,

en daaronder beschreven als zacht water.

Zoals we weten is een van de

secundaire elementen die een plant nodig heeft calcium, een zout dat gemakkelijk kan

reageren en neerslaan wanneer het gemengd wordt met andere mineralen, zoals zwavel en

fosfor. De consequentie van dit neerslaan is dat sommige essentiële elementen

onopneembaar worden voor de plant, en tekorten en beschadigingen zullen verschijnen.

Ik noem dit het week 5 effekt iets wat we toch redelijk vaak voorbij zien komen hier,met Canna!

Niet eens tijd om hier op in te springen?

 

PH

 

Hoi PH,

 

Je verhaal klopt helemaal, en CANNA houdt daar ook zeker rekening mee.

 

Bij kweken op hydrosystemen is het effect van het water het grootst op de voeding, daar hebben we dan ook een CANNA Hydro Soft (Vega & Flores) en Rotterdam Special (Regio Rijnmond) voor. Voor extreem hard (slecht water) hebben we geen oplossing, dat zouden we wel kunnen maken maar je kan Natrium en Chloor er niet uithalen. Tenzij je gebruik maakt van een reverse osmosefilter, maar dan krijg je zacht water en daar hebben we een oplossing voor.

 

Voor teelten op recirculerende systemen adviseren we het gebruik bij zacht water, anders krijg je andere problemen. Bij het kweken op kokos kan het water bij wijze van spreken niet hard genoeg zijn. En voor kweken op aarde hebben we een grondbuffer in de vorm van kalk, deze zit normaal gesproken in alle aardemengsels die in de branche verkocht worden.

 

Je ziet dat we er dus wel degelijk rekening mee houden en overal een oplossing voor hebben.

 

En ter aanvulling op het defenitie van hard water; deze bestaat naast calcium en magnesium ook uit bicarbonaat met alle nadelen van dien.

 

Het 'week-5-effect', als we het over hetzelfde hebben: roestvlekken en een vervroegde herfstkleur, kan meerdere oorzaken hebben. Een verkeerd klimaat is de grootste veroorzaker van dit effect, daarnaast wordt vaak geen groeivoeding (Vega) gebruikt. Ook een teveel aan PK 13/14 kan in combinatie met slecht opgebouwde cellen dit effect teweeg brengen.

 

Greetz,

CANNA

 

 

 

 

Kan Canna Boost gecombineerd worden met melasse???

 

:lol:

 

Hoi Elmanito,

 

In theorie kan het wel, maar je verhoogt de osmotische waarde van je voedingsoplossing te veel dus adviseren wij om het niet te doen.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites
@CANNA Representative

het schoonhouden van de leidingen is een gunstig neveneffect. Leidingen kun je immers spoelen en doen de meeste kwekers het gewoon met een gieter en is kalkaansalg vaak geen probleem.

 

De vraag gaat echter over het waarom het goed is voor de plant en op welke manier het gebruikt dient te worden.

Zo zijn er diverse kwekers die citroenzuur wekelijks gebruiken en profijt zien in die pH-schommeling in het substraat

 

Bio Nova verkoopt het bijvoorbeeld als pH-

"Citroenzuur staat in het middelpunt van de zg. citroenzuurcyclus. Dit is een proces waarbij planten aangevoerde meststoffen omzetten in de energiedragers ATP en ADP. Deze energiedragers staan vervolgens de energie af aan de stam, de bladeren en de bloemen van de plant. Planten maken zelf ook citroenzuur aan, maar een extra toevoeging heeft duidelijk positieve effecten. Het gewas ziet er na een dag of twee frisser en vitaler uit. "

 

Wat is Canna's standpunt over die zg. citroenzuurcyclus??

 

Hoi PP,

 

Citroenzuur kan de pH verlagen, maar de zuurrest die hierdoor achter blijft in het medium is bij een bepaalde waarde giftig. De lage pH zorgt er wel voor dat de voeding goed in oplossing komt of blijft, hierdoor is het ook geschikt als spoelmiddel en omdat het geen EC afgeeft, verlaagt het de EC dus sneller dan pH-.

 

Dit alles gebeurt in het wortelmilieu en heeft niets met de zogenoemde Calvincyclus te maken, waar citroenzuur inderdaad onderdeel van uitmaakt. Anders hadden we je geadviseerd om citroenzuur als bladvoeding te gebruiken, maar dan verbrand het blad (pH < 6 is altijd schadelijk voor het blad).

 

Wij adviseren het dan ook altijd als schoonmaakmiddel/spoelmiddel en niet als pH-sturing.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kweek met quantigo eb&vloed en soms alleen vloed. Het komt er dus op neer dat je het beste terugspoelt naar een zo laag mogelijke ec en met citroenzuur afgezuurt schoon water.

 

De hamvraag is dan idd waarmee je gaat starten in de volgende run? De ec moet dan hoger dan normaal lijkt me, omdat het medium vol zit met een lage ec. Dat krijg je er zomaar niet uit....

 

Heeft het gebruik van warm water en een oppervlaktespanning verlagend product hier ook nog invloed op? Mijn handen worden iig wel schoner als ik ze was met dreft en warm water vs alleen koud water.

Klinkt misschien een beetje vreemd, ik vraag dit omdat het spoelen nu enorme hoeveelheden water en tijd kost.

 

 

 

bvd R

 

Hoi Racker,

 

Inderdaad moet je medium terugspoelen naar een zo laag mogelijke EC, dat gaat het snelste en makkelijkste met Organozuur/citroenzuur.

 

Als je medium goed is gespoeld, zit het niet vol met een lage EC maar heeft het een lage EC en die hoef je er dus niet meer uit te halen, want die lage EC is precies wat je wil! Als de EC van je drain tussen de 1,0 - 1,4 zit is dat normaal gesproken goed om weer een nieuwe start te maken.

 

Pas op met zeepmiddelen (oppervlaktespanningverlagers), deze zijn giftig voor de plant tenzij ze speciaal voor deze toepassing zijn gemaakt! Warm water is goed!

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zolang het THC-houdend is is het verboden, maar extracten van de industriële hennepplant zou kunnen zolang het voor landbouwdoeleinden en niet voor consumptie bestemd is.Uit welk onderzoek blijkt dat stoffen zoals Lupuline gunstig is voor Cannabis. <_<

 

:lol:

 

Hoi Elmanito,

 

Helaas kan ik geen verdere informaite geven op de vraag over Lupuline, dat is een van de geheimen van CANNA.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites
En bericht #23 , misschien ondergesneeuwd door de vele reacties ?

Is er al wat bekend geworden over hoeveel ph+ gebruikt mag worden

 

Grtz Guesswho?

 

Hoi Guesswho,

 

Normaal gezien zou het geen problemen moeten geven. Maar daar heb ik wel een kleine uitleg bij.

 

Als je pH onder de 5,2 komt, is de buffer uit je water volledig verdwenen en zal het verlagen of verhogen van de pH zeer makkelijk gaan (je hebt er weinig pH- of pH+ voor nodig). Hou de planten echter goed in de gaten, als deze overbemstingsverschijnselen krijgen (krullende bladranden) kan je het beste de EC verlagen. Hierdoor komt er minder kalium in de voedingspoplossing en wordt het niet zo zuur, waardoor je minder pH+ nodig hebt en je dus op drie stappen tegelijk het kaliumgehalte verminderd.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen met warm water gaat het worden, zonder dreft dan. Maakt canna geen oppervlaktespanningverlagend middel dat niet giftig is? Zoiets als yucca?

 

Ook wou ik vragen wat het verschil is met de aqua-lijn tov de gewone hydro-voeding.

 

Bvd R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Racker,

 

Wij hebben helaas geen oppervlaktespanningverlagend product.

 

Het grootste verschil tussen deze twee voedingslijnen is dat de Aqua voeding speciaal is gemaakt voor recirculerende systemen (de drain gaat terug het vat in). Deze voeding houdt de pH en EC stabiel en zorgt ervoor dat de plant niet vergiftigd wordt door zijn eigen afvalstoffen.

 

Hydrovoeding is gemaakt voor kweek op inerte substraten in het zogenaamde 'run-to-waste' systeem (de drain gaat de afvoer in).

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi en duidelijk antwoord, bedankt voor de goede info.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi PH,

daar hebben we dan ook een CANNA Hydro Soft (Vega & Flores) en Rotterdam Special (Regio Rijnmond) voor. Voor extreem hard (slecht water) hebben we geen oplossing,

Het 'week-5-effect', als we het over hetzelfde hebben: roestvlekken en een vervroegde herfstkleur, kan meerdere oorzaken hebben.

Een verkeerd klimaat is de grootste veroorzaker van dit effect

, daarnaast wordt vaak geen groeivoeding (Vega) gebruikt. Ook een teveel aan PK 13/14 kan in combinatie met slecht opgebouwde cellen dit effect teweeg brengen.

Greetz,

CANNA

 

Poeh hey, dat is me dan wel een tekortkoming van CANNA!!

We hebben het hier wel over een essentiële beperking!

Half nederland heeft hard(lees slecht water :lol: )

Misschien een idee om het op de fles te vermelden?

Wel zo netjes naar de klant toe :)

 

Mijn mening is dat je gewoon een hard en zacht water voedings lijn op de markt MOET brengen.

Er zijn immers echte voedingen op de markt die dit probleem nr 1 wel takkelen :blink:

 

 

Dat moet dan wel een heel verkeerd klimaat zijn....tiss mij nooit opgevallen dat het klimaat de grootste boosdoener is.... <_<

Maar u bent de kenner als het om CANNA gaat,ik denk beter te weten.

 

Ik weet genoeg bedankt voor deze waardevolle info!

 

 

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi CANNA

 

Ik begrijp dat het erg vroeg was, vanochtend.

 

Maar zou je mijn vraag aub ook willen beantwoorden.

 

Bij voorbaad bedankt,

 

Groeten,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poeh hey, dat is me dan wel een tekortkoming van CANNA!!

We hebben het hier wel over een essentiële beperking!

Half nederland heeft hard(lees slecht water :P )

Misschien een idee om het op de fles te vermelden?

Wel zo netjes naar de klant toe :icecool

 

Mijn mening is dat je gewoon een hard en zacht water voedings lijn op de markt MOET brengen.

Er zijn immers echte voedingen op de markt die dit probleem nr 1 wel takkelen :lol:

 

 

Dat moet dan wel een heel verkeerd klimaat zijn....tiss mij nooit opgevallen dat het klimaat de grootste boosdoener is.... :smoke

Maar u bent de kenner als het om CANNA gaat,ik denk beter te weten.

 

Ik weet genoeg bedankt voor deze waardevolle info!

 

 

 

PH

 

 

Hoi PH,

 

Ik denk dat jij mijn antwoord niet helemaal goed hebt geïnterpreteerd.

 

Ik heb het over extreem hard water (SLECHT WATER) dat komt in Nederland niet uit de kraan, hooguit uit rechtstreeks uit de grond o.i.d. Voor hard water, veruit het grootste gedeelte van Nederland hebben we de CANNA HYDRO A/B (in de volksmond ook wel classic genoemd), voor de zachtwater gebieden hebben we de CANNA HYDRO SOFT A/B, en zoals ook al vermeld voor de regio Rijnmond hebben we de CANNA ROTTERDAM SPECIAL. Voor extreem hard water hebben we geen oplossing omdat je dan nog steeds een probleem met Chloor en Natrium hebt, die kan je alleen weghalen met een reverse-osmose filter en dan heb je als uitkomst: ZACHT WATER en daar hebben we een oplossing voor!

 

Voor alle andere media: zie (lees) voorgaande reply!

 

En inderdaad: het klimaat (in de teeltruimte) is over het algemeen de grootste boosdoener!

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Canna,

 

Gisteren was ik bij een bekende groothandel in zuid holland om wat van mijn geliefde

CANNA cocosmatjes te kopen.

Ik kreeg te horen: die hebben we niet meer en die kopen we ook niet meer in. Want de naam canna gaat verdwijnen, vooruitlopende op de wet die er eventueel aankomt: voorbereidende handeling voor het kweken wordt strafbaar''. De naam Canna zou te veel verwijzen naar Cannabis en dus verboden worden.

 

Klopt dit wat mij verteld wordt? (ik hoop het niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geen probleem, daar zijn we voor!

 

:smoke

 

Hoi canna,

 

Dit was mijn vraag:

 

Hoi canna,

 

Ik gebruik ook pk13-14 van Canna.

 

Ik heb een vraaagje mbt gebruik van pk13-14 en haze soorten.

 

Kan er met een haze soort meer of minder, korter of langer. PK13-14 worden gevoerd?

 

PP/NLX bloeien 8.5-9 weken... en de haze die ik nu heb staan misschien wel 13 weken.

 

Ik hoop dat je het gebruik van pk13-14 icm haze wat voor me kan vergemakkelijken/onderbouwen.

 

Edit: ik kweek op een mix van 60% allmix van specialmix, en 40% COCOS grond van praxis.

Gr en alvast bedankt.

 

 

Ik heb deze vraag gesteld naar aanleiding van een antwoord op een andere vraag.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P Dank voor de antwoorden CANNA

 

Ben op dit ogenblik in een vergevorderd stadium om op mapito te gaan kweken en wil dan de hydrovoeding testen.

Wat is jou mening over de kwaliteit van mijn kraanwater; Doen! Zo ja, hoe? Of einde oefening en op aarde blijven kweken :smoke

Dit is wat er uit de kraan komt

gallery_24676_9241_17531.gif

 

 

cheerio

PP

:icecool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi PP,

 

Ik zal dit rapport doorspelen aan CANNA Research, die zullen mij van een gepast antwoord voorzien wat ik dan weer doorgeef aan jou. :smoke

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi canna,

 

Ik gebruik ook pk13-14 van Canna.

 

Ik heb een vraaagje mbt gebruik van pk13-14 en haze soorten.

 

Kan er met een haze soort meer of minder, korter of langer. PK13-14 worden gevoerd?

 

PP/NLX bloeien 8.5-9 weken... en de haze die ik nu heb staan misschien wel 13 weken.

 

Ik hoop dat je het gebruik van pk13-14 icm haze wat voor me kan vergemakkelijken/onderbouwen.

 

Edit: ik kweek op een mix van 60% allmix van specialmix, en 40% COCOS grond van praxis.

Gr en alvast bedankt.

 

Hoi Predator,

 

Het hangt er van af wat voor basisvoeding je gebruikt. Gebruik je speciale Haze voeding (bijvoorbeeld CANNA Haze A/:smoke dan is bij die voeding het normale kweekschema van toepassing. Echter geef je iets langer en later PK 13-14 mee, normaal gezien geef je die tussen 50%-60% van de totale 12-uurs periode. Bij een teelt van 9 weken is dat rond week 5 (50% van 9 weken is week 4,5). Bij een teelt van haze soorten is dit anders, in het uiterste geval kom je dan met een 12-uurs periode van 16 weken uit op week 8-10, je geeft het dus later en langer.

 

Als je geen hazevoeding hebt dan kan je dit anders oplossen en dat doe je door de basisvoeding te verlagen (afhankelijk van EC leidingwater naar ongeveer 1,2) en eerder te beginnen en langer door te gaan met het gebruik van PK 13-14. Door deze twee maateregelen verlaag je de hoeveelheid stikstof (N) en dat heeft haze veel minder nodig dan witte soorten. Het doseren van PK 13-14 in dit voorbeeld kan op twee manieren, de gehele 12-uurs periode 15 ml per 10 liter meegeven en in week 6-7 (in jouw geval: 50% van 13 weken) de dosering iets verhogen. Je kan het eventueel ook opbouwen door laag te beginnen en hoog te eindigen.

 

Hou er wel rekening mee dat de EC die de plant krijgt lager is dan bij witte soorten, meestal is deze maximaal rond de 1,6 - 1,8 (inclusief PK 13-14).

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Canna,

 

Gisteren was ik bij een bekende groothandel in zuid holland om wat van mijn geliefde

CANNA cocosmatjes te kopen.

Ik kreeg te horen: die hebben we niet meer en die kopen we ook niet meer in. Want de naam canna gaat verdwijnen, vooruitlopende op de wet die er eventueel aankomt: voorbereidende handeling voor het kweken wordt strafbaar''. De naam Canna zou te veel verwijzen naar Cannabis en dus verboden worden.

 

Klopt dit wat mij verteld wordt? (ik hoop het niet)

 

Hoi Samhowdee,

 

Volgens mij is dit off-topic.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben een zeer tevreden mens :icecool

 

 

cheerio

PP

:P

...Ik zal dit rapport doorspelen aan CANNA Research, die zullen mij van een gepast antwoord voorzien wat ik dan weer doorgeef aan jou. :smoke ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Samhowdee,

 

Volgens mij is dit off-topic.

 

Greetz,

CANNA

 

Middag,

Volgens mij is dat helemaal niet offtopic.

In de opening van dit topic staat toch echt:

alles wat je altijd al over Canna voeding en het gebruik ervan wilde weten, maar nooit durfde te vragen wink.gif

Gaat toch over een canna producten?

 

mvg.

Wubbo Ockels

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom is er een speciale rijnmond editie?

 

wat zit er in het water of juist niet dat daar een special voor te krijgen is?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
waarom is er een speciale rijnmond editie?

 

gallery_16467_6951_9648.jpg

 

Namaste :smoke

 

P.S. Hartelijk dank voor het geven van de antwoorden :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Middag,

Volgens mij is dat helemaal niet offtopic.

In de opening van dit topic staat toch echt:

alles wat je altijd al over Canna voeding en het gebruik ervan wilde weten, maar nooit durfde te vragen wink.gif

Gaat toch over een canna producten?

 

mvg.

Wubbo Ockels

 

Hoi Wubbo,

 

Ik denk daar toch anders over, ik ben hier om vragen te beantwoorden over de voeding en de werking daarvan. Ik ga niet over het beleid.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...