Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Vragen over Canna voeding

Recommended Posts

beste mr canna,

 

khad rhizotonic besteld via growdiscounter.nl. Kheb de bestelling begin deze week thuis gekregen en nu blijkt dat de vervaldatum al op 22/02/2011 is. :spliff:

Kan ik de rhizotonic nog gebruiken na deze datum of zijn alle werkzame bestanddelen dan "dood"?

Ik kweek met de canna coco voedingslijn.

 

Alvast bedankt voor je reactie

Share this post


Link to post
Share on other sites
(ook vooraanstaande) leden antwoorden of zegje`s voorbij heb zien komen op het WF die dat tegen spreken, of anders over denken.

 

 

ben benieuwd over wie of wat je het hebt :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
beste mr canna,

 

khad rhizotonic besteld via growdiscounter.nl. Kheb de bestelling begin deze week thuis gekregen en nu blijkt dat de vervaldatum al op 22/02/2011 is. :spliff:

Kan ik de rhizotonic nog gebruiken na deze datum of zijn alle werkzame bestanddelen dan "dood"?

Ik kweek met de canna coco voedingslijn.

 

Alvast bedankt voor je reactie

 

Hoi habibi,

 

Ik vind het zeer spijtig te moeten vertellen, maar inderdaad de actieve bestanddelen nemen met de jaren af. Dit gaat langzamer als de producten donker en koel (+5/+35C) bewaard worden. Dit is helaas het nadeel van online voeding kopen, je weet niet hoe oud het daadwerkelijke product is.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wist helemaal niet dat er vooraanstaande wietforum leden bestonden.... :spliff: ?

 

Vraagje aan canna: zijn de afvalstoffen die een plant in een medium achterlaat, niet, soms of altijd te meten met een ec meter? en wordt daar rekening mee gehouden met de ec in de voedingsschema's?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Racker,

 

De afvalstoffen zijn inderdaad direct, met een omweg of helemaal niet te meten.

 

  1. Direct meetbaar met EC-meter:
    A: natrium en chloor worden niet tot nauwelijks opgenomen door de plant, dit zal in het medium achterblijven waardoor de EC stijgt;
    B: voeding die de plant niet opneemt, blijft als afval achter waardoor de EC in het medium stijgt, dit kan onder andere komen door overvloedig gebruik van PK 13/14 na week 6 van de bloei.
  2. Via een omweg meetbaar:
    Je kan het met een omweg meten door de pH-waarde van je substraat te meten, om voeding op te kunnen nemen staan de planten organische zuren af en die is meetbaar doordat de pH van het substraat veranderd, mits deze niet wordt weggebufferd (grond) of weggespoeld (hydro);
  3. Niet meetbare organische stoffen:
    Meestal wordt dit bedoeld met afvalstoffen en kan op termijn voedsel worden voor ongewenst microleven in het substraat. Dat is ook de reden van de teeltwissel in de landbouw.

 

En inderdaad zijn onze kweekschema's daar op aangepast, de EC-waarden die wij aan onze planten geven zijn relatief gezien redelijk laag. De slabs voor jonge tomatenplanten worden ingewaterd op EC 4,0 - 4,5!!! Daarnaast we adviseren om de laatste 7 tot 10 dagen van de cyclus (met Organozuur) afgezuurd water het medium te spoelen en het weer schoon te maken.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meestal wordt dit bedoeld met afvalstoffen en kan op termijn voedsel worden voor ongewenst microleven in het substraat. Dat is ook de reden van de teeltwissel in de landbouw.

Ja daar ben ik het niet mee eens.

 

Teeltwisseling wordt gedaan om te voorkomen dat ziekten e.d. kunnen opbouwen in de grond, bijvoorbeeld phytophtora bij aardappelen, aaltjes, of zelfs vanwege onkruidpreventie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Welke vragen over zware metalen bedoel je precies?

 

Eigenlijk of de betreffende bio-lijn getest wordt op zware metalen, maar dat kan natuurlijk ook gelden voor de niet bio-lijn.

 

Durood Bar Shoma :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teeltwisseling wordt gedaan om te voorkomen dat ziekten e.d. kunnen opbouwen in de grond, bijvoorbeeld phytophtora bij aardappelen, aaltjes, of zelfs vanwege onkruidpreventie.

 

Hoi Keesthemad,

 

Inderdaad wordt de teeltwisseling toegepast om te voorkomen dat ziektes e.d. zich kunnen opbouwen. Phytophtora is een schimmelziekte (schimmels zijn micro-organismen) die leeft van de afvalstoffen die de aardappel uitscheidt. Ook aaltjes groeien en leven van deze afvalstoffen. Onkruidpreventie staat overigens los van de teeltwissel, dit dien je sowieso jaarlijks te bestrijden.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zeer duidelijk antwoord, mijn dank is groot!

 

Volgende vraag, spoelen met enzymen. De stelling die algemeen wordt aangenomen is dat enzymen niet bruikbare (afval)stoffen die een plant afzet weer bruikbaar maakt voor de plant. Zijn dit meetbare zouten die er dan gemaakt worden?

 

Een maat heeft 3 potjes gebruikt medium ingewaterd met een wateroplossing met enzymen. In elk potje een ander merk enzymen en de ec verandert niet. Is daar een verklaring voor?

 

Is er een ideale manier van spoelen (inweken vs doorspoelen) om de achtergebleven ec omlaag te krijgen? Als ik een gebruikt medium terugspoel naar bv ec 1, bestaat die ec dan uit bruikbare stoffen voor de plant of is het 1 ec rommel?

 

BVd R

 

edit: wat doet organozuur behalve minnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zetten ze organische reststoffen om (zoals wortelresten), en werken hierbij als katalysator. Ik zou daar geen ec verhoging van verwachten, we praten immers over organische materialen. Je maakt plek voor nieuwe wortels en zorgt gelijk voor voedingsstoffen. Het spoelen zorgt ervoor dat je (als dan niet) overtollige zouten uitspoelt. Maar ik praat voor mijn beurt geloof ik <_< (macht der gewoonte).

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

 

stond op de vragen voor 12 maart maar ben toch erg benieuwd/ongeduldig en aangezien het toch een continue proces is van het organisch kweken stel ik de vraag toch hier <_<

 

Naar aanleiding van een topic over irrigatiesysteem voor organisch voeding kwam naar voren dat citroenzuur naast een ontkalkend effect heeft voor de leidingen ook goed is voor de planten, maar het waarom de planten goed doet bleef in de lucht hangen :blink: Als de Canna meneer een passend antwoord heeft plus een indicatie voor gebruik, graag !!

 

 

cheerio

PP

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een zeer duidelijk antwoord, mijn dank is groot!

 

Volgende vraag, spoelen met enzymen. De stelling die algemeen wordt aangenomen is dat enzymen niet bruikbare (afval)stoffen die een plant afzet weer bruikbaar maakt voor de plant. Zijn dit meetbare zouten die er dan gemaakt worden?

 

Een maat heeft 3 potjes gebruikt medium ingewaterd met een wateroplossing met enzymen. In elk potje een ander merk enzymen en de ec verandert niet. Is daar een verklaring voor?

 

Is er een ideale manier van spoelen (inweken vs doorspoelen) om de achtergebleven ec omlaag te krijgen? Als ik een gebruikt medium terugspoel naar bv ec 1, bestaat die ec dan uit bruikbare stoffen voor de plant of is het 1 ec rommel?

 

BVd R

 

edit: wat doet organozuur behalve minnen?

 

Hoi Racker,

 

Ten eerste is de stelling die wordt aangenomen over enzymen niet correct! Enzymen dienen, zoals Whazzup al aankaart, enkel en alleen om dood wortelmateriaal (in eerste instantie dode haarwortels) af te breken. Hierdoor wordt voorkomen dat deze kunnen gaan rotten en/of schimmelen, waardoor de plant minder vatbaar wordt voor ziektes en plagen.

 

Houdt er rekening mee dat het inweken/inwateren van je substraat iets heel anders is dan het (door)spoelen van je substraat. Het inwateren (het bufferen, en het hygroscopisch (waterminnend) maken van de slab) gebeurt normaal gesproken voordat de planten gepoot worden. Meest gebruikelijk is pH 5,2 & EC 1.0-1.3, 24 uur laten staan en overtollig water weg laten lopen. Voor het spoelen is het belangrijk dat het water altijd is afgezuurd (pH tussen 5,2 - 6,2), dit kan met pH-bloei of pH-groei, maar het beste is om dit te doen met organozuur (citroenzuur is bekender voor de meeste onder ons). Het nadeel van het afzuren met pH- bloei/groei is dat deze kunnen zorgen voor een EC-verhoging, ze zijn immers respectievelijk gebaseerd op salpeter (N) en fosfor (P) waardoor de EC-waarden in het substraat niet zo laag worden als mogelijk. Om dit te voorkomen is er citroenzuur (Organozuur) op de markt, dit verlaagt de pH, breekt grote ketens voedingszouten af in kleine stukken zodat ze weggespoeld worden en zal nooit voor een EC-verhoging zorgen.

 

Het hangt er geheel vanaf hoe je kweekt, maar de afgebroken voedingszouten zouden in theorie weer opgenomen kunnen worden door de plant. Maar in de praktijk zal je merken dat je door het spoelen (is overvloedig veel water gebruiken) de meeste zouten uit het substraat verwijderd. Of het rommel is kan ik vanaf hier niet bepalen, dat hangt af van de manier van kweken.

 

Indien nodig zouden we op het seminar kunnen bespreken hoe je een opstartvoeding maakt bij hergebruik van het substraat, en hoe je een substraat schoon achter laat voor een goede herstart op hetzelfde substraat.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites
:blink:

 

stond op de vragen voor 12 maart maar ben toch erg benieuwd/ongeduldig en aangezien het toch een continue proces is van het organisch kweken stel ik de vraag toch hier <_<

 

Naar aanleiding van een topic over irrigatiesysteem voor organisch voeding kwam naar voren dat citroenzuur naast een ontkalkend effect heeft voor de leidingen ook goed is voor de planten, maar het waarom de planten goed doet bleef in de lucht hangen :bier Als de Canna meneer een passend antwoord heeft plus een indicatie voor gebruik, graag !!

 

 

cheerio

PP

:)

 

Hoi Pierre Paf,

 

Ik weet natuurlijk niet precies waar ze op doelen, maar ik vermoed dat ik het antwoord hierboven al heb vermeld.

 

Let op dat alle zuren een ontkalkend effect hebben, kalk is immers basisch en zuren zijn....

 

Zuur (pH < 7) en basisch (pH > 7) zullen elkaar altijd neutraliseren. Met in dit voorbeeld tot gevolg dat het dus een ontkalkend effect heeft....... :lol:

 

Alle voedingsvaten die worden aangemaakt op een pH-waarde lager dan 7 hebben dus een ontkalkend effect en je zal, indien de pH-meter goed is geijkt, nooit een aanslag van kalk in of op je leidingen zien. De aanslag die je ziet is dan ook van andere oorsprong (ballastzouten).

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik heb ooit met Canna gewerkt. <_<

 

Een essentiële beperking:Waterhardheid ;het wordt omschreven als de hoeveelheid van calcium en magnesium in het

water. De normale waarde is tussen de 40 en 80 mg/l voor de eerste, en tussen de 20 en

30 mg/l voor de tweede. Boven deze waardes wordt je water omschreven als hard water,

en daaronder beschreven als zacht water.

Zoals we weten is een van de

secundaire elementen die een plant nodig heeft calcium, een zout dat gemakkelijk kan

reageren en neerslaan wanneer het gemengd wordt met andere mineralen, zoals zwavel en

fosfor. De consequentie van dit neerslaan is dat sommige essentiële elementen

onopneembaar worden voor de plant, en tekorten en beschadigingen zullen verschijnen.

Ik noem dit het week 5 effekt iets wat we toch redelijk vaak voorbij zien komen hier,met Canna!

Niet eens tijd om hier op in te springen?

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

@CANNA Representative

het schoonhouden van de leidingen is een gunstig neveneffect. Leidingen kun je immers spoelen en doen de meeste kwekers het gewoon met een gieter en is kalkaansalg vaak geen probleem.

 

De vraag gaat echter over het waarom het goed is voor de plant en op welke manier het gebruikt dient te worden.

Zo zijn er diverse kwekers die citroenzuur wekelijks gebruiken en profijt zien in die pH-schommeling in het substraat

 

Bio Nova verkoopt het bijvoorbeeld als pH-

"Citroenzuur staat in het middelpunt van de zg. citroenzuurcyclus. Dit is een proces waarbij planten aangevoerde meststoffen omzetten in de energiedragers ATP en ADP. Deze energiedragers staan vervolgens de energie af aan de stam, de bladeren en de bloemen van de plant. Planten maken zelf ook citroenzuur aan, maar een extra toevoeging heeft duidelijk positieve effecten. Het gewas ziet er na een dag of twee frisser en vitaler uit. "

 

Wat is Canna's standpunt over die zg. citroenzuurcyclus??

 

 

cheerio

PP

<_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Racker,

Het hangt er geheel vanaf hoe je kweekt, maar de afgebroken voedingszouten zouden in theorie weer opgenomen kunnen worden door de plant. Maar in de praktijk zal je merken dat je door het spoelen (is overvloedig veel water gebruiken) de meeste zouten uit het substraat verwijderd. Of het rommel is kan ik vanaf hier niet bepalen, dat hangt af van de manier van kweken.

 

Greetz,

CANNA

 

Ik kweek met quantigo eb&vloed en soms alleen vloed. Het komt er dus op neer dat je het beste terugspoelt naar een zo laag mogelijke ec en met citroenzuur afgezuurt schoon water.

 

De hamvraag is dan idd waarmee je gaat starten in de volgende run? De ec moet dan hoger dan normaal lijkt me, omdat het medium vol zit met een lage ec. Dat krijg je er zomaar niet uit....

 

Heeft het gebruik van warm water en een oppervlaktespanning verlagend product hier ook nog invloed op? Mijn handen worden iig wel schoner als ik ze was met dreft en warm water vs alleen koud water.

Klinkt misschien een beetje vreemd, ik vraag dit omdat het spoelen nu enorme hoeveelheden water en tijd kost.

 

bvd R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie info hier <_<

Bedankt canna voor het beantwoorden van de vragen, de users zijn erg hongerig naar informatie zoals je ziet.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag had ik hierop nog een antwoord gehad..

 

wat adviseren jullie voor de mix van 60% kleikorrels met 40% cocos. Gebruik je dan hydrovoeding of cocosvoeding?

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Kan Canna Boost gecombineerd worden met melasse???

 

<_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Zoals je misschien weet is hop (botanische naam: Humulus Lupulus) de enige familie van de cannabis en ze vallen beide onder de hennepfamilie (botanische naam: Cannabaceae). Hierdoor bevatten ze beide cannabinoïdachtige stoffen die dus planteigen zijn en daardoor uitermate geschikt als voedingsbodem voor cannabis. Elke plant groeit immers het beste op zijn eigen compost.

 

Waarom niet gewoon een extract van de hennepplant zelf & wat heeft Lupuline hiermee te maken mbt de groei of bloei van de plant???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Graag had ik hierop nog een antwoord gehad..

QUOTE(tijger @ 30 Jan 2011, 11:27 ) *

wat adviseren jullie voor de mix van 60% kleikorrels met 40% cocos. Gebruik je dan hydrovoeding of cocosvoeding?

 

Groetjes T

 

Hoi Tijger,

 

Sorry, maar ik heb je vraag over het hoofd gezien.

 

Aangezien de kokos hier nog steeds de bufferfunctie vervuld en de kleikorrels voor de luchtigheid zorgen adviseer ik je om te kweken op kokosvoeding.

 

Greetz,

CANNA

 

Waarom niet gewoon een extract van de hennepplant zelf & wat heeft Lupuline hiermee te maken mbt de groei of bloei van de plant???

 

Hoi Elmanito,

 

Zoals je misschien weet is het hebben van een hennepplant of de extracten daarvan aan zeer strenge regels gebonden en in veel landen zelfs verboden. Hierdoor zouden wij dus een illegaal product maken.

 

Greetz,

CANNA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mits het niet THC behoudend is lijkt me dat toch geen probleem ?

 

Er zijn weinig landen waar je geen hennepshampoo of hennepkleding kunt kopen volgens mij of heb ik dat nou fout ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Zoals je misschien weet is het hebben van een hennepplant of de extracten daarvan aan zeer strenge regels gebonden en in veel landen zelfs verboden. Hierdoor zouden wij dus een illegaal product maken.

 

Greetz,

CANNA

 

Zolang het THC-houdend is is het verboden, maar extracten van de industriële hennepplant zou kunnen zolang het voor landbouwdoeleinden en niet voor consumptie bestemd is.Uit welk onderzoek blijkt dat stoffen zoals Lupuline gunstig is voor Cannabis. <_<

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Tijger,

 

Sorry, maar ik heb je vraag over het hoofd gezien.

 

En bericht #23 , misschien ondergesneeuwd door de vele reacties ?

Is er al wat bekend geworden over hoeveel ph+ gebruikt mag worden

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kweek met quantigo eb&vloed en soms alleen vloed. Het komt er dus op neer dat je het beste terugspoelt naar een zo laag mogelijke ec en met citroenzuur afgezuurt schoon water.

 

De hamvraag is dan idd waarmee je gaat starten in de volgende run? De ec moet dan hoger dan normaal lijkt me, omdat het medium vol zit met een lage ec. Dat krijg je er zomaar niet uit....

 

Heeft het gebruik van warm water en een oppervlaktespanning verlagend product hier ook nog invloed op? Mijn handen worden iig wel schoner als ik ze was met dreft en warm water vs alleen koud water.

Klinkt misschien een beetje vreemd, ik vraag dit omdat het spoelen nu enorme hoeveelheden water en tijd kost.

 

bvd R

<_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...