Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
go2hell

zaden ontkiemen voor dummies

Recommended Posts

Er zijn ongetwijfeld zeer veel goede manieren om zaden te ontkiemen.

Dit is mijn methode

 

benodigheden:

afgezuurd water of spa blauw

-wattenschijfjes (ONGEPARFUMEERD!)

-een dienblad oid

-keukenfolie

-een bak of hok met een constante temperatuur van zo'n 25 graden

- en uiteraard ....zaden ;)

 

 

In dit voorbeeld gebruik ik Big Bang zaden van de Greenhouse

gallery_22566_8986_747955.jpg

 

leg het dienblad vol met wattenschijfjes (gelijk aan het aantal zaden dat je wilt ontkiemen...duh!)

gallery_22566_8986_355429.jpg

 

spuit de schijfjes goed nat met je (afgezuurde) water, en leg op ieder schijfje een zaadje

gallery_22566_8986_711552.jpg

 

leg vervolgens op ieder zaadje nog een wattenschijfje,en spuit wederom alles weer goed nat.

nu wikkel je het dienblad in met de huishoudfolie

gallery_22566_8986_835078.jpg

 

zorg nu dat je dienblad in een ruimte ligt met een constante temperatuur van rond de 25 graden

in mijn geval was dat het voorgroeihok.

hier laat je de zaden nu 48 uur liggen (afblijven dus :D )

na 48 uur haal je de folie er af en verwijder je zeer VOORZICHTIG de bovenste watjes

pas op want het net ontkiemde worteltje steek soms wat in het watje en we willen deze er niet af trekken

gallery_22566_8998_394795.jpg

 

je zult zien dat de zaden allen ontkiemd zijn nu

 

uiteraard heb je al potten ingewaterd en klaarstaan (in mijn geval voorgroeipotjes)

maak een kleinkuiltje in de aarde en doe hier wat zaai-stekgrond in

 

plaats de ontkiemde zaden met het penworteltje naar beneden ,

ongeveer een halve cm diep en dek deze af met wat zaai-stekgrond

 

de reden dat ik zaai-stekgrond gebruik voor het plaatsen is omdat ik heb ervaren dat de dames

hierin iets makkelijker hun helmpje afdoen als ze boven komen

 

vervolgens mogen de potten onder de lamp

zorg dat je de aarde aan de bovenkant niet teveel laat uitdrogen

een dag of drie later staan ze als het goed is allen al lekker van het licht te genieten

gallery_22566_9009_486585.jpg

 

hoop dat duidelijk genoeg is want erg veel duidelijker kan ik het niet maken ghehe B)

veel succes met ontkiemen

 

 

greetZZZZzzzzzzzzz

 

 

 

 

 

 

gallery_22566_9093_910577.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende keer ga ik het ook zo proberen.... Nu gebruik ik geen Spa water en ik laat ze niet 48 uur rusten... (daar ben ik altijd veel te nieuwschierig voor.....)

 

Ben benieuwd. Mooi stuk met goede foto's in ieder geval....

 

R.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima manier, maar wel veel ruimte hoor.

 

Ik neem gewoon een stukje toilet papier en dat vouw ik op maat van een curver bakje, hierin water en vervolgens alle zaden op het papier :D deksel erop en klaar!

Komt op hetzelfde neer hoor, maar je hebt niet zo'n groot dienblad nodig en je jat ook niet alle watteschijfjes van vrouwlief ;) hehe..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, mag ik dan nu ff lekker zeiken?

Ziet er prachtig geordend uit en je zaailingen zien er zeker net zo fraai uit, maar ik vind het eigenlijk best wel omslachtig en onhandig.

Eén keer tegen het dienblad aanstoten en alles ligt overhoop, en als na 48 uur niet alle zaadjes zijn ontkiemd mag je weer voorzichtig alles gaan inwikkelen. Want "je zult zien dat de zaden allen ontkiemd zijn nu" gaat helaas lang niet altijd op, dat is nogal afhankelijk van je genetica en dergelijke, de ene soort ontkiemt sneller dan de andere en niet alle zaad uit dezelfde verpakking kiemt altijd even snel.*

Mijn grootste bezwaar is dat je plantjes (denk ik) bij licht ontkiemen (sorry hoor als dat niet zo is), en licht is niet goed voor wortels en onnatuurlijk, dat geeft stress, licht hoort pas als het kopje boven de grond uitkomt. De eerste uren na het ontkiemen schijnen nl. erg bepalend te zijn voor de verdere ontwikkeling, of het een mannetje of vrouwtje wordt bijvoorbeeld, die uren wil je zo optimaal mogelijk hebben. Een lekker hoge temperatuur van 25 graden is bevordelijk voor snel ontkiemen, maar zou ook al bevorderlijk zijn voor een hoger percentage mannen.

O.k., jij hebt gefeminiseerde zaden, maar ik zou, werkend volgens jouw methode, zeker lichtdicht materiaal met een deksel gebruiken, bijvoorbeeld platte bewaardozen voor pannenkoeken (omdat ik die toch al heb). Folie vind ik alleen handig voor stekken. Materiaal waar de wortels zich in boren klinkt ook niet echt handig, keukenpapiet werkt net zo goed.

 

Bij mij mogen de zaden een nachtje in een glas water op kamertemperatuur voorweken totdat ze zinken. Zeker als het bekend zaad is waarvan ik weet dat (vrijwel) alles opkomt gaan ze daarna direct, in een propagator, evt. op een verwarmingsmatje en onder de 23 graden in potjes zaaigrond of liever nog pitpots, dan kunnen ze nl. gemakkelijker en veel sneller naar een grotere pot worden overgezet waarin ze dieper kunnen wortelen in een stabielere omgeving. Buitenzaad gaat na het voorweken direct in wat grotere potten naar buiten, vanaf moment nul in het juiste dag-nacht ritme. En alles gaat altijd gewoon plat liggend zoals ze in de natuur ook liggen het medium in, mijn ervaring is dat ze dan gemakkelijker de zaadschil kwijtraken.

 

* Zaaigrond met niet opgekomen zaad strooi ik uit in de tuin, en dat heeft me al meerdere malen verrassingen gebracht. Eén keer zelfs kwam daar drie weken later, een maand na zaaien, nog een prachtige zaailing uit tevoorschijn (ik moet er wel bij zeggen dat het in die drie weken niet echt warm is geweest). Zo'n nakomeling die weken jonger is dan de rest van je planten is als je binnen kweekt natuurlijk volstrekt onbruikbaar, maar buiten staat het in ieder geval leuk. Dat zulke nakomers kwalitatief minder zijn kan ik ook niet zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reacties heren

@ groengif

zeiken is het niet hoor ;)

zo te horen weet je dr meer van dan ik dus je aanvullingen zijn welkom

er zullen ook ongetwijveld betere manieren zijn

maar deze werkt voor mij prima

 

als je het dienblad aanstoot gebeurd er weinig hoor

omdat de watten nat zijn plakken ze wel redelijk aan het dienblad

tussen de watjes zien de zaadjes echt geen licht hoor

ik zal de volgende keer eens een deel van de zaden laten ontkiemen op lagere temperatuur om te kijken of er dan meer dames komen

laatste keer dat er hier uit regulier zaad ontkiemd is kwamen en uit 20 PP zaden 13 dames , mischien kan dat gemiddelde wel omhoog

maar voorlopig maak ik ff gebruik van 2 Santa mama's

de zaden die ik tot nu toe ontkiemd heb waren op een enkeling na allen na 48 uur ontkiemd.

 

greetZZZZZzzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kiem nooit voor.

ik gebruik altijd jiffies.

jiffies ff weken in water zaadjes er in en dan in n broeibakkie.

altijd 85/90% opkomst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nette uitleg en duidelijke foto's..!! ;)

 

Mij manier....

zaadje in een pit pot dan de pit pot rechtstreeks in de aarde/grote pot (inwateren)

Dan 2 dagen donker op 20+ graden en de derde dag de lamp er boven...

en heb op deze recht toe recht aan manier zeker een opkomst rond de 95%....

 

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de input mensen ;)

ga binnenkort eens wat zaden bij sannie bestellen voor nwe mamas

dan ga ik ook de spongepots eens proberen

 

greetZZZZZzzzzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

awahaloowaa ( nog een zeikerd laat in de nacht)

 

ik heb een hele simpele doeltreffende methode .

ik gooi de zaden heel simpel in een kopje water voor 24 of 30 , 40 uur

en dan zaai ik ze in de grond 4 tot 5 cm diep.

ze worden dan altijd zonder helm op geboren

en komen meestal vrijwel tegelijk op.

na een dag of 4 .

mijn ervaring is dat als je zaden een half tot een centimeter diep zaait ze met de helm op geboren worden en enorm de neiging tot strekken krijgen .

ook gebruik ik nooit geen zaai of stekgrond meer ik steek ze zo in een vette allmix

die moet je alleen goed inwateren en dan 2 of 3 weken niet meer bewateren .

 

aldoende leerd men . pitpot jiffy of spongebob leuke kreten en namen maar is onzin met een verlengsnoer.

bij al die kleine pitjes potjes jiffys en bobjes is er 1 grote vijand nl OVERBEWATERING schimmels etc .

 

 

kleine plantjes kleine klantjes zuinig met water .

zaailingen zijn geen zuiglingen ze drinken niet of nauwelijks.

 

ze moeten groen blijven niet geel .

 

als dat eerste setje blaadjes die oren mooi groen blijven ben je goed bezig

dat is de truc .

 

belangrijkste instrument JE OGEN

 

 

 

 

 

houzgroen

 

 

macerror

 

 

 

 

 

zaailingen mn lust en mn leven

Share this post


Link to post
Share on other sites
aldoende leerd men . pitpot jiffy of spongebob leuke kreten en namen maar is onzin met een verlengsnoer.

bij al die kleine pitjes potjes jiffys en bobjes is er 1 grote vijand nl OVERBEWATERING schimmels etc .

 

De spongepots zijn niet makkelijk te over bewateren, schimmels zullen geen kans krijgen aangezien de spongepots met bacterien en trichoderma schimmel wordt aan gegoten.

Spongepots geven juist een meer voorspelbaar kiem proces voor je zaad en neem maar van mij aan dat als de spongepots hun werk niet zouden doen ik deze nooit mee zou sturen, Het tegen gestelde is waar en juist door de spongepots mee te sturen ben ik ervan verzekerd dat de klant meer kans heeft om het zaadje boven de grond te krijgen.

 

Er zijn meer manieren om juist te kiemen, het wil niet zeggen dat als het bij jezelf goed gaat al het andere onzin is ;)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...